Toon posts:

Is het mogelijk laptop op sigarettenaansteker aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 446 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien het topic waar ik dit bericht postte gesloten is hier nogmaals mijn vraag:

Ok de spanning die de accu levert = 11.1 V
De spanning van de output van de transformator (van het normale netsnoer) is 18.5 v

Net als Oscar heb ik ook een snoer van een schijnwerper, die past in de laptop. Nu lijkt mij als ik die in de sigaretten aansteker steek (kan op dit moment even niet testen) dat dat gewoon kan. Aangezien die spanning ongeveer 12 V is. Aangezien het netsnoer 18.5 levert, lijkt het me dat als die 12V aansluiting iets hoger of lager uitschiet, de laptop gewoon moet blijven functioneren (niet opblazen ofzo)

Nu heb ik het wel even getest met een transformator op het lichtnet, ook met 12V en die even verbonden met de sigaretten plug. Wat ik dan krijg is dat die voortdurend switch. Dus netspanning / accu wordt wisselend aangegeven. Daarbij maakt hij ook een heel licht tikkend geluid. Duidt dit op een net te lage spanning, of op een ander probleem?

hoofdvraag is dus: werkt het straks in de auto?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 21:39 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

een sigaretten -> 230V adapter niet een oplossing?

Omdat je de notebook toch extern moet zien te voeden moet je kijken of je adapter het trekt als die aan de sigaretten aansteker aangesloten wordt, de adapter zorgt er wel voor dat je notebook het juiste voltage krijgt, de enige vraag is of je het op die manier kunt leveren dat je adapter er wat mee kan.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:00
Bij de pobo plentyparts "nee heb geen aandelen" hadden ze adapters hiervoor, kostte 26 euro..

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:55

sphere

Debian abuser

Ik ben niet zo'n onwijze ET'er, maar is het niet handiger om ergens in de auto 24V vandaan te tappen en dat dan te verbouwen naar de 18-19V die je nodig hebt? Of lopen de circuits in auto's maar op 12V?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Sigaretten --> 220V is verstandiger, simpelweg omdat áls je al een trafo hebt, het een stukkie instabieler zou zijn (pieken/dallen). Daarnaast is het maar de vraag of die het benodigde aantal mA kan leveren. M'n aspire 1511LMi heeft bijvoorbeeld 19V, en 7,1A uit z'n adapter lopen maximaal. Als ik d'r een 2A adaptertje aan zal hangen, dan kreeg je een popcorn-effect uit die adapter (probeer maar eens ongeveer de hoeveelheid water die door de niagra-falls komt per uur binnen één minuut door een toiletrolletje heen te pompen).

Verwijderd

Topicstarter
Eerst naar 220 lijkt me niet echt een oplossinng. A>je verhoogt eerst de spanning om hem vervolgens weer te verlagen en B>die omvormers zijn minstens 50 euro lijkt me.

Ok, als ik straks in de auto het zelfde effect krijg als met de transformator binnen , dan lijkt het me dat die 12V net te laag is om de accu op te kunnen laden?

Aangezien hij dus steeds switch.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 08:38 ]

Verwijderd

als de auto loopt, dus de moter aanstaat, dan geeft hij 14.7 volt ofzo, dit komt door de dynamo.

je kan dit gewoon proberen, bij mij werkt het,. Maar las je gaat tanken gaat hij idd switchen ed, dan kan je hem er het beste even uithalen

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat klinkt goed. Ga het vanmiddag even testen :)

Verwijderd

Ik zou het risico niet nemen. Koop gewoon voor een paar tientjes een universele laptopadapter voor in de auto, zit je in elk geval veilig.....

• Fotograaf2004
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07-2024
Ik zou idd ook een officiele adapter kopen als ik jou was. Ik heb voor mijn Dell Latitude een dergelijke adapter aangeschaft omdat je dan zeker weet dat het goed werkt. Een reparatie is vele malen duurder (en het zal ook je laptop garantie niet veel goeds brengen denk ik).

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
Ik heb ooit zo'n sigaretten adapter (niet specifiek voor laptop) gehaald bij de Kruidvat voor 2,95, beginnend van 5v tot 12v. Laptop zelf werkt op 19v. Ik heb hem gewoon aangesloten op 12v en er gewoon mee op vakantie gegaan, met laptop hele tijd aan. Mijn laptop heeft het overleefd :P

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb zelf een Hapé AV64 notebookvoeding.

Er echt zwaar op werken lukt niet (wordt heet), maar de accu van de laptop laden als hij uitstaat gaat er prima mee.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
jozy schreef op maandag 20 december 2004 @ 09:23:
Ik heb ooit zo'n sigaretten adapter (niet specifiek voor laptop) gehaald bij de Kruidvat voor 2,95, beginnend van 5v tot 12v. Laptop zelf werkt op 19v. Ik heb hem gewoon aangesloten op 12v en er gewoon mee op vakantie gegaan, met laptop hele tijd aan. Mijn laptop heeft het overleefd :P
Had ik ook ooit zo'n ding, maar die functioneert niet meer.

Mij lijkt het niet ercht risicovol. De spanning kan nooit te veel zijn. En nu lijkt mij dat zo'n spanningsregelaar ook niet constant 12V aflevert. Het lijkt me met een simpel w eerstandje of een simpele transformator dat zo de spanning wordt verlaagd. Ten minste dat lijkt me dat het zo in elkaar zit. Ze zijn niet zwaar, dus ik denk niet dat het anders werkt maar ik kan het natuurlijk mis hebben. Met andere worden die regelaars lijken me dan ook niet stabiel.

Het zou dus ook niet uitmaken als de sigarettenaansteker schommelt tussen 12 en 15V.

Dat met mijn 2e quote lijkt me dat het gewoon kan??
Ik begin nu wel erg te twijfelen. En het moet natuurlijk niet stuk gaan. Wat denken jullie hiervan?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 19:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 08:54:
Ik zou het risico niet nemen. Koop gewoon voor een paar tientjes een universele laptopadapter voor in de auto, zit je in elk geval veilig.....
Heb ik nog nooit gezien, een universele laptopadapter. Waar koop ik die?

Verwijderd

tsja ik weet niet of dit als spam wordt gezien maar ik denk dat wij die wel kunnen leveren, wat is het merk van je laptop, misschien is er ook wel een originele autoadapter beschikbaar voor jouw type.
Vaak zijn dit soort adapters ook te krijgen bij elektronicawinkels, de winkels die losse componenten verkopen en bij conrad.....

Verwijderd

Topicstarter
Compaq (type Armada 110). Anders mail je maar even naar elwin_dokter@hotmail.com

Verwijderd

Topicstarter
Hmm net geprobeerd, met draaiende motor. Blijft helaas switchen.

Ik heb nu dus een simpele transformator nodig, dit wordt moeilijk
12>220 zijn onnodig en duur

Iemand een idee?

edit: Ik zit te denken aan: http://www.marktnet.nl/ad.asp?Id=167173

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 19:56 ]

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:07
ideaal, gewoon bestellen.
van op 12 volt draaien wordt de boel ook niet beter, vooral omdat er dan hogere stromen gaan lopen dan de bedoeling is. en meestal is je accu ook iets van 14 volt ofzo. dus die kan je gewoon niet met 12,5 volt laden....

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Gewoon een laptop-adaptor voor in de auto kopen, deze bevat elektronica van om 12 à 15V op te drijven tot de juiste spanning. Dit beetje opdrijven kan gebeuren zonder teveel verliezen.

Als je van 12V naar 230V gaat, dan zal er veel vermogen verliezen (lees: hitte-productie en hogere brandstofverbruik).
Pagina: 1