[WinDVD 6] pas op voor PAL TrueSpeed

Pagina: 1
Acties:

• The Merovingian
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2010
Ik kwam er zojuist achter dat ik de eerste film van mijn mooie collectors-editie setje van Lord of the Rings 3,8% te langzaam heb zitten kijken. Geluid en beeld vertraagd en al, met alle kwaliteitsverlies van dien. :(

Dit omdat één of andere wijsneus bij InterVideo heeft bedacht dat films die naar PAL worden omgezet altijd 4% sneller worden afgespeeld dan de bedoeling is (komt doordat film 24 fps heeft en PAL 25 fps, of 50 als je interleaving gebruikt zoals op TV). Ik zag de optie staan in het configuratiescherm van WinDVD en dacht "Hmmmm, TrueSpeed, da's vast goed!" en had dit hele ding verder vergeten.

Tot ik tijdens de aftiteling van de film wat te frotten zat aan de instellingen. Je weet hoe dat gaat. Toen bleek dat bij het wisselen van diverse instellingen (aan/uitzetten van hardware-decoding etc.) het geluid tijdelijk hoger werd. Na een seconde zakte de toonhoogte weer naar het 'normale' niveau. Toen ik verder keek merkte ik de TrueSpeed-optie weer op, en toen vond ik in de help de 4%-opmerking. Nu wilde ik natuurlijk wel het hele verhaal kennen.

Om te controleren of de snelheid van de film klopt, en dus de toonhoogte van het geluid, heb ik de soundtrack cd's gepakt en beluisterd, heb een TEAC VRDS-7 via S/PDIF op de Audigy 2 drive bay aangesloten en de audio gemixt. Leuk is dat: zonder TrueSpeed klopt de toonhoogte exact met die van de cd, met de optie ingeschakeld is het geluid duidelijk te laag en al dat stretchen is funest voor de geluidskwaliteit, vanwege de vieze aliasing in het hoog... Laat staan wat er met het beeld gebeurt: 24,04 fps in plaats van 25, dat is lekker kijken zo.

Nou, lekker dan. Denk je even top-kwaliteit geluid & beeld te ervaren. Vond het al wat opvallend dat het beeld niet retevloeiend liep de laatste tijd :|
Het moet komen doordat die amerikanen bij InterVideo dachten dat wij europeanen geen 24 fps naar 25 fps kunnen converteren. Heh.

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:45

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

Kweenie, het klinkt als een stukje service dat wij ondanks een afwijkende framerate ook de film kunnen bekijken zoals ie bedoeld was :?

Ik zie het probleem eigenlijk niet :)

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 16:03
Ehm....wij europeanen hebben de 4% PAL speed-up bedacht... We kijken ook op TV films altijd 4% te snel...
PAL truespeed speelt films af zoals de Amerikanen ze op TV of DVD en wij in de bioscoop zien.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Vinnienerd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 22:17:
PAL truespeed speelt films af zoals de Amerikanen ze op TV of DVD en wij in de bioscoop zien.
[chauvinistic pig-modus]
nee, zij kijken dus 4% te langzaam. Logisch toch? kijk maar naar verkiezingen...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• The Merovingian
Nou, mijn punt is dus dat in elk geval de Lord of the Rings films niet 4% te snel in PAL-formaat op DVD staan. En ik vermoed dat wel meer films gewoon netjes op 25 fps op DVD worden gezet, en niet van 24 naar 25 fps worden geconverteerd dmv een gewone snelheidsverhoging. Ik ga het eens uitzoeken bij The Matrix. Het zal misschien 5 jaar geleden zo zijn geweest maar nu is er zulke mooie software/hardware om dat soort dingen te fixen (Discreet maakt hier prachtige apparatuur voor) dat die 4%-regel gewoon niet meer geldt voor nieuwere films omdat die veel geavanceerder zijn geconverteerd. Het brakke is dus dat je de film zoals LOTR te langzaam en met een te lage toonhoogte zit te kijken. Met bijbehorend kwaliteitsverlies. Erg jammer natuurlijk als je erg gesteld bent op een goeie kwaliteit.
Nou, dat wilde ik even melden!

