Toon posts:

Linux - Problemen met mijn ethernetkaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik was van plan om Red Hat Linux 9 te gaan leren, maar ik kom niet verder met mijn netwerk.

Ik gebruik een onboard "SiS 963 100Mbps Fast Ethernet controller with external Realtek RTL8201BL PHY". Bij de installatie van linux werd deze kaart niet herkend en ik kan hem zelf ook niet aan de praat krijgen.

Als je zelf je ethernetkaart wilt instellen dan is er een lijst waaruit je een kaart kan kiezen. Er staat een "SiS 900" bij. Dit is, denk ik, de goede, aangezien Windows XP na de installatie een SiS 900-Based ethernetchip detecteert.

Weet iemand misschien wat ik moet doen om mijn netwerk aan de praat te krijgen?

Alvast Bedankt.

PS: Als ik, met mijn gekozen instellingen, op activate klik, dan krijg ik de volgende foutmelding:

Nagaan van IP informatie voor eth0...SIOCSIFFLAGS: Apparaat of systeembron bezig
SIOCSIFFLAGS: Apparaat of systeembron bezig
mislukt.

Ik heb ook het shellcommando dmesg | grep eth geprobeerd, en ik kreeg het volgende terug:

divert: allocating divert_blk for eth0
eth0: Realtek RTL8201 PHY transceiver found at address 1
eth0: Using transceiver found at address 1 as default
eth0: SiS 900 PCI Fast Ethernet at 0x9800, IRQ 0, 00:0c:6e:03:5e:12

Blijkbaar wordt de Realtek RTL8201 PHY herkend, alleen weet ik niet wat een PHY is :o

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 07:27

Blaasvis

Cidora \o/

zou je eens kunnen kijken met lsmod welke modules er worden geladen ?

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

en wat geeft ifconfig eth0?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Blaasvis schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:03:
zou je eens kunnen kijken met lsmod welke modules er worden geladen ?
Kan ik Ismod gewoon in de shell gebruiken?
Op de een of andere manier kan ik ifconfig niet gebruiken, hij zegt iets van "bash : command is unknown" :?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2004 14:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:12:
[...]

Kan ik Ismod gewoon in de shell gebruiken?
Op de een of andere manier kan ik ifconfig niet gebruiken, hij zegt iets van "bash : command is unknown" :?
Ben je als root ingelogd op die bak? Je hebt als het goed is tijdens de installatie een root pssword opgegeven. Daarmee kun je inloggen als root. Root is de beheerder (administrator onder windows) van de machine.

Geef eens de uitvoer van lsmod en ifconfig

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of ik als root ingelogd ben. Ik denk het eigenlijk niet, want als ik instellingen wil veranderen wordt er om een wachtwoord gevraagd (die heb ik trouwens wel hoor). Het viel me ook al op dat ik bepaalde mappen niet kon openen.

Hoe kan je als root inloggen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2004 14:34 ]

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

zet in je bios je operating system op non plug&play , de kaart heeft nu irq 0, dat gaat niet werken

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Waarom gebruik je trouwens RH 9? RH9 loopt aardig achter met drivers ed. Ik had het er eerst ook last van met knoppix 3.3 (knoppicilin voor m'n windows bak van medion) die had ook problemen met mijn SiS900 based ethernet card. Sinds knoppix 3.5 of 6 was het probleem over, nieuwere up2date drivers.

Om root te worden tik je in "su" (sudo su kan ook) en dan je wachtwoord opgeven.
het is trouwens LSmod (lsmod) geen Ismod.

Om nieuwere drivers te verkrijgen moet je zelf een kernel nieuwe kernel downloaden. (2.6 versies hebben over het algemeen al goede support voor SiS900 based kaartjes)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

ik heb zelf nooit problemen met sis900 kaartjes, ook niet met 2.4 kernels.

