USB Stick defragmenteren en formatteren??

Pagina: 1
Acties:
  • 1.618 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110668

Topicstarter
Ik heb een aantal vragen over USB Sticks.. Ik heb al gezocht op GOT en Google maar ik kan nooit echt antwoord vinden op mijn vraag, het meeste gaat over kapotte sticks die niet willen formatteren enzo. :+

Vraag 1: Kun je een USB Stick formatteren, en in welke bestandsystemen? Mag je ehm formatteren als FAT16, FAT32, NTFS? En wat zijn de voordelen en nadelen van elk bestandsysteem? En kun je hem gewoon via Windows Verkenner formatteren, want ik ben bang dat je dan wat dingen mee formateert wat die nodig heeft om te werken.

Vraag 2: Mag je een Flash USB Stick defragmenteren? Wordt die hier oko sneller van en kan het kwaad voor de Stick?

Oh ja, kun je een gewone MMC of SD geheugenkaart ook formatteren in al die partities en kun je die ook defragmenteren?

Ik denk dat andere mensen dit zich ook wle afvragen? Alvast bedankt!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Defragmenteren kan dacht ik niet (is ook niet nodig).

Formatteren doe je gewoon via "deze computer" en dan rechtermuisknop op de desbetreffende driver.

Het maakt niet veel uit welk bestandssysteem je kiest, wel is het zo datwindows 98 en lager volgens mij geen NTFS ondersteunt.

Als je hem formatteert, raak je geen bestanden kwijt die je nodig hebt om hem te laden (of dergelijken).
Ik zou hem gewoon in FAT32 formateren.

Andere massa-opslag media kun je volgens mij ook gewoon formatteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Solovine op 19-12-2004 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20

The Third Man

The Third Jellyfish

1. Ja, mits je niet vergeet dat elk bestandssysteem een minimum omvang heeft. Over de voor- en nadelen kan je lezen in de OM FAQ, die zou je ook al moeten hebben doorgespit vóórdat je dit topic ging schrijven. Als het volume al helemaal leeg is als je hem koopt dan kan je hem natuurlijk ook weer helemaal leegmaken.

2. Flashgeheugen kan niet oneindig vaak gelezen- en geschreven worden, defragmenteren verkort die levensduur extra, dus is het vaak praktischer om alle data heen-en-weer met een harde schijf te verplaatsten, bij het terugzetten wordt namelijk alles in 1 keer achter elkaar gezet.

3. Jep met dezelfde restricties en nadelen zoals hierboven.

Als jij denkt dat er een vraag is naar dit soort info zou jij dat in de OM FAQ kunnen laten zetten door 1 van de mods of zelf een verhaaltje schrijven op de Twiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Antwoordt 1: Een USB stick is te formatteren. Het bestands systeem is alleen FAT16. Je kan zo ook alleen in FAT32 of NTFS formatteren alleen dan speelt de MP3-speler geen liedjes meer af en kan je er eigenlijk alleen data op kwijt.

Antwoordt 2: Heb net even geprobeerd om te defragmenteren, maar het mag in ieder geval. Voor zover te zien was dat er te zien is dat er GEEN bestandsdeeltjes achter gelaten wordt. Dus het kan wel maar wordt er niet sneller van. Misschien als je een grote Flash USB stick als b.v. fileserver wil gebruiken dat je em omzet naar NTFS maar voor de rest heeft het niet zoveel nut om em defragmenteren.

Oh ja 1: Een MMC of een SD is hetzelfde als je een (Flash) USB Stick. Dus ik verwijs weer naar de bovenste twee antwoorden die ik heb gegeven.

offtopic:
Je hoeft niet te bedanken doen we de hele tijd al ;)

Edit: Lekkere kwal was weer eerder :(

[ Voor 6% gewijzigd door Ventrigo op 20-12-2004 00:34 ]

Self reflection is the school of wisdom