Toon posts:

[XP] Booten van andere schijf dan C, XP wel op C

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren de huiskamerbak bij mij thuis een upgrade gegeven; een nieuw mobo en proc.
