Nieuwe Seagate Barracuda SATA geeft rare piepjes

Pagina: 1
Acties:

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:02

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik heb een gloedje nieuwe Seagate Barracuda SATA schijf van 120Gb gekocht om eindelijk wat stille hardeschijven te hebben. Nu heb ik er problemen mee. Ik heb nu al meerdere keren gehad dat hij rare piepjes gaat uitslaan. Dit lijken een soort tsjilpjes die elke seconde komen. Dit gebeurt vooral als ik er vanaf probeer te booten. Ik heb het ook een keer terwijl ik in het bios zat gehad, dus het lijkt me geen OS issue.

Op het moment zit hij alweer een tijdje geruisloos in mijn systeem en heb ik er geen last van. Ik heb er ook probleemloos 80Gb aan data heen gekopieerd zonder dat hij problemen gaf.

Is dit een specifiek iets voor een seagate? Ik heb een andere sata-kabel geprobeerd en een ander ingang op mijn moederbord, maar dat maakt niet uit. Het is overigens een Asus A7N8X-deluxe versie2.0 moederbord.

O ja, het is wel handig als ik er bij vertel dat de schijf als hij deze piepjes maakt niet meer wil werken. Hij blijft hangen en je kunt er niet meer van lezen of naar schrijven. Tevens krijg ik met Linux errors in de logs.

code:
1
2
3
4
5
6
kernel: ATA: abnormal status 0xD0 on port 0xF8802087
kernel: ata1: status=0xd0 { Busy }
kernel: SCSI error : <0 0 0 0> return code = 0x8000002
kernel: Current sda: sense = 70 10
kernel: Raw sense data:0x70 0x00 0x10 0x00 0x00 0x00 0x00 0x0a 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00
Dec 19 13:05:17 zeus kernel: end_request: I/O error, dev sda, sector 234436295

[ Voor 28% gewijzigd door MrScratch op 19-12-2004 16:57 ]

Look behind you! A three headed monkey!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik er ook 2 van de seagate barracuda SATA schijf de 7200.7 120gb maar deze maakt deze piepjes niet dus het is in iedergeval niet iets specifiek voor een seagate. wel maakt die van vaak van die calibratie geluiden.

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Heb je al de Seatools diagnostics gedraaid ?

http://www.seagate.com/support/seatools/

ik heb zelf ook een 7200.7 en die is echt muisstil.

[ Voor 22% gewijzigd door Buntmans op 19-12-2004 16:56 ]

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Hee, ze hebben ook een bootable-cdrom image. Die ga ik eens proberen.
ik heb zelf ook een 7200.7 en die is echt muisstil.
Inderdaad, als hij niet opeens rare piepjes gaat geven is hij voor de rest muisstil.

• Buntmans
Als je er toch een CD'tje voor gaat opofferen, brand dan Ultimate Boot CD. Staat hij ook op + nog veel meer! Zelf ook sinds kort ontdekt :)

www.ultimatebootcd.com

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Goed, ik heb dus de Quick-test en de Full-test gedaan. De Quick test ging goed, maar bij de Full Test is er 1 bad sector uit gekomen. Ik kan niet echt geloven dat die bad-sector telkens voor die piepjes zorgt, maar die schijf kan dus terug naar de winkel.

• Buntmans
1 bad sector? da's erg weinig, is het overigens niet zo dat bij een low-level format bad sectors worden gemarkt als bad en dus niet gebruikt? Ik weet niet in hoeverre 1 bad sector schadelijk is, bij mij vond hij iig 0 bad sectors.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Op zich is 1 bad sector wel erg weinig. Maar een gloednieuwe schijf die meteen een bad-sector heeft, vertrouw ik niet. Ik zal morgen even met Alternate bellen (daar komt die schijf vandaan) en dan gaan we kijken wat we er mee moeten.

Ik baal wel, want hij was zo heerlijk stil, nu zit ik weer naar een fluitende maxtor te luisteren (damn, wat maakt die een herrie).

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Nou, update van dit probleem:

Schijf is volgens technische dienst van de winkel 100% in orde. Zij hebben ook met sea-tools gechecked en geen problemen gevonden. Kon ik ten eerste voor de onderzoekskosten dokken, maar erger is dat de schijf bij mij dus niet wil werken.

Ik moet nu toch maar op zoek naar problemen met de A7N8X-deluxe en Serial ATA. Als iemand hier iets over kan zeggen dan hoor ik het graag.

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
MrScratch schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 16:43:
Nou, update van dit probleem:

Schijf is volgens technische dienst van de winkel 100% in orde. Zij hebben ook met sea-tools gechecked en geen problemen gevonden. Kon ik ten eerste voor de onderzoekskosten dokken, maar erger is dat de schijf bij mij dus niet wil werken.

Ik moet nu toch maar op zoek naar problemen met de A7N8X-deluxe en Serial ATA. Als iemand hier iets over kan zeggen dan hoor ik het graag.
Dan vraag ik me (bijna ;) ) gelijk af of ze wel een full scan hebben gedaan...

Humor moet je serieus nemen

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
tommie-boy schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 16:53:
[...]
Dan vraag ik me (bijna ;) ) gelijk af of ze wel een full scan hebben gedaan...
Yep, die hebben ze gedaan. Moest er ruim een uur op wachten en halverwege kwamen ze me melden dat ze op 59% zaten om een schatting te geven van hoe lang het nog duurde. Ik had dat ook speciaal aangegeven, want de Quick Scan liep bij mij ook vlekkeloos.

Pagina: 1