Waarom geblockte mail-domeinen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 14:31

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ey mensen die hier de touwtjes in handen hebben,

Waarom kon ik me niet gewoon registreren met m'n gmail? Ik moest me registreren met het mailadres van m'n pa, maar ik kon em nu wel gewoon veranderen in die van mezelf. Waarom kon ik niet gewoon gelijk m'n gmail gebruiken?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Iedereen kan aan een gmail of Hotmail-adres komen, dan wordt de drempel even 'even snel' een accountje te reggen wel heel laag. Ook is het waarschijnlijker dat een provideradres over een half jaar nog bestaat dan een hotmail-adres :). Dat is weer makkelijk voor de crew oid als ze iemand een mailje (om welke reden dan ook) moeten sturen.

[ Voor 21% gewijzigd door AtleX op 19-12-2004 15:01 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 19:44
'k Snap niet waarom mensen dit niet snappen. Ten eerste is dit al meerdere malen uitgelegd op het forum en ten tweede is het toch wel aardig logisch dat men dat doet om makkelijke kloontjes/spambots tegen te gaan?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Sja, als er vaak genoeg misbruik van wordt gemaakt moet het op een gegeven moment worden afgesloten. C'est la vie.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik zie het verschil in drempel eerlijk gezegd niet zo. Als ik even een nieuwe mailforwarder maak op mijn eigen domeinnaam, dan ben ik er ook...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vind het dan maar vreemd, dat je na het reggen je mailadres wél kan veranderen in een hotmal of gmail adresje.
Zou dan ook niet moeten kunnen in mijn ogen, want dan heeft dat hele gedoe met het reggen ook geen zin meer :?

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

-NMe- schreef op zondag 19 december 2004 @ 15:36:
Ik zie het verschil in drempel eerlijk gezegd niet zo. Als ik even een nieuwe mailforwarder maak op mijn eigen domeinnaam, dan ben ik er ook...
Dat is waar, maar er zijn minder mensen die dat kunnen dan er mensen zijn die even snel een hotmail/yahoo/whatever accountje kunnen aanmaken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Zou dan ook niet moeten kunnen in mijn ogen, want dan heeft dat hele gedoe met het reggen ook geen zin meer :?
Jawel. De drempel om een hotmailaccountje te maken is er niet. Op het moment dat jij je registreert met een fatsoenlijk emailadres, ben je daarna uiteraard vrij het te veranderen in hotmail. In het verleden weren er gewoon crapaccounts aangemaken met die domeinen, vandaar dat gmail (waar je zo aan komt) dus ook geblokkeert is. Aan een 'fatsoenlijk' emailadres komen niet zoveel mensen heel snel. Er zijn iets van 800 domeinen in de blocklist ofzo, elke willekeurige moderator kan die zien in ACM's oude admin (het 1337-script) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Klopt. Geen enkel probleem. Behalve natuurlijk als je GoT misbruikt, geband wordt, kloontjes maakt. Dan wordt die forwarder / dat domein evt. ook in de lijst gezet.

Zo was Hotmail ook geen probleem tot er misbruik van werd gemaakt.
Br@m schreef op zondag 19 december 2004 @ 15:38:
Vind het dan maar vreemd, dat je na het reggen je mailadres wél kan veranderen in een hotmal of gmail adresje.
Het gaat er om dat je niet even snel een paar dozijn kloons kan maken, niet dat we hotmail en gmail boycotten oid ;)
Wedervraag: waarom zou je volgens jou het na registreren niet mogen kunnen veranderen naar een gratis adres?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br@m
  • Niet online
F_J_K schreef op zondag 19 december 2004 @ 15:44:

Wedervraag: waarom zou je volgens jou het na registreren niet mogen kunnen veranderen naar een gratis adres?
Ik zit idd verkeerd te redeneren ben ik bang, het gaat alleen maar om het snel reggen van een accout tegen te gaan, en niet zozeer om het mailadres zelf.

