Toon posts:

[XP] Probleem met Format C:

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien mijn vorige topic gesloten is om bepaalde redenen, probeer ik het nu opnieuw met de hoop dat het nu wel goed gaat.

Probleem:

Ik wil mijn c-schijf (Windows dus) formateren. Helaas werkt het niet zoals het altijd heeft gedaan. Ik heb het volgende article van MS gelezen waarin staat hoe je een bootflop kan maken voor winxp. Dat heb ik gedaan maar dan kom ik nog niet in msdos.(Aangezien het bedoeld is om winxp op te booten wanneer je problemen heb oid. Ik heb nog gewoon een normale/healthy comp)

(http://support.microsoft....11073&ID=KB;EN-US;Q311073).

Helaas heb ik de bootflop die ik eerst had moeten overschrijven toen ik een andere bootflop wou maken met de volgende manier (http://support.microsoft.com/?kbid=310994)

Ik kon nog ergens een oude bootflop vinden die ik gebruikte voor mijn oudere comps, maar deze bootflop bleek alleen maar met FAT te werken.
Hiermee kon ik wel weer in msdos komen, maar toen zag deze de cdrom niet aangezien mij verteld werd dat ik via de winxp cd moet formatten.

Ik weet nu niet meer wat ik moet doen en welke/wat voor een bootfloppy ik nou moet gebruiken om een NTFS bootfloppy te maken zodat ik msdos in kom + de cdrom in dos te kunnen bereiken om zodoende mijn C schijf te kunnen formatten. (http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm)

Alvast bedankt!

riv0.

-edit: Zou een lieve mod de spelfout in de topictitel kunnen verbeteren? Thanks!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2004 16:25 ]

Verwijderd

Je kan toch ook booten vanaf de XP CD, en daarmee de scijf formateren?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 16:24:
Je kan toch ook booten vanaf de XP CD, en daarmee de scijf formateren?
Ja, stel ik zou de xpcd in mn comp stoppen tijdens de boot, dan zou hij alleen maar vragen of hij de computer wil opstarten met of zonder cdrom ondersteuning.

Misschien komt dit doordat ik alleen de upgrade van winxp heb?

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-04 21:18
Als je alleen de upgrade hebt, hoe wil je dan WinXP opnieuw installeren... Maar goed.

Haal vanaf bootdisk.com een Windows98 SE bootdiskette op. Zet dit op een diskette. Start hiervan op. Gebruik nu FDISK om de schijf opnieuw te partitioneren. en zet de beoogde bootpartitie actief. Start nu opnieuw de PC op met de flop, en gebruik format c: om de partitie of schijf te formatteren.

Start nu de WindowsXP installatie CD, en hiervandaan kun je schijf tijdens de installatie omzetten naar NTFS.

[ Voor 3% gewijzigd door Poltergeist op 19-12-2004 16:29 ]

Verwijderd

Je kunt met de upgrade CD gewoon windows XP installeren hij zal alleen vragen om een CD van een oudere versie van windows (98/ME). Zover ik weet iig.

Anders een bootflop voor 98se downloaden van bootdisk.com opstarten... fdisk partities weg gooien... overnieuw aanmaken en formateren onder dos.

98/me cd erin en installeren en daarna XP er overheen.

voila simpel :)

[edit] Traaaaaaaaaaaaaaag...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2004 16:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 16:30:
Je kunt met de upgrade CD gewoon windows XP installeren hij zal alleen vragen om een CD van een oudere versie van windows (98/ME). Zover ik weet iig.

Anders een bootflop voor 98se downloaden van bootdisk.com opstarten... fdisk partities weg gooien... overnieuw aanmaken en formateren onder dos.

voila simpel :)

[edit] Traaaaaaaaaaaaaaag...
Als ik dan fdisk opstart, dan ziet hij alleen de diskette. Maar ik zal het nog een keer proberen.

Verwijderd

fdisk die diskettes ziet ? uhmm... ff uittesten hoor... stay tuned...

