Linux Distro <15 MB met mp3-support

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 18:07
Ik heb hier een Thin Client met Live! 1024 staan en die wil ik in m'n audio rack douwen. Ik wil er MP3, ogg en belangerijk: streaming media op kunnen spelen.

Specs:
Geode 300 MHz, 32 MB Ram, 16 MB flash 'harddisk' en geen floppy-controller, alleen IDE.

Ik heb echt heel google al afgezocht, maar niks kunnen vinden. Iemand tips?

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 22:26

M-ThijZ

Riding on Rails

16MB? Dat is wel erg weinig. Ik zou toch proberen om er iets aan toe te voegen (voor zover mogelijk). Als je een beetje handig met linux bent kan het misschien met Linux From Scratch, een quote van de website:

"Another benefit of LFS is that you can create a very compact Linux system. When you install a regular distribution, you end up installing a lot of programs you probably would never use. They're just sitting there taking up (precious) disk space. It's not hard to get an LFS system installed under 100 MB. Does that still sound like a lot? A few of us have been working on creating a very small embedded LFS system. We installed a system that was just enough to run the Apache web server; total disk space usage was aproximately 8 MB. With further stripping, that can be brought down to 5 MB or less. Try that with a regular distribution."

http://www.linuxfromscratch.org

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:50
Er is een linux die op een floppy past en waarmee je dan mp3's mee kan afspelen, ik zoek het nu op want ik ben de naam vergeten.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Als we het over hetzelfde kastje hebben (van de HCC), dan zou het nog wel eens lastig kunnen worden om het onboard geluid aan de praat te krijgen. Maar mocht dat niet zo zijn, heb je in principe niet veel meer nodig dan een kernel en mpg321. Moet lukken in 16MB. Misschien toch het makkelijkst om daar zelf iets voor samen te stellen? Gewoon die IDE-module FAT formatten, een cramfs rootfilesystem maken, een zo gestript mogelijke kernel en de boel booten doormiddel van Syslinux. Hier is best veel over te vinden @ Google.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:50
Past op een floppy:

http://www.freebsd.nfo.sk/1fcdbsd.zip

Minimal requirements

8 MB RAM
486-DX Processor, (PnP Mainboard ?)
Sound card compatible with the FreeBSD PCM driver
Diskette Drive and CD-ROM

This floppy was tested on a 486-DX computer, on an IBM Thinkpad 390x notebook, and on several standard desktop computers
with AC97 codec, where it played all CD's (MP3's too) without problems.

Kijk hier maar even voor meer uitleg:
http://www.freebsd.nfo.sk/1fcd.htm

http://axrotterdam.blogspot.nl

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 18:07
Ik ga zo eens naar de link kijken.

Nee, het kastje komt niet van de HCC vandaan. Het is een Neoware 3000i, waarop normaal Windows CE staat :).

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Misschien is Knoppix een optie?
What is KNOPPIX®?
KNOPPIX is a bootable CD with a collection of GNU/Linux software, automatic hardware detection, and support for many graphics cards, sound cards, SCSI and USB devices and other peripherals. KNOPPIX can be used as a Linux demo, educational CD, rescue system, or adapted and used as a platform for commercial software product demos. It is not necessary to install anything on a hard disk. Due to on-the-fly decompression, the CD can have up to 2 GB of executable software installed on it.
Who needs a hard disk? ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Nee, je wilt een lawaaiige cdromdrive in je huiskamer. Nu kan je zo'n ding wel op 8 speed max zetten softwarematig, maar dan wil je niet weten hoe traag Knoppix is. (Bovendien is het aardig overkill :P )

[ Voor 11% gewijzigd door m-m op 18-12-2004 15:07 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
m-m schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 15:06:
Nee, je wilt een lawaaiige cdromdrive in je huiskamer. Nu kan je zo'n ding wel op 8 speed max zetten softwarematig, maar dan wil je niet weten hoe traag Knoppix is.
Dus een 'gewone' distro draait op een Geode 300MHz met 32MB RAM en 16MB flash-drive veel sneller dan Knoppix vanaf CD?
Kan hoor, maar het verschil zal niet groot zijn imho.
Bovendien heb je voor alleen het afspelen van mp3, ogg en streaming media niet veel snelheid nodig.

De geluidsoverlast is een goed argument. Wellicht is dan Dekaasboer's optie een beter idee.