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

• The Merovingian
Oh, en het feit dat americanen dat probleem niet hebben: hun NTSC-systeem (staat voor Never Twice the Same Color) heeft 30 fps wat heel mooi te converteren is. In europa werken we met 25/50 fps vanwege ons 50 Hz-netstroom systeem. Jaja, oude standaarden gaan veel te lang mee! Doe mij nou maar mijn DVD-tje op 24 fps, dan kun je 'm wel niet op TV bekijken maar wat boeit dat!
Lang leve WMV-HD, dat gewoon strak op 24 fps is opgeslagen! Zo hoort dat. Rechtstreeks van film naar harddisk, 1920 x 1080. Klaar 8)

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
thnx, ik heb dat Pal Truespeed ook maar snel ff uitgezet.

• KingRoad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 21:26
Volgens mij zit je er in dit geval tot naast, The Merovingian.

The regio 2 en 4 releases van The Lord of Rings zijn namelijk pitch corrected. Ofwel, de audio en video loopt nog steeds 4% te snel door de film (24 fps) naar PAL (25 fps) conversie, maar de toonhoogtes zijn weer naar hun oorspronkelijke niveau gebracht.

Deze releases kan je dus niet op originele snelheid en toonhoogte bekijken/beluisteren. Als je 'm zonder PAL truspeed afspeelt is het beeld en geluid namelijk 4% te snel, met PAL truspeed zijn deze niet te snel, maar is het geluid te laag.

Voor zover ik weet worden trouwens de meeste films gewoon 4% versneld bij het film naar PAL converteren. PAL films zijn nog steeds een aantal minuten korter dan de NTSC versie. Hoe gaat het anders dan in zijn werk? Ik ben wel benieuwd naar die door jou genoemde geavanceerdere converteer methodes.... Ik kan me er zo in ieder geval niets bij voorstellen.

Verwijderd

The Merovingian schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 23:39:
...hun NTSC-systeem (staat voor Never Twice the Same Color)...
Da's alleen een ezelsbrugje, officieel is het National Television System Committee

Verwijderd

KingRoad schreef op zondag 19 december 2004 @ 04:29:
The regio 2 en 4 releases van The Lord of Rings zijn namelijk pitch corrected. Ofwel, de audio en video loopt nog steeds 4% te snel door de film (24 fps) naar PAL (25 fps) conversie, maar de toonhoogtes zijn weer naar hun oorspronkelijke niveau gebracht.

Deze releases kan je dus niet op originele snelheid en toonhoogte bekijken/beluisteren. Als je 'm zonder PAL truspeed afspeelt is het beeld en geluid namelijk 4% te snel, met PAL truspeed zijn deze niet te snel, maar is het geluid te laag.
Precies het verhaal dat ik reeds wilde melden. Dit is dan ook de belangrijkste reden waarom sommigen per se NTSC-schijfjes willen.

24fps omzetten naar 25fps zou je door interpolatie kunnen doen, maar dan moet je wel erg veel beelden gaan herberekenen en dat kost een hoop kwaliteit. Simpelweg 1/24 sneller afspelen is dan de beste optie. Van 24fps naar 30fps gebeurt door sommige beelden 2 keer weer te geven. Sommige frames van het origineel duren zo ineens 2 keer zo lang. Ook dit is niet ideaal, maar omdat de 'PAL-manier' uiteraard niet wenselijk is bij NTSC is er geen andere keuze.

Deze conversieproblemen kun je het beste verwijten aan het verouderde bioscoopformaat. 24fps is gewoon geen hanteerbaar getal. Maak hier 25fps van en bij conversie naar PAL is de versnelling verleden tijd. Voor NTSC verandert er in de praktijk niets (behalve dat 1 beeldje per seconde minder gedupliceerd hoeft te worden). De filmwereld is echter zeer conservatief getuige het lange wachten op het einde van de aloude filmband in blik.

