Toon posts:

[Ipod] Hifi Koptelefoon?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na deze reply in een ander topic heb ik toch maar besloten een nieuw topic aan te maken:

"Onzin, off topic gedoe en geruchten maken dit weer een typisch 'het grote...' topic.
Ook deze gaat dicht (al was het alleen al vanwege de 900 posts), nieuwe topics mag men zelf beginnen met een gerichte vraag.
Dus geen "het grote iPod" topic."

En jah, ik ben al erg lang aan het zoeken, sinds donderdag, naar de ultieme koptele foon combo. Dus niet "UTFS" posts please.

Ik heb al zat topics gelezen als: "Welke oordopjes zijn goed?"

Ik heb een vraagje..

Ik ben de standaard dopjes die bij mijn Ipod zitten al lang zat. Nadat ik dus sennheiser mx450'tjes kocht heb ik het hele "oordopjes" laten varen en geaccepteerd dat geluid ruimte nodig heeft en een grotere speaker. (uitzonderingen @ >100 € niet meegerekend.)
Afbeeldingslocatie: http://www.ldsaudio.com/img/ipod.jpg

Nu wil ik dus een koptelefoon kopen, maar wel lekker geluid hebben. (wie niet?) Ik was gisteren echter in een lokale AV zaak en daar werd mij verteld dat ik zonder fatsoenlijke versterker achter mijn Ipod maar beter kon grijpen naar de v250 van Sony.
Afbeeldingslocatie: http://www.minidiskworld.co.kr/shop/img/item/908_m.jpg
Omdat dat een koptelefoon was met een impedantie van slecht 24 Ohm, wat er voor zou zorgen dat ik met mijn Ipod er fatsoenlijk geluid uit zou kunnen krijgen.

Ik was echter van plan om de Sennheiser HD 497 te kopen, maar die werd me daar voor mijn Ipod afgeraden.
Afbeeldingslocatie: http://www.bestekeus.nl/shop/images/Senn_HD497.jpg
Als ik namelijk lees dat dat een goede koptelefoon is ben ik gedreven die te halen/luisteren.
Deze koptelefoon heeft echter een impedantie van 32 Ohm ipv de 24 Ohm van de Sony.

Ik was namelijk in de veronderstelling dat dit prima zou draaien omdat de Ipod 3g's volgens het internet een output hebben van "Maximum output power: 60 mW ".

En als ik op sennheiser.com lees:
"The HD 497 are ideal for hi-fi systems but also for portable players. "
En op review-sites:
"Bottom Line: If hate your current headphones, invest in a pair of these beauties. They are worth every penny and them some."
"High-efficiency drivers - great for use with portables "
,begin ik toch een beetje te twijfelen over de kennis van de winkel waar ik ben geweest.

Nu wil ik dus de mening van de GOT'er die me hopelijk kan helpen bij de keuze voor een betere koptelefoon.

Als ik naar de compressie luister van Mp3, kan ik dan net zo goed een slechtere koptelefoon kopen of is iedere verbetering ook echt een kwaliteitsverbetering?

Zo zijn er namelijk ook nog de Hd 477 en 457 die veel goedkoper zijn dan de Hd 497. 70,-€
Afbeeldingslocatie: http://www.bestekeus.nl/shop/images/Senn_HD477.jpg
50,- €
Afbeeldingslocatie: http://www.bestekeus.nl/shop/images/Senn_HD457.jpg
+/- 40,- €

Dus, wat kunnen jullie me aanraden want ik weet het niet meer!? Moet ik de raad van de winkel aanvaarden en die Sony's halen of moet ik geloven wat er op het internet staat en daar mijn conclusies aan knopen. Ik mag in die winkel vanwege de prijsklasse slechts 1 koptelefoon luisteren dus ik moet eigenlijk nu al mijn besluit maken.

Sorry voor de lange post, maar ik wil in een keer zo volledig mogelijk iedereen betreft mijn probleem informeren.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:08

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Al eens gedacht aan in-ear oordopjes? Sony EX71 voor 45 euro? Of als je echt goed geluid wilt misschien dopjes van Shure?