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 14:28

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Een beetje zoeken op ineternet kan ook geen kwaad.

http://www.madboot.com/mo...name=Downloads&file=index
http://www.bootdisk.com/

daar kan je standaard en niet standaard opstartfloppy's downloaden.

er zijn wel meerdere sites die dit soort dingen hebben

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• Poltergeist
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 16:32:
[...]

Als ik dan fdisk opstart, dan ziet hij alleen de diskette. Maar ik zal het nog een keer proberen.
Lijkt me nogal lastig, want Fdisk werkt helemaal niet met diskettes. Je moet de NON-DOS partities weggooien.

Verwijderd

Topicstarter
De_Paashaas schreef op zondag 19 december 2004 @ 16:33:
Een beetje zoeken op ineternet kan ook geen kwaad.

http://www.madboot.com/mo...name=Downloads&file=index
http://www.bootdisk.com/

daar kan je standaard en niet standaard opstartfloppy's downloaden.

er zijn wel meerdere sites die dit soort dingen hebben
nee, daar was ik nog niet geweest :|

• Pogostokje
  • Laatst online: 09:59

Pogostokje

* twiet *

Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 16:30:
Nee! Niet zo doen. Installeer niet eerst 98 als je daarna XP erop wilt hebben. Ga niet zitten upgraden van een volledige 98 installatie, dat is vragen om moeilijkheden! Installeer gewoon XP zonder eerst 98 te plaatsen. De installatie vraagt alleen even om de 98 CD maar doet verder een volledige install.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Pogostokje schreef op zondag 19 december 2004 @ 16:39:
[...]

Nee! Niet zo doen. Installeer niet eerst 98 als je daarna XP erop wilt hebben. Ga niet zitten upgraden van een volledige 98 installatie, dat is vragen om moeilijkheden! Installeer gewoon XP zonder eerst 98 te plaatsen. De installatie vraagt alleen even om de 98 CD maar doet verder een volledige install.
Zoals ik al zei in de eerste regel van mijn post :) en dit was optie 2.

Naja zoals al aangegeven fdisk kan niets met floppies...
[peppie12] Bedankt voor de nederlandse les :) Ik zal er meer op letten maar post het aub niet in dit topic... heeft de TS niets aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2004 16:45 ]

• Abomination

Abomination

de beste en makkelijkste manier op jouw c-partitie XP klaar te maken is toch met de Setup van de WindowsXP cd. Als je bij het punt komt om de schijf of partitie te kiezen, kan er ook gekozen worden om de schijf of partitie te verwijderen (schijf of partitie selecteren --> D --> [Enter] --> L (DEL) en daarna op die "ongepartitioneerde ruimte" een partitie te maken m.b.v. de optie C. Kies dan voor de optie NTFS met een bloksize van 4kb en dan doet de WindowsXP Setup de rest ;)

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer terug van mijn donkere dos avontuurtjes (;x) maar ik ben er niet verder op gekomen.

Ik heb het volgende gedaan:

-Boot98SE.exe gedownload van bootdisk.com
-Deze op een schone floppy gezet.
-Computer reboot.
-Als ik het scherm met "Wilt u de computer met of zonder cd-rom ondersteuning opstarten" krijg, dan druk op shift+F5 om naar dos te gaan.
-In dos typ ik fdisk.
-Vervolgens zet ik mijn C-schijf(die 10gig is) op actief.
-Reset? weer(kan reset wel, wist zo niet anders hoe ik hem dan moest rebooten)
-Hetzelfde als daarvoor totdat ik weer bij het msdos scherm ben.
-Typ format c: /s enz.

En krijg de volgende foutmelding: "Invalid media type reading drive C"

Ik denk dat ik iets niet goed heb gedaan bij fdisk. Kan best aangezien het niet echt duidelijk was wat ik nou moest doen. Ook wanneer ik bij het scherm in Fdisk was, waarbij je een dos-partitie op actief kan zetten. Zag ik de c-schijf(herkenbaar aan de 10gig) dat die niet C-schijf werd genoemd. Maar een andere dos-partitie had wel de naam C. Weet ook niet hoe ik dat kan veranderen of ik het wel moet veranderen? Oftewel, wat heb ik verkeerd gedaan?

