Toon posts:

Laatste duwtj bij aankoop compacte digicam.

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat dit een legaal topic is, maar ik heb al een boel gelezen over de twee camera's en zit even op een dood eind.

Ik heb de afgelopen weken rondgekeken voor een compactere camera dan de A70 die ik nu in mijn bezit heb. Van de camera verwacht ik een aantal standaard modes als nacht/sport etc, maar niet zo uitgebreid als de A70, 4/5 mp, 3x optisch zoom en allicht kwaliteitje ;) .

Uiteindelijk aangekomen bij de Casio Exilim Z50 en de Pentax Optio S5i. Beide denk ik leuke camera's die ongeveer hetzelfde in huis hebben. Nu moet alleen een besluit genomen worden en ik zie door alle info de bomen niet meer door bos.

Mijn vraag is eigenlijk of iemand mij duidelijke argumenten kan geven voor 1 van de 2 camera's te gaan. Wanneer het tussen deze twee echt niks uitmaakt wil ik dit ook graag weten, dan gooi ik een muntje op en kijk ik wat het lot brengt.

MvrG.

Jeroen Stooker

ps. Sorry als ik hiervoor niet een nieuw topic had mogen openen, maar de andere topics over deze camera's heb ik ook gelezen en ik hoop op deze manier zo spoedig mogelijk een knoop te kunnen doorhakken.

*edit*

Casio Exilim Z50

Fotokwaliteit
Effectief aantal pixels 5 megapixels
Maximale resolutie 2,560 x 1,920 pixels
Lens en focus
Lens . 35 -105 mm for 35mm cameras equiv.
Optische zoom 3 x optische zoom
Digitale zoom 4 x digitale zoom
Extra lens mogelijk
Belichting
Flitser ingebouwd
Flitsvoetje niet aanwezig
Geheugenkaarten en geheugen
Geheugenkaart SD/MMC
Intern geheugen 9.3 MB
Fotocompressie JPEG
Connectiviteit & maten
Afmeting scherm 2 Inch TFT, 84,960 pixels
USB, A/V-kabel, adapter USB, adapter op USB cradle
Accu/batterij Oplaadbare Lithium-Ion (meegeleverd)
Gewicht 121 gram
Afmetingen 87 x 57 x 22.4 mm
Body materiaal Aluminium
Overigen
Film Ja, met geluid max 3 minuten
Statiefvoetje mogelijk
Besturingssysteem Windows, Mac
Handleiding Nederlandse handleiding

Pentax Optio s5i
Fotokwaliteit
Effectief aantal pixels 5 megapixel
Maximale resolutie 2560 x 1920 pixels
Lens en focus
Lens 35.6 - 107 mm (35mm equiv)
Optische zoom 3 x optische zoom
Digitale zoom 4 x digitale zoom
Extra lens nee
Belichting
Flitser ingebouwd
Flitsvoetje niet aanwezig
Geheugenkaarten en geheugen
Geheugenkaart SD/MMC geheugen
Intern geheugen 10 MB intern geheugen
Fotocompressie JPEG
Connectiviteit & maten
Afmeting scherm 1,8 inch TFT, 85.000 pixels
USB, A/V-kabel, adapter USB, AV, DC in
Accu/batterij Oplaadbare Lithium Ion
Gewicht 120 gram
Afmetingen 84 x 52 x 21 mm
Body materiaal Metaal
Overigen
Film Ja, max 320 x 240 (15 fps)
Statiefvoetje mogelijk
Besturingssysteem Windows, Mac
Handleiding Nederlandse handleiding

--> Prijs is ook allebei 329,- waar ik hem zou kopen, dus dat is ook niet het verschil.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2004 23:35 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Misschien kun je nog even de specs van de beide camera's op een rijtje zetten? Nu moeten we zelf weer gaan zoeken... ;)

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Right away, mijn fout 8)7

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

MadMarky schreef op zondag 19 december 2004 @ 23:30:
Misschien kun je nog even de specs van de beide camera's op een rijtje zetten? Nu moeten we zelf weer gaan zoeken... ;)
Heb ik inmiddels gedaan:
http://www.dpreview.com/r...Cpentax_optios5i&show=all

Lekkere keuze....

Ik zie wat verschillen in:
1) Flash-guide
2) Klein verschilletje in zoomrange... maar zéér klein
3) 3:2 en 4:3 formaat voor de Casio terwijl de Pentax alleen 4:3 heeft
4) Isorating minimaal 50 voor Casio terwijl Pentax 80 doet
5) Gewicht zit ook nogal wat verschil in (Pentax duidelijk lichter)
6) Quality-levels: de Pentax heeft maximaal SuperFine terwijl de Casio maar Fine heeft. Persoonlijk denk ik dat Fine meer dan goed genoeg is.

En nog wat dingen.

Ik denk dat ik persoonlijk voor de Casio zou gaan vanwege punt 3 en punt 4. Maar helemaal zeker ben ik er niet van. Echt lastige keuze.....

[ Voor 47% gewijzigd door WFvN op 19-12-2004 23:37 ]

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-02 17:18
Stooker,

ja das een lastige keuze. Het zijn waarschijnlijk als ik zo even de specs. doorloop waarschijnlijk ook de twee directe concurenten van twee fabricanten.

Ikzelf zo voor de pentax gaan, maar dat ben ik dan . Ik heb meer met pentax dan met casio. De casio daarentegen heeft weer een cradle, wat de pentax niet heeft.

