[XP] Installatie probleem, geen beeld 1e boot

Pagina: 1
Acties:

• Postie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-04 00:16

Postie

No beer, no glory

Topicstarter
Nadat windows xp al lange tijd had gedraaid, werd het tijd voor een nieuwe installatie, aangezien het allemaal wat brak begon te worden. Maar het gaat allemaal heel vaag.

Het is een beetje een lang verhaal maar het is allemaal zo vaag, dus vandaar.

Systeem :
XP 1800+
radeon 9600 XT
512 mb geheugen
160gb seagate als primary master
40 gb maxtor als primary slave
jetway v266b mobo

Dag 1 : installatie gelukt, geen problemen. Ghost image gemaakt van succesvolle installatie.
Dag 2: Zet PC aan, krijg na het bootscherm (met dat bewegend gevalletje) geen beeld of hier en daar een pixel. PC boot gewoon door. TV Out geeft ook geen beeld. Booten naar safe mode levert scherm op dat helemaal verstoord is. PC doet het verder wel. Opnieuw geinstalleerd, deed prima tot dag 3.
Dag 3 : zelfde als dag 2, weer geen beeld. Suse geinstalleerd, doet het vlekkeloos.
Geheugen getest met memtest, geen errors. HD getest, geen errors. SMART staat aan, geen aborname waarden.
Toch weer geprobeerd windows te installeren. Installatie gaat goed, tot 1e boot..die blokjes die heen en weer bewegen 'storen'. Daarna geeft monitor halve minuut aan dat er geen signaal is. Vervolgens springt moitor aan maar zwart beeld of storingbeeld. PC start gewoon door.

Nu is mijn vraag, waar ligt het aan of waar kan het aan liggen? Video kaart defect? Harde schijf corrupt? Moederbord defect? En hoe kan ik zoiets testen. Het probleem is ook niet echt consistent. Zo heb ik een dag de hele dag prima met windows kunnen werken. Ook af en toe gereboot, geen problemen. Tot de volgende dag dat ie aangaat.
Heb al gezocht op het forum, zou aan videokaart kunnen liggen maar hoe test je dat? Onder linux of standalone zoals memtest?
Ik kan van iemand een geforce 2 kaartje lenen, dus kan het daar nog mee testen en kijken wat ie dan doet.

Live every day, as if it's your last one

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
Ik ben bang dat je videokaart aan het overlijden is... :'(
Vannochtend had ik ook ongeveer een anders probleem; namelijk dat de bios niet verder kwam dan te zeggen welke processor er in de pc zat en daarna zat ie vast...
het bleek toen een of andere PCI kaart te zijn (LAN adapter..) misschien kan je dat ook proberen?

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
misschien dat je videokaart de resolotie verandering niet meer aan kan. probeer eens met F8 op te starten en dat die regel waar iets van VGA instaat. weet zo de exacte regel niet.

• Postie

Postie

No beer, no glory

Topicstarter
ik zit nu onder linux te werken en daar doet ie het perfect. En 1e boot van windows is in 800x600 volgens mij. Ik snap er ook niks van. zou die nog ergens stiekem een fout configuratiebestandje bewaren ofzo? ik formatteer de hele partitie waar die op komt te staan, dus daar kan die het niet vandaan halen.

Of moet ie ergens een partitie van 8mb overhouden?

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
probeer eens dat via het F8 menu met dat vga dan start ie automatisch op een lage resolutie en onder welke resolutie werkt je in SUSE

• Postie

Postie

No beer, no glory

Topicstarter
Op dit moment gewoon in 1024 768. Maar misschien werkt het wel door een andere werking van de drivers en roept, als de videokaart stuk is, linux het foutieve gedeelte niet aan

• Postie

Postie

No beer, no glory

Topicstarter
Enable VGA mode in het opstart menu maakt niet uit. Nog steeds zelfde probleem. Als ie dan een scandisk doet is het beeld erg verstoord. Na de scandisk zegt de monitor dat ie geen beeld heeft.

Verwijderd

Probeer eens gewoon je videokaart schoon te maken.(misschien maakt die niet goed contact).
Dus gewoon al het stof eraf te halen. :>

• Postie

Postie

No beer, no glory

Topicstarter
hehe, dat is het 1e wat ik gedaan heb ,hele kast stofvrij gemaakt, dus daar kan het niet aan liggen.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-04 21:25

zAo

GPLv2 Fanboy

Welke driver gebruik je in Suse? Mesa? Die zal namelijk niet meer dan 8mb ofzo gebruiken van je videogeheugen. Misschien dat Windows dit wel probeert te gebruiken?

• Postie

Postie

No beer, no glory

Topicstarter
Weet iemand dan een stand alone programma of linux programma om het video geheugen te testen? Kan alleen een programma vinden die het test van nvidia kaarten.

• Postie

Postie

No beer, no glory

Topicstarter
Oude geforce erin gezet, krijg int begin paarse blokjes overal en daarna raar beeld met verkeerde en missende letters.
De 9600 in een andere pc gezet, benchmark gedraaid, geen enkel probleem.
Andere ATX voeding aangesloten, nog steeds zelfde probleem.
Dus ik mag dan concluderen dat het moederbord defect is :'(

Pagina: 1