Toon posts:

Advies nodig: 100 Gigabytes kwijt na Partition Magic *

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Wie kan mij adviseren wat ik het beste in de volgende situatie kan doen?

Na een poging om 2 partities samen te voegen met partition magic 8.02
eindigd het programma met een error en na een herstart blijkt mijn volledige
logical partition (D: drive) te worden weer gegeven als unallocated space en
ben ik meer dan 100 GB aan data kwijt van de afgelopen 4 jaar en meer.

Ik voel me alsof ik op straat sta zonder spullen. Niet alleen al mijn muziek,
samples en programmas en fotos,s ben ik veroren, maar ook al mijn werk,
ontwerpen, webpages, documenten, bestanden gemaakt in flash, paintshop,
word, excel, noem maar op....

Dit verlies is nauwelijks te geloven en ik denk dat er nog wel een kans in zit
om dit te repareren. Het programma was dan ook met de meeste opdrachten
wel klaar waaronder ShiftingData 100%

Ik denk dat ik voordat ik met unerase software uberhaupt zou experimenteren
eerst het beste een tweede harde schijf kan kopen van dezelfde grote of groter
en de complete huidige disk daarop te clonen, zodat ik altijd terug kan gaan
naar de laatste situatie. Ik vraag me alleen af of als je met Ghost een disk totaal
cloned of je dan ook die unallocated space meecloned.

En dan..? Wat voor progrmma kan ik het beste gebruiken om die space weer om
te zetten naar zichtbare data? Hoe zal dit eruit zien; in directories of alle bestanden
bij elkaar en hoe weet of je recenste bestand terughaalt.

Heeft iemand hier ervaring mee of zal ik maar eerder afwachten wat ze bij Symantec
zullen adviseren aangezien ik die ook heb geschreven.

Ik heb wel vast het programma Active@ UNDELETE op low level scan gedraaid, zegt
iemand dat iets? Het heeft wel een hele zooi met partitties gevonden maar welke zou
ik nu moeten restoren en hoe want ik heb dus alleen die unallocated space en ik denk
niet dat het verstandig is om daar iets mee te doen voordat ik zeker ben dat het de juiste
beslissing is aangezien i ndie space al mijn bestanden zitten. Ik heb nu alleen nog een
andere corrupte partitie van 25 gb en een partitie waarop xp draait waarin ik nu dit schrijf.

Mischien heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt of heeft er verstand van en kan zijn
goede en of slechte ervaringen met mij delen...

bij voorbaad dank.

Ewoud

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:46

Nik

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:29
Het is in ieder geval belangrijk dat je zorgt datde data nu niet wordt overschreven, dus doe niets of zo min mogelijk met deze schijf.
Ik denk dat ze je bij Norton zullen vertellen dat je had moeten backuppen, zoals ze waarschuwden :'(
In recovery ben ik niet echt een held, maar probeer eens in de Opslagmedia & I/O Controllers faq te kijken, daar staan nog wel wat tips in als ik me goed herinner.
Ook zal ik even een verzoek tot moven naar dat forum aanvragen voor je, dat is logischer dan hier in SA.

offtopic:
overigens is het bij voorbaaT ;)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Met GetDataBack kun je een partitie incl. unallocated space naar een soort image copiëren. Dan heb je dus wel een harddisk nodig die minimaal even groot is.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• berndgeurts
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 16:43
Getdataback werkt heel goedom die unallocatd space weer terug te krijgen. Waarschijnlijk is alleen je TOC gewist.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:47
Getdataback, werkt perfect zelfde probleem gehad. Zat te klungelen met windows installatie, en opeens 40 gig verdwenen, kreeg het allemaal weern etjes terug :D.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 09:58

Zoefff

❤ 

Ik heb zelf hele goede ervaringen met het programma wat pinockio ook al gaf, GetDataBack.

Je kan dit halen vanaf http://www.runtime.org/ . Let wel op dat er een FAT32 versie en een NTSF versie is, je moet dus wel de goede nemen.

Zorg dat je wanneer je hier mee aan de slag gaat een (fysiek) andere schijf hebt, waar je de data op kan zetten. Ik denk dat je behoorlijk veel kans hebt dat er nog een hoop te redden valt, aangezien er in prinipe weinig overschreven is :)

offtopic:
Je hoeft trouwens niet na iedere regel op enter te drukken, dat gaat vanzelf ook wel hoor. Dit leest zo irritant ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Het zoveelste PM-slachtoffer. Ik heb jaren geleden al 2 keer data verloren (gelukkig heb ik het terug kunnen halen) vanwege PM die doodleuk stopt met een error en de gebruiker met een probleem opzadelt. Baggersoftware wat mij betreft, en blijkbaar is er in die jaren nog niks veranderd.

