Iets wat mij bij het fotograferen van sterren steeds opvalt dat je strepen kunt trekken.
Deze strepen ontstaan door rotatie van de aarde; hierdoor ontstaan ronde lijnen veroorzaakt door die sterren dus.
Dit effect treed op bij lange belichtingstijden. Zonder te zoomen is dit volgens mij rond de 3 minuten.
Als ik met mijn Dimage Z1 foto's schiet van sterren met 30 seconden belichting is er niets aan de hand (getuige deze foto).
Echter waneer ik in ga zoomen op max zoom (10x) dan zie ik bij 30 seconden wel strepen (deze foto).
Foto toestel staat stevig verankerd op statief (dus daar ligt het niet aan
)
Hoe kan dit?
Zelf heb ik wel een klein idee wat ik jullie even wil voorleggen.
Zonder zoom (zoom is 1x) zie je bij 3 minuten strepen das dan 1x 180 seconden = 180
ga je nu 10x zoomen zou je het effect zien op 180 / 10 = 18 seconden.
Klopt deze redenatie?
Want in dat geval zou het bij 15 seconden dus niet gebeuren en kan ik dan wel goede foto's krijgen. (10 sec foto)
Deze strepen ontstaan door rotatie van de aarde; hierdoor ontstaan ronde lijnen veroorzaakt door die sterren dus.
Dit effect treed op bij lange belichtingstijden. Zonder te zoomen is dit volgens mij rond de 3 minuten.
Als ik met mijn Dimage Z1 foto's schiet van sterren met 30 seconden belichting is er niets aan de hand (getuige deze foto).
Echter waneer ik in ga zoomen op max zoom (10x) dan zie ik bij 30 seconden wel strepen (deze foto).
Foto toestel staat stevig verankerd op statief (dus daar ligt het niet aan
Hoe kan dit?
Zelf heb ik wel een klein idee wat ik jullie even wil voorleggen.
Zonder zoom (zoom is 1x) zie je bij 3 minuten strepen das dan 1x 180 seconden = 180
ga je nu 10x zoomen zou je het effect zien op 180 / 10 = 18 seconden.
Klopt deze redenatie?
Want in dat geval zou het bij 15 seconden dus niet gebeuren en kan ik dan wel goede foto's krijgen. (10 sec foto)
Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk