Toon posts:

(te) Blauwe lucht!?!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een HP Photosmart 735 en als ik in de zonnige landen op vakantie ben (Frankrijk, Turkije) en ik maak (denk ik) mooie foto's van de zee en de blauwe lucht of van iets anders waar een lucht op staat (op bijna elke foto dus) en ik kom terug in Nederland dan zijn mij foto's op de compuer gewoon zoals ze horen te zijn mooi. Maar als ik mijn foto's laat afdrukken (al verschillende fotocentrales geprobeert: Albert Hein, Webprint) Komen er op de meeste foto's een veel te donkerblauwe lucht voor waarin je allemaal blokjes ziet. Wie weet hoe dit komt en wat ik er aan kan doen???? (Ik denk zelf dat het aan de afdrukcentrale licht maar misschien is dat niet zo maar als jullie dat ook denken: wie weet er dan een ''goeie'' afdrukcentrale????)

Alvast bedankt,
Michiel.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Kun je een voorbeeld (originele versie uit de camera) ergens uploaden ? Misschien ligt het aan de calibratie van je monitor. Als je de foto's op het scherm bekijkt is de resolutie lager dan de uitgeprinte versie. Daar kunnen blokkerige artefacten zichtbaar worden. Welke JPG compressie kwaliteit heb je ingesteld? Als je te sterk comprimeert krijg je ook blokkerige effekten.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Probeer op hoogste kwaliteit te trekken. Ik heb dezelfde camera en ik heb met zulke foto's nog nooit last gehad als ik ze op hoogste kwaliteit trek en laat afprinten bij het Kruidvat :)

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Dit zou ook kunnen liggen aan het feit dat je monitor met RGB-Kleuren werkt, en die fotocentrales daar niet mee werken, dat geeft verschil in kleur.

Verwijderd

Topicstarter
Oow ik ga even een foto proberen te uploaden, als het gelukt is dan laat ik het wel even weten.
Ik neem altijd fotos op de ** sterren resolutie (ik zie geen verschil met de ***) maar aangezien ik binnekort toch een nieuwe geheugenkaart ga kopen van 256 mb kan ik dan wel op 3 sterren fotos gaan maken. Bedankt voor de tips!

p.s. ik heb een LG Flatron 1510s

Verwijderd

Topicstarter
http://members.lycos.nl/s...engirola%202004%20090.jpg

Daar staat een foto op en die heb ik dus bij AH afgedrukt en bij Webprint en ik kreed dus een overdreve blauwe lucht.

Verwijderd

het is toch je foto denk ik.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 17:33
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 17:14:
http://members.lycos.nl/s...engirola%202004%20090.jpg

Daar staat een foto op en die heb ik dus bij AH afgedrukt en bij Webprint en ik kreed dus een overdreve blauwe lucht.
Ik vind het er vrij normaal uitzien eigenlijk. :?

Verwijderd

heb je de foto wel uitvergroot? zie je ook allemaal blokjes.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de foto op 10x15 laten afdrukken en ik gebruik mijn optische zoom bijna nooit maar als je de foto op waar formaat gaat bekijken zie je bij de meeste camera's wel blokje maar op de foto zie je het dan meestal niet want dan is het zo verklijnt en oké als jullie gelijk hebben, waar komt die overdereven donkerblauwe lucht dan vandaan op mijn foto's? ;)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Met de kleur van de foto (met name de lucht) is niks mis naar mijn mening. Het enige is het "blokjes"-achtige effect wat kan duiden op een foto die op lage kwaliteit instelling van de camera is gemaakt.

Probeer eens of het verschil maakt als de foto's in hoogst mogelijk kwaliteit maakt.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 17:54:
heb je de foto wel uitvergroot? zie je ook allemaal blokjes.
Blokjes?

We hebben een R, een U een I en een S!

We hebben Ruis! :)

De blokjes zijn te verhelpen met een programma als Neatimage.

Alors.

Verwijderd

http://www.saturnus.nl/~waihang/lucht.jpg

deze foto heb ik gemaakt met een 2.0mp trust crappy digicam.

heeft dus vooral met kwaliteit te maken.

zolang je hem niet vergroot is het een prima foto, maar vouw je hem uit, dan zie je wel hoe slecht die is.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:52

MJV

Afdrukcentrales hebben de neiging om kleuren inderdaad flink te veranderen.

