[access] twee relaties uit 1 tabel naar zelfde key

Pagina: 1
Acties:

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb even de search gebruikt, maar wist niet goed hoe anderen het probleem zouden definieren. (heb dus ook niet echt een antwoord gevonden) Daarom maar een nieuw topic. Met even snel een situatie-schets.
Ik heb de tabel 'wedstrijd' en ik heb de tabel 'ploeg'. Een ploeg speelt een wedstrijd, maar we hebben een uit en thuisploeg. Dus in wedstrijd zitten 2 ploegid's die verwijzen naar 1 tabel ploeg (maar 2 verschillende ploegen uiteraard).
Nu wil ik hier in access een eenvoudige query van, maar ik krijg 0 rijen te zien ?
Iemand tips om zoiets te doen in access of is het gewoonweg niet mogelijk ?

[edit]
Net iets te snel een topic open gedaan .. sorry
Dit is wat ik ervan gemaakt heb :

code:
1
2
3
4
SELECT tbl_Wedstrijd.wed_datum, t1.plo_naam, t2.plo_naam
FROM tbl_Ploeg AS t1, tbl_Ploeg AS t2,  tbl_Wedstrijd
WHERE t1.plo_id=tbl_Wedstrijd.wed_thuisploegid
AND t2.plo_id = tbl_Wedstrijd.wed_uitploegid;

[ Voor 23% gewijzigd door Blizard op 19-12-2004 10:12 ]

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Als ik jou was zou ik even de P&W FAQ doorlezen over SQL en dan met name het stukje over Hoe werken Joins.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:07

Boss

+1 Overgewaardeerd

Op zich is de SQL goed, alleen gaat het in Access net iets anders. Probeer eens met de grafische query builder in Access de quiry en de juiste relaties te maken. Grote kans dat het dan wel lukt.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Wat is altijd doe is hetvolgende:

Bouw een tabel en daar waar de ploegnamen (vaste namen) in komen te staan maak ik een verwijzing naar de veld in de tabel met de namen. Je krijgt dan een dropdownmenu daar op die plaats en de naam die je kiest komt dan in de tabel te staan.

Dan kiezen doe je door middel van wizard opzoeken en dan kies je heel simpel het veld uit de brontabel. :) De relatie wordt ook meteen gemaakt zodat je dit niet zelf hoeft te doen. Als je dat wel zelf wil doen (dus met query's wilt werken) dan leg je met het handje de relatie en maak je een query op basis van de criteria wat als nadeel heeft dat het ontzettend traag werkt wanneer er meerdere mensen in die database zitten die hetzelfde doen. Ik ga voor de losse tabellen, het is overzichtelijker en makkelijker maar dat is puur persoonlijk. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.