Toon posts:

UTP plug past niet!?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.731 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeiendag mensen. Ik wil hier een thuisnetwerk aanleggen naar verschillende kamers/computers. Ik dus 100 meter utp cat-5e beseld en 25 (je weet maar nooit ;)) pluggen.

Wil ik de eerste kabel na het knippen in het modem klikken past die niet. Ik goed nakijken of ik 'm wel goed geknepen had. Leek niks mis mee maar toch nog een keer opnieuw geprobeerd. Weer hetzelfde. In de router en computers past die wel maar hij "klikt" niet. zoals mn oude utp pluggen wel doen.

Ik net langs computerboertje hier geweest maar die wist niet dat er meerdere maten zouden zijn (ik ook nog nooit van gehoord?). Klopt het dus dat er meerdere maten zijn ofzo en hoe kan ik nu zien welke pluggen ik moet hebben?

Verwijderd

Het type plug wat je moet hebben is in ieder geval RJ-45. RJ-45 is er maar in één maat, al zal de ene net wat losser zitten dan de andere. Ik zou even pluggen halen bij een andere winkel en die proberen.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Meerdere maten zijn er inderdaad niet. Wel verschillende soorten voor bijvoorbeeld STP kabel maar dit moet geen probleem zijn, deze passen ook in de 'normale' aansluitingen. Heb je de connector wel goed aangeknepen? Als de pinnetjes niet ver genoeg naar binnen zijn gedrukt kan het zijn dat ze inderdaad niet passen.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:44
Er bestaan wel verschillende types en er is wel verschil tussen goedkope en duurdere pluggen.

Echter de maten moeten allemaal aan een bepaalde standaard voldoen en daar bestaan geen verschillen in.

Je hebt pluggen met en zonder aarde, zonder ook wel bekend als ISDN-stekers, gebruik deze voor unshielded kabels, aangezien deze extreem goedkoop zijn t.o.v. met aarde, terwijl unshielded kabel nooit aarde heeft.

(simpele uitleg, niet alles klopt precies, maar legt makkelijker uit)
Ook heb je daar weer prijsverschillen in zitten en dat komt door het productieprocces. Het kunststof wordt uit "vloeibaar" kunststof geperst. De mallen slijten en dat is de clue als je een goede mal hebt die de idiale maat heeft heb je duurdere stekers dan als de matrijs al gesleten is daardoor zal je steker niet zo idiaal meer passen en geven meestal geen klik meer. Echter het werkt nog wel. Dat je steker niet past is extreem vreemd, maar je zei dat je het in een modem hebt geprobeerd te doen??? Dat past meestal inderdaad niet, aangezien je de kabel in een netwerkkaart moet doen in een modem hoort zoiets absoluut niet en het zou ook nooit gaan werken ook.

Je ziet nog weleens dat dat gebeurt met een ISDN-modem, hebben mensen die kabel daarin gepropt en kijken vreemd op dat het niet werkt.

P.S. welkom op GOT :)

edit:
Een DSL modem/router heeft vaak ook 1 of meerdere netwerkaansluitingen.
8)7 Inderdaad was ik even vergeten, dacht aan een modem in je comuter kast 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door FireWood op 18-12-2004 12:27 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:21
Dat je steker niet past is extreem vreemd, maar je zei dat je het in een modem hebt geprobeerd te doen??? Dat past meestal inderdaad niet,
Een DSL modem/router heeft vaak ook 1 of meerdere netwerkaansluitingen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het even ingescand:

Afbeeldingslocatie: http://www.allesvoorjemobiel.com/got/988855-01.gif

Zoals je bij 1 kan zien zijn die verder naar binnen gegaan door het knijpen.
Bij 2 zit een doorzichtig dingetje dat ook naar binnen is maar dat zie je niet heel goed.

De UTP kabel die ik heb besteld is: UTP Cat 5E 100m patch kabel SOLID.
De RJ-45 connectors die ik heb besteld:UTP RJ-45 KRIMP PLUG FOR LEVEL-5 CABLE.

//edit

Het zit dus zo: ik heb een Motorola 5100 kabelmodem, vanaf daar moet een kabeltje naar de router. In de modem past deze plug totaal niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2004 12:27 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:38

Super_ik

haklust!

probeer je m niet in de seriele verbindig te proppen? sommige modems hebben zo'n 6 polige rj45 verbinding om de modem te kunnen configureren.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook gehad en bleek een verschil in tolerantie te zijn.
Nieuwe stekker gebruikt en het probleem was verholpen.
Wat ook nog wel eens wil gebeuren dat de contacten niet goed zijn aangeperst, waardoor ze nog te ver uitsteken, kan ook aan de tang liggen die je daarvoor gebruikt.

Verwijderd

Er bestaat inderdaad maar één maat RJ45 maar de uitlijning van de pinnen zou het probleem kunnen zijn bij goedkopere connectors.
Uit ervaring echter denk ik dat je moet kijken of alle pinnen goed doorgeknepen zijn, het kan zijn dat je tang ze of niet diep genoeg erin krijgt of dat 'ie één of meerdere pinnen niet aandrukt. Je krijgt de connector dan bijna niet in je apparatuur. In het ergste geval kun je het met bv een heel klein schroevendraaiertje een beetje doordrukken en weer proberen.