Kijk anders nogmaals in : Wat zijn goede oordopjes? Deel 3

[ Voor 7% gewijzigd door Kanarie op 19-12-2004 17:02 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

Topicstarter
Shure's zijn me te duur en ik wil gewoon een koptelfoon want ik ben dopjes beu. Ook ben ik in de veronderstelling dat deze invertsering langer mee gaat dan een setje dopjes. ( ik gebruik het kabel-oprol-ding niet)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2004 17:06 ]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ongeveer alle sites zijn het erover eens dat voor budget (< 75 euro) spul, de Sennheiser PX100 absoluut de beste zijn (veel beter geluid ook dan de PX200, mocht je die tegenkomen). Mijn vrouw heeft deze gekocht en ik moet zeggen, klinkt erg goed voor het formaat en het geld. Ik vind zelf mijn Sennheiser HD210 net wat warmer klinken, maar dat is smaak.

• Marijn_S
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb thuis de HD-437 en HD-457 en die vind ik allebei prima klinken. Gister getest met m'n Muvo2 mp3-speler en dat klonk prima. Wat dat betreft is hij dus ook geschikt voor portable spelers, al weet ik niet in hoeverre een Ipod dan speciale wensen heeft wat betreft koptelefoons. Verder gebruik ik hier beide koptelefoons regelmatig op de computer, ook om mp3's te beluisteren onder andere.

Ik ben zelf niet zo'n fan van het model van de 477 en 497 (dat half holle), dus ik zou zelf gewoon de HD-457 testen :) Wel heel vreemd dat die winkel maar een model wil laten testen. Je kan misschien beter naar een winkel gaan die je meerdere modellen laat uittesten.

System specs - Ik word blij van knipperende lichtjes.

Verwijderd

Topicstarter
Na veel bellen van het weekend ben ik erachter gekomen dat op fietsafstand alleen die winkel ze heeft liggen.
Dus de 457 477 497 px100 en 200

Toen ik daar vroeg of ik meerdere mocht luisteren om te vergelijken werd em verteld dat dit niet mogelijkwas omdat dat eigenlijk alleen kom bij de >100 modellen.
En jah, ik weet het, ik ben een zeur. Maar ik wil het beste voor zo min mogelijk geld. (nederlander? :P )

De px100 lijkt me voor de prijs ook wel aardig:
"This is the best headphone under $50. " headphone.com

Waarom ben je trouwens niet tevreden over de 477 en 497 en wel over de 457. De 477 lijkt idd de minste van de drie te zijn, maar de 497 toch wel de "beste".

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2004 17:21 ]

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
Persoonlijk heb ik de MDR-V250 van Sony. Ik heb deze vaak genoeg aan m'n walkman/discman en minidisc gehangen en daar deed het het prima mee.

M'n MZR-N1 spelertje heeft maar, wat is het? 3mW output ofzo? maar daar doet dus deze koptelefoon het prima op.

Stukje geschiedenis: Heb deze kopfoons ooit eens gekocht omdat ik goede headphones wou hebben, maar niet genoeg geld had voor MDR-V700, ze gaan al iets van 7 a 8 jaar mee, beginnen wel wat tekenen van slijtage te tonen.

Geluid: imho best goed geluid, goed hoog, goed laag, goed midden.

Praktijk ervaring: via Marantz versterker aangestuurd door m'n toenmalige Gravis Ultrasound PnP Pro dikke lol met Quake (explosies :D).
Later direct aangestuurd door m'n Gravis Ultrasound PnP Pro (geen versterker, verhuisd, geen ruimte om m'n pc daar op aan te sluiten) ook prima geluid.
Nog weer later aangestuurd door onboard realtex 650: BRAK geluid, maar.......
sinds ik een Terratec DMX6Fire heb.... hele goede bass response. Heb niet eens meer de equalizer van winamp nodig voor de bass'n'trebble boost.

Afijn, dit is natuurlijk allemaal blaat.

Kwa geluid zullen die sony's niet teleurstellen, ook niet op je iPod.. als die echt 60mW output hebben, kan je nog best hard blazen (m'n Minidisc kan ik voluit zetten en dan nja, valt het volume nog best mee... impedantie I guess).

Nadeel: draag comfort. Als je kleine oorschelpen hebt zal het meevallen, maar na tijdje beginnen deze headphones toch wel beetje te drukken op m'n oorschelpen. Ondanks de zachte pads.
en de volume controller in de kabel gaat na verloop van tijd kraken en af en toe valt links/rechts weg, dan helpt beetje frunniken aan de draaiknop. Zit erover te denken om deze volume control te jumperen (beetje creatief solderen), maar misschien dat de potmeter gefixt kan worden met wat contactspray? Heb hier verder geen ervaring mee, dus ik weet ook niet of ik nu onzin lul, wat de contactspray betreft.