Eeuwig bedankt voor de snelle reacties!

Verwijderd

Topicstarter
De_Paashaas schreef op zondag 19 december 2004 @ 16:58:
de beste en makkelijkste manier op jouw c-partitie XP klaar te maken is toch met de Setup van de WindowsXP cd. Als je bij het punt komt om de schijf of partitie te kiezen, kan er ook gekozen worden om de schijf of partitie te verwijderen (schijf of partitie selecteren --> D --> [Enter] --> L (DEL) en daarna op die "ongepartitioneerde ruimte" een partitie te maken m.b.v. de optie C. Kies dan voor de optie NTFS met een bloksize van 4kb en dan doet de WindowsXP Setup de rest ;)
XP klaar? Er staat al XP op, ik wil de gehele C schijf leeg hebben en daarna XP er weer op doen.
Ik heb een 80gig WD hd waarvan C, D en E bestaan. D en E wil ik graag houden (gameconfigs enzenz) maar C(waar alleen windows op staat) wil ik graag verwijderen en opnieuw installen.

-Even voor de duidelijkheid, deze computer doet het gewoon, geen bootfoutmeldingen oid. Alleen prestatie problemen in bepaalde games(driver fuckups enzenz) zijn de redenen om C te formateren. Het is niet zo dat ik met een lege comp zit waar niks opstaat oid)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2004 17:06 ]

• Poltergeist
Je bent vergeten om de partitie leeg te maken, en opnieuw aan te maken. Daarna pas zet je de C partitie op actief. Zoals je het nu hebt gedaan is de C partitie alleen actief gezet, en nog steeds NTFS. Daar kan DOS niets mee.

Verwijderd

Ik ga d'r vanuit dat je een LEGALE XP cd hebt, of iig een goede. Update of gewoon maakt niet uit, het enige verschil is dat de update tijdens het installeren zal willen controleren of je XP had, dat doet hij door het medium + code te controleren.

Je plaatst de Windows XP CD, en zorgt dat de computer kan opstarten vanaf CD.

De eerste melding die je ziet is "druk op een toets om windows te installeren". Druk op een toets, en je komt in een blauw avontuur wat Windows XP setup heet, en wat HEEL duidelijk in tekst op het scherm uitgelegd is.

Als je te zien krijgt of je de computer met CD-ROM ondersteuning wilt opstarten, heb je waarschijnlijk een illegaal prutswerkje te pakken (Windows 98 BootCD/bootflop vraagt die vraag)

• Poltergeist
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 17:04:
[...]

XP klaar? Er staat al XP op, ik wil de gehele C schijf leeg hebben en daarna XP er weer op doen.
Ik heb een 80gig WD hd waarvan C, D en E bestaan. D en E wil ik graag houden (gameconfigs enzenz) maar C(waar alleen windows op staat) wil ik graag verwijderen en opnieuw installen.
Oftewel: je wilt alleen de C partitie opnieuw formatteren. Da's niet de hele schijf. Dan zou ik ook kiezen voor de optie via Windows XP. Je hebt hier dan ook de mogelijkheid om alleen een bepaalde partitie opnieuw op te bouwen, en de oude te behouden. Die mogelijkheid heeft Fdisk ook, maar daar moet je iets beter uitkijken.

(overigens kun je ook die setup starten vanuit dos door in de I386 directory winnt.exe te starten. Vergeet dan alleen niet smartdrv eerst te starten)

[ Voor 5% gewijzigd door Poltergeist op 19-12-2004 17:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Poltergeist schreef op zondag 19 december 2004 @ 17:04:
Je bent vergeten om de partitie leeg te maken, en opnieuw aan te maken. Daarna pas zet je de C partitie op actief. Zoals je het nu hebt gedaan is de C partitie alleen actief gezet, en nog steeds NTFS. Daar kan DOS niets mee.
En hoe doe ik dat dan :? (via fdisk ja, maar wat moet ik dan precies doen(durf het bijna niet te vragen)) Verder, hoe kan ik na fdisk, mijn computer rebooten zonder op de reset knop te drukken? Of is dat het enigste middel om in dos te rebooten?