Ik zou die hele harddisk raw opslaan op een andere disk en dan met software gaan kijken wat er te redden valt. Enne... laat dit een les voor je zijn: onvervangbare data moet je ALTIJD backuppen. Helemaal in deze tijd dat harddisks niet meer zo betrouwbaar waren als vroegah.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09-2025
als partition magic het "verprutst" heeft, is de kans redelijk groot dat ie het zelf ook weer kan rechtzetten. Mijn ervaring is dat de herstellingsmechanismen van Partition magic redelijk goed zijn. Vaak markeert ie "verdwenen" partitities als zgn "partition magic recovered".

Imho zou je beter eerst checken wat PM er zelf van maakt dan direct te grijpen naar andere tools (maar missch is het daar al te laat voor?)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

[voorwoord]Tja ik kan het niet vaak genoeg zeggen, waarom zijn mensen zo laks om geen backup te maken van data die superbelangrijk is en achteraf komen zeuren dat ze alles kwijt zijn.
Ik heb ook ooit zo'n 'klant' gehad, die had ik 100 keer gezegt dat ie zijn administratie van zijn zaak eens goed moest backuppen. maar nee die supergeweldige seagate schijf "kon echt niet stuk".
En achteraf dan mekkeren of ik het terug kon halen, ja dikke neus.[/voorwoord]

Wat je kunt doen is met tooltjes als getdataback e.d. aan de slag gaan maar ik geef je geen garantie, jammer maar helaas, goede leer voor de volgende keer ?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Exirion schreef op zondag 19 december 2004 @ 13:37:
Het zoveelste PM-slachtoffer. Ik heb jaren geleden al 2 keer data verloren (gelukkig heb ik het terug kunnen halen) vanwege PM die doodleuk stopt met een error en de gebruiker met een probleem opzadelt. Baggersoftware wat mij betreft, en blijkbaar is er in die jaren nog niks veranderd.
Goh.

Waarom zouden ze nou waarschuwen dat je eerst een backup moet maken?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

BackSlash32 schreef op zondag 19 december 2004 @ 13:40:
Goh.

Waarom zouden ze nou waarschuwen dat je eerst een backup moet maken?
Nee, da's lekker.... "We vragen 100 euro (of weet ik veel wat het kost) voor onze software maar ja, de kans dat het in de soep loopt is wel erg groot hoor!"

PM kan vantevoren bepaalde randvoorwaarden checken en onderweg ervoor zorgen dat er geen fatale fouten optreden. Dat software die zulke delicate taken verricht op deze manier crasht en voor grote problemen zorgt is niet goed te praten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 09:58

Zoefff

❤ 

Exirion schreef op zondag 19 december 2004 @ 13:48:
[...]

Nee, da's lekker.... "We vragen 100 euro (of weet ik veel wat het kost) voor onze software maar ja, de kans dat het in de soep loopt is wel erg groot hoor!"

PM kan vantevoren bepaalde randvoorwaarden checken en onderweg ervoor zorgen dat er geen fatale fouten optreden. Dat software die zulke delicate taken verricht op deze manier crasht en voor grote problemen zorgt is niet goed te praten.
Maar het feit dat mensen hun belangrijke spullen niet backuppen en vervolgens de software de schuld geven dat het weg is, is ook niet goed te praten. Natuurlijk, het is heel cru dat je spullen kwijt raakt (hoewel ik denk dat je vrijwel alles nog terug kan krijgen, zie m'n eerdere post), maar op het moment dat je met partities gaat kloten is het natuurlijk wel heel verstandig om een backup te maken, waar PM zelfs nog voor waarschuwt.

In z'n soort vind ik dat PM het erg goed doet, en heb ik er ook geen nare ervaringen mee :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Ik heb dit zelf ook gehad me PQM 8.0 :(
Maar met Acronis partition expert heb alles weer terug kunnen halen.
Het paket heet nu Acronis Disk Director Suite 9.0
Je kunt het hier vinden.
Suc6

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:29
Exirion schreef op zondag 19 december 2004 @ 13:37:

Ik zou die hele harddisk raw opslaan op een andere disk en dan met software gaan kijken wat er te redden valt. Enne... laat dit een les voor je zijn: onvervangbare data moet je ALTIJD backuppen. Helemaal in deze tijd dat harddisks niet meer zo betrouwbaar waren als vroegah.
Komop man, je ziet toch zelf wel in dat dat onzin is?
Vroeger overleden HD's ook aaan de lopende band, ik noemmaar de deathstar serie. Tegenwoordig hoor je bijna nooit meer van fysiek gecrashte hd's. Wél veel mensen die zelf problemen hebben veoorzaakt door te OC-en of met partitites te gaan kloten, beide zonder voldoende kennis te hebben :/

• the_stickie
[...]

je zou als tweaker moeten weten dat een computer maar voor 80% voorspelbaar is :+

Als je gewoon de handleiding al een keer leest (wat veelen onder ons gewoon vertikken), zal je lezen welke stappen je moet ondernemen voor je aan de slag gaat met PM (oa chkdsk), wat risicofactoren zijn en zelf wat je kan doen als er iets fout zou gaan.

