Toon posts:

Krijg 160 Gb via USB niet werkend op HP notebook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Help !

Kan iemand mij uitleggen waarom ik mijn 160 Gb Western Digital harddisk niet via een externe behuizing op USB werkend kan krijgen op mijn HP notebook ZE4521EA ?

Ik heb hier 2 behuizingen liggen en in beide krijg ik hetzelfde probleem. Zodra ik de USB kabel aansluit dan gaat het systeem staan 'wachten' op de harddisk. De computer slaat dus niet vast, maar bepaalde handelingen die reageren gewoon niet meer. Ik kan bijvoorbeeld apparaatbeheer niet meer openen.
In dezelfde behuizingen heb ik een 30 Gb harddisk geplaatst en dit werkt perfect.
Ook heb ik de 160 Gb in een van de behuizingen geprobeert op een desktop pc bij familie en ook dit werkt perfect.
Tevens heb ik een PCMCIA kaart met USB 2.0 aangeschaft, maar ook dit biedt geen oplossing.
Ik werk met Windows XP prof NL service pack 2

Wie kan mij de oplossing aandragen, want wordt zolangzamerhand behoorlijk gestoord van deze puzzel. :p

Verwijderd

kan de behuizing wel 160gb schijven aan?

Verwijderd

Topicstarter
Kennelijk wel, want toen ik het op een desktop probeerde bij familie was de harddisk normaal toegankelijk.

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

ik weet niet zomaar alles van notebooks vanbuiten... maar wat voor een notebook is dat juist?

pentium 1 ? 2 ? 3 ?
of misschien wel pentium 4?

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, daar had ik inderdaad wel iets helderder in kunnen zijn.
Het is een HP notebook van het model ZE4500
Processor is AMD mobile XP2500, Harddisk is 40 Gb, geheugen 512 Mb.
Standaard zit er een USB 1.1 poort op, maar heb inmiddels dus een PCMCIA kaart met USB 2.0
Het BIOS het ik vanavond geupdate naar de laatste versie.

Na het plaatsen van mijn bericht op dit forum heb ik DataLifeguard gedownload bij Western Digital. De eerste maal dat ik dit programma uitvoerde zag ook hij de harddisk niet.
Toen ik de USB behuizing aanschakelde vlak voor het opstarten van DataLifeguard duurde het een hele tijd voordat het opgestart was, maar toen zag hij de harddisk, echter zonder herkenning van het 'serial number' en het programma kan de smart status van de harddisk niet herkennen.
Mijn verbazing was echter groot toen vlak daarna windows XP ineens begon met het scannen van de harddisk en mij daarna vroeg wat ik wilde doen. (muziek, video afspelen enzo)
De harddisk was ineens toegankelijk !

Ook na het opnieuw opstarten van de laptop bleef de harddisk toegankelijk, terwijl windows eerder bleef hangen in het opstarten als ik de USB behuizing aangeschakeld had.

Ik begrijp hier werkelijk niets van. Voorlopig ga ik nog even door met prutsen, want wil zeker weten dat het nu allemaal naar behoren werkt en op de gewenste snelheid (USB 2.0)
Ook snap ik nog niet dat DataLifeguard wel de (inmiddels ook aangesloten) 2e harddisk van 30 Gb op USB goed kan herkennen (serial number en SMART), maar niet de 160 Gb Western Digital.

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Gebruikt je behuizing een eigen powersupply (je meldt niet wat voor behuizingen (merk/model) je hebt, alleen dat je er 2 hebt geprobeert)? Het enige dat ik kan bedenken is dat die behuizing iets meer 'power' vraagt dan wat de USB poorten kunnen leveren (doordat het een laptop is kan het zijn dat deze gewoon niet genoeg power kan leveren voor de controller en/of schijf in die behuizing.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Verwijderd

Topicstarter
Beide behuizingen hebben een eigen voeding.
De ene behuizing is een Q-tec 750H
de andere is een TechSolo TMR-3550 (hier zit de 160 Gb momenteel in)
beide behuizingen zijn aangesloten op een USB-hub die tevens een eigen voeding heeft
en deze hub is aangesloten op de USB 2.0 PCMCIA kaart

In vergelijking met de 30 Gb harddisk die ik er nu bij aangesloten heb is het net of de 160 Gb harddisk op USB 1.1 draait ofzo. Echt langzaam.
Als ik de USB behuizing met 160 Gb harddisk er in nu aansluit op de pc dan duurt het een hele tijd alvorens windows hem als harddisk in 'Deze Computer' geplaatst heeft. Wanneer ik vervolgens bijvoorbeeld een grote directory wil verwijderen dan duurt het weer een hele tijd alvorens windows hier daadwerkelijk mee bezig gaat.
Het aanspreken van bestanden en openen van directory's gaat redelijk vlot.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2004 06:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vreemd genoeg zie ik nu in Data Lifeguard dat de USB harddisk gekoppeld wordt aan mijn DVD speler ??
Koppelt windows een USB harddisk automatisch aan een apparaat op de primaire of secundaire IDE bus?
Ik heb namelijk ook al gezien dat windows hem koppelde aan de C: harddisk en toen dat gebeurde was dus na het aansluiten ook de C: harddisk een tijd niet meer bruikbaar, totdat de USB harddisk door windows volledig herkend en geinstalleerd was. Daarna was alles weer normaal bruikbaar.
Ik wordt alles met elkaar nog niet echt veel wijzer en heb het geheel nu wel werkend, maar iets is nog steeds niet in orde.
Wanneer ik dit geheel aansluit op de desktop pc van een familielid, dan werkt alles vlot en correct. Geen wachttijden na het aansluiten, maar meteen toegang tot de schijf.
Pagina: 1