Linksys wmp11 v2.7 levert geen nieuw device met ndiswrapper

Pagina: 1
Acties:

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-12-2025
Zoals de titel al doet vermoeden probeer ik een linksys wmp11 ver2.7 kaartje werkend te krijgen onder linux met ndiswrapper.
Deze computer heeft een asus a7n8x moederbord met 512 mb geheugen, en als videokaart een geforce 4mx 440.
Ik heb allereerst geprobeerd deze kaart werkend te krijgen onder ubuntu 4.10.
Met gebruik van deze howto :
http://ndiswrapper.source...ki/index.php/Installation
en een .debje van de ndiswrapper site.

Nadat ik de utilities had geinstalleerd en de kernel modules geinstalleerd, heb ik
ndiswrapper -i wmp11nds.inf gedraaid in een directory met alle drivers. (ik gebruikte dit file omdat dat volgens een faq en een aantal topics op linuxquestions.org het beste zou werken.)

ndiswrapper -l gaf ook aan dat de hardware aanwezig is.
toch geeft eenmaal daar aangekomen, iwconfig aan dat er geen geschikte devices zijn. dat is niet zo verwonderljik want ifconfig laat ook geen nieuwe devices zijn.

Voor de zekerheid heb ik het ook nog even getest onder knoppix 2.7. Ik krijg na het laden van dezelfde .inf file de volgemde error:
The ndiswrapper module has been loaded but there is no new device. Perhaps ndiswrapper is not working with your driver

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Wordt de WMP11 niet gewoon ondersteund door native Linux drivers dan? Ik heb hier zelf een WPC11 in mijn laptop zitten die het prima doet met linux-wlan.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• zeikstraal
Nou de normale wel, maar de v2.7 niet, voor zover ik weet.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
Als je lspci doet, wat staat er dan in de output over je WMP11 kaart? Hier met mijn WPC11 krijg ik iets in de trant van Intersil Prism 2.5 of 3, bij de WMP11 hoort dat hetzelfde te zijn, alhoewel het ook gerust een Realtek kan zijn.

In het geval van Realtek kan je 2 kanten op:
- je downloadt de binary only drivers van de realtek site en hoopt dat ze werken met een 2.4 kernel, 2.6 support hebben ze niet
- je downloadt de windows drivers van de realtek site en gaat die gebruiken met ndiswrapper

In het geval van prism kan je ook 2 kanten op:
- Je gebruikt gewoon de orinoco drivers
- je prutst verder met ndiswrapper terwijl er een perfect native werkend alternatief bestaat.

• zeikstraal
Bedankt, maar helaas, het is een broadcom. Dit krijg ik uit lspci:
Network controller: broadcom corporation BCM4301 802.11b (rev02)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
Hmm, broadcom, you're fucked zoals ze dat zeggen. Broadcom is een van de weinige WLAN chipsetbakkers die weigert linux support te leveren (terwijl die dingen gewoon gebruikt worden in linux based accesspoints :X)

http://alumni.best.tuke.s...jekty/linux/zv5140ea.html

Ik heb het een en ander gevonden over je broadcom chipsetje, in bovenstaande link staat een note over WLAN op een HP laptop. er staat een verwijzing naar een sys file die je moet laden en dat je die van de HP website kunt vissen. Aangezien Linksys nog wel eens brak wil zijn met het releasen van fatsoenlijke drivers en er eigenlijk geen broadcom reference drivers te vinden zijn, raad ik je aan om op bovenstaande URL te kijken en de WLAN drivers van HP te downloaden van de HP site. Vervolgens kan je het genoemde sys bestand aan ndiswrapper opvoeren en zou de boel moeten werken.

Verwijderd

Ik zat zelf de hele tijd te proberen om een PCMCIA-WiFi (rt2400) aan het werk te krijgen met ndiswrapper in Ubuntu 4.10 en dat lukt ook steeds niet. Totdat ik deze: http://www.ubuntulinux.or...wto.2004-10-07.7773155363 HowTo vond en hiermee lukte het opeens wel. Ik weet niet of het bij jou iets uitmaakt, maar bij mij werkte het heel snel, terwijl ik daarvoor bezig was met *.deb-jes en sf.net enzo en het maar niet aan de praat kreeg.

• zeikstraal
Ik heb die howto bekeken en volgens mij kom die in het kort wel neer op de ndiswrapper howto. Ik ben ook redelijk zeker dat ik de benodigde modules en utils wel heb (ga het nu wel even controleren). Maar ik zal eens gaan stoeien met de verschillende drivers.

• zeikstraal
Door omstandigheden heb ik niet eerder dan vandaag aan de pc zitten "prutsen"
Ik heb de kaart inderdaad met ndiswrapper en de drivers van HP (die notabene voor een notebook zijn) aan de praat gekregen.
Voor anderen die met de zelfde kaart zitten (Linksys wmp11 ver2.7) leek het mij toch wel nuttig om dit nog te posten.
Het gaat om de windows XP drivers voor een HP Pavilion ZV5140EA en ze zijn hier te vinden.
Ik heb bcmwl5a.sys geladen. en heb het nu werkend onder de default kernel van ubuntu warty release, (2.6.8.3 als ik het goed heb)

Pagina: 1