En wat staat daar (in vet gedrukt): dat je altijd een backup moet nemen als je met zulke ingrijpende tools gaat werken :) Dus achteraf komen klagen is er niet bij.

En dan zeggen dat PM crap is: weet jij dan software die hetzelfde beter kan? Ik zou het héél graag van je vernemen. Maar zolang je dat niet weet ben ik heel tevereden met PM :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En dat net als Windows op een grote diversiteit aan hardware, met kans op disk errors, brak mem, corrupte FATs / MFTs .

GEEN ENKEL programma kan 100% goed werken met zoveel variabelen als x86 hardware en de bijbehorende software.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Tsja, alles wat met HD partitioneren, schuiven, deleten en weet ik wat te maken heeft, kent risico's. Persoonlijk vind ik het heel moedig dat je met 100Gb aan waardevolle informatie durft te gaan schuiven qua partities. Dan liever 22 DVD's volbranden en dan lekker knoeien ;)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

cryforhelp schreef op zondag 19 december 2004 @ 13:52:
Komop man, je ziet toch zelf wel in dat dat onzin is?
Vroeger overleden HD's ook aaan de lopende band, ik noemmaar de deathstar serie.
Excuse me? Dat valt bij mij toch wel onder de noemer 'tegenwoordig' hoor ;) Toen jij nog op de kleuterschool zat waren harddisk crashes veel minder voorkomend dan sinds de enorme prijserosie en capaciteitsexplosie van de afgelopen 8 jaar.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik ontschreeuw de topictitel wat. De discussie gaat wat richting PM in het algemeen, ik laat het wel even in SA staan :P

Maar koop inderdaad een nieuwe harde schijf, trek de oude even los, installeer Windows op de nieuwe en zet er een undelete programma zoals GetDataBack op. Zet de oude weer vast en undeleten maar. Zie naast de OM FAQ trouwens ook de SA FAQ: overig omdat het wel vaker gebeurd...

Succes. Trouwens welkom op GoT :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Zo hee, wat een reakties allemaal in zo'n korte tijd. Ik wist niet wat ik zag toen ik na een krap uurtje weer inlogde :D Genoeg mensen die er verstand en/of ervaring mee hebben en die me graag will helpen gelukkig. :)

Ik had al bij voorbaa T bedankt maar ik doe het toch nog een keertje; heel hartelijk bedankt voor alle tips, adviezen en verwijzingen.

Het programma dat ik gedownload had eerst zelf, is inmiddels klaar met lowlevelscanning en heeft wel een NTFS partitie gevonden met 101 GB aan data. Er zijn zelfs meerdere vermeldingen van die NTFS partitie dus dat zal nog even experimenteren worden welke ik moet gebruiken voor recovering. Ik heb daarna een van die detected partities op zich weer lowlevelgescand en mijn lieve bestanden (teminste alle mappen) worden netjes weer gegeven. Maar verder naast alle mappen ook nog een subdirectory genaamd !!ADVANCED EXTRA!! met daarin een hele waslijst van map vermeldingen onder namen als bijv. folder5083 enzo, dus wat ik daar nu mee aan moet.. Ik heb dus het idee dat als ik alle mappen met juiste vermeldingen zou exporteren naar een nieuwe hardeschijf dat ik nog niet alles terug heb en dat veel bestanden uit die betreffende mappen zweven in die map vermeldingen met nummer erachter...tja zie dat mar eens allemaal bij elkaar te zoeken!! Met mptje s niet zo'n probleem maar een map vol met kleine bestandjes behorend tot een van de webpages die ik gemaakt heb...zie dan maar eens uit te vogelen war welk bestand bij hoorde..pfff. Ik zal zeker ook kijken wat de resultaten zijn van de door jullie aangeraden programmas als Acronis Disk Director Suite 9.0 en GetDataBack.

Maar het lijkt me inmiddels duidelijk dat ik vandaag slechts scan en kijk en met kopieren met welk prog. dan ook wacht totdat ik morgen een nieuwe harde schijf heb gekocht.
Dat wordt wel even flink in de buidel tasten maarja, beter dan zoveel data kwijt... per slot van rekening moest ik gisteren nog janken en zei ik tegen een maat dat ik voor de FBI of een hacker wel een paar honderd euro zou overhebben als ze me zooi terug zouden krijgen. FBI lijkt me bij nader inzien eigenlijk niet zo goed idee met oog op gebruik van verscheidene software met illegal serial.

Het zal overigens wel even puzzelen worden hoe ik nu weer zo'n SATA schijf erbij plaats in mijn setup want dat gaat via die rode kabeltjes en dan moet ik geloof ik de array weer aan passen in de bios. En natuurlijk oppassen dat ik geen raid situatie creeer maar gewoon twee harde schijven. Slik, ik heb eigenlijk alleen nog maar ervaring met IDE aansluitingen...