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

pak gewoon een bestaande utp kabel neem die mee en zeg die plug moet ik hebben.

Tevens is het niet klikken simpel op te lossen je moet dat plastic pootje boven op dat ding namelijk effe omhoog buigen daarna klikt die wel.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Wat ik veel heb met zelf geknepen pluggen, is dat dat lipje wat tever naar beneden is gedrukt door de tang. Wat als je dat lipje met je vinger eens een halve cm omhoog duwt (dus niet afbreken :P) en hem dan nog eens aansluit?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 12:26:
Ik heb het even ingescand:

[afbeelding]

Zoals je bij 1 kan zien zijn die verder naar binnen gegaan door het knijpen.
Bij 2 zit een doorzichtig dingetje dat ook naar binnen is maar dat zie je niet heel goed.

De UTP kabel die ik heb besteld is: UTP Cat 5E 100m patch kabel SOLID.
De RJ-45 connectors die ik heb besteld:UTP RJ-45 KRIMP PLUG FOR LEVEL-5 CABLE.

//edit

Het zit dus zo: ik heb een Motorola 5100 kabelmodem, vanaf daar moet een kabeltje naar de router. In de modem past deze plug totaal niet.
Ik heb ook een tijdje pluggen bij 1to0 gekocht (dezelfde) en ik heb er nooit problemen mee gehad.

Verwijderd

Ik heb dit ook gehad...

Gewoon het lipje iets oprekken en dan klikt ie wel! Dus iets vanaf het blokje buigen! Heel simpel maar ik zag het na 4 blokjes maken pas ;)

Dit was dus een fikse herhaling, wil er mee zeggen dat de bovenstaande gelijk hebben ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2004 12:37 ]

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 09:20
Het lijkt op je scan dat de koper contactjes niet ver genoeg zijn geknepen...

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

Topicstarter
Nou het rare is hij gaat er ong in tot het punt dat die groter wordt.dus vlak voor punt 2. dat "ophingkje" :P weet anders ook niet hoe ik het moet noemen :)

Verwijderd

Ik herken dit probleem. Heb je wel de goede combinatie tang-pluggen? Grootste verschil zit er volgens mij bij punt2 uit de figuur hierboven. De tang wil daar iets induwen, terwijl het type stekker daar niet voor geschikt is....

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 12:41:
Nou het rare is hij gaat er ong in tot het punt dat die groter wordt.dus vlak voor punt 2. dat "ophingkje" :P weet anders ook niet hoe ik het moet noemen :)
Dat moet ook :) Ik houd hier zo'n millimeter over als ik een kabel in de switch stop.houd ik echter het lipje dichtgedrukt dan klikt hij bij mij ook niet :) Heb je al geprobeerd of dat lipje iets omhoogbuigen helpt?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
hehehe, dit is om je dood voor te schamen :P

Als ik dat lipje ff naar buiten buig en m er dan in stop klikt die er prima in zonder problemen. signaal komt prima door :)

Thanks voor t meedenken allemaal

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 10:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 13:17:
hehehe, dit is om je dood voor te schamen :P
Wat let je :? :+
Als ik dat lipje ff naar buiten buig en m er dan in stop klikt die er prima in zonder problemen. signaal komt prima door :)
Weer een nuttige bijdrage voor de KB.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04 23:09
Ik heb het probleem zelf ook gehad. Ligt gewoon aan de stekkertjes. Zoals eerder al vermeld er is gewoon verschil in kwaliteit. Als je vb Belkin stekkertjes neemt heb je meestal geen problemen mee. Ik had laatste 10 stuks bij de pc boer gehaald, dat waren echte bagger stekkertjes, klikten nergens in en in een router fatsoenlijk vastzitten Homaar.

Mijn advies dus, ff proberen bij een goede hardware boer goede stekkertjes te halen.

Dat truckje met het lipje hielp niet bij mijn ultra brakke stekkertjes, maar ik zie dat het jouw problemen heeft opgelost. Succes verder met het kabelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Gizzy op 18-12-2004 13:25 . Reden: lees net pas over het "lipje" probleem ]

flickr - WOT Profile - Game PC

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 12:45:
Ik herken dit probleem. Heb je wel de goede combinatie tang-pluggen? Grootste verschil zit er volgens mij bij punt2 uit de figuur hierboven. De tang wil daar iets induwen, terwijl het type stekker daar niet voor geschikt is....
Maar dat mag geen verschil uitmaken van het wel of niet passen van de connector. En zoals hij zelf al aangeeft onder de scan zit daar _wel_ het stukje plastic wat naar binnen klapt.

Verwijderd

Topicstarter
nog een klein en waarschijnlijk heel dom vraagje.

ik heb net de eerste kabel van de modem naar de router geknipt. die werkt (signaal komt er door heen). nu is t alleen zo dat ik nooit die kabeltjes erin precies tegen het einde aan krijg (allemaal). Al knip ik m nog zo recht af sommige zitten er gewoon een stukje vanaf.

Is dat erg? Levert dat kwaliteitsverlies op ofzo?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:57

Reptile209

- gers -

Zolang de adertjes maar in die metalen vorkjes zitten (liever gezegd: de vorkjes in de adertjes vallen), boeit het niet of ze het einde halen. Dat is makkelijk vanaf de zijkant te zien.

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1