Anyways: probeer wat kopfoons uit als je die mogelijkheid hebt.

De door iemand anders voorgestelde Sony EX71 in ear's zijn best lekker, goede geluidsreproductie, niet helemaal ruimtelijk, maar je went er snel aan. Nadeel: op de fiets ruist het als een gek... maar ik denk dat alle oordoppen/hoofdtelefoons daar wel last van hebben. (sowieso, gesloten dan wel geopende schelp hoofdtelefoons (als ik me zo goed uitdruk) kunnen gevaarlijk zijn in het verkeer! Vooral de gesloten dingen, omdat je dan behoorlijk goed afgeschermd bent van omgevings geluid.......... en pas op je oren, te hard zetten is zo verleidelijk, maar je verkloot je oren er wel mee. Tinitus e.d.... ;) )

Nou, hopelijk heb je wat aan m'n verhaal, als je het al tot het einde toe hebt weten uit te houden. haha

[ Voor 3% gewijzigd door cavey op 19-12-2004 17:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmmz, dus de v250 van Sony is dus zeker een deelnemer in "de grote Competitie"?!
Dan moet ik misschien van de week naar de Mediamarkt in breda om ze allemaal te luisteren :?

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ik heb voor precies dezelfde keuze gestaan en ik heb em gemaakt, lees dus verder :).

Wat die verkoper zegt is gedeeltelijk onzin (ik zou iig naar een andere winkel gaan). Ja het is waar dat de iPod versterker niet heel veel vermogen kan leveren, in vergelijk met een een "normale" versterker, dat is logisch. Maar als je gaat luisteren bij een betere audio/hifi winkel zul je er achter komen dat de versterker van de iPod nog best indrukwekkend is.

Ik was zelf naar een iets duurdere koptelefoon opzoek, zo rond de 100-150 euro. De prijsklasse van de Sennheiser 580. Ik heb een hele rits geluisterd (op iPod en versterker), 580, 590 (Sennheiser), Beyerdynamic, Philips, Sony, AKG etc. Het probleem met de weerstand krijg je dan idd. bij veel van die koptelefoons. Maar als je je iPod voluit zet wordt je met bijna allemaal toch redelijk weggeblazen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Philips HP890, echt buitengewoon mooi geluid en hij gaat ongeveer even hard als de standaard iPod oordopjes (lage weerstand). En hij is ook nog relatief goedkoop (80 euro ongeveer). Daarnaast zit ie heerlijk comfortabel (ik heb em meestal uren achter elkaar op).

Klik voor meer info

Afbeeldingslocatie: http://www.consumer.philips.com/catalog/SB/SBCHP890_00_webImageFullSize.jpg
Als ik naar de compressie luister van Mp3, kan ik dan net zo goed een slechtere koptelefoon kopen of is iedere verbetering ook echt een kwaliteitsverbetering?
Als je je Mp3'tjes codeert met Alt-preset extreme (hoogste vbs) of insane (320) dan hoor je echt geen verschil met wav.
Ik was gisteren echter in een lokale AV zaak en daar werd mij verteld dat ik zonder fatsoenlijke versterker achter mijn Ipod maar beter kon grijpen naar de v250 van Sony.
De v serie van Sony is redelijk slecht. Kijk dan iig naar een goedkope Sennheiser.
THW Arie schreef op zondag 19 december 2004 @ 17:01:
Al eens gedacht aan in-ear oordopjes? Sony EX71 voor 45 euro? Of als je echt goed geluid wilt misschien dopjes van Shure?

Kijk anders nogmaals in : Wat zijn goede oordopjes? Deel 3
Over de Shure's kan ik geen mening geven, maar de EX71 kan echt niet tippen aan ook maar een beetje goede koptelefoon.

@TS, mijn advies is dus de HP890 van Philips. Dan kun je niet de mist ingaan! Maar mocht je iets meer portable zoeken dan moet je gaan voor een Koss (neckband) of Sennheiser (goedkopere, anders alsnog voor de Philips).

En de belangrijkste tip: zorg dat je bij een winkel kan luisteren!