Over Partition Magic..
Ik vind het inderdaad wel een beetje slordig dat ze na zo'n crash hiermee achterlaten, wellicht zal er als je diep in de knowledge base graaft of help docs wel iets te vinden zijn over een situatie als dit maar je zou eerder verwachten dat het programma zelf notitie maakt van de errorcode en aan de hand daarvan na de herstart je op zn minst een aantal opties aanbied om dit enigzins te herstellen. Want partitioneren is heel gebruiksvriendelijk gemaakt in de windows interface, maar zodra je dus hiermee eindigd dan ben je aangewezen op een studie partitietabel bewerken, wat wel even tegenvalt in vergelijking tot het even makkleijk partitioneren /herindelen van je schijf. Eigenlijk zouden ze er een simulatie mode bij moeten maken, dan weet je van te voren of het gaat lukken of niet. En by the way, ik had dus wel degelijk uitgebreide schijfcontrole op alle partities verricht dus het was gewoon echt een onvoorziene fout van PM8.

Ik vind eigenlijk ook dat windows xp te weinig makkelijke manieren bied om je data te redden in noodsituaties. Je kan wel de recovery console draaien maar dan moet je je wel weer verdiepen in de command line opties van alle nieuwe command die er nu weer zijn met xp; die zijn weer totaal anders dan bij DOS. Windows xp zou een geintegreerde rescue interface moeten kunnen laden zodra je xp niet meer zou kunnen laden (ook niet in safe mode) Een soort windows like interface maar draaiend onder DOS ofzo of ieg buiten windows. (als in PowerQuest DriveImage look bijv.) In deze interface zou je dan op een simpele manier met gebruik van muis en GUI, een partitie kunnen bewrken, aanmaken, je bestanden verplaatsen kopierer en bewerken...en eventueel zelfs op disc branden.. Zodoende zou je je toch aardig makkelijk kunnen behelpen als je helemaal niet meer in XP komt en op je rootdrive staan nog bestanden die je niet wilt formatteren... Volgens mij herinner ik me nu heb ik ooit eens in computer totaal iets gelezen over het maken van een uitgeklede xp installatie voor op cd, waarvmee je dus anytime je pc zou kunnen booten om dus toch nog acces to al je bestanden te hebben in noodsituatie. Gewoon even een beperkte interface laden maar toch met de muis kunnen werken om de boel netjes veilig te stellen voordat je opnieuw intalleerd of om zelfs even een opstartbestand te bewerken op de normale manier zonder dat je gelijk commandline based moet gaan hannisen. Zoiets zouden ze echt moeten integreren in xp, want ook al maak je een image en bewaar je meeste bestanden op een extra partitie, er zijn altijd wel dingen die je op de rootdrive bewaard en zodra xp niet meer start, is het niet makkelijk om er nog bij te komen in een NTFS partitie als doorsnee gebruiker. Misschien heeft iemand goede tips? Of wordt dat te offtopic? ;)

Nogmaals bedankt iedereen,

groeten Ewoud

• Ghia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09-2024
[...]

http://sea.symantec.com/content/product.cfm?productid=1

Organize and protect the information on a hard drive
Easy, step-by-step wizards help with performing partitioning tasks
Preview the effects of partitioning a hard drive before implementing anything
Safely manage multiple operating systems
Partition hard drives as large as 80 GB
Access and partition external USB drives
Undelete a deleted partition from rescue disks
Remotely copy, move, delete, and create partitions across a TCP/IP connection
Create and run scripts to automate common partitioning tasks
Shred partitions to ensure the security of corporate data on retiring hard disks
Convert from one file system or partition type to another without losing data
Supports FAT, FAT32, NTFS, and Linux ext2/Swap file systems
Support for Windows XP

Staat toch duidelijk dat ze tot 80GB ondersteunen.
Is je schijf groter, dan is dat niet hun probleem als je het programma toch wil gebruiken

Geloof me, dit heb ik ook een keer naar m'n hoofd gesmeten gekregen |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Ghia op 19-12-2004 19:58 ]

Ik heb me voorgenomen om eeuwig te leven, tot nu toe gaat dat goed.

Verwijderd

Topicstarter
erwinversteeg schreef op zondag 19 december 2004 @ 19:57:
[...]

Partition hard drives as large as 80 GB
Staat toch duidelijk dat ze tot 80GB ondersteunen.
Is je schijf groter, dan is dat niet hun probleem als je het programma toch wil gebruiken

Geloof me, dit heb ik ook een keer naar m'n hoofd gesmeten gekregen |:(
Dat prog. werkt echt wel of hoort echt wel te werken met hdds groeter dan 80 gig maar door de overname van powerquest door symantec zijn ze gewoon nog niet aan een update van de helpbestanden toegekomen. Dat had ik ook met macromedia flash mx 2004 help; de verwijzingen naar de lessons klopten helemaal niet, en oo kbij andere programmas zitten vaak verouderde helpteksten. Zoals ook bijv. bij Music Collector (www.musiccollectorz.com) die brengen regelmatig updates uit van hun software, maar verwijzingen naar functies en hoe ze te vinden in het programma zijn allang gewijzigd of zelfs verwijderd of vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Nah ik hier ben ik nog weer even terug met mijn partitionmagic ramp..