• Poltergeist
Kijk alle menu items eens door in Fdisk.... En ja. Je computer mag je vanuit DOS gewoon rebooten met de reset knop...

[ Voor 50% gewijzigd door Poltergeist op 19-12-2004 17:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 17:07:
Ik ga d'r vanuit dat je een LEGALE XP cd hebt, of iig een goede. Update of gewoon maakt niet uit, het enige verschil is dat de update tijdens het installeren zal willen controleren of je XP had, dat doet hij door het medium + code te controleren.

Je plaatst de Windows XP CD, en zorgt dat de computer kan opstarten vanaf CD.

De eerste melding die je ziet is "druk op een toets om windows te installeren". Druk op een toets, en je komt in een blauw avontuur wat Windows XP setup heet, en wat HEEL duidelijk in tekst op het scherm uitgelegd is.

Als je te zien krijgt of je de computer met CD-ROM ondersteuning wilt opstarten, heb je waarschijnlijk een illegaal prutswerkje te pakken (Windows 98 BootCD/bootflop vraagt die vraag)
Uhm, sorry hoor maar dit is totaal niet wat ik zoek. Als ik de windows xp erin doe, en in bios de bootpriority zo stel dat de cdrom als eerste werd toegekent. Dan vraagt hij alleen maar of ik windows wil opstarten met of zonder cd-rom ondersteuning.

@Poltergeist: Dan zoek ik nog even door.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2004 17:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Poltergeist schreef op zondag 19 december 2004 @ 17:07:
[...]

Oftewel: je wilt alleen de C partitie opnieuw formatteren. Da's niet de hele schijf. Dan zou ik ook kiezen voor de optie via Windows XP. Je hebt hier dan ook de mogelijkheid om alleen een bepaalde partitie opnieuw op te bouwen, en de oude te behouden. Die mogelijkheid heeft Fdisk ook, maar daar moet je iets beter uitkijken.

(overigens kun je ook die setup starten vanuit dos door in de I386 directory winnt.exe te starten. Vergeet dan alleen niet smartdrv eerst te starten)
smartdrv eerst te starten? eh? Hoe kom ik in de l386 dir? (als ik de bootflop van win98se gebruik, dan ziet hij de C schijf niet, zie de foutmelding van mijn die dan komt van een paar posts terug)

Verwijderd

Dude, dan heb je óf een 98 CD erin zitten, of een 98 bootflop. De Windows XP CD, zowel update, retail, OEM, SLIM, ENG, NL, Gewoon, MCE, Home, Pro, zal ALTIJD proberen z'n setup te starten vanaf die CD. Als hij al een OS vind, dan zal hij vragen of je op een knop wilt drukken om de setup te starten. Je zal dus de melding krijgen om op een knop te drukken om setup te starten.

Haal anders eventjes morgen, als de winkels weer open zijn, een WinXP CD.

Je zou inderdaad Windows XP setup kunnen starten vanuit DOS, je zult dan naar de CD drive moeten gaan, en de setup starten:

Tik dit in
X: = driveletter CD-DRIVE
code:
1
2
3
4
X:
cd i386
smartdrv
winnt

Windows setup zou moeten starten, hoewel ik niet 100% zeker weet of je zo wel kan partitioneren, formatteren moet lukken.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2004 17:14 ]

• Abomination

Abomination

Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 17:04:
[...]

-Even voor de duidelijkheid, deze computer doet het gewoon, geen bootfoutmeldingen oid. Alleen prestatie problemen in bepaalde games(driver fuckups enzenz) zijn de redenen om C te formateren. Het is niet zo dat ik met een lege comp zit waar niks opstaat oid)
Lees het stukje nog een goed door wat ik heb geschreven op zondag 19 december 2004 @ 16:58.
jouw c-partitie kan op die manier "veilig" legggemaakt worden en daarna XP er weer op gedaan krijgen (in jouw woorden), zonder dat de D en E partitie aangeraakt worden.

edit: nog even voor de duidelijkheid: tijdens de setup van WindowsXP kan je die c partitie formateren. je hebt dan geen boot-floppy nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Abomination op 19-12-2004 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een winxp cd. :\ Maar hij vraagt hoe dan ook niet om een installatie als ik de cd er in doe tijdens de boot. wtf?

