Toon posts:

Twee bijna dezelfde dvd-spelers in huis, maar toch verschil

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf een dvd-speler, de Philips dvp 520, die het volgende kan afspelen:
CD, CD-R, CD-RW, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW, JPEG, MP3, SVCD, Video-CD

Mijn ouders hebben de Philips dvd 634, die het volgende kan afspelen:
CD, CD-R, CD-RW, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW, MP3, SVCD, Video-CD

Kortom: Het enige verschil zou moeten zijn dat de mijne wel jpeg afspeelt, en die andere niet. De afstandsbedieningen van beide spelers zijn bovendien exact hetzelfde.

Nu probeerde ik in die van mijn ouders een zelfgebrande dvd, met een film op mpg-formaat, af te draaien. Het enige wat ik kreeg te zien was een scherm met links 'root', recht ook 'root', en dan rechts zo'n verbodsbordje ofzo erlangs. Verder dan dat scherm ben ik niet gekomen, terwijl ik zowat alles wat er op de afstandsbediening zit uitgeprobeerd heb. Overigens doet die film het op mijn eigen speler uitstekend.

Ook probeerde ik op die van mijn ouders een splinternieuwe, in de winkel gekochte film uit ('mean girls'). Daar kreeg ik in het begin een keuzemenu 'engels? frans? nederlands?' te zien. Op mijn eigen speler kan je dan met de pijltjestoetsen van de afstandsbediening een taal kiezen, maar op die van mijn ouders gebeurde er niks.

Andere, in de winkel gekochte dvd's ('mr bean-collectie', onder andere), doen het op die van mijn ouders echter uitstekend, ook wat het kiezen met pijltjestoetsen betreft.

Wat kan er met die van mijn ouders aan de hand zijn? Beide spelers zijn nog behoorlijk nieuw, dus ouderdom is het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2004 09:53 ]

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-02 14:37

E-Vix

Nu met sneeuw!

Werken de pijltjestoetsen soms niet op de afstandsbediening van jouw DVD speler?
edit:
Oops. Sorry. Verkeerd gelezen. Had niet gezien dat het niet bij alle DVD's was...

Wat je wel kan proberen bij de 634 is er een andere firmware in flashen. Ik heb zelf ook een 634 thuis staan, en ik had eerst ook veel problemen met verschillende DVD's (voornamelijk zelfgebrande DVD's). Op internet was ik toen een nieuwe firmware tegen gekomen, en die heb ik er in geflashed (op CD branden, DVD speler aanzetten, bepaalde toetsencombinatie en hij gaat flashen), en toen waren al die problemen weg bij mij.
Ik had de frimware van http://reijndert.homelinux.com/ gehaald, maar die pagina is op dit moment offline.

[ Voor 99% gewijzigd door E-Vix op 19-12-2004 10:11 ]

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Euhm, de Philips DVP 520 is een nieuw model, nog niet opgevolgd door een nieuwer model. De DVP 634 is een model van 2 jaar terug en toen was het hele fenomeen "digicam" nog niet zo bekend. Tevens was men nog niet zo bezig met divX en MPEG als alternatief voor DVD. Dat zijn een beetje de redenen dat hij dat niet of niet lekker speelt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Grrrrrene schreef op zondag 19 december 2004 @ 11:03:
Euhm, de Philips DVP 520 is een nieuw model, nog niet opgevolgd door een nieuwer model. De DVP 634 is een model van 2 jaar terug en toen was het hele fenomeen "digicam" nog niet zo bekend. Tevens was men nog niet zo bezig met divX en MPEG als alternatief voor DVD. Dat zijn een beetje de redenen dat hij dat niet of niet lekker speelt.
En dat maakt ook uit voor dvd's uit de winkel? Want daar blijken dus ook verschillen tussen te zijn. De ene doet het wel op mijn ouders' dvd-speler, de andere niet. Zoals ik in mijn beginpost al uitlegde.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sorry, had ik niet goed gelezen, ik wilde alleen verklaren waarom die van je ouders geen JPG en MPG afspeelt, software kwestie. Op DVD's staat erg veel softwarematige ondersteuning voor de DVD speler, dus hoe hij met de DVD om moet gaan, misschien dat daar in de loop van de tijd wat aan veranderd is ofzo, ik kan het ook niet verklaren. Normaal wil na 2 jaar een lens nog wel 's stoffig worden, maar dan zou hij gewoon leesfouten moeten geven en schokkend beeld, maar dat is hier ook niet aan de orde.

Geen idee dus, ben wat te voorbarig geweest ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Volgens mij lijken deze spelers helemaal niet zo op elkaar:
De DVD634 is een speler met MPEG decoder board gebaseerd op een ESS chipset en het apparaat heeft een Philips Laser (Philips DVD mechanisme VAL 6013).

Van de DVP520 weet ik nog niet zo veel, want ik heb de laatste service manuals nog niet van deze speler gezien, maaar hij lijkt verdacht veel op zijn voorganger: de DVD625 . Deze speler heeft een Mediatek chipset en een ander soort DVD mechanisme (ik geloof Sanyo, maar de fabrikant weet ik niet zeker, het is in ieder geval geen Philips VAL60xx serie).

Je kan bij philips DVD spelers de VAL60xx onder scheiden van de latere, doordat in de nieuwe drives 2 ronde gaten zitten in de DVD tray. De Philips VAL60xx serie staat bekent bij vele als een slecht mechanisme, dat vaak net na het verstrijken van de garantie periode langzaam zijn allignment verliest en defect raakt. het eerste symptoom: de speler leest somige DVD schijfjes niet. Welke DVD hij wel of niet leest hangt een beetje van het toeval af (hoe perfect hij geperst is, vuil etc.).

Het kan trouwens ook een Software fout zijn, in dat geval kan een software update het verhelpen, maar als je nog garantie hebt, zou ik de speler direct terug brengen naar de winkel! (die zijn trouwens in de garantie periode ook verplicht om firmware updates voor je uit te voeren, meestal door de speler naar philips op te sturen)

Trouwens: er zijn bij de DVD634 2 soorten MPEG boards gebruikt (allebei een ESS chip, maar de boardjes zijn wel anders), En in het service manuals van philips staat de DVD640 ook dezelfde chip gebruikt (dus vermoedelijk ook 1 van deze boards) en laat deze speler nu juist wel weer pictureCD afspelen! (JPEG dus). Dit schijnt in de firmware makkelijk aan en uit te zetten te zijn (net als regio code wisselen). Je hebt weliswaar geen officiele ondersteuning van philips, maar je kan het proberen als je PictureCD echt nodig vind:
-Press "open/close" on the front of the player or "1" on the remote to open the tray.
-Enter the 4 digit code: "0000" on the remote
-Press "angle" to set Picture CD On (of "Subtitle" om het weer uit te zetten)

of het echt werkt weet ik niet, ik heb de speler niet.
Pagina: 1