Ik zat zo te denken, als iemand zich regt met een kloppend mailadres, en daarna veranderd in een niet kloppend mailadres. Dan hebben jullie het kloppende mailadres toch niet meer? En de bewuste persoon niet kan mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Laatst online: 20-09 14:31

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
vandaar dat gmail (waar je zo aan komt) dus ook geblokkeert is
Dus jij beweert dat je "zo ff" aan een gmail account komt. Nou volgens mij dus niet. Het werkt nog steeds met invites, die de laatste tijd steeds minder weggegeven worden. Dus je komt niet zomaar aan een gmail adres. En als je een gmail heb, moet je er zuinig op zijn aangezien je niet zomaar een nieuwe kan aanvragen.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Br@m schreef op zondag 19 december 2004 @ 15:52:
Ik zat zo te denken, als iemand zich regt met een kloppend mailadres, en daarna veranderd in een niet kloppend mailadres. Dan hebben jullie het kloppende mailadres toch niet meer?
Jawel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Dan hebben jullie het kloppende mailadres toch niet meer? En de bewuste persoon niet kan mailen.
React logt vrij veel, en ook het emailadres bij registratie :)

ele :w

[ Voor 6% gewijzigd door G33rt op 19-12-2004 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br@m
  • Niet online
Oké, duidelijk.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

bigchristiaan schreef op zondag 19 december 2004 @ 15:53:
[...]

Dus jij beweert dat je "zo ff" aan een gmail account komt. Nou volgens mij dus niet. Het werkt nog steeds met invites, die de laatste tijd steeds minder weggegeven worden. Dus je komt niet zomaar aan een gmail adres. En als je een gmail heb, moet je er zuinig op zijn aangezien je niet zomaar een nieuwe kan aanvragen.
Ik kan voor mezelf zo 6 nieuwe gmail accounts aanmaken, en waarschijnlijk hebben een paar vrienden van mij er ook nog wel een zooi liggen. Bovendien blijft 't niet altijd invite-only.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

CyBeR schreef op zondag 19 december 2004 @ 16:54:
[...]
Ik kan voor mezelf zo 6 nieuwe gmail accounts aanmaken, en waarschijnlijk hebben een paar vrienden van mij er ook nog wel een zooi liggen. Bovendien blijft 't niet altijd invite-only.
dat is een prut argument.
je kunt ook met xs4all meerdere adressen verkrijgen.
hetzelfde zo met chello, etc.

maar ik heb geen flauw idee hoe ik aan een gmail adres zou moeten verkrijgen.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:36

Ace

Happy Happy Joy Joy

Ik vind het logisch dat hotmail niet ge-accepteerd wordt maar dat laatst mijn gmail werd geweigerd vond ik ook wel vreemd.

Maar er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen crap webmail en goeie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

PipoDeClown schreef op zondag 19 december 2004 @ 16:58:
Heel XS4all blokkeren is inderdaad niet iets dat me de bedoeling lijkt :+ Maar bij een provider kan worden geklaagd als er (zware) overlast is door een van hun klanten. Zie de voorwaarden van een ISP: in de regel staat daar in dat je geen misbruik mag maken oid. Bij hotmail etc heeft voor 1 account klagen weinig zin: dan wordt er gewoon een nieuw account geregistreerd terwijl een nieuwe ISP zoeken meer werk is ;)

edit:

Tralalala. G33rt wordt traag op z'n oude grijze zwarte dag :+

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 19-12-2004 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt

maar ik heb geen flauw idee hoe ik aan een gmail adres zou moeten verkrijgen.
En die adressen zijn prima traceerbaar naar de gebruiker als er misbruik van wordt gemaakt. Gratis emaildiensten zijn dat minder gemakkelijk :)

:w Frank

[ Voor 5% gewijzigd door G33rt op 19-12-2004 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

Dankzei dat registratie gedoe heb ik mijn Chello wachtwoorden blaadje terug gevonden ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Er staan op dit moment dan ook al 16000 entries oid in de banned-domains tabel ;)

En zoals gezegd: heel leuk dat mensen met bijv. Demon eindeloze mailadressen hebben, maar dan ga je a) met jouwnaam.demon.nl direct op de mailbanlist erbij en b) dringend een mailtje+fax+telefoon naar Demon of ze je even direct willen bitchslappen. Don't challenge the Zeef :)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Vergeet bovendien niet dat het e-mail adres van je procider gekoppeld is aan andere gegevens, namelijk je NAW-gegevens. Als jij je vreselijk misdraagt kunnen we via de (uiteraard bevriende) ISP de GoT-knokploeg op je afsturen. :Y)

Geintje, maar het is wel handig dat weze bij een misdrijf en een dwangbevel ook nog iets nuttigs kunnen geven aan de politie, namelijk de traceerbaarheid van de user. (Ja ook van HlpDsK voor als je het je afvraagt, ook al zie ik daartoe weinig reden overigens.)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Floris schreef op maandag 20 december 2004 @ 03:00:
(Ja ook van HlpDsK voor als je het je afvraagt, ook al zie ik daartoe weinig reden overigens.)
Nee hoor, Hlp heeft met een Hotmail-adres geregd, dat kon destijds nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:08

