Onstabiele pc, te wijten aan processor?

Pagina: 1
Acties:

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Een dikke maand geleden heb ik voor mijn broer een pc samengesteld, met de volgende specs:

Asus A7N8X-E Deluxe 2.0
2x 512 Mb DDR400 Corsair
AMD Athlon Xp 3200+
Maxtor 80 GB S-ATA (bootdisk)
Maxtor 80 GB P-ATA
Windows XP dual-boot (gamesysteem & professioneel systeem)
Asus X800 Pro 256 Mb _/-\o_
Asus Wireless uitbreidingskaart
Antec 350 W voeding (standaard bij Antec Sonata)
Thermalright Sp-97 cooler + 92 mm-fan, Arctic Silver thermal paste
NEC 2510 DVD-writer
LG DVD-ROM

Sinds een tijdje is de pc beginnen uitvallen op de meest onverwachte momenten. Eerst viel het nog mee (sporadisch), maar de laatste tijd houdt hij het nog maar 5 minuten vol. De pc vertoont dat gedrag bij beide windows-installaties, dus volgens mij kan het niet aan windows liggen. Mijn eerste vermoeden was een brakke processor. Ik heb het voltage van 1.65 naar 1.675 verhoogd, maar de proc werd er niet stabieler door. :( :(
Mijn broer had al tests gedraaid met 3DMark05, waarbij hij uitviel. Om de videokaart te ontlasten en vooral de processor aan te spreken heb ik een paar keer winLame mp3's laten encoderen (maximale processorbelasting dus). WinLamhttp://gathering.tweakers.net/global/smileys/frown.gife geeft elke keer een foutmelding en kapt er daarna mee (de laatste daarvan heb ik trouwens naar Micro$oft gestuurd :) ).
Daarna heb ik Pifast gedraaid, ook dat was niet veel soeps. De pc rebootte gewoon. Als laatste heb ik dan maar Prime95 geprobeerd (de test met de meeste processorbelasting), en die gaf volgende foutmelding:

"FATAL ERROR: Resulting sum was 1632116628697495, expected: 1855750686308117
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
Torture test ran 0 minutes - 1 errors, 0 warnings."

Om zeker te zijn dat het geen fout van het RAM is, hebben we Memtest 1.3+ gedraaid. Het RAM doorstond die zonder kleerscheuren. Ik ben op tweakers.net ook nog es in de shop survey gaan kijken, en drie van de dertien commentaren gingen over defecte processors (!). Het gaat om Alfatech in Leuven (België, jaja).

Ik heb dus een sterk vermoeden dat het de processor is die het probleem vormt. Ik ga binnenkort nog es de proc op een ander mobo prikken, om zeker te zijn dat het moederbord er voor niets tussen zit.

Kan het aan iets anders liggen, of zit ik juist hiermee?

Alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 18-12-2004 19:07 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik begrijp uit je sig dat die proc is ge oc-ed, klopt dat? In dat geval eerst even testen zonder oc.

Edit: bij nader inzien zijn er nogal wat verschillen tussen de configuratie in je sig en de probleem-pc. Ik neem dus aan dat deze cpu niet ge-oc-ed is. Is de koeling wel in orde?

[ Voor 48% gewijzigd door koraks op 18-12-2004 18:57 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
die voltageverhoging van 0,025V zou niet echt een basis kunnen zijn om iets uit te sluiten. Probeer het eens met 1.7V, dan heb je al meer kans dat je de processor toch stabiel krijgt, en daardoor kan aantonen dat het de processor is. (niet zeggen in de winkel hoor).

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Nee hoor, zijn mijn specs, niet de pc van mijn broer, ik heb geen X800 Pro... Helaas :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De kans lijkt groot dat je cpu niet meer gelwedig is. Test dat ding eens in een ander systeem, dan kun je zien of hij daar wel of geen problemen mee geeft.

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Je kunt ook even een andere (zwaardere) voeding proberen..want een X800Pro is niet nix ;)

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
koraks schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 18:56:
Ik begrijp uit je sig dat die proc is ge oc-ed, klopt dat? In dat geval eerst even testen zonder oc.

Edit: bij nader inzien zijn er nogal wat verschillen tussen de configuratie in je sig en de probleem-pc. Ik neem dus aan dat deze cpu niet ge-oc-ed is. Is de koeling wel in orde?
Heb ik ook naar gekeken, word max. 50 graden, er is al heel wat op gegamed (FarCry op uitgespeeld, NFSU2, ...) , staat een Thermalright SP-97 koeler op, is topkoeler voor K7, volledig uit koper, heb hem zelf ook, ben er erg content van

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
BvK P4 schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 18:59:
Je kunt ook even een andere (zwaardere) voeding proberen..want een X800Pro is niet nix ;)
Dat valt nog best wel mee 350 moet genoeg zijn.

Ik zou zeggen download prime95 even bij google en ga daar even mee testen als er daar iets fout gaat kan het de cpu makkelijk zijn. En test voor de zekerheid je geheugen even met memtest. want daar kun je ook flink gedonder door krijgen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Astennu schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 19:06:
[...]

Ik zou zeggen download prime95 even bij google en ga daar even mee testen als er daar iets fout gaat kan het de cpu makkelijk zijn. En test voor de zekerheid je geheugen even met memtest. want daar kun je ook flink gedonder door krijgen.
Als laatste heb ik dan maar Prime95 geprobeerd (de test met de meeste processorbelasting), en die gaf volgende foutmelding:

"FATAL ERROR: Resulting sum was 1632116628697495, expected: 1855750686308117
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
Torture test ran 0 minutes - 1 errors, 0 warnings."
had hij dus al gedaaan. Vandaar dat ik ook verwacht dat die cpu die hij daar heeft gewoon rot is.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Astennu schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 19:06:
[...]

Misschien heb je er over gelezen, maar ik heb ze al allebei gedraaid :) Foutmelding van Prime95 staat trouwens in startpost

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ok, dan ga ik die proc es op een ander mobo proberen. Ik laat nog wel iets weten.

Pagina: 1