[ Voor 4% gewijzigd door Hoedje op 19-12-2004 17:34 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Hoedje
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 17:24:
hmmz, dus de v250 van Sony is dus zeker een deelnemer in "de grote Competitie"?!
Dan moet ik misschien van de week naar de Mediamarkt in breda om ze allemaal te luisteren :?
Bij de Mediamarkt kun je volgens mij niet luisteren. Tenminste de MediaMarkt in Amsterdam...

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• immad
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 21:25
Volgens mij maakt het niet bijster veel uit, zolang je niet heel erg hard wilt gaan, voldoet volgens mij bijna alles wel.

Ikzelf heb 3 of 4 jaar terug op de hcc een keer zo'n pontis spelertje gehaald (SP504) en die een poos gebruikt icm de sony MDR-e888 (inmiddels hebben die het tijdige met het eeuwige verwisselt :'( ) en dat ging best hard.

Later een Sennheiser HD600 gekocht, en die voor de grap ook eens getest met die speler, ging eigenlijk nog best redelijk, ondanks de impendance van 300 ohm.

(specs sennheiser:) http://www.sennheiser.com/sennheiser/icm.nsf/root/04465
(sony site:) http://www.ecat.sony.co.j....cfm?PD=858&KM=MDR-E888SP

Het ging niet heel hard, maar het was opzich nog best te doen, dus volgens mij maakt die 8 ohm (24 vs 32) echt bijna niks uit.

Ook nog een poosje gebruikt met een AKG K-501, dat lukte ook wel aardig, maar heb deze AKG weer verkocht, omdat 1 goede koptelefoon ook wel voldoet ;)

Succes met kiezen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ouch, net als ik het aantal keuzes heb beperkt komen er nieuwe bij:
Philips HP890, Sennheiser px 100
Nu ga ik zondag op vakantie en ik wilde hem voor dan dus hebben. Helaas is het aanbod qua goede winkels in Tilburg beperkt en de winkels die er zijn leveren bijna geen Sennheiser.

Nou, dat wordt morgen dus een uurtje lang zeuren bij de winkel om meerdere modellen te luisteren.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je hebt niet echt vermeld hoe je die ipod met koptelefoon wilt gaan gebruiken. Met die Philips 890 zou ik niet direct over straat gaan lopen... :P zelfs in de trein een beetje veel van het goede.

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk wil ik die koptelefoons alleen gebruiken thuis op de bank en bijv in de trein. Niet op de fiets want die dingen zien er echt niet uit. De Sennheisers zijn echt lelijk en die Philips serie is ook (no offense) echt groot/lelijk!

Edit:

Hier lees ik nu een reiview over biede optelefoons de S.497 en de P.890 die door dezelfde man zijn gereviewd. Van deze website

Open headphones
Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~m.heijligers/ipod/Performance/Philips890.jpg

Philips HP-890. I bought this headphone for about € 68 one year ago, to use with my iBook. Despite the size and weight, the comfort of this headphone is very good, one of the best I ever tried. You can leave it on your head for hours, without any fatigue.

The Philips sounds quite nice, but has an interesting frequency response. It has some emphasis on the 8kHz range, which on a computer can be compensated a bit with an equalizer. It has a strong punchy bass, but only in the very low bass region. Base drums are not so strong, as you would like for disco/funk. The treble is clean, but a bit on the harsh side due to the emphasis in the 8kHz range. Voices are a bit shallow, and miss body. I would call it a warm-toned headphone, a bit on "the dark side". It has an nice diffuse field, but at the expense of some dynamics (all music is "far away"). Seperation of sound sources is very good. The sound pressure achieved with the iPod is OK (109dB/mW, 32 Ohm).

Overall it's a quite nice headphone, especially considering the price, but it is not suitable for tranport, which is one of the constraints for an iPod headphone. Luckily, I could make one of my friends happy with it, to replace his broken AKG 240 Studio Monitor.

