[W2K] Opbouwen uitbreiding RAID 5 duurt al dik 24 uur

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 12:23

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Topicstarter
Goedemiddag allemaal,

Ik heb gisteren onze fileserver uitgebreid met 2x 72,8GB HD's. Dit leek allemaal goed te verlopen, alleen is de opbouw nog steeds bezig dik 24 uur na dato. Kan dit kloppen?

Oude situatie:

Array Controller aan file server voor de data (niet OS).
4x 72,8GB aan SCSI 0 en 4x 72,8GB aan SCSI 1 gezamelijk in een RAID 5 gezet waarvan HD ID 3 aan SCSI 1 als spare stond ingesteld.

Van de ongeveer 410GB is in totaal 365GB in gebruik.

Nieuwe situatie:

5x 72,8GB aan SCSI 0 en 5x 72,8GB aan SCSI 1 gezamelijk in een RAID 5 gezet waarvan HD ID 4 aan SCSI 1 als spare staat ingesteld.

De spare in de oude sitautie mag gewoon nu dus meedoen, en 1 van de 2e nieuwe HD's dienst gaat doen alszijnde spare. :)

Ik heb de HD's erin gedaan, alles weer aangezet en in Windows zelf de Compaq Array Configuration Utility gestart. Toen 1 van die HD's als spare aangewezen aan de Array, en de andere gedeselecteerd als spare. Vervolgens die 2 HD's aan de Array toegewezen en de vrije ruimte vervolgens ook daadwerkelijk toegevoegd.

Note: Van de 2x 72,8GB die erbij kwam kon ik maar net aan 100GB toevoegen aan de Array. Deze is kon dus max. 514GB zijn (46GB nog over die je er niet bij kan stoppen? :? ).

Anyway, allemaal keurig ingesteld dus en op OK geklikt. Maar nu is alles dus al dik 24 uur aan het rebuilden? Kan dat kloppen?

Tnx!

Ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~geem0005/ScreenArray.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door MrJ op 19-12-2004 13:20 ]

Godfather Bodybuilding topic reeks

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

welk merk type en model array controller????

compaq array controller dus (mijn fout) welk model dan a.u.b.

en volgens mijn ervaringen met array controller van compaq duurt dit inderdaad erg lang

zelf doe ik dit soort uitbreidingen ook buiten het OS om zodat je minder overhead hebt.

kon het niet vanuit de bios van de controller?

laat maar uitratelen, door nu paniekacties te gaan doen loop je juist de kans je data kwijt te raken.

Update:

10 maal 72 GB is niet niks, en de mate van rebuild is in te stellen. als de rebuild proirity dus als die op laag staat kan dit erg lang duren ja.. en als het OS bij de disken wil dan heeft dat voorang op het rebuilden.

ik blijf dus even bij mijn advies om het te laten ratelen, je hebt nog zo'n 18 uur voordat de werkweek weer begint hihihi

[ Voor 112% gewijzigd door orca op 19-12-2004 13:30 ]

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Smart Array 5300 dus. :)

De server specs zijn als volgt:
2x 3GHz Xeon
1GB RAM
OS staat op 2x 36,4GB @ RAID1

• MrJ

MrJ

Topicstarter
orca schreef op zondag 19 december 2004 @ 13:20:
welk merk type en model array controller????

compaq array controller dus (mijn fout) welk model dan a.u.b.
5300 dus. Of zeg ik nu iets heel doms? :P
en volgens mijn ervaringen met array controller van compaq duurt dit inderdaad erg lang

zelf doe ik dit soort uitbreidingen ook buiten het OS om zodat je minder overhead hebt.

kon het niet vanuit de bios van de controller?

laat maar uitratelen, door nu paniekacties te gaan doen loop je juist de kans je data kwijt te raken.

