Monitor ontploft?

Pagina: 1
Acties:
  • 366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:36
Zojuist zet ik mijn computer aan en na 5 min hoor ik een knal en gaat mijn beeldscherm uit.
Vervolgens gaat het lampje van mijn monitor van groen naar oranje en blijft knipperen.

Het betreft hier een EIZO Flexscan F57 (17 inch), draaide altijd op 1152*864 @ 100 hz.

De monitor heeft het altijd prima gedaan en begeeft het nu zomaar opeens.
Enige wat ik kan bedenken is dat er stof in is gevallen en dat dat kortsluiting heeft veroorzaakt.

Maar is mijn monitor nu naar de eeuwige jachtvelden of is hij nog te redden?

Stop chasing the dream, you're already living it

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 15:54

TweakBoy

---

Qosmic schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 19:32:
Zojuist zet ik mijn computer aan en na 5 min hoor ik een knal en gaat mijn beeldscherm uit.
Vervolgens gaat het lampje van mijn monitor van groen naar oranje en blijft knipperen.

Het betreft hier een EIZO Flexscan F57 (17 inch), draaide altijd op 1152*864 @ 100 hz.

De monitor heeft het altijd prima gedaan en begeeft het nu zomaar opeens.
Enige wat ik kan bedenken is dat er stof in is gevallen en dat dat kortsluiting heeft veroorzaakt.

Maar is mijn monitor nu naar de eeuwige jachtvelden of is hij nog te redden?
zoiets had ik een paar weken terug ook, hij ging na een tijdje wel weer aan. Alleen dan weer elke 5 min uit :/

ik vrees echt dat het met jouw monitor gedaan is als het echt alleen oranje geeft.

---

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-08 18:33

Nik

SJa, probeer eens de stekker uit het stopcontact te halen, laat hem een aantal dagen zo staan, en sluit hem nog eens aan. Heeft als eens geholepn bij een oude TV van ons :) Helaas was het een jaar later wel helemaal met hem gedaan.

Verwijderd

Stof veroorzaakt volgens mij niet snel kortsluiting, eerder oververhitting.
En dat zal niet meteen na het aanzetten gebeuren.

Bij knallen denk ik eerder aan ontplofte elco's en dergelijke :P
Schroef 'm eens open en kijk of je ongewone dingen ziet. Wel voorzichtig dat je niks aanraakt ivm onderdelen die nog onder spanning staan. Voor de zekerheid kun je ook een paar daagjes wachten met openschroeven terwijl de monitor niet aangesloten is.

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 20:57
Gaat ie van groen, naar oranje :? Wat ik zelf denk ik dat een condensator van je hulpvoeding stuk is gegaan. Deze willen heel af en toe wel eens stukgaan,
Als je een beetje technische kennis hebt, dan kan je de monitor open maken. Mocht je ook maar twijvelen het wel of niet te kunnen: Doe het dan niet!!
Er staan spanning op van KVolts... Niet echt leuk om mee in aanraking te komen. Als je er aan gaat sleutelen, haal de stekker er dan uit en laat de monitor een nacht staan zodat zeker alle lading eruit is.
Kijk dan (na het verwijderen van de nodige behuizingen en beschermplaten) of je een condensator kan vinden die bol staat, of kapot is!

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Qosmic
Hmm.. ik ben zelf niet echt technisch wat dat betreft, dus daar begin ik maar niet aan.
Maar hij gaat eerst op groen, dan krijgt hij geen beeld en na 3 a 5 sec. springt hij op oranje en dan blijft hij knipperen.
Ook heb ik geen toegang meer dat mijn osd scherm waarin je alle instellingen kan aanpassen enzo.

Wel zonde, was een fijn schermpje.

Maar er is verder dus niks meer aan te doen dan em van de stroom halen, paar dagen laten staan en hopen dat ie het dan weer doet?

• Orion666
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-05 16:35
Stof kan geen kortsluiting veroorzaken.

Wat meestal kapot gaat in televisies/monitoren, is de eindtrap die de hoogspanningstrafo aanstuurt.
Het kan zijn dat die met een knal aan zijn einde komt, en ja dan gaat een monitor in protect (dat knipperen).

Het laten uitstaan of juist een tijd warm laten worden heeft alleen effect als het probleem wordt veroorzaakt door verlopen condensatoren. Die veroorzaken echter meestal geen knal / gaan niet met een knal heen.

• Qosmic
Dus deze kan ik wel afschrijven als ik het goed begrijp?

• Orion666
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-05 16:35
Qosmic schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 19:52:
Dus deze kan ik wel afschrijven als ik het goed begrijp?
Het is te repareren, het probleem zijn niet de kosten van de onderdelen maar die van de reparatie zelf ja! Maar dat is ook niet helemaal waar, soms willen ze wel eens een lastig te vinden type erin duwen. Ik denk dat je er beter aan doet een nieuwe te kopen ja.
Pagina: 1