Toon posts:

externe HD of extra controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Twijfelgevalletje: systeem bestaat nu uit dvd-brander en een dvd-speler en dan een HD. Ik wil deze config uitbreiden met nog een dvd-brander en een HD.

Nu kan ik een externe HD(usb 2.0) nemen en de beide branders op 1 IDE en dan de dvd-speler en tweede HD op de andere IDE.
MB heeft namelijk maar 2 IDE's.
Ook mogelijk: een extra IDE controller erbij plaatsen......
Qua prijs maakt het weinig uit, IDE controller kost bijna net zoveel als een externe behuizing.
Wat is het beste of is er weinig verschil???

Verwijderd

Ik zou een SATA controller overwegen, dan kan je een modernere schijf aanschaffen. Een interne kaart kan je bijv weer 4 apparaten op aansluiten, bij een usbbehuizing kan je er maar 1 aansluiten en is tevens trager, 133mb/s van de pcibus tegen 480/8=60mb/s van usb2.0. Bij een enkele drive zou je het niet merken maar als je later nog een harde schijf zou willen toevoegen moet je alweer een 2de behuizing aanschaffen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zet de voor en nadelen eens naast elkaar en weeg het zelf af :) Bijvoorbeeld:

Externe HDD:
+ snel en makkelijk tussen meerdere PC's uitwisselbaar
- beperkte overdrachtsnelheid

Extra PATA/SATA controller:
+ kan RAID functionaliteit bieden
- kost een PCI slot

En zo voorts. En kies dan wat voor jou het zwaarst weegt :)

Verwijderd

Een externe HD zal maar een doorvoersnelheid van maximum 30MB/s hebben (tegen 50 in de praktijk intern). Als je hier bijvoorbeeld muziek en films wilt opzetten lijkt mij dat het handigste. Daar bovenop komt da nog dat je de schijf inderdaad makkelijk kan meenemen.

Een RAID zou willen zeggen dat er maar 1 schijf zal aangehangen worden. Naar nabije toekomst kan je dan wel nog meer bijsteken. Maar met een volgende PC zal je wel met SATA schijven kunnen werken, dus ik zou met een externe schijf werken.

Als je wat meer specs van je PC geeft kunnen we wat beter helpen. De voeding zou een probleem kunnen worden als je 3 opticals en 2 HD's heb.