Ik heb inmiddels reply gehad van Symantec maar met de partinfo log en de screendump van PM konden ze toch onvoldoende info geven over wat ik het beste kon doen dus hadden ze me geadviseerd om er een softwaretechnician bij te halen. :s

Nu dacht ik zelf dat het alsnog gemakkelijk terug te draaien was door middel van een undelete programma, aangezien na een tijdje scannen al mijn files inclusief correcte size weer werden gegeven maar nu ontdek ik dat na het restoren van de directories (bijv. met GetDataBack) dat geen enkel bestand er nog bruikbaar uitkomt! Aaaaah!! Alles lijkt enigszins te zijn geshift of opgeschoven in bytes want het enigste wat nog opent is mp3 en dan zit alles door elkaar; een beetje van de ene sample in de andere en omgekeert. Alles executables zijn natuurlijk al helemaal niet meer te openen evemin als gecomprimeerde bestanden; alles damaged. In afbeeldingen zie je helemaal niets (leeg) en html of Word alleen onleesbare tekens.

Mijn data is dus niet alleen gedelete door PartMagic maar ook verkeerd of incompleet opgeschoven ofzo. Nu is de vraag natuurlijk of er een regelmatige factor in dat schuiven zit en of dit nog terug te draaien is! Heeft iemand hier misschien advies in? Of is dit soms normaal als je data undelete dat het zo eruit komt en vergeet ik een bepaalde handeling?

groeten Ewoud

• the_stickie
heb je wel eens in partition magic zelf gekeken hoe de partitie er uitziet?

Verwijderd

Topicstarter
ja ja, natuurlijk wel...ik heb symantec ook de screendump gestuurd. De partitie (tenminste dat was het wordt aangeven als unnalocated space. Ik snap het niet dat de data zo raar verspreid is (althans, de mappen worden in unerase software goed weergeven maar bij export kloppen de bestanden niet, wel in size maar niet kwa inhoud.) En dat terwijl PM wel weergaf "shifting data 100%"

• the_stickie
mja ik vrees dat je het wel kan schudden :/
en wijze les voor volgende keer (backups en blablabla ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Helaas duurt die volgende keer wel weer een paar jaar voordat ik weer zover ben als dat ik was.... *moet huilen*...

Voor een paar hele lieve bestandjes zou het cool zijn als er een manier was om die data weer terug te shiften. Is er geen programma dat de juiste stukjes weer bij elkaar kan tracen? ER zit toch vast een bepaalde ID in elk bestand?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-08 13:06

Mentalist

[avdD]

Je kan je HD raw clonen en dan testdisk op de clone loslaten (dit om even het origineel niet nog verder te kunnen verpesten). Testdisk zal proberen de partitietabel weer te fixen en blijft van de data zelf af. Als je echt geluk hebt is in één klap alles weer leesbaar. Als je pech hebt helpt het niets.

En zet *nooit* persoonlijke data op de partitie waar Win2K/XP van moet draaien. Als je Windows nuked is moet je die partitie gewoon formatteren, en daar mogen dus eigenlijk helemaal geen documenten staan.. Tenzij je een 2de computer hebt om het alsnog uit te kunnen lezen, maar dat hebben veel mensen niet.

Als je data je verder lief is ga je vanaf nu raid1 draaien tegen HD failures en zorg je voor een externe backup tegen virussen/blikseminslag/etc. Het is dan redelijk veilig om 2 schijven in raid1 te zetten en dan een externe USB/Firewire schijf waar je b.v. iedere week je complete HD naartoe zou kopiëren. Die schijf laat je de rest van de tijd dan ook van het stopcontact e.d., dan kan zelfs blikseminslag je data niet om zeep helpen. DVD's kunnen ook, maar daar heb je er veel meer van nodig, en een rewritable DVD is ook niet eeuwig houdbaar (daar blijf je dus nieuwe van kopen).

Dit is natuurlijk een relatief dure oplossing, maar wel bijzonder failsafe (alleen een natuurramp kan je data dan nog mollen, overstroming oid ;)). Je kan ook zonder raid1 iedere week naar een USB/firewire schijf backuppen, maar als je schijf die je in gebruik hebt dan stukgaat ben je een paar dagen werk kwijt.

