Ha, leuk dat je deze shots hebt genomen. Ik heb ze even verkleind om ze hier te bespreken:

Canon Ixus II
Minolta G600 - niet op auto
Volgens de Exif heeft de Canon een sluitertijd van 1/60 gepakt, en de Minolta 1/8 - wat volgens mij niet het geval kan zijn als je op Auto - met auto flits ook - een foto maakt. Ik dacht dat 1/60 dan standaard de langzaamste sluitertijd is op Auto mode (rood, niet manual mode Program) met Auto flits, kun je dat even controleren? Want op de eerste foto die je in dit topic postte deed hij wel de sluitertijd restrictie op 1/60 in vergelijkbare omstandigheden.
Het eerste wat me opvalt is dat beide camera's zo ongeveer hetzelfde ruisniveau hebben, waarbij de G600 daar op het eerste gezicht uitspring omdat de sluitertijd daar 1/8 was in plaats van 1/60 waardoor de ruisniveaus sowieso hoger liggen. Maar zoals ik hierboven al zei had ik verwacht dat de G600 1/60 zou pakken.
De witbalans van de foto lijkt me bij de Ixus II degelijker als de muur van de open haard wit is, maar het mist dus wel de warme gloed die de open haard uitstraalt, welke de G600 wel weer heeft, maar net teveel. Dus eigenlijk zitten beide camera's er naast wat betreft witbalans.
Maargoed, het ging jou voornamelijk over de ruis. Als je de foto van de G600 resized naar 3 megapixel, zul je ook optisch zien dat het ruisniveau, even beschouwend dat hij nu 1/8 s heeft genomen vs. 1/60, vergelijkbaar van niveau is vergeleken met de Ixus II.
Als je een quick-fix daarvoor wil hebben zonder de achterliggende technische verhalen te begrijpen zou ik vanaf nu met je G600 altijd op 3 megapixel schieten ipv 6. Dan hoef je er niet meer bij na te denken en zal optisch je ruisniveaus vergelijkbaar zijn met de Ixus II van je vader. Vind het dan wel een beetje zonde van je 6 mp cam.
[
Voor 78% gewijzigd door
Stereotomy op 18-12-2004 21:24
]
Alors.