Heb ooit een bewust onderbelichte foto af laten drukken bij de AH, kwam ook helemaal verpest afgedrukt.

Verwijderd

Topicstarter
Welke fotocentrale is dan wel goed?(niet al te duur natuurlijk)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 18:23:
Welke fotocentrale is dan wel goed?(niet al te duur natuurlijk)
Kruidvat in België is wel goed vind ik. Kwam ook het beste uit in een vergelijkende test in één of ander computermagazine.

Verwijderd

ik laat ze altijd bij de kruitvat afdrukken, ben tevreden.

als je de kleuren van je foto's niet zo mooi vind, kan je ze altijd nog zelf even bewerken voordat je ze opstuurt.

en maak ze gelijk 10 bij 15, anders mist er een stuk van de foto. (mijn ervaring)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 18:44:
ik laat ze altijd bij de kruitvat afdrukken, ben tevreden.

als je de kleuren van je foto's niet zo mooi vind, kan je ze altijd nog zelf even bewerken voordat je ze opstuurt.

en maak ze gelijk 10 bij 15, anders mist er een stuk van de foto. (mijn ervaring)
Dat hangt ervan af of jouw digitale camera in de verhoudingen van een computerscherm of die van een klassieke foto trekt. Bij het kruidvat in België bieden ze beide formaten aan :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak idd mijn foto's altijd 10x15 maar heeft er iemand ervaring met MediaMarkt Nederland deze is namelijk maar 15 cent per foto! :)

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:48
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 19:11:
Ik maak idd mijn foto's altijd 10x15 maar heeft er iemand ervaring met MediaMarkt Nederland deze is namelijk maar 15 cent per foto! :)
Ja, al mijn digitale foto's laat ik bij hun afdrukken en ik ben nog nooit teleurgesteld. Prima prijs kwaliteit. Wel kan er verschil zijn tussen de verschillende filialen, want ze drukken ze in het eigen filiaal af, dus als apparatuur niet goed staat afgesteld kunnen je foto's tegen vallen, maar ik heb tot op heden alleen maar goede foto's van hun.

Verwijderd

amour021 schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 18:56:
[...]

Dat hangt ervan af of jouw digitale camera in de verhoudingen van een computerscherm of die van een klassieke foto trekt. Bij het kruidvat in België bieden ze beide formaten aan :)
heb tot nu toe al 4 digicams gehad, zijn allemaal pc formaat, voor zover ik weet, zijn alle digicams zo.

en bij kruidvat zit er dan een papiertje bij dat er een stukje vanaf is gehaald dat de verhouding niet klopt.

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 15:36

Spockz

Live and Let Live

Alle consumer camera's zijn idd zo. De wat duurdere (dslr) hebben ook een functie voor 2:3 foto's.

Ik denk dat het toch vooral aan de ruis ligt. Verder is de foto ook niet echt scherp?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 22:05:
[...]

heb tot nu toe al 4 digicams gehad, zijn allemaal pc formaat, voor zover ik weet, zijn alle digicams zo.

en bij kruidvat zit er dan een papiertje bij dat er een stukje vanaf is gehaald dat de verhouding niet klopt.
Mijn al wat belegen HP camera (m'n eerste) maakte anders geen foto's in PC formaat.

Kan even niet op het model nummer komen maar ik geloof dat het een HP Photosmart 315 was.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 22:05:
[...]

Niet alle. De meeste dSLR's schieten wel in normaal 3:2 formaat.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 15:36

Spockz

Live and Let Live

Even wakker worden Acid. Dat zei ik daarnet ook al. :) En elke dslr kan in dat formaat schieten hoor. ;)

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Ik gebruik altijd Fujiprint.nl, die corrigeren niet, (dus onderbelicht blijft onderbelicht ;)) maar hun site is vreselijk traag als je veel moet uploaden, dus dan kun je beter branden op een cdtje en de dichtsbijzijnde fotograaf zoeken die met fujiprint werkt.
Pagina: 1