Toon posts:

Games gebruiken 90+% van cpu

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit sinds een week met het probleem dat games ( ET, Q3, voor opengl, painkiller loopt wel weer soepel=d3d right?) zo`n 90% of meer van mijn cpu gebruiken.Ook is het geheugen gebruik verdriedubbeld.(normaal is iets van 30%cpu) Wat leid tot vage schokken/stotteringen en een niet zo vloeiend beeld. In eerste instantie dacht ik aan corrupte drivers oid. Maar na veel gewissel tussen viddrivers (omega/ati etc/van 8.10 tot 4.12 enz) was het duidelijk dat daar het probleem ook niet aan lag. Verder heb ik meerdere defrags geprobeerd wat ook niks hielp.

Specs:
Amd 64 3000+
K8V deluxe (bios 1.008)
R9800pro(r350core, 4.12beta atm)
512 DDR corsair
80gb WD 7200rpm

Dit heb ik tot nu toe geprobeerd:(wat niks heeft uitgeholpen)

-Fastwrites on/off (maakt allebei geen verschil. ook in bios)
-Hardware versnelling (meerdere dingen uitgeprobeerd)
-Veel geklooi met pagefile enz.
-Grote schoonmaakbeurt voor mn hd
- Vid kaart terugclocken naar default
- Gare xvid/mpeg codec enz deleted.

Verder ook veel uitgeprobeerd met mijn q3/et config, maar daar ligt het ook niet aan.
Mijn eeuwige dank aan diegene die mij verder kan helpen _/-\o_

riv0

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2004 14:44 ]

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07 17:31
windows reinstalleren ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eerst zien of ik het "vreedzamer" kan oplossen. : B)

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Games horen bijna alles van de cpu te vragen :)
dit is dus niet de oorzaak van je probleem .

je kan denken aan spy of adware ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Koekje op 18-12-2004 14:46 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Verwijderd

Games gebruiken toch altijd 'bijna' de gehele CPU tijd ? dit omdat het programma in een loop werkt... hoe meer CPU power hoe meer loops en hoe hoger de FPS (als je vid kaart het aan kan iig).

Naja dat dacht ik dan :)

Verwijderd

Topicstarter
Wat zou, volgens jullie, dan een redelijke reden zijn voor die schokkeringen? Daarnaast gebruiken de games ook driemaal zo veel werkgeheugen als voorheen.

-edit Comp is totaal virus/spyware vrij.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2004 14:47 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

bonzaibuddy schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:45:
Games horen bijna alles van de cpu te vragen :)
dit is dus niet de oorzaak van je probleem .
Volgens mij ook, als ik kijk naar het cpu gebruik tijdens een gemiddelde game (UT bijvoorbeeld) dan staat die toch iets boven de 50%, wat betekend dat iig 1 cpu volledig gebrukt wordt.

Verwijderd

zet je v-sync eens zowel d3d en opengl uit en disable de catalysts ai

succes

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:49:
zet je v-sync eens uit zowel d3d en opengl uit en disable de catalysts ai

succes

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:49:
zet je v-sync eens zowel d3d en opengl uit en disable de catalysts ai

succes
ai+vsynch staan overal uit

-btw bedankt voor de snelle reacties _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2004 14:54 ]

Verwijderd

games gebruiken altijd 100 procent van je cpu, niks om je zorgen over te maken :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:54:
games gebruiken altijd 100 procent van je cpu, niks om je zorgen over te maken :)
hoe komt het dan dat bv ET vroeger 30% van mn cpu gebruikte, en nu tegen de 100? 8)7

Verwijderd

Dan klopte er vroeger iets niet... hoewel ze wel altijd zeggen dat het vroeger beter was :P

Verwijderd

ET trekt bij mij ook gewoon 100% cpu hoor :Y)

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 18:08
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:55:
[...]

hoe komt het dan dat bv ET vroeger 30% van mn cpu gebruikte, en nu tegen de 100? 8)7
Hoe komt het dan dat spellen beter lopen op snellere cpu's dan? Nieuwere games vragen vrijwel altijd 90 a 100% van je cpu is heel normaal.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:55:
[...]

draaide er toen niets op de achtergrond dat dingen wegsnoepte?
Want dan blijft er uiteraard minder over voor je game.

Maar goed, zoals het nu draait klopt het gewoon, niets om je durk over te maken imho.

Verwijderd

Topicstarter
Er is een reden waarom ik me druk maak, aangezien de prestaties in-game niet echt vloeiend zijn. Heb altijd een strakke fps van 125, maar het voelt niet vloeiend aan(het ligt niet aan r_displayrefresh/r_finish/r_swapinterval enz) en vooral in heavy firefights dan zie ik duidelijk dat het niet soepel meer gaat.

