Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17798

Topicstarter
Je hoort wel eens van die verhalen, dat een auto op zijn tijd eens flink doorgetrokken moet worden, anders wordt hij 'lui'.

Nou vraag ik me toch echt af of dit ook zo is en natuurlijk waarom.

Mij lijkt het nl. dat een motor en een versnellingsbak van een auto precies hetzelfde zijn qua samenstelling van een luie en en niet luie auto en het dus niet zoveel kan schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12531

de reactie van deze niet profesionele en maar een klein beetje auto-liefhebber kan als enige reden aandragen dat het een excuus is om ff hard te rijden.... Hoge toerentallen en temperaturen leveren naar mijn idee meer slijtage op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11554

Je kan een auto niet lui (in)rijden ook niet pittig (dus).

Er zijn wel luie motoren. Toyota motoren kunnen behoorlijk lui zijn. 20 in z'n drie zonder bokken is echt wel lui!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3527

De enige verklaring die ik zou kunnen geven is dat door de hogere temperatuur als je het gas eens flink een tijdje intrapt dat dan de zuigers een beetje uitgesleten worden en zo soepeler bewegen.

Dan ga je er dus vanuit dat de zuigers in de fabriek iets te klein zijn ingesteld anders dan zou de auto bij slijtage alleen maar langzmer gaan rijden omdat de zuigers te wijd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:43

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

hoe het komt weet ik niet, maar het maakt wel uit. Zet maar eens 2 identieke auto's naast mekaar, de ene van opa en de andere van de kleinzoon... je kunt dan proberen wat je wilt, maar kleinzoon z'n auto zal toch eerder op 100 zitten....

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja volgens mij is dat ook wel zo,
maar waarom :?

De cilinderinhoud en de versnellingsbak zijn toch nog precies hetzelfde...

Vanwaar dan dit pk verlies ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb ooit eens gelezen dat het te maken heeft met koolafzetting op de kleppen en bougies. Dat zorgt er dan voor dat de brandstof iets minder ideaal de cylinder binnen komt, en ook iets minder ideaal wordt ontstoken. Dat geeft dus een tikje vermogens verlies. Als je de motor vaak voor korte en langzame ritjes gebruikt is dat effect erger dan als je langdurig en sneller rijdt. Dan brandt het weer weg.

En ja...mijn Toyota met 93 PK is slomer dan mijn oude Mazda met 72 PK. En ze wegen even veel

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja dat Toyota verhaal ken ik, in de 3de versnelling 10 kmph rijden en no problem 8-)

Maar dat heeft volgens mij meer te maken met het motorontwerp(boring x slag) en ook een stuk versnellingsbak uiteraard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15418

Toppunt van luiheid: bij een Opel Kadett diesel in de vijfde versnelling optrekken zonder te bokken :) (was wel een oud, aftands en afgetrapt ding, maar ja, schakelen was bijna niet meer nodig, laat staan schakelen met koppeling ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Zwinkels
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

auto's moeten wel een beetje "inslijten" maar als dit eenmaal gebeurd is is het goed en zal hij niet snel "lui" worden wel natuurlijk als je onderdelen vervangt.

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Zo zit er in een nieuwe MB een kaartje aan de ruitenwisser-handel, waarop staat, dat je de eerste 2000 kilometer niet boven de 2000 toeren mag komen.
Terwijl iedere motor gechecked wordt, voordat jij de garage verlaat.

Misschien is dit om ervoor te zorgen, dat het metaal kan "wenne" aan z'n nieuwe omgeving.

Als je dit niet zou doen, zouden de cilinders te groot kunnen worden, waardoor ze meer slijtage zouden ondervinden en dus minder pk's zouden hebben.

//Poeh, best wel vermoeiend om 06.38 :)//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:11

winnie

de poes...

Luie motor: Als je een auto veel in lage toeren rijdt, kan er zich inderdaad een laagje afzetten op de cilinderwanden en bijvoorbeeld de ontstekingspunten van de bougies. Hierdoor zal oa. de ontbranding negatief beïnvloed worden. Door zo nu en dan ver door te trekken, kan je die laag wegbranden. Maar hoe vaak je dat moet doen of met welk toerental is mij onbekend. Zal ook wel autospecifiek zijn.
Inrijden van een auto: als je een nieuwe motor hebt, dan zit er meestal nog geen smerende laag olie tussen de bewegende delen. Die smerende laag (aka olie) zet zich langzaam op die onderdelen, en zou bij hoge toeren wel eens niet goed kunnen hechten. Maw: de eerste 1000 kilometer wat rustiger aan doen. Om dezelfde reden mag je niet met een koude motor meteen meer dan 4000 toeren maken. Altijd even eerst de motor opwarmen.
Overigens heeft diesel een smerende werking, wat volgens mij betekend, dat je daar niet mee hoeft in te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 08:35
Wat ik begreep uit de KAMPIOEN (anwb) is dat je met lage toerentallen minder brandstof verbruikt...ik rij dan ook rustig 50 in ze 5 - no problem, niet stuiteren niks:)
Maar hij wordt er wel degelijk 'luier' van, ook al rijd ik nu 175 km verder op dezelfde tank. :P

