hwclock precisie

Pagina: 1
Acties:

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:43
Het valt mij op dat als ik een hwclock --systohc;hwclock draai de hardware clock er toch nog zo ongeveer een halve seconde naast zit. Omdat een halve seconde ongeveer een eeuwigheid is voor een computer, vraag ik me af waar deze onnauwkeurigheid vandaan komt? 't Is niet dat ik me er druk om maak, maar waarom kan het niet beter dan enkele tienden van seconden, voor een apparaat dat milioenen instructies per seconde kan verwerken moet dat toch een koud kunstje zijn?

Only when it is dark enough, can you see the stars

Verwijderd

Wellicht omdat het niet een realtime OS is?

• Semyon
Ja maar dan nog... tienden van seconden is een wel wat grotere afwijking, die precisie moet je makkelijk kunnen halen volgens mij. ALs je eenmaal een timeslice hebt kan je je meting zo doen en zelfs als je op een volgende timeslice moet wachten is een afwijking van bijna een seconden wel erg groot:

bash-2.05b# hwclock
Sun Dec 19 15:31:31 2004 -0.066926 seconds
bash-2.05b# hwclock
Sun Dec 19 15:31:33 2004 -0.786473 seconds
bash-2.05b# hwclock
Sun Dec 19 15:31:36 2004 -0.835718 seconds

mplayer krijgt het bijvoorbeeld makkelijk voorelkaar om tijd en video niet meer dan een paar milliseconden van elkaar te laten afwijken en dat is het zelfde niet realtime os.
Denk niet dat het daar iets meet te maken heeft, of weet je er iets meer over?

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 17:04
Wat maakt het uberhaupt uit? De systeemtijd in de hardware klok worden tijdens het booten door het OS opgepakt en daar wordt mee verder gerekend. Die hele hardware klok wordt dus na het booten nergens meer voor gebruikt (behalve wanneer datum/tijd aangepast worden).

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Veelal is de clock afgleid van een 32khz oscilator, een afwijking van een paar hz kan dan al heel veel zijn.

Als de clock wordt gevoed door een veel hogere frequentie is zelfs een 1 khz afwijking pinuts.

Als je veel afwijking hebt kan je kijken als je die 32khz kristal nog los op je bord zit en deze vervangen.

Als je precisie vereist kan je je systeemklok laten synchroniseren via een ontvanger voor een atoomklok of ik geloof dat het ook via internet kan.

[ Voor 20% gewijzigd door memphis op 19-12-2004 08:04 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Semyon
Ja ik weet van ntp af, was gewoon nieuwschierig naar het waarom, de vraag of het uitmaakt is vraag twee natuurlijk, denk het niet en maak me daar ook helemaal geen zorgen om, maar ik dacht juist dat het tweaker eigen was om ook te willen weten naar het waarom ipv alleen maar of het uitmaakt.
Het verhaal dat de hardware clock op een andere frequentie loopt vind ik wel acceptabel en daar kan ik wel genoegen meen nemen :)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je computer wordt warmer en weer kouder. Weerstanden veranderen, stroompjes daardoor ook.
Dat is de belangrijkste reden waarom klokken gaan afwijken, die temperatuurschommelingen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:21
Ach, ik beheer 4 servers met exact dezelfde hardware van dezelfde leeftijd, allemaal hetzelfde geconfigureerd... als ik die dingen niet laat synchroniseren met NTP loopt na een week geen klok meer gelijk, zit tussen de ene en de andere een verschil van een halve minuut als het niet meer is.

Computers en klokken zijn nou eenmaal niet betrouwbaar.

Verwijderd

Als toevoeging op bovenstaande reply's, zie de NTP faq. Hierin wordt uitgebreid uitgelegt hoe hardware klokken werken, en waarom je er geen vertrouwen in moet leggen op het moment dat je synchrone klokken wilt op je netwerk.
Pagina: 1