Als ik q3/et speel dan staat er nooit iets aan (soms irc oid), zo clean als het maar kan meestal /o\

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2004 15:09 ]

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 18:08
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 15:09:
Er is een reden waarom ik me druk maak, aangezien de prestaties in-game niet echt vloeiend zijn. Heb altijd een strakke fps van 125, maar het voelt niet vloeiend aan(het ligt niet aan r_displayrefresh/r_finish/r_swapinterval enz) en vooral in heavy firefights dan zie ik duidelijk dat het niet soepel meer gaat.

Als ik q3/et speel dan staat er nooit iets aan (soms irc oid), zo clean als het maar kan meestal /o\
Als het onder openGL vooral probs geeft dan zou het welleens je videokaart driver wel een kunnen zijn. Stap eens terug naar 4.10 ofzo.
Anders zou het heel goed spyware kunnen zijn, probeer dan eens spybot bv.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 15:09:

Dat heb ik met need for speed underground 2. Als ik hem op hoog zet kwa kwaliteit krijg ik zon 30 fps, maar wel heel vloeiend. speelt lekker dus.
Als ik dan de instellingen omlaag gooi haal ik ook 125 fps, maar loopt het veel minder soepeler. het gaat te snel, stottert soms.
Dus misschien je instellignen omhoog gooien en vsync gebruiken?

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Het is heel simpel wat betreft het cpu gebruik, de game wil er altijd zoveel mogelijk fps uithalen tenzij er een frrame limiter of v-sync op zit, dan stopt ie als hij een bepaald aantal behaald heeft dus zal je cpu minder belast worden dus wat betreft cpu gebruik, denk ik dat je v-sync eerst wel aan had staan of je hebt de frame limiter eraf gehaald en dat geheugengebruik is een spyware/virus of een andere irritant programmatje. Ik zou zeggen druk is ctrl alt del en kijk wat er aan staat laat een goede av je hd scannen en gebruik adaware en spybot search en destroy om de zooi van internet exploren eraf te krijgen als dat nog niet werkt dan zit er niks anders op als fortmatten.

Verwijderd

Virusscanner die op de achtergrond "vervelend" doet?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:47:

eh? En nee, vsynch heeft altijd uit gestaan.

-edit virusscanner staat altijd uit tenzij ik hem nodig heb ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2004 17:44 ]

Verwijderd

Hoe meet je dan wat het cpu gebruik is? Bij sommige spellen gaat het spel op pauze als je het minimaliseert, waardoor het cpu gebruik daalt. Verder kan ik niks bedenken...

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat niet meer echt op die cpu gebruik, maar het gaat erom dat het zo schokkerig is. En ik dacht dat dat kwam door die te hoge cpu gebruik, wat dus niet zo is als ik iedereen hier mag geloven. Ik probeer een antwoord te zoeken op de vraag waarom het zo schokkerig is.

O-)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
Het enige wat ik kan verzinnen is dat er een taak in de achtergrond draait:
ICQ, MSN? (nooit last mee gehad) MotherBoardManager?
Gpopper? Kazaa? WinMX?
Een andere applicatie die processortijd eist veroorzaakt bij mij altijd de schokken...

U vraagt, wij antwoorden.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Als het aan D3D ligt, zou je het bij DirectX moeten zoeken.

Probeer de laatste versie (9.c geloof ik) eens te herinstalleren :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Draai eens het programma fraps mee om het aantal fps in games te meten.
Vsync moet je trouwens zoiezo aanzetten wil je het alles soepel hebben lopen.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
harde schijf defragmenteren?
check je swap instellingen?
lopen er vage processen op de achtergrond? check hijackthis.exe en startuplist.exe output bijv.

controleer je processen via taakbeheer: zit daar geen cpu hogger tussen? Haal wat freeware progjes op van ik meen sysinternals, controleer of je daar geen vage processen tussen ziet staan?

pas je virtualmemory management model eens aan naar iets anders? Geef prioriteit aan achtergrond processen ipv. voorgrond processen (of andersom). Tweak een beetje rond met die dingen?

Schakel desnoods overbodige windows 2k/xp services uit (zet bij. dhcp uit en ga met vaste ip adressen werken. scheelt ook al klein beetje resources en zo zijn er nog wel wat meer "snelheids" tweaks te vinden).

Bovenal: als je nu meer geheugen gebruikt, is dat dan je page file? Zo ja, heeft je hardeschijf het dan dus niet gewoon heel erg moeilijk? denk aan badblocks oid .... ergens loopt je systeem hard te barfen op naar allewaarschijnlijkheid I/O bewerkingen ....... check bios firmware, ide drivers, je soundcard drivers you name it...

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:47:
Dat zeggen ze allemaal, totdat ik de jaarlijkse grote schoonmaak komt doen. Minstens 4 verschillende up to date antivirus gebruiken, indien nodig virusscannen onder Linux. Spybot en Ad-aware is de basis tegen spyware (ook deze programma's moeten upgedate worden) , indien nodig ook hijack-this gebruiken.