Wat betreft die truespeed optie: eigenlijk zou je ook een instelling moeten hebben om de pitch van het geluid gelijk te houden bij de vertraging ervan, ter compensatie van de eventuele pitch correctie bij de conversie naar PAL. Dan is het pas écht true speed.

Verwijderd

Wat is nu de goede snelheid? Op welke setting klopt de opgegeven runtime met de werkelijke speeltijd in WinDVD?

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:30
De enige goede snelheid is uiteraard de snelheid waarmee de film is geschoten, meestal 24 fps. Een film kan met deze snelheid echter niet worden afgespeeld op een PAL TV. Correctie is noodzakelijk. Duidelijke uitleg over het hoe en waarom van deze correctie wordt gegeven op http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=18#
Op welke setting klopt de opgegeven runtime met de werkelijke speeltijd in WinDVD?
Dit klopt als je TrueSpeed uitzet. Op de covers van de dvd wordt namelijk (meestal!) de speeltijd van de gecorrigeerde film gezet. Dit is dus echter niet de 'goede' snelheid.

Ik zou heel blij zijn als stand-alone dvd-spelers deze feature zouden inbouwen. De TS heeft het nu toevallig met LotR geprobeerd, deze is pitch corrected (om de toonverhoging die gepaard gaat met de versnelling te maskeren) en ook nog eens erg slecht (vooral FotR), maar bij de meeste dvd's is gewoon het geluid 4% te hoog. Heel duidelijk hoorbaar is dit bij Star Wars (ep 1 & 2) als je vergelijkt met de Soundtracks. Erg jammer.

• The Merovingian
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 04:50:
Da's alleen een ezelsbrugje, officieel is het National Television System Committee
Natuurlijk, GrandMasterYu, ik wilde even aangeven dat dit toch eigenlijk helemaal niet zo'n goede standaard was als je misschien zou kunnen gaan denken ;) En PAL staat voor Phase Alternating Line, als je dàt nog niet wist :P

Maar nu weer on-topic: nu wil ik er echt het fijne van weten, hoe kom ik erachter wat er nou echt met het beeld van Lord of the Rings is gebeurd? Moet toch te achterhalen zijn.
En dan wil ik meteen even weten wat er precies met het geluid is gebeurd want zowel DTS als Dolby Digital EX klinken ongedetailleerd. Vergelijk ik bijvoorbeeld diezelfde song in de aftiteling dan zie je dat de frequenties helemaal doorlopen tot de top van het audio-cd-bereik terwijl bij dolby digital een rommeltje ontstaat boven de 15 kHz en bij DTS is alles zoveel zachter dat ik het niet eens goed meten kan, maar daar zweeft bij de 15 kHz een piep door het rechterkanaal. Slordig!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

The Merovingian schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 23:31:
Nou, mijn punt is dus dat in elk geval de Lord of the Rings films niet 4% te snel in PAL-formaat op DVD staan. En ik vermoed dat wel meer films gewoon netjes op 25 fps op DVD worden gezet, en niet van 24 naar 25 fps worden geconverteerd dmv een gewone snelheidsverhoging.
Fout. Zoals gezegd wordt film in de bioscoop gedraaid op 24fps, PAL doet 25fps en NTSC diet 29.9fps. Om films (24fps) op een PAL-tv weer te geven kun je inderdaad heel moeilijk doen met conversies. In de praktijk is het simpeler, goedkoper, sneller en beter om 'm gewoon 4% sneller te draaien. Gecombineerd met een pitch correction merk je dat namelijk niet omdat de snelheidsverhoging te laag is. Een film van 24fps op 29fps draaien echter is wel merkbaar, vandaar dat ze daar 3:2 pulldowns moeten doen waarbij sommige frames twee keer gezien worden (wat weer jerky motion tot gevolg heeft zoals je dat ook ziet bij NTSC->PAL conversies). De beste manier (afgezonderd film verhogen naar 25fps) is dus de PAL manier. En ik kan je verzekeren dat alle films met een 24fps bron op die manier op DVD/video staan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1