Update:

10 maal 72 GB is niet niks, en de mate van rebuild is in te stellen. als de rebuild proirity dus als die op laag staat kan dit erg lang duren ja.. en als het OS bij de disken wil dan heeft dat voorang op het rebuilden.

ik blijf dus even bij mijn advies om het te laten ratelen, je hebt nog zo'n 18 uur voordat de werkweek weer begint hihihi
OK tnx bro! Ik zal geduldig wezen! :P

Paniekacties zou ik niet snel ondernemen, dataverlies zal me m'n kop kunnen kosten. :) En vanuit het BIOS kon het helaas niet.

Ik ben dus iets gerustgesteld nu. :)

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Het zal wel een 5304 zijn, die heb ik ook :)

Hoe staat je rebuild priority?
Deze kan je op high zetten als het geen kritieke server is, dan is hij binnen een paar uur klaar.
Geheugen kan je beter ook even op 50/50 zetten dus de helft van de cache voor lezen en schrijven gebruiken.

Alle proemn in n drek

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Rebuild priority kan niet op high gezet worden aangezien dit onze fileserver is en kantoor niet meer dan een 4 uur downtime accepteerd. :P

Hij is dus nog steeds bezig, en het stomme is is als je naar de Array kijkt, de lampjes soms normaal gaan knipperen, maar als je dan weer klikt op de array in bovenstaand screenshot, alles weer een mooie kerstboom wordt en hij dus weer bezig gaat.

De kans is dus zeer aanwezig dat hij het grootste gedeelte van dit weekend niets heeft gedaan al gaf de applicatie aan van wel als je de server overnam. :{

Kom ik echter bij een ander punt, is 514GB het max. voor een array onder w2k server? Ik ben nu nog aan 't zoeken op het internet want ik vind het zeer vreemd dat die extra 47GB er niet bij kon.

/Edit:
Ter verduidelijking, de kerstboom: :)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~geem0005/Kerstboom.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door MrJ op 20-12-2004 09:50 ]

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Als je ACU opent gaan altijd alle lampjes knipperen, dan kan je kijken of ze het allemaal doen ;)
Je kan trouwens ook zien hoe ver hij is als je de array selecteerd en dan more information kiest.

Partities mogen 2TB zijn dus dan mag je nog wel ff

Alle proemn in n drek

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Bierkameel schreef op maandag 20 december 2004 @ 10:01:
Als je ACU opent gaan altijd alle lampjes knipperen, dan kan je kijken of ze het allemaal doen ;)
Je kan trouwens ook zien hoe ver hij is als je de array selecteerd en dan more information kiest.

Partities mogen 2TB zijn dus dan mag je nog wel ff
Argh, hij was dus al klaar. Ik maar wachten op een melding daarvan. ;(

OK tnx, ik kon die info niet vinden bij de w2k info. :)

Zal tzt kijken waarom ik die resterende 47GB er niet bij kon zetten.

/edit:
De vrije ruimte heb ik via Diskmanagement en dan 'Extend Volume' erbij gezet (jammer dat het daarna niet als 1 partitie wordt gezien, maar als 2 die wel allebei 'D:\' vormen).

Daarna nogmaals geprobeerd met ACU de resterende 47GB erbij te stoppen. Als ik echter dat logische volume selecteer krijg ik niet eens de optie om deze uit te breiden. Maar waarom is dan 514GB de max? :?

/edit 2:
Nevermind, fixed met de laatse versie van ACU. :*)

[ Voor 24% gewijzigd door MrJ op 20-12-2004 10:51 ]

• MrJ

MrJ

Topicstarter
* MrJ note to self: Volgende keer niet die 45GB in je enthousiasme onder kantoortijd erbij doen ivm slechte performance fileserver...

Eikel. ;(

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Gelukkig kan je beter bodybuilden dan rebuilden :+

[ Voor 74% gewijzigd door Bierkameel op 20-12-2004 12:39 ]

Alle proemn in n drek

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Ik kan ff de bloos smiley niet vinden hier, maar ja, hij is de rest van de dag ook nog wel bezig.

Gelukkig heb ik m'n beoordelingsgesprek al gehad. :P

Pagina: 1