[ Voor 15% gewijzigd door Mentalist op 24-12-2004 03:41 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik altijd een tweede partitie hoor om mijn docs op te bewaren en eentje voor de OS.
Ik heb alleen met partities willen schuiven en dat ging fout in PM. Verder is het leuk dat je op de hoogte bent van de meeste effectieve backupmethode die je maar kan bedenken maar daar heb ik nu niks aan en ook i nde toekomst zal ik zover niet gaan; ik had gewoon iets vaker een dvdtje moeten maken van alle mp3tjes en appz die ik gedownload had of een cdrommetje van alle zelfaangemaakte bestanden want zoveel aan data is dat nu ook weer niet dat ik er speciaal een Raid config voor nodig zou hebben. Meestal werk je een tijdje aan iets en dan loopt dat af en moet je het op disk zetten voorgoed, maar dat had ik dus al tijden niet gedaan en dan ben je wel veel kwijt ineens. Trouwens, raid is toch dat je op twee schijven de data indentiek wegschrijft? Dan had ik daar in deze situatie niks mee opgeschoten, want dit is geen hdd crash maar een ontstane fout in de schijfindeling; die zou dan op de tweede schijf precies zo opgetreden zijn daar heb je dus veel aan! :s Het idee van eens in de zoveel tijd je hele hdd te clonen naar een tweede schijf vind ik beter en vooral vooradt je PM gaat runnen dus! :p Maarja, zie maar eens vol te houden met regelmaat... alhoewel, een keer per half jaar had al enorm gescheeld nu, aangezien je zoveel niet aanmaakt in een half jaartje. Tja, je moet het geld er ook maar voor hebben, voor nog eens een extra disk van 160 GB. Die heb ik overigens nu wel dus, omdat ik dacht dat het undelete wel mogelijk zou zijn de data te exporteren naar een tweede schijf.

Maar vertel eens iets meer over testdisk dan, is dat een soort programma? En waarmee zou ik me hdd raw moeten clonen dan?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 04:07 . Reden: woord vergeten in zin :p ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-08 13:06

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 04:06:
Trouwens, raid is toch dat je op twee schijven de data indentiek wegschrijft? Dan had ik daar in deze situatie niks mee opgeschoten, want dit is geen hdd crash maar een ontstane fout in de schijfindeling; die zou dan op de tweede schijf precies zo opgetreden zijn daar heb je dus veel aan! :s
Zei ik dat ergens? Dit is slechts preventie : als je ipv. een PM fuckup een gecrashte schijf had gehad was je alles nu ook kwijt geweest, maar met raid niet.

Je had het zelf over 100GB.. Als je je kan beperken tot persoonlijke documenten kom je al heel ver met een USB stick, inderdaad.
Maar vertel eens iets meer over testdisk dan, is dat een soort programma? En waarmee zou ik me hdd raw moeten clonen dan?
Raw clonen wil gewoon zeggen iedere 1 en 0 blind overzetten, zonder naar filesystems of andere dingen te kijken. Dat kunnen verschillende programma's.

In OM FAQ / Beleid staat een link naar Testdisk.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een raid zou draaien dan zou het wel makkelijk zijn als je die ook even uit zou kunnen zetten wanneer je PM gaat draaien, anders heb je dus achteraf bij een pmfout twee schijven met verneukte inhoud. Maarja of dat gaat met zo'n raidsetup weet ik ook niet. Maar om alleen een raid op te zetten voor hdd crash preventie zou ik niet echt zinning vinden in mijn situatie omdat ik altijd elk jaar een nieuwe pc koop en altyd ook maxtor schijven heb, die crashen niet zo vaak en zeker niet binnen een jaar :p
Had ik nu maar gewoon een jaarlijks schijfje gemaakt van de allerbelangrijkste dingen maar die gewoonte heb ik de laatste jaren laten verslonzen omdat het zo makkelijk was om alles op de steeds groter wordende hdd's te bewaren dus bouwde ik gewoon mijn oude hdd in bij mijn nieuwe pc en kopieerde alles over en verkocht daarna de oude hdd en de pc. ;) In zn toaal ben ik idd over 100 GB data kwijt maar daarvan is er zeker de helft dvd's die ik er op geript had, mp3tjes die ik gedownload had en software die ik door de jaren heen had gedownload, dat is allemaal wel terug te krijgen maar dan toch blijven er heel wat GB's over van documenten die ik zelf heb aangemaakt. Ik zou er met een backupdvd me kunnen volstaan, dat wel...maar toch...

Ik zal even in de fag kijken wat ik met dat Testdisk proggie kan doen, bedankt voor de link. En ik weet wel wat raw betekend hoor maar ik vroeg me eigenlijk af of je een programma in gedachte had om die rawdump te doen, of moet dat ook met testdisk ofzo?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 04:44 . Reden: typfout ]

Verwijderd

Topicstarter
moet ik overigens perse die hele disk met een verdwenen partitie in zn geheel conen, want ik heb nu wel een tweede hdd van 160 gb gekocht, maar daarop heb ik ook winxp geinstalleerd dus dat gaat niet lukken zo'n 1:1 clone of ik moet nog een 3e disk hebben :|

Kan ik niet een backup maken van de huidige partitietabel voordat testdisk m onder handen neemt? ipv die hele hdd raw te clonen als backup

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 04:50:
moet ik overigens perse die hele disk met een verdwenen partitie in zn geheel conen, want ik heb nu wel een tweede hdd van 160 gb gekocht, maar daarop heb ik ook winxp geinstalleerd dus dat gaat niet lukken zo'n 1:1 clone of ik moet nog een 3e disk hebben :|
Je zou even een Knoppix Linux CD kunnen branden. Daarvan kun je booten zonder dat je je harddisks nodig hebt.

