[P1] HD van 40GB

Pagina: 1
Acties:

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:58
Ik probeer een HD van 40GB in mijn P1 te installeren alleen lukt dit niet echt.

Hij herkent de schijf niet in de bios en boot ook niet als de schijf aangesloten is. Is hij niet aangesloten en sluit ik alleen een 8GB HD aan dan boot hij gewoon als ik een flopyy erin heb.

Ik wil van dit systeempje namelijk een kleine fileserver maken en dan zou het fijn zijn als hij de 40GB HD ook herkent.

HD: Maxtor DiamandMax Plus 8
Mobo: P1-P55T2P4
Bios: Laatste bekende versie.

Nu heb ik wel al een aantal topics hier gevonden maar daar kwam ik niet echt wijs uit omdat er steeds niet echt een oplossing genoemd werd.

Ik wil als OS Debian linux gaan gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroennl op 19-12-2004 23:11 ]

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

misschien dit intressant?: OM FAQ / Beleid staat over hd's die niet goed worden herkent.

[ Voor 23% gewijzigd door wvdburgt op 19-12-2004 23:09 ]

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-03 12:14
lees de pgm faq eens (vooral t stukje van mijn 2/4/8/16/32/128 GB schijf wordt niet herkent)

edit: damn you lammmetak

[ Voor 9% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 19-12-2004 23:12 ]

LinkedIn
BlackIntel

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Euhm ik neem aan dat hij aan de FAQ niet veel heeft.
Het is namelijk zo dat de pc niet boot als de schijf is aangesloten.
Of de schijf wel of niet volledig herkent wordt is nog niet eens aan de orde.
Er staat dan wel weer in dat je een aparte controller zou kunnen gebruiken maar of de TS dat wil...
Zijn er dus nog andere workarounds oid.

[ Voor 27% gewijzigd door J0J0 op 19-12-2004 23:19 ]

specs

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Geef eens wat meer info dan. Hoe heb je de schijf aangesloten? Heb je alle jumper combinaties geprobeerd? Heb je wat meer info over je bios? Heb je CHS instellingen geprobeerd of LBA/LARGE support.

Verwijderd

Probeer het om te beginnen eens met een losse PCI controller. Alhoewel er een mogelijkheid is dat de schijf wél gepakt wordt, is het met 90% zekerheid te zeggen dat de PC gewoon te OUD is voor die schijf, misschien dat een 20GB schijf er wél door gepakt wordt, maar ook dat lijkt me sterk. Een recente PCI-IDE controller is een lapmiddel.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Genoeg over te vinden via Google Groups.

Bijv deze thread - http://groups.google.nl/g....t-online.com%26rnum%3D12

32GB max. blijkbaar :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Jeroennl
Helaas. Maar er staat wel nog wat over een Jumper. En die IBM Drive Manager. Eens kijken of ik daar wat over vindt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

J0J0 schreef op zondag 19 december 2004 @ 23:14:
Euhm ik neem aan dat hij aan de FAQ niet veel heeft.
Het is namelijk zo dat de pc niet boot als de schijf is aangesloten.
Of de schijf wel of niet volledig herkent wordt is nog niet eens aan de orde.
Er staat dan wel weer in dat je een aparte controller zou kunnen gebruiken maar of de TS dat wil...
Zijn er dus nog andere workarounds oid.
Maar hij kan wel in de BIOS komen. Dus hij kan daar eventueel de HDD specs handmatig instellen ipv autodetecten. Ook kan hij met de HDD ontkoppeld een BIOS flash uitvoeren met de laatste BIOS. Ook kan hij inderdaad een 3rd party controller in de PC prikken en de HDD daarop aansluiten. Dit staat allemaal ook gewoon in de FAQ :)

En het niet booten van de PC kan zoveel betekenen, de topicstarter is hier onduidelijk over. Gaat de PC niet verder dan de BIOS? Kan de PC zelfs niet van een floppy booten? Kan Windows niet booten? Hangt Windows? Of vindt hij Windows helemaal niet? Etcetera.

• Jeroennl
Oke, ik heb het opgelost door op de HD de jumper op cap limit te zetten. Maar dan is hij 32GB groot die 8GB moet ik dan maar voor lief nemen hij boot nu in ieder geval gewoon door.

En ik kan nu een OS installeren alleen moet ik nu dus een andere HD hebben die master is om mijn OS op te installeren.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:32
Heb je al geprobeerd om in de bios de 40GB op NONE te zetten ? Misschien dat 'ie alleen hangt door het auto detecten, en start de pc wel door als je dit overslaat.

• Jeroennl
NONE?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de BIOS dus. Bij de harddisksinstellingen heb je de keuze tussen AUTO, LBA, LARGE, NONE, etc. Linux detecteert de harddisks sowieso zonder gebruikmaking van de BIOS. Zie dus ook de FAQ van dit subforum dat jou al eerder is toegelinkt.

[ Voor 43% gewijzigd door BalusC op 20-12-2004 10:36 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:27
Ik denk toch niet dat het lukt had ook gehad met een pentium 1 die bleef hangen dan bij 32 Gig, kon hardware matig niet meer adreseren. Heb je de jumper al gebruikt die op de hd zit ?

Verwijderd

Om een HD groter dan 32 GB op de ASUS P55T2P4 te laten draaien heb je een bios update nodig. Niet de orginele van ASUS maar de gepatchte van Jan Steunebrink versie 0207_j2. Deze is hier te krijgen. Op zijn website zijn echter nog een heel aantal andere gepatchde Bios's te verkrijgen, allen voor Super Socket 7 mobo's. Deze bios laat je trouwens ook makkelijk een K6-2+ of K6-3 detecteren.
Deze bios werkt zeker. Ik heb zelf ook een P55T2T4 met een 40 gig! Werkt perfect. Deze bios laat je zelfs een HD van max 128 GB herkennen.
Apart from K6plus support, this "patch J.2" BIOS has a fix for the 32GB harddisk limit and supports IDE drives upto 128GB!
I have a report that the K6-2+ doesn't work on the XP55T2P4 V1.3, but later versions of this board should be oke.
Verdere info voor het upgraden van je P55T2P4 kun je vinden: hier
De P55T2P4 is verder een nog prima te gebruiken mobo die je kunt upgraden naar een K6-3 500 met een FSB van max 83 Mhz. Het geheugen kun je tot maximaal 512 MB uitbreiden en de mogelijkheid voor USB zit ook al op dit bord uit 1996!!!! Ik zou zeggen probeer zo veel mogelijk uit dit bord te halen, dat verdient het!

• Jeroennl
:) Had ik dit wat eerder geweten :(. PC is net overleden....

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 15:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Overleden? Hoe heb je dat geflikt?
Nou wil ik weten wat er mis mee is want ik vind het altijd zonde om een perfect P1 bord weg te gooien, helemaal als het zo'n mooie is als die jij daar hebt liggen.

Dus wat is er mis mee nu?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Jeroennl
Wat er mee is. Hij gaat gewoon niet meer aan. Ook na andere voeding geporbeerd te hebben ander geheugen heb zelfs nog een andere P1 gehaald bij een vriend. Het mocht niet baten.
Pagina: 1