[FibreChannel]backplane tips gezocht

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Vandaag kreeg ik een mooie 10K rpm SCSI disk in m'n handen gedrukt onder gemompel van 'staat al jaren in de hoek, ik kan er toch niets mee' :)

Altijd leuk - maar het was al snel zat duidelijk waarom, het was een Seagate ST318203FC disk, dus met een 40p FC-SCA fibrechannel interface.

Normaal is zo'n ding aangesloten voor een aanvaardbaar bedrag een nogal kansloze aangelegenheid (zie de vele GoT topics erover :z ) omdat je dan minimaal een idioot dure adapter nodig hebt, een transciever, dure bekabeling en een of andere backplane, om het aangesloten te krijgen.

Maar...

Ik struin nogal wat beurzen af en een maand of 4 geleden viel mijn oog op een raar 64b PCI kaart voor EUR5. Dat bleek dus een HP HHBA-5101B Tachyon TL Fibre Channel Host Bus Adapter te zijn Zodra ik doorhad wat het was heb ik het gelijk opgepikt, kort samengevat ben ik dus voor een idioot spotprijsje in het bezit gekomen van de benodigde adapter :D

Ik heb de drive, ik heb de adapter, enige wat ik nodig heb is de meuk ertussenin.

Minimaal zou ik een DB9 GBIC moeten hebben, een kabel en een zogeheten T-card (simpele 1-drive adapter die van DB9, SC oid naar FC-SCA40 converteert) om achterop de drive te prikken. DB9 GBIC is makkelijk zat voor minder dan EUR 20 op eBay te vinden, DB9-DB9 FC kabel ook voor zoiets.

Vraag 1: zo'n DB9 kabel lijkt verdacht op een gewone seriele kabel. Is er kans dat ik met een standaard serieel geval de boel aanvaardbaar werkend krijg :?

Een T-Card is dan voor iets van EUR 50 te vinden.

Maar goed, zelfs als ik een gewone seriele kabel kan gebruiken kost het me minstens EUR 70 (ex verzend) om een 18GB 10K SCSI schijf aan te sluiten, terwijl die dingen voor EUR 35 al met normale (68p/80p) aansluiting te koop zijn. Leuke bezigheidstherapie, maar totaal niet economisch zinnig :z

Wat mij interessanter lijkt is een backplane waar meer van die drives op geprikt kunnen worden, want ze worden zowat voor niets weggedaan door mensen die er niets mee kunnen. Ik heb geen zin in een enorme externe kast met ingebouwde array controller oid (de normale manier waarop je ze tegenkomt), meer iets als dit:

Afbeeldingslocatie: http://i22.ebayimg.com/02/i/02/ba/c9/33_1_b.JPG

Een 4-port mini backplane die evt gewoon intern in een (big)tower gehangen kan worden. Deze is op eBay in Taiwan te koop samen met 4 drives voor omgerekend EUR 139, maar die drives heb ik net niet nodig ;)

Nu komt vroeg of laat zo'n backplane voorbij op eBay zonder drives, maar het helpt als ik weet hoe zo'n kreng officieel heet

Vraag 2: hoe heet een dergelijke backplane, aan wat voor fabrikanten moet ik denken :?

Maar misschien is dichter bij huis ook een optie. Ik ben beurs-fanaat en kijk al tijdje rond voor FC-related meuk, maar muv de PCI adapter en wat SC kabels heb ik niet zoveel gezien. Ik ga met name naar de PC-Dumpdagen, af en toe een Interexpo/PC Discount en natuurlijk de HCC. Maar vind dus niets.

Vraag 3: heeft iemand tips voor waar ik een dergelijke backplane (of trouwens een T-card) in NL kan vinden op beurzen, uitverkoop e.d.
Nieuw is vast wel te doen, maar budgettair niet interessant..

Oslik blyat! Oslik!

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 12:58

erwinb

Probeert iets secure te doen

Ik heb een aantal ven deze kabels "over".
zie ook de add." http://www.tweakers.net/aanbod/156362/all "
hierbij zitten een aantal soorten kabels en GBics.

en, neen, je kan hiervoor geen gewone seriële kabels gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door erwinb op 19-12-2004 16:31 ]

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:22

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Als je zelf een kabeltje wilt knutselen dan zou het met de volgende pinlayout moeten:
1 - TX+
2 - VCC
3 - FAULT
4 - KEY
5 - RX+
6 - TX-
7 - ODIS+
8 - GND
9 - RX-

Voor een minimaal snoertje zul je dus pinnen 1 en 5 (TX+ aan RX+) en 6 met 9 (TX- aan RX-) moeten verbinden. Ik heb zelf op die wijze een MIA aan de praat kunnen krijgen, door een verloopje te maken van een HSDDC2 naar DB-9 met daartussen nog een 5V voeding.
De nummering van een DB-9 begint in dit geval linksboven (rij met 5 aansluitingen) met pin 1, onder begint links met pin 6. Dan zit pin 9 rechtsonder.

Specs ...ik doe er niets meer aan.