En kijk dan hier eens naar:

https://lists.dulug.duke....2003-February/013170.html

Maak alleen geen vergissingen met 'waar vandaan' en 'waar naartoe' je kopieert want anders vernaggel je alsnog wat je hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Kan dat niet gewoon met Ghost "Disk to Disk" option? Of zou dat de data in unallocated space niet mee kopieren?

Ik heb nl totaal geen kaas gegeten van Linux en zou niet weten waar ik de regel "# dd if=3D/dev/sda of=3D/dev/sdb" zou moeten uitvoeren...

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 13:59:
Kan dat niet gewoon met Ghost "Disk to Disk" option? Of zou dat de data in unallocated space niet mee kopieren?

Ik heb nl totaal geen kaas gegeten van Linux en zou niet weten waar ik de regel "# dd if=3D/dev/sda of=3D/dev/sdb" zou moeten uitvoeren...
als eerste nadat je opstart bent. Als het een grafische installatie is moet je eerst even een root console opzoeken :) En de Ghost d2d doet volgens mij idd geen echte kopie zoals je zou willen

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
thanks :) dat ga ik dan maar eens even uitproberen met kerst :p

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg overigens na het scannen van disks met GetDataBack, een mededeling over de partitietabel:

"Missing signature in partition table: (sector 105016905) of drive 'HD129:' (FSIFC:343) 00490F9C"

Zegt iemand dat iets?

Verwijderd

Topicstarter
Ladies and Gentlemen: I GOT ALL MY DATA BACK :*)

Hard to believe? Watch! :P

Vandaag ben ik er even op uit gegaan om kerstboodschappen te doen en toen dacht ik weet je wat ik laat dat GetDataBack programma nog een keer helemaal opnieuw scannen ipv dat ik die recovery log step 5 laadde die ik een vorige avond had gemaakt..ik dacht misschien liggt het daar wel aan dat de inhoud van die log niet meer klopt en daarom mijn bestanden geshift worden ge exporteerd. Maar nu had ik het programma opgestart en kwam ik tevens tot het besluit om voor de verandering ook maar eens alle gevonden partities en de hele drive te scannen; ik ging immers toch een paar uur naar buiten :p Toen ik terug kwam ontdekte ik dat er meerdere vermeldingen waren gevonden van de partitie die ik wilde herstellen (106 GB) en koos nu een andere. Daarna deed het programma iets wat eerst nog nog niet het geval was nl; ik zag een hele lijst voorbij scrollen met uitvoeringen als 'rebuilding or adding Indices' en dat klonk mij aardig goed in de oren en inderdaad na het exporteren kon ik alle bestanden wel openen in tegenstelling tot vorige export waar alleen nog maar de audiobestanden te openen waren en waaraan je dus duidelijk kon waarnemen dat de data mixed up of geshuffled was.

Alles werkt en opent weer en nu ga ik eens flink opruiming op mijn schijf houden en de nodige disks branden en eventueel over een gestructueerd backupsysteem denken. En natuurlijk nooit meer van zijn leven zonder te backupen zo heftig met Partition Magic schuiven :p :p 8)7

Ik had namelijk flink zitten editen in mijn diskstructuur. Omdat mijn toen huidige xp installatie zo screwed was inmiddels had ik een extra primaire partitie aangemaakt om een schone xpimage erop te gooien en daar in te booten via bootmagic zodat ik daar in een paar programmas weer kon draaien die ik nodig had op dat moment. Dat werkte allemaal goed en ik had ook nog een Win98 primary er naast draaien met bootmagic zelfs. Alleen toen ik die xpimage later wilde updaten met sp2 liep de update vast op een of andere manier (wellicht een prog dat er door schreef en toen heb ik de installatie moeten afbreken) Maar toen ik opnieuw opgestart had, bleek xp zo langzaam dat het alleen maar bleef hangen bij het welkomscherm. Ik besloot de xpimage er op nieuw op te gooien, maar het probleem bleef en dus was waarschijnlijk de masterboot aangetast door sp2 want ook die andere xp installatie werkte niet meer en was even traag ineens. Ik kon niet meer redden en ook in de veilige modus werkte xp niet goed en je kon zelfs geen bestanden meer kopieren of verplaatsen dus explorer was fucked up.