[ Voor 21% gewijzigd door Rone op 18-12-2004 15:22 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Dus een 'gewone' distro draait op een Geode 300MHz met 32MB RAM en 16MB flash-drive veel sneller dan Knoppix vanaf CD?
Nee, of eigenlijk ja, _zelfs_ een 'gewone' distro zal vele malen sneller zijn dan knoppix en het gaat hier om een ontzettend gestripte GNU/Linux opzet.
Kan hoor, maar het verschil zal niet groot zijn imho.
Dat is het wel IMHO ("ïmho", waneer schaffen ze die vreselijke afkorting eens af? imho heeft "imho" geen extra toevoeging).
Bovendien heb je voor alleen het afspelen van mp3, ogg en streaming media niet veel snelheid nodig.
Waarom kom je dan in vredesnaam aandraven met knoppix als oplossing?

m-m heeft hier een goede oplossing, op die manier moet het goed te doen zijn.

offtopic:
reageer niet op mijn reactie op r00n187 bij een volgende post

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-02 17:54

SambalBij

We're all MAD here

Als ik mij niet vergis heeft een Neoware 3000 serie gewoon een IDE controller. Daar zit in de standaard config een flash module in gestoken. Is het geen optie om er een (over het algemeen vrij stille) laptop harddisk in te plaatsen?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Ja, dat zou wel het makkelijkst zijn. Dan gewoon een mooie distro slackware;) instaleren. Het is natuurlijk wel een leuk projectje om eens te proberen of je het lukt om iets dergelijks onder de 15MB te houden.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als je het jezelf makkelijk wilt maken koop je een grotere flash disk, en ga je verder met een standaard distributie. Vooral Slackware en Debian kan je behoorlijk slank krijgen.
Aan de andere kant zijn er genoeg distributies die op 1 floppy passen. Ik ben alleen benieuwd wat die met glibc doen. Alles statisch linken is niet efficient. Er is een veel kleinere c bibliotheek die in principe compatibel is met glibc (uglibc. micro glibc), maar daarover kan ik helemaal niet vinden. Kent iemand die wat beter?

[ Voor 49% gewijzigd door Sir Isaac op 18-12-2004 22:04 ]

Verwijderd

Ik zelf draaide:
Fanless, diskless P166 32MB RAM, custom kernel, busybox omgeving. mpg123 als MP2 en MP3 player via samba share
ipv flashdisk bootte ik van het netwerk. Files waren samen ruim kleiner dan 16MB
Complete linux omgeving stond na starten in RAM-disk

soundkaart: SB16 met SPDIF-out add-on
http://www.esrac.ele.tue.nl/~jeroens/tech/sb16-spdif.html

Later heb ik ogg123 toegevoegd. Hier waren vrij veel libraries extra nodig en heb ik voor de zekerheid RAM uitgebreid naar 64MB.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik neem aan dat je de mp3's van een servertje afhaalt. Je kan dan inderdaad heel eenvoudig een diskless client maken die gewoon via het netwerkboot. Heb ik ook wel eens gedaan ff rotzooien in het begin maar daarna draait het prima

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 22:18:
Ik zelf draaide:
Fanless, diskless P166 32MB RAM, custom kernel, busybox omgeving. mpg123 als MP2 en MP3 player via samba share
ipv flashdisk bootte ik van het netwerk. Files waren samen ruim kleiner dan 16MB
Complete linux omgeving stond na starten in RAM-disk

soundkaart: SB16 met SPDIF-out add-on
http://www.esrac.ele.tue.nl/~jeroens/tech/sb16-spdif.html

Later heb ik ogg123 toegevoegd. Hier waren vrij veel libraries extra nodig en heb ik voor de zekerheid RAM uitgebreid naar 64MB.
als je dan toch netboot, waarom doe je dan niet root over NFS? kun je gewoon een uitgebreide omgeving maken, incl. X en alles. hoeven alleen kernel en libs enzo in het geheugen ipv een complete diskimage.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

als je dan toch netboot, waarom doe je dan niet root over NFS?
1) De file-server is windows2000
2)Ook had ik geen X-omgeving nodig en gebruikte ik een zeer spartaans mini-keyboard bestaande uit een oud AT keyboard printje + 4 druktoetsen:
next-track, previous track, pause/resume en re-shuffle.

Reshuffle pakte steeds een andere folder met een ander genre files.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Probeer www.geexbox.com eens, de requirements zeggen 64 MB maar ik zie niet in waarom dat hard nodig is.
je hebt eigenlijk maar 3 dingen nodig
-Framebuffer support vanuit de kernel
-Mplayer die direct naar de framebuffer kan schrijven
-SMBmount om je windows share te mounten.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hier hebben we het grote "welke distro moet ik"-topic voor.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.