@kabal: Ja, er werd mij verteld om met een 98SE bootflop te werken

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2004 17:17 ]

• Abomination

Abomination

is jouw BIOS wel ingesteld om van cd te starten?
note: cd xp cd moet er in zitten VOOR het starten van de comp

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost, bedankt iedereen \o/

Verwijderd

Oh? Enneh, vertel eens: hoe?

Verwijderd

Topicstarter
Heb de dos partities verwijderd daarna reboot->xpcd erin en alles ging dan wel. Wat geklooi met de dos partities maar na een tijdje knutselen lukte het wel.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
je kon ook opstarten met de xp cd dan de recovery console kiezen in het rijtje van 3. en dan gewoon format C:\

Verwijderd

Topicstarter
helaas is mijn probleem nog niet opgelost. (Verwijderd in "Games gebruiken 90+% van cpu")

Stel ik zou alles van mn hd willen hebben, te beginnen met de D(games) en E(progs) en daarna C(windows weer). Kan ik dan gewoon (wanneer ik nog in xp zit) msdos ophalen, daar format d/e intypen, reboot en dan het hele verhaal voor C weer? Of moet D en E ook via msdos voor boot?

• Avvd
  • Niet online
volg de stappen zo als ik ze hierboven beschrijf en doe het ook met format D: en format E:

maar dit is toch wel via de search te vinden.

P.S. als je een bootflop van xp gebruikt moet je wachten totdat hij klaar is en dan weer r kiezen(ik geloof de middelste van de 3 en dan kom je in de recovery console)

[ Voor 39% gewijzigd door Avvd op 21-12-2004 16:21 ]

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:03

Coldcat

HODL

Voor het geklooi met partities gebruik ik het programma PartitionMagic 8.0. Daar kun je "bijna" alles met je HD doen. Formateren en stationsletters aangeven gaat veel makkelijker als eerst.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 11:27
waarom wil je xp opnieuw installeren, je kan het toch ook gewoon opschonen?
mijn xp installatie gaat al 3 pc's mee en is nog steeds snel.als je een beetje doorzet kan je alle oude troep wel wegkrijgen.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-04 22:25

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 18:31:
helaas is mijn probleem nog niet opgelost. (Verwijderd in "Games gebruiken 90+% van cpu")

Stel ik zou alles van mn hd willen hebben, te beginnen met de D(games) en E(progs) en daarna C(windows weer). Kan ik dan gewoon (wanneer ik nog in xp zit) msdos ophalen, daar format d/e intypen, reboot en dan het hele verhaal voor C weer? Of moet D en E ook via msdos voor boot?
Wat zit je nou eigenlijk allemaal moeilijk te doen met je MSDOS? :? DOS heb je nergens meer voor nodig, dat is dood :z (NOFI voor de die-hard DOS-gebruikers onder ons ;) )

Gewoon opstarten van de Windows XP CD (of die 6 XP opstartdiskettes), 1 keer op enter drukken, dan op F8, alle partities verwijderen (die je wilt verwijderen natuurlijk) en dan nieuwe partities aanmaken en op ENTER rammen op de partitie waarop je Windows wilt installeren. Zo moeilijk isset toch niet? :? Ik vind dit wel zo basic overkomen, maar dat zal wel aan mij liggen... :P

Tesla Model Y RWD (2024)

• Avvd
  • Niet online
de recovery console die je kan kiezen vanuit de windows xp installatie cd is ook al geen ms-dos meer ziet er wel hetzelfde uit maar je heb ook maar een beperkt aantal opdrachten
type daar dan format /? dan zie je alle mogelijkheden die je met een format kan
Pagina: 1