Mijn oplossing hiervoor was dat ik die nieuwe primary maar weer verwijderde, de eerste primary converteerde van primary maar logical en van de vrijgekomen space een nieuwe primary aanmaakte om vervolgens dar weerdie schone xpimage op te gooien zodat de masterbootrecord werd hernieuwd en dit vage opstartprobleem door een corrupte sp2 installatie verdween. Dit was ook allemaal goed gelukt, alleen had ik nu dus twee logical partitons met data die ik wilde bewaren en ik besloot die twee te mergen in PartionMagic (samenvoegen)

De eerste poging om dit te doen resulteerde al vrij gauw in een error in PM dus besloot ik alle partities te bewerken door windows schijfcontrole en kwam anaar een paar uur maar weer eens kijken voor een tweede poging die uiteindelijk bijna geheel goed bleek te gaan maar na de 'shifting 100%'opmerking maakte PM de batch niet meer af maar crashte weer met een error en na deze keer herstarten was ik dus de grootste partitie van over de 100 GB kwijt. |:(

Maar nu lijkt alles weer prima terug te zijn ge exporteerd naar een tweede schijf dus ik wil iedereen nog maar eens hartelij kbedanken voor de adviezen hier en het is dus uiteindelijk met GetDataBack for NT gelukt. Het enige is alleen, en ik kan me ook vergissen want het lijkt me stug, dat van audiobestanden het lijkt of er een aantal milliseconden is afgestript op het eind. Dit zou je natuurlijk nooit horen bij songs, maar i kheb een heleboel korte sampletjes enzo en meestal ben i kvrij precies in het uitfaden van de eindjes zodat je geen clicks hoort maar nu lijkt het of dat sommige samples dat wel hebben en of er een heel klein stukje mist op het eind.
Helaas kan ik ze niet meer in bytes vergelijken met de originele, maar ik moet er nog maar eens goed naar luisteren als ik ben bijgekomen van al het hectische aan deze zaak.

Nah, dit was even mijn slotverhaaltje over hoe het afgelopen was. (als er al iemand zover gekomen is om dit allemaal te lezen) maar goed ik heb dit dus even speciaal voor iedereen verteld die zich hierin verdiept heeft en wel wilde weten hoe het afgelopen was en wat de oorzaak en/ of oplossing was :)

groeten allemaal en fine dagen met kerstmis.

Verwijderd

Hahaha, gelukkig toch nog volledig succes! :Y)

Al met al een 'leuk' gebeuren om te volgen; maar ik zou er inderdaad niet aan moeten denken dat het mezelf zou overkomen. Gelukkig backup ik regelmatig O-)
(noujah na wat risicovol klooien met linux installs enzo begrijp je ineens het belang van al die externe hd's, tapestreamers en weet ik wat voor backupzut :P)

Maargoed, aangaande die samples zou je ze even door een hex-editor kunnen halen om te bekijken of diegene waarbij je een 'klik' ervaart op een bepaalde manier 'afgekapt' zijn. Wie weet wat je nog vindt...

In iedergeval van harte proficiat met deze geslaagde operatie.
;)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 01:56:
Ladies and Gentlemen: I GOT ALL MY DATA BACK :*)
Wauw :) feli :)
Alles werkt en opent weer en nu ga ik eens flink opruiming op mijn schijf houden en de nodige disks branden en eventueel over een gestructueerd backupsysteem denken. En natuurlijk nooit meer van zijn leven zonder te backupen zo heftig met Partition Magic schuiven :p :p 8)7

Ik had namelijk flink zitten editen in mijn diskstructuur.[knip rest]
Dat was inderdaad seriously fucked up, verbaast me dan ook niks dat het een keer mis gaat.

PM is niet verkeerd hoor, maar het is ook niet het wondermiddel wat sommigen denken.

Ik doe zelf het liefste slechts 1 of 2 bewerkingen per keer om risico's te voorkomen.
Dus geen 5,6 acties op die schijf achter elkaar door PM laten doen.
Nah, dit was even mijn slotverhaaltje over hoe het afgelopen was. (als er al iemand zover gekomen is om dit allemaal te lezen) maar goed ik heb dit dus even speciaal voor iedereen verteld die zich hierin verdiept heeft en wel wilde weten hoe het afgelopen was en wat de oorzaak en/ of oplossing was :)

groeten allemaal en fine dagen met kerstmis.
Ik heb het met belangstelling gelezen iig ;)

Verwijderd

Een mooier kerstverhaal kom je bijna niet meer tegen. Gefelciteerd. Heb de topic met veel aandacht gelezen, en had eigenlijk idee dat het zo messed up was, dat je niets meer zou kunnen recoveren.

May the Kerstman be with you!

Verwijderd

Topicstarter
lol :+ dit was inderdaad op dit moment wel effe het allerbeste kado wat ik kon wensen deze kerst al heb ik al met al niks nieuws nu :p Ben nu wel dubbel zo blij met al mijn verzamelde bestandjes en ga nu echt eens opruimen. Een wijze les van Santa.

Bedankt voor de feedback iedereen en leuk dat jullie het slotverhaaltje wisten te waarderen.

En bedankt voor die hex tip, dat ga ik nog even uitproberen :)
Pagina: 1