Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Encryptie van email

Pagina: 1
Acties:

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Graag zou ik zo af-en-toe een emailtje kunnen versturen, waarbij bevestigd kan worden dat ík de afzender ben (certificaat) en het emailtje geencrypt is.

Goed, het eerste probleem zou je zo kunnen oplossen door een s/mime certificaat aan te schaffen. Juist, aan te schaffen, voor €20 per jaar.
Ik vraag me af of dat niet gratis kan (ben je nu Nederlander of niet ;)) en zo ja, of het dan ook een s/mime certificaat is en bijvoorbeeld werkt in outlook. (s/mime) of in thunderbird (pkcs12 files, schijnbaar).

De search levert outdated/niet relevante topics op.

Is het mogelijk gratis zo'n certificaat te bemachten, of anderszins op een gratis en goede manier een email te encrypten?

[ Voor 4% gewijzigd door YouKnow op 19-12-2004 20:56 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Umm, encrypt?

Dan moet de ontvanger het weer openen....met welke key?

Je zal inderdaad een s/mime key ofzo moeten gebruiken... maar naar gebruikers zonder eigen key zul je waarschijnlijk niet encrypted kunnen verzenden. Juist ja.. de ONTVANGER ..moet een certificaat hebben!

There is no place like ::1

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

swampy schreef op zondag 19 december 2004 @ 20:59:
Umm, encrypt?

Dan moet de ontvanger het weer openen....met welke key?

Je zal inderdaad een s/mime key ofzo moeten gebruiken... maar naar gebruikers zonder eigen key zul je waarschijnlijk niet encrypted kunnen verzenden. Juist ja.. de ONTVANGER ..moet een certificaat hebben!
Voor encryptie is allang het systeem bedacht van een public key en een private key. Alles wat met jouw public key versleuteld is, kan alleen met jouw private key ontsleuteld worden en vice versa. Daardoor is voor ontvangers met een redelijke mate van zekerheid aan te nemen dat het inderdaad door jou verstuurd is. Om het volledig veilig te doen, moet je natuurlijk dubbel versleutelen, één keer met je eigen private key en één keer met de public key van degene aan wie je het mailtje wil versturen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• YouKnow
  • Niet online
Goed, er van uitgaande dat mijn ontvanger dezelfde software als ik gebruikt of gaat gebruiken. Een s/mime certificaat kost je dan bij elkaar opgeteld €40 (op wat centjes na wellicht ;)).

Voor zover ik heb gezien kost ook PGP geld. Zijn er goede (!) gratis alternatieven? Kan iemand mij vertellen wat pkcs12 precies inhoud (Google weet weinig te vertellen) aangezien thunderbird dát nodig heeft?

• TWBMS
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-11 02:49
Hmm, wat dacht je van Gnupg ? Dat is de OpenSource variant van PGP.
Er is een pluging voor Thunderbird/mozilla waarmee je simpel encrypted mailtjes kan versturen.
En Kost niks.. afgezien van de tijd die je nodig heb om het te installen ^_^

www.gnupg.org <-- Gnupg

http://enigmail.mozdev.org/download.html <-- enigmail plugin voor mozilla based mail clients.

http://www.gnupg.org/(en)/related_software/frontends.html << wat meer tools/plugins

[ Voor 12% gewijzigd door TWBMS op 19-12-2004 23:58 . Reden: meer info bijgevoegt ]

Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees

• YouKnow
  • Niet online
Stom van me dat ik daar zelf niet op ben gekomen. Wel was ik op www.openpgp.com geweest, in de veronderstelling dat 't open source zou zijn. 8)7

Hier moet ik wel verder mee komen!
Pagina: 1