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:49
diesel just wel warmrijden IVM hogere compressiedruk in de verbrandingskamer-> meer kracht op de lagers->goede smering balangrijker dan bij benzine-mtor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Er schoot mij trouwens iets te binnen. Het heeft niets met PK's te maken maar met koppel. De topsnelheid veranderd niet echt. Hij rijdt alleen maar langzamer weg als hij lui 'geworden' is.

En ja...je brandstof verbruik wordt enorm beinvloed door je topsnelheid en het motor toerental. Je gemiddelde snelheid wordt nauwelijks beinvloed door de topsnelheid. De invloed van een verkeerslicht of twee inhalende vrachtwagens is daar veel groter.

Ik rijd ook rustig 50 in zijn 5. Dan loopt mijn motor tusssen de 1:25 en 1:32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 22:59

Defspace

Administrator

Een preciese verklaring heb ik er ook niet voor, behalve dan wat hier boven al geschetst wordt, maar ik weet wel dat het met diesel wel uitmaakt.
FF naar duitsland -> op naar de top -> en in nederland een weer soepeler aanvoelende motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3527

Op vrijdag 05 januari 2001 09:37 schreef Ortep het volgende:
Er schoot mij trouwens iets te binnen. Het heeft niets met PK's te maken maar met koppel. De topsnelheid veranderd niet echt. Hij rijdt alleen maar langzamer weg als hij lui 'geworden' is.

En ja...je brandstof verbruik wordt enorm beinvloed door je topsnelheid en het motor toerental. Je gemiddelde snelheid wordt nauwelijks beinvloed door de topsnelheid. De invloed van een verkeerslicht of twee inhalende vrachtwagens is daar veel groter.

Ik rijd ook rustig 50 in zijn 5. Dan loopt mijn motor tusssen de 1:25 en 1:32.
Dat doe ik dus ook wel. Maar dat je dan zo extreem uinig zou rijden vind ik wel erg veel hoor. Heb je dat gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ja ik heb een 'board computer' Ik kan mijn gemiddelde gebruik over een rit, of mijn actuele gebruik (gemiddeld over de laatste 2 seconden)zien. Ook de gemiddelde ritsnelheid is zichtbaar. Dan zie je dat als je aan het jachten en jagen bent over een afstand van 180 km, je gemiddelde met veel geluk 104 km/h wordt. Dan moet je vooral een lege weg hebben. Anders haal je dat zelfs niet eens. En het brandstof gebruik ligt dan op 1:14. Als je het heeeeeel rustig aan doet, zakt je brandstofgebruik naar 1:18 of zelfs beter. En de gemidelde snelheid zakt naar 99 km/h. Dat is op de hele rit van ongeveer 1 uur en 45 minuten een verschil van ongeveer 5 minuten. Maar het levert wel ruim 2.5 liter brandstofbesparing op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Houdt het wel bij toyota motoren van voor 89 :)

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16536

even reageren op ortep: mijn toyota met zoveel pk is slomer dan mijn mazda met minder pk...

mijn celeron 633 is ook slomer dan mijn duron 600 dat komt dus door meerder factoren dan alleen de pk's en het lijkt me dat dit bij auto's net zo geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dat klopt, dat schreef ik ook in een later briefje. Het heeft meer met koppel te maken dan met PK's en vooral ook op wel toerental je het 'krijgt' Een traktor met 50 PK en een topsnelheid van 20 KM/H kan een boom uit de grond trekken. En formule 1 racewagen met 1500 PK kan dat niet. Die valt zelf uit elkaar als hij het probeert. De enige methode waarop je het met een racewagen kan is gewoon volgas op de boom afrijden. Maar ja, dat schijnt ook zijn nadelen te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6137

Ik ben parttime taxi chauffeur enne we hebben allemaal mercedes dingen... e220 en de e200 cdi, maar er is wel degelijk verschil tussen de auto's.. de ene 220 trekt als een gek en de ander nou nou.... ik vind het ook vaag maar het is toch echt zo.. :?
Pagina: 1