ifconfig staat in /sbin, en dat staat niet in je $PATH als je geen root bent, je mag m echter wel uitvoeren: /sbin/ifconfig eth0 zou gewoon moeten werken. je mag alleen geen dingen veranderen als je geen root bent.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:30:
[...]
Geef eens de uitvoer van lsmod en ifconfig
Ik heb lsmod nog niet geprobeerd (ga ik zo even doen). Maar ifconfig -a gaf het volgende:

eth0
Link encap: Ethernet HWaddr 00:0c:6E:03:5E:12
BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:o carrier:0
collisions:0 txqueuelen:100
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)
Base address: 0x9800

lo
Link encap: Local Loopback
inet addr: 127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:508 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:508 errors:0 dropped:0 overruns:o carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:34167 (33.3 Kb) TX bytes:34167 (33.3 Kb)
LinuX-TUX schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:39:
Waarom gebruik je trouwens RH 9? RH9 loopt aardig achter met drivers ed. Ik had het er eerst ook last van met knoppix 3.3 (knoppicilin voor m'n windows bak van medion) die had ook problemen met mijn SiS900 based ethernet card. Sinds knoppix 3.5 of 6 was het probleem over, nieuwere up2date drivers.

Om root te worden tik je in "su" (sudo su kan ook) en dan je wachtwoord opgeven.
het is trouwens LSmod (lsmod) geen Ismod.

Om nieuwere drivers te verkrijgen moet je zelf een kernel nieuwe kernel downloaden. (2.6 versies hebben over het algemeen al goede support voor SiS900 based kaartjes)
Ik gebruik RH 9 omdat ik deze al had liggen (zat bij een boek over Red Had Linux 9). Ik had al in windows een nieuwe kernel gedownload (2.6.9), maar ik heb deze nog niet gebruikt, omdat ik er niet bij kan via linux (of wel?).
_fm schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:37:
zet in je bios je operating system op non plug&play , de kaart heeft nu irq 0, dat gaat niet werken
Ok. Maar als ik dat doe, blijft mijn ethernetkaart dan in Windows XP werken op IRQ 19?

Bedankt voor alle reacties.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu fsmod gedraaid. Dit kwam eruit:

lp 8995 0 (autoclean)
parport 37056 0 (autoclean) [lp]
autofs 13268 0 (autoclean) (unused)
sis900 16812 0 (unused)
sg 36524 0 (autoclean)
sr_mod 18136 0 (autoclean)
ide-scsi 12208 0
scsi_mod 107160 3 [sg sr_mod ide-scsi]
ide-cd 35708 1
cdrom 33728 0 [sr_mod ide-cd]
keybdev 2940 0 (unused)
mousedev 5492 1
hid 22148 0 (unused)
input 5856 0 (keyvdev mousedev hid)
usb-ohci 21480 0 (unused)
usbcore 78784 1 [hid usb_ohci]
ext3 70784 2
jbd 51892 2 [ext3]

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:56:
[...]

Ik gebruik RH 9 omdat ik deze al had liggen (zat bij een boek over Red Had Linux 9). Ik had al in windows een nieuwe kernel gedownload (2.6.9), maar ik heb deze nog niet gebruikt, omdat ik er niet bij kan via linux (of wel?).

[...]
Kan wel, mits je een kernel hebt die FAT / NTFS modules/ingebakken heeft :+
FAT drivers hebben ze sowieso wel allemaal, maar NTFS zal er om spannen met RH9.

Overigens is Fedora een voortvloeisel/afscheiding van RH9 he. Dus over het algemeen zal dat boek ook wel van toepassing zijn op Fedora. (tuurlijk zijn er een hoop nieuwe dingen bij gekomen en kleine dingetjes echt veranderd, maar de basics zijn nog wel hetzelfde)

Kijk even in /mnt of er toevallig "hda1" of dat soort kreten staan. Dat wijst erop dat hij partities heeft gevonden van andere besturingssystemen. Zo niet, dan moet je het zelf uitpluizen met "fdisk -l"(dat is ook een L van Leo) en dan zie je vanzelf de windows partities er tussen staan. Maak een nieuwe directory aan onder /mnt en doe dan mbv "mount" de partities mounten aan die directories. Kan je je kernel overkopieren/installeren.

(zal voor deze ene keer even snel tikken hoe:
code:
1
mount -t <ntfs OF fat> /dev/hdX# /mnt/jouwgemaaktedir
waarbij X de disk weergeeft en # de partitienummer. Deze output kan je uit het fdisk -l commando halen....
Voor in de toekomst: man <programma> geeft altijd een korte beschrijving en hoe je het moet gebruiken)

Jouw lsmod code ziet er niet zo vrolijk uit :/ ding heeft toch moeite met het juist initialiseren van je netwerkkaart.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 07:27

Blaasvis

Cidora \o/

heb je nu al geprobeerd PnP uit te zetten ?

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Pagina: 1