Dan vind ik meestal paar trojandownloaders en paar honderd stuks spyware.

Na zo'n grote schoonmaak zet ik bij Windows XP SP2, SP2 is bijna een Windows XP herïnstall. SP2 vervangt bijna alle systeembestanden, zodat kan je de beschadigde systeembestandjes healen. Bij hardnekkige beschadigde systeembestanden, meerdere keren SP2 achter elkaar installeren.

Zo heb ik nog geen enkele Windows XP in m'n netwerk herïnstalleerd, zelfs als de partitie naar de kloten is. Recovery console doet in die omstandigheden wonderen.
http://users.skynet.be/rapture/stockage/avg.gif
http://users.skynet.be/rapture/stockage/ad-aware.gif

[ Voor 13% gewijzigd door rapture op 19-12-2004 14:02 ]

Verwijderd

wanneer veranderde dat dan, nieuwe apps, nieuw hardware???

Verwijderd

Topicstarter
Weet het ook niet helemaal wanneer het gebeurde, anders had ik het probleem snel gevonden. Ik probeer nu mijn c schijf te formateren, maar helaas werkt dat ook weer tegen -_-

Ook ben ik de laatste tijd bezig met een fragmovie, dus ik dacht meteen al aan vage/corrupte codecs enz. Heb alle codecs verwijder+alle software. Nog steeds hetzeflde ;(

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2004 15:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na een format van C met een fresh instal van XP heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Heb hierna de nieuwste VIA drivers geinstalled en verder laatste sound/vid/netwerk kaart drivers geinstalled. Nog steeds hetzelfde probleem, begin nu langzamerhand hopeloos te worden. Dus je zou denken dat het iets hardware matig is. Maar ik heb niks aan de hardware zelf veranderd, geen nieuwe hd's of wat dan maar ook. Iemand weet wat een goede volgende stap is?

riv.

Verwijderd

Ik heb ook een zelfde soort probleempje sinds een paar dagen. Als ik alt+tab doe dan blijft het cpu gebruik 100% in een game en kan ik niks anders meer doen. Dat kon voorheen wel. Bovendien laden spellen ineens 2x zo lang en duurt het opstarten van winxp 20 seconden langer. Vreemd heh?

Volgens de virusscanner geen virussen, maar ik betwijfel het zo langzamerhand.

AMD Athlon 64 3200+
1024 DDR 400mhz geheugen (twinmos cas 2,5)
XFX 6800 GT
Audigy 2 ZS Platinum Pro
MSI K8N Neo Platinum

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 19:12 ]

Verwijderd

Wreedzamer?

Bij mij is windows reinstal altijd het eerste wat ik doe. Ik heb dan ook maar fijn een image gemaakt daarvoor. Iedere paar weken gaat opnieuw die image erover :p

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-08 08:11

Coldcat

HODL

Ik heb meestal na een maand of twee hetzelfde "probleem". Alles gaat een stuk langzamer en vergt meer CPU gebruik.

Hetzelfde met ET. Maar bij mij draait het nog op 90% van de CPU terwijl ik een slomere CPU heb en meer shit aan heb staan dan jou. Elke vakantie zet ik mijn oude image van mijn HD terug dat is in 30-40 min klaar. Om de 6 maanden maak ik dan een nieuwe image met nieuwere versies van alle programma's. Dat helpt bij mij altijd nog het beste

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal me verdiepen in die images waar jullie het over hebben, alvast bedankt :D

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-08 08:11

Coldcat

HODL

Ik kan het programma wel eens aan je lenen als je dat wilt.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

ik heb het (dit klinkt stom) met winamp. als ik winamp aanzet en ga gamen dan lagt de zooi.

oplossing : geen winamp/reinstall winamp en alles zat weer goed. :+

http://specs.tweak.to/16495

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
dit klinkt welhaast als een IRQ conflict....... het zou niet meer voormoetenmogenkomen (vond het zo leuk zonder spaties :P) in deze tijden van PCI bus en auto-irq-toewijzing etc.......

maar ik heb het ook eens gehad: netwerkkaart en videokaart op zelfde irq -> dikke pret met prestaties....... netwerk snel? game traag. video snel? netwerk traag...

probeer toch even via je bios de irq's opnieuw toe te wijzen....... rebooten...... weer naar bios gaan en weer op auto zetten. met beetje mazzel is je bios lui en onthoudt het de ingestelde waardes en ben je beetje van je shared irq probleem af.

tis vooral een drama als je soundkaart en videokaart op zelfde irq zitten..

eventueel kaarten in een ander slot zetten....... beetje de boel forceren...

[ Voor 7% gewijzigd door cavey op 28-12-2004 23:03 ]

Pagina: 1