Ik snap je wel hoor, met twee modellen welke zo op elkaar lijken qua specs is het altijd erg moeilijk kiezen.

Ik zou nog eens goed de reviews van bijv dp doornemen en dan je knoop doorhakken. :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Verwijderd

Topicstarter
Best een overzichtelijk lijstje trouwens, bedankt daarvoor _/-\o_

Had idd ook die verschilletjes gezien, helaas ben ik te leek om sommige dingen te snappen. Ik snap iets van ISO maar niet precies of het erg is dat ie pas vanaf 80 begint. Die ratio ken ik van mijn breedbeeld tv maar wist eigenlijk niet dat dat ook bij foto's was en of ik dat gebruik tijdens fotograferen. Misschien had ik erbij moeten vermelden dat ik 24 ben, student en het vooral een point and shoot camera wordt (als dat al niet over gekomen was O-) )

De casio heeft helemaal geen auto focus, de pentx TTL niet dat ik er veel mee kan, maar autofocus klinkt iig handig.Daarnaast mis ik de playboack zoom bij de Casio, maar ik weet niet wat dit inhoud. Tot slot heeft de Casio geen tv out, wat betekent dat ik hem niet aan mijn tv kan aansluiten neem ik aan?

Een cradle ?! Is dat een ander woord voor docking station waar hij opgeladen wordt ? Want die hebben ze toch beide?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2004 23:48 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Casio -> electronica voor Pentax camera's
Pentax -> Lenzen voor Casio camera's

Oftwel, ze werken samen en gebruiken dezelfde techniek :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 23:47:
Had idd ook die verschilletjes gezien, helaas ben ik te leek om sommige dingen te snappen. Ik snap iets van ISO maar niet precies of het erg is dat ie pas vanaf 80 begint.
Is het erg? Nee.... ook met 100 zou ik nog tevreden zijn. Maar liever lager (minder ruis)
Die ratio ken ik van mijn breedbeeld tv maar wist eigenlijk niet dat dat ook bij foto's was en of ik dat gebruik tijdens fotograferen. Misschien had ik erbij moeten vermelden dat ik 24 ben, student en het vooral een point and shoot camera wordt (als dat al niet over gekomen was O-) )
Voordeel van die 3:2-verhouding is dat je daarmee het standaard fotoformaat hebt. 4:3 is niet standaard fotoformaat. Dat wil wel eens lastig zijn met albums bijvoorbeeld en ook met afdrukken. Maar eerlijk is eerlijk: dat is steeds minder een punt. Voor 4:3 zijn ook al van die kleine fotomapjes te krijgen en afdrukken op 4:3 is ook steeds minder vaak een probleem.
De casio heeft helemaal geen auto focus, de pentx TTL niet dat ik er veel mee kan, maar autofocus klinkt iig handig.Daarnaast mis ik de playboack zoom bij de Casio, maar ik weet niet wat dit inhoud.
Playbackzoom kan handig zijn. Je bekijkt naderhand (op je toestel) de foto. Inzoomen kan dan handig zijn om te zien of het geheel goed scherp is bijvoorbeeld of om bijvoorbeeld wat beter detail van een klein deel van de foto te zien.
Tot slot heeft de Casio geen tv out, wat betekent dat ik hem niet aan mijn tv kan aansluiten neem ik aan?
Damn... over het hoofd gezien. Ja, dat denk ik inderdaad.
Goed, vaak gebruik ik m'n tv-out aansluiting van mijn toestel niet maar soms is het wel handig.

Verwijderd

Topicstarter
Zie net dat het juist de pentax is waarvan dpreview niet weet of hij wel een playback zoom heeft, maar hier kan ik natuurljik morgen wel even over bellen naar een fotozaak.

Ander verschil is de lcd casio 2.0" en pentax 1.8", maar dit vind ik geen zwaar wegend criteria. Mijn Powershot A70 had maar 1.5" dus daar ga ik sowieso op vooruit.

Ook de image ratio van de A70 was 4:3, dit heb ik nooit geweten en nooit last van gehad :9 , dus dat telt ook niet zo zwaar mee voor mij.

Dus mijn pro's voor de Casio:
* ISO vanf 50
* Playback-zoom (mocht deze er bij de pentax NIET opzitten)

Pro's voor de Pentax:
* Gewicht/formaat
* TV out
* Autozoom ?

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
AutoZoom bestaat niet voor zover ik weet :)

Als je autofocus bedoelt: beide camera's hebben dat. ALLE moderne camera's hebben dat :P

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Mijn vraag is eigenlijk of iemand mij duidelijke argumenten kan geven voor 1 van de 2 camera's te gaan. Wanneer het tussen deze twee echt niks uitmaakt wil ik dit ook graag weten, dan gooi ik een muntje op en kijk ik wat het lot brengt.
Beide cams zijn zeer aan elkaar gewaagd, vandaar dat je zelf naar een camshop moet gaan die ze beide heeft en ze uitproberen. Hoe liggen ze in de hand, hoe is de snelheid, de features, de knopjes, enzovoort. Camerakeuze is heel persoonlijk, net als het kiezen van bv audio- en videoapparatuur: ga dus zelf kijken en proberen, en maak aan de hand daarvan je keuze. Niet aan de hand van wat specs en dergelijke ;)

Succes met je keuze :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.