[astrofotografie] vraag over sterrenstrepen

Pagina: 1
Acties:

• Jeronimo78
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06-2025
Iets wat mij bij het fotograferen van sterren steeds opvalt dat je strepen kunt trekken.
Deze strepen ontstaan door rotatie van de aarde; hierdoor ontstaan ronde lijnen veroorzaakt door die sterren dus.
Dit effect treed op bij lange belichtingstijden. Zonder te zoomen is dit volgens mij rond de 3 minuten.

Als ik met mijn Dimage Z1 foto's schiet van sterren met 30 seconden belichting is er niets aan de hand (getuige deze foto).
Echter waneer ik in ga zoomen op max zoom (10x) dan zie ik bij 30 seconden wel strepen (deze foto).
Foto toestel staat stevig verankerd op statief (dus daar ligt het niet aan :*) )

Hoe kan dit?

Zelf heb ik wel een klein idee wat ik jullie even wil voorleggen.
Zonder zoom (zoom is 1x) zie je bij 3 minuten strepen das dan 1x 180 seconden = 180
ga je nu 10x zoomen zou je het effect zien op 180 / 10 = 18 seconden.

Klopt deze redenatie?
Want in dat geval zou het bij 15 seconden dus niet gebeuren en kan ik dan wel goede foto's krijgen. (10 sec foto)

Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 12:58
Teken het eens uit. Dan zie je het ook, doordat je zoomt is de beweging uiteindelijk groter, en krijg je grotere strepen. 30 seconden voor veel strepen is eigenlijk weinig... Meer levert ook meer op :P

|>

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~essen577/EOS/28.jpg

6 minuten :P

• Jeronimo78
Simon schreef op zondag 19 december 2004 @ 20:50:
Teken het eens uit. Dan zie je het ook, doordat je zoomt is de beweging uiteindelijk groter, en krijg je grotere strepen. 30 seconden voor veel strepen is eigenlijk weinig... Meer levert ook meer op :P
Het is eigenlijk de bedoeling dat die sterpen er NIET op komen.

Wil namelijk komeet manholz fotograferen, maar met strepen is dat niet mooi natuurlijk :(

Verwijderd

Er zit weinig anders op dan een kortere sluitertijd te nemen denk ik. (of je cam met de beweging van de aarde meedraaien 8)7 )

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 01:32
Volgens mij al gepost:

Rotatie van de aarde.. Oplossing is of iets maken dat meedraait of kortere sluitertijd

[ Voor 97% gewijzigd door Silent Hunter op 19-12-2004 21:51 ]

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Het heeft allemaal te maken met het gezichtsveld van de lens en hoe hoog de sterren staan.
Als je op 35mm schiet, dan is je hoek een stuk groter dus zullen er minder snel strepen of bewegingsonscherpte optreden dan wanneer je sterk inzoomt.
Mijn telescoop kan dus zover vergroten dat ik een gezichtsveld heb van nog maar een halve graad, precies de grootte van de maan. Je ziet de maan dan echt voorbij racen. Je kunt dit alleen voorkomen door met de maan mee te bewegen. Dit is echter erg moeilijk omdat de maan een andere baan heeft dan de sterren. Dit is ook bij de komeet het geval.

Het zijn lastige objecten om te fotograferen, dus is het wel handig als je een telescoop met volgmotor hebt. Relatief kort belichten is dan wel een must, dus gebruik een hoge iso. Zo'n foto moet je toch altijd wat nabewerken.

Trouwens, sterren schijnen om de poolster heen te draaien (de ster die ongeveer boven de rotatie as van de aarde staat (in het noorden) en daarom gaan sterren die laag aan de horizon staan sneller dan die dichterbij de poolster. (schijnbaar dan).

Op mn website heb ik geloof ik nog wel iets staan over een volgplankje, een relatief eenvoudig bouwerkje dat je in staat stelt om met de hand de beweging van de sterren te volgen. (barndoortracker). en anders weet google ook nog wel een paar sites.

Gadgets FTW!

• Yobby
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 14:59
Om geen strepen te trekken, kan je deze formule gebruiken:
600 / (Focal Length) = Maximum Exposure Time

Zie dit artikel op Luminous Landscape.

Yobby

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Is hier ook rekening met de hoogte van de sterren gehouden? Als ik met 400mm 1,5 seconden mag belichten, zou ik kleine streepjes krijgen als ik laag aan de horizon fotografeer... (denk ik)

Nog even wat info van de komeet:
De helderheidsverwachting volgens de Kometen Vereniging van de KNVWS:
16 dec 2004 +4,2; 22 dec +3,9; 26 dec +3,6; 31 dec +3,4; 5 jan +3,3; 10 jan + 3,2; 15 jan +3,3; 20 jan +3,4; 25 jan +3,6; 30 jan +3,8; 4 feb +4,0; 9 feb +4,3; 14 feb +4,5; 19 feb +4,8; 24 feb +5,0; 1 mrt +5.3.
Bron: http://www.dekoepel.nl

[ Voor 51% gewijzigd door Ursamajor op 20-12-2004 11:25 ]

Gadgets FTW!

Verwijderd

[N00B mode]
uhm ik heb ook de z1 maar ik kan maar 15 sec max ? hoe doe jij 30 sec ?..
[/N00B mode]

verder heb ik wel met 15 sec een foto (proberen) te maken en hier had ik ook geen streepjes :)

Verwijderd

wat dacht je van je iso op 400 zetten en diafragma open, dan belichting van een paar seconden (max 10 doen), wel achteraf de ruis wegwerken

• Jeronimo78
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 11:40:
[N00B mode]
uhm ik heb ook de z1 maar ik kan maar 15 sec max ? hoe doe jij 30 sec ?..
[/N00B mode]

verder heb ik wel met 15 sec een foto (proberen) te maken en hier had ik ook geen streepjes :)
Ehmm uit mijn hoofd.....

Ik gebruik de M modus. Dan zet ik de tijd voorbij 15 sec; er verschijnt dan T in beeld. Dit komt volgens mij overeen met bulb. Dus dan kan je zelf sluiter sluiten.
Echter door de camera nu na 10 seconden open te laten gaan en niet handmatig te sluiten kom je op 30 seconden.
De camera gooit de boel na 30 seconden namelijk auto zelf dicht :)

En voor de strepen wel zoomen dan he; ben benieuwd hoe ze er bij jou dan uitzien :)

-----------------
En wat die iso400 betreft. Deze foto's zijn geschoten op 200 met diafragma helemaal open; dnek niet dat het zo veel verschil maakt.

Verwijderd

scheelt 50% om precies te zijn. oftewel: je kunt de sluiten de helft korter open laten staan voor dezelfde belichting (dus kortere strepen)

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

En dat is ook het leuke verschil met chemische en digitale fotografie... Met een rolletje moest je die bijvoorbeeld eerst met gas behandelen en dan vervolgens 3 kwartier laten belichten met een hele goede telescoop en dan netjes blijven volgen.
Bij een ccd hoeft het niet zo lang om hetzelfde resultaat te krijgen, omdat de gevoeligheidscurve een stuk rechter verloopt. Houdt een filmpje al op bij een minuut of 3 (daarna moet je alleenmaar langer belichten voor een dubbele hoeveelheid licht op een filmpje), gaat een ccd gewoon door met dezelfde snelheid licht te verzamelen.

Gadgets FTW!

Pagina: 1