Toon posts:

[2k3] Server instellen als gateway....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil iets, maar ik heb geen fluaw idee hoe ik dat moet instellen in mijn net nieuw geinstalleerde windows 2k3 server
Ik heb thuis een modem/router van zyxel die mijn ipadressen uitdeelt, deze hangt vast aan een wifi AP die draadloos staat ingesteld als gateway zodat hij gewoon de ipadressen uitdeelt van mijn modem.
Nu heb ik in mijn win2k3 server een wifi kaart en een ethernet kaart.
Via de wifi kaart krijgt hij dus zijn internet verbinding en via zijn ethernet kaart zit hij vast aan mijn interne netwerk en printers...
Probleem is alleen dat ik nu dus nooit vanaf mijn werk direct op mijn pc kan komen die in mijn interne netwerk hangt.
Ik vraag me dus af of ik mijn win 2k3 server net zo kan instellen als mijn accespoint, oftwel, hij gaat de pc's van mijn lokale netwerk ipadressen die mijn router uitdeelt.....
Ik hoop dat er iemand is die snapt wat ik wil en misschien ook nog eens weet of dit kan en zo ja hoe.

Sjoerd _/-\o_

Verwijderd

dit is dus:

router - gateway (AP) - server (gateway - NAT) - netwerk

je zou hier moeten kunnen volstaan met de windows wizards om je server de internet verbinding te laten delen. Deze krijgt dan een dynamisch IP op de wi-fi en 192.168.0.1 aan de ethernet kant. Netwerk op dynamisch pleuren en dat zou het moeten zijn. (denk ik)

Voor inloggen vanuit je werk heb je nog een VPN verbinding nodig. GoT faq of google ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 15:50:

Ik vraag me dus af of ik mijn win 2k3 server net zo kan instellen als mijn accespoint, oftwel, hij gaat de pc's van mijn lokale netwerk ipadressen die mijn router uitdeelt.....
Ik hoop dat er iemand is die snapt wat ik wil en misschien ook nog eens weet of dit kan en zo ja hoe.
ik zou het anders doen in dat geval...

Installeer DHCP + DNS op je 2003 Server, zet er een AD op en authoriseer je DHCP server zodat je die niet meer op je router nodig hebt (controle + beheer op een 2003 server is wat makkelijker te doen).
Stel je router alleen in als Gateway.
Gebruik RRAS om je wlan kaart als interface aan te bieden aan je wlan clients.
RRAS kan je ook gebruiken voor remote access (daarom heet het ook RRAS, routing + remote access service).

Zo wordt het wlan gedeelte gewoon een extensie aan je normale netwerk en kan je optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die 2003 server je biedt.

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 19-12-2004 22:19 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 18:25:
dit is dus:

router - gateway (AP) - server (gateway - NAT) - netwerk

je zou hier moeten kunnen volstaan met de windows wizards om je server de internet verbinding te laten delen. Deze krijgt dan een dynamisch IP op de wi-fi en 192.168.0.1 aan de ethernet kant. Netwerk op dynamisch pleuren en dat zou het moeten zijn. (denk ik)

Voor inloggen vanuit je werk heb je nog een VPN verbinding nodig. GoT faq of google ;)
Dit snap ik ja, maar dat is dus eigenlijk niet echt wat ik wil, ik blijf dan zitten met twee netwerkranges binnen mijn netwerk...
Is er geen oplossing zoals ik die schets mogelijk??

Verwijderd

ik vrees dat je vastzit aan de optie voor meerdere ranges of de optie van backslash32 (wat overigens een enkel range oplevert en erg lastig om dit op te zetten is het niet).

Misschien iemand anders nog een suggestie?