Haan

dotnetter

Ik vind het trouwens wel jammer dat ik niet kon reggen met mijn eigen domein. (hantheman.tk) Gelukkig dat ik nog een oud e-mail adres had bij Het Net. :Y)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Er zit (hopelijk begrijpelijk) een mailban op %.tk, het gaat niet om jou persoonlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
curry684 schreef op zondag 19 december 2004 @ 23:30:
[...]
dringend een mailtje+fax+telefoon naar Demon of ze je even direct willen bitchslappen. Don't challenge the Zeef :)
Ik geloof er echt niks van dat er een ISP is die actie tegen de gebruiker onderneemt omdat de user zich zou misbruiken op een forum. Misschien TweakDSL, of Xs4all indien er wordt gespammed.
Ik snap eigenlijk niet helemaal waar de behoefte vandaan komt om alles volledig onder controle te willen hebben zonder hieraan een limiet te stellen. Als je er een beetje realistisch over nadenkt is het het is volkomen belachelijk dat er werkelijk een lijst van velen duizenden domeinnnamen onderhouden wordt omdat het risico bestaat dat iemand een kloontje maakt, oeeeh. Is sowieso het plaatsen van IP bans niet velen malen effectiever? Een nieuwe mailadres (/domain) krijgen is een eitje, aan een nieuw IP komen is vaak lastig, met het bannen van IPs stoor je ook geen andere mensen, de overlast die wordt gecreerd door de huidige methode is groot.
Een andere mogelijkheid is ervoor zorgen dat indien iemand op één IP voor de tweede keer een account registreerd, de confirm-email een uur vertraging krijgt waardoor mensen bij voorbaat al minder snel een spam clone kunnen aanmaken.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

DataBeest schreef op maandag 20 december 2004 @ 11:20:
[...]

Ik geloof er echt niks van dat er een ISP is die actie tegen de gebruiker onderneemt omdat de user zich zou misbruiken op een forum.
Ja hoor, is namelijk een overtreding van de AV van iedere provider.
Ik snap eigenlijk niet helemaal waar de behoefte vandaan komt om alles volledig onder controle te willen hebben zonder hieraan een limiet te stellen. Als je er een beetje realistisch over nadenkt is het het is volkomen belachelijk dat er werkelijk een lijst van velen duizenden domeinnnamen onderhouden wordt omdat het risico bestaat dat iemand een kloontje maakt,
Onderhouden is een groot woord. D'r worden gewoon on-abuse entries aan toegevoegd, en d'r is ooit met een standaardlijst begonnen.
Is sowieso het plaatsen van IP bans niet velen malen effectiever?
Tegen actieve abusers ja, de mailban is vervolgens erg handig tegen vervolgacties via proxies.

Je kunt wel lekker ageren tegen dat we dit doen, maar in de praktijk heeft het bewezen nodig te zijn. Ik kan genoeg gevallen aanhalen van abuse dat middels mail- en/of IP-bans is opgelost, tja. In een van de extreemste gevallen heeft zelfs wanadoo.nl een dag op de mailban gestaan totdat we met Wanadoo in conclaaf waren geweest en de gebruiker voorzien was van een laatste waarschuwing voor afsluiting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
DataBeest schreef op maandag 20 december 2004 @ 11:20:
Ik geloof er echt niks van dat er een ISP is die actie tegen de gebruiker onderneemt omdat de user zich zou misbruiken op een forum. Misschien TweakDSL, of Xs4all indien er wordt gespammed.
Zie Curry voor een verdere uitleg. En verder een kopie van een reactie in een topic in Frontpage Admin Overleg:
Geachte heer Raayman,

Wij hebben het IP-adres laten blokkeren.
Als u opnieuw hinder ondervindt van dit IP-adres horen wij dat graag.

Met vriendelijke groet,

chello abuse
UPC Nederland
abuse@chello.nl
Ja, ze doen er degelijk wat mee. Een abuse melding maken we ook niet maarzo aan, daar kun je van uit gaan, dus als we er een sturen is er meestal een behoorlijk grote bewijslast en zijn de verschillende abusedesken vaak behoorlijk behulpzaam. Nu komt deze reactie uit FAO, maar ook voor het forum zijn er zulke topics en reacties.

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

G33rt schreef op zondag 19 december 2004 @ 15:55:
[...]