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~m.heijligers/ipod/Performance/Sennheiser497.jpg
Sennheiser HD 497. The Sennheiser, € 69, was a pleasant suprise to me. Normally I'm not so enthousiastic about Sennheiser headphones (their treble is always very grainy and harsh, and they lack body in the sound making them very thin and uninvolvong), but this one is an exception. The strongest point is its "rhythm and blues", it swings directly out of the box. It has a decent bass, deep and strong, and it has quite some body. Treble is good on attack (e.g. strings of acoustic guitars, harpsicord), but lacks a bit on decay (e.g. cymbals) and finesse. Treble is also a bit emphasized, maing the headphone sound very brilliant, but on some music this becomes too much. There is not so much spatial information, everything is quite close to the ear, although with classical music in orchestral halls the spatial info is OK. Because the Sennheiser is quite efficient (112dB/mW, 32 Ohm), it can go quite loud with the iPod, even with the EU volume restriction. It is compatible with a large range of music styles, which for me is a pro, because I like classical renessaince music to techno pop (my music taste can best be described by "introvert", if this gives you a clue).
Compared to other headphones, you can hear that the Sennheiser is a bit emphasized on the mid-lower treble, and probably the high-efficiency transducers break up in that range (non-linear distortions, exposed by a somewhat oppresive sound). Loud female voices make you lower the volume, although the iPod earbuds are even much worse in that domain. The headphone also clamps quite strongly on the ear, so after an hour you'll need a rest.

Overall I like this headphone a lot. I liked it so much, that I took a second one (see the Sony MDR-E888LP earbud section for the reason) for usage at my work place, without having to transport it on my bicycle. To my suprise, this second Sennheiser sounded completely different (it was the demonstration version of the shop) from my first one. It had a small deficiency in the left channel (it was less loud in the treble), and it sounded a bit mellow and hollow. Strange...

Something I forgot to mention is a remark about the long cable delivered with the Sennheiser. For usage with a fixed audio set, a few meter from your favourite chair, I can imagine the advantage of such a cable, but for portable usage the cable is constantly mangled, which is very irritating. Accordig to the shop, a shorter cable doesn't exist. A replacement cable (which I could change by soldering a new 3.5" cinch plug onto) would cost €25. Yes, €25 for a simple cable with 2 plugs. RIDICULOUS!!!

edit2:

ahh, nu lees ik weer dat de Sennheiser HD 497 echt goed is, maar dat de px 100 ook echt goed is. 497 is volgens headphone.com de beste <100,-$ en de px 100 is de beste voor <50,-$.

Morgen luisteren en kijken welke het wordt.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2004 19:06 . Reden: Reviews gelezen! ]

• Hoedje
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 18:27:
Eigenlijk wil ik die koptelefoons alleen gebruiken thuis op de bank en bijv in de trein. Niet op de fiets want die dingen zien er echt niet uit. De Sennheisers zijn echt lelijk en die Philips serie is ook (no offense) echt groot/lelijk!
Als je ze thuis gaat gebruiken, kijk (ehm, luister) dan naar de Sennheiser HD580 etc... (stuk beter geluid dan de kleinere Sennheisers).

Ik zou echt zelf gaan luisteren, want op beide bronnen is heel wat af te dingen. De eerste bron "website", zie ik ook dit:
Sony MDR-E888LP. In a nutshell, I think these earbuds sound very bad in combination with the iPod (sorry to be not so nice to people who own one). Despite their € 79 price tag, they don't deliver substantial more performance (if any) than the iPod earbuds. The Sony is harsh, oppressive, lacks decent and refined treble, and has no bass whatsoever. I also double checked with the output of my CD player, just to be sure, but there it performed bad as well. On some websites it is said that the Sony needs time to "break in". Although I think this can help a bit, I've never seen situations in audio where breaking in implies crucial changes in sound characteristics, and has more to do with getting used to the sound.
Ik weet niet of jij E888 met iPod hebt gehoord, maar die klinken echt wel goed. Dus daarom zou ik dit niet serieus nemen. Dan heb ik het nog niet eens gehad over het inspelen. Dat is echt cruciaal!

De tweede bron is headphone.com. En die verkopen weer geen Philips...

[ Voor 17% gewijzigd door Hoedje op 20-12-2004 12:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik had inderdaad veel van headphone.com gelezen en daaruit komt als winnaar de Hd 497, gezien mijn budget. Ik hoopte natuurlijk goedkoper uit te zijn, maar 70 euro is toch echt wel een uiterste!

Verwijderd

Topicstarter
Jah hoor, het is hem geworden. De sennheiser klonk toch wel het beste van de twee. Nu ben ik een blije eigenaar van een 497. :P. Nu alleen nog wachten tot zaterdag, want dan is het Kerst :P
Pagina: 1