React logt vrij veel, en ook het emailadres bij registratie :)

ele :w
dat is op zich niet zo netjes. jullie wekken de indruk dat het veranderen van je email adres in je profiel ook echt een verandering is.

de WBP verbiedt om dat oude email adres zomaar te bewaren als de gebruiker hem verandert, en als je hem al bewaart moet je dat aan de gebruiker duidelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 13:24:
[...]

dat is op zich niet zo netjes. jullie wekken de indruk dat het veranderen van je email adres in je profiel ook echt een verandering is.
Is het ook, er is alleen onderscheid tussen 'huidige mailadres' en 'mailadres bij registratie'.
de WBP verbiedt om dat oude email adres zomaar te bewaren als de gebruiker hem verandert, en als je hem al bewaart moet je dat aan de gebruiker duidelijk maken.
Onzin, het is een bewust afgegeven gegeven op een pagina waar nota bene de privacystatement direct gelinkt is. Er is dus niets mis mee om het registratieadres op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

curry684 schreef op maandag 20 december 2004 @ 13:41:
[...]

Is het ook, er is alleen onderscheid tussen 'huidige mailadres' en 'mailadres bij registratie'.
dat is nergens duidelijk aangegeven. er staat bij registratie zelfs:
Hieronder kan je jezelf registreren voor het forum. Alle gegevens die je invoert kan je later in je profiel wijzigen.
Velden met een * zijn verplicht.

dat impliceert mi zelfs dat het mailadres bij registratie exact hetzelfde is als het mail adres in het profiel.
[...]

Onzin, het is een bewust afgegeven gegeven op een pagina waar nota bene de privacystatement direct gelinkt is. Er is dus niets mis mee om het registratieadres op te slaan.
ik heb het even geprobeerd en zie geen privacystatement gelinkt staan hoor. wel jullie AV, maar daar kan ik zo snel geen privacystatement in vinden.

(maar los van een eventueel privacystatement: de wet is helder, als een gebruiker zijn gegevens wijzigt dan moeten jullie het op z'n minst duidelijk communiceren als het oude adres bewaard blijft)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

beetje jammer dramatisch gedoe IMO, Wij zijn uberhaupt het enige forum dat aan iets van privacy statements doet. Daarnaast slaan we niet alle gegevens op,alleen het registratieadres. Je verandert ook niet je registratieadres en je registratieadres staat ook niet in je profiel. We zijn ook niet verplicht al jouw gegevens in je profiel neer te zetten. Er wordt nog veel meer opgeslagen over je. Zoals je IP adressen, je notes en nog wat gegevens. Deze kan je allemaal niet wijzigen, want ze staan niet in je profiel en kun je niet wijzigen en daar is echt helemaal niets onwettigs aan....

We zijn wel verplicht al jouw gegevens op te geven als je ze echt wil hebben. Dat zal ook gewoon gebeuren.

Dat die zin "Alle gegevens die je invoert kan je later in je profiel wijzigen" misschien niet juridisch 100% dichtgetimmerd is, betekent niet dat het onwettig is om meer gegevens op te slaan dan jij aan het begin in je (aanpasbare) profiel zet hoor.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:57
Na de merge (jajaja dooddoener, maar hij komt eraan) komt er een update van de voorwaarden en ga ik me ook eens bezinnen op het eventueel losweken van de privacy in een apart statement. Het feit dat er hier veel (zo ook dit werk) op vrijwillige basis gebeurd wil niet zeggen dat er in mijn uren geen prioriteiten worden gesteld.

De huidige situatie is voorgelegd, getoetst en in orde bevonden, nota bene op verzoek van een aantal users!. Wat betret het registratie mailadres, we mogen de (log)gegevens van gathering of tweakers gewoon bewaren, geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik doe helemaal niet dramatisch, ik constateer alleen maar dat het niet zo netjes is :)

verder is het opslaan van wat voor persoonsgegevens dan ook in beginsel altijd onwettig, behalve als de betrokkene ondubbelzinnig (dat betekent dan ook echt ondubbelzinnig) toestemming heeft gegeven, op een paar uitzonderingen na (zie art. 8 WBP) die hier verder niet/nauwelijks van toepassing zijn.

jullie beschouwen het registratieadres blijkbaar als een apart persoonsgegeven (bestaande naast een huidig mail adres), dus vraag daar dan ook apart toestemming voor :)

//loggegevens is natuurlijk iets anders als persoonsgegevens he. en een emailadres is een persoonsgegeven.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2004 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:57
Het is heel simpel maar ik leg het gaarne nogmaals uit: de huidige modus operandi is getoetst en in orde bevonden. Mocht je daar een probleem mee hebben, dan stel ik voor dat je een klacht indiend/melding maakt bij het CBP, ik wacht de reactie rustig en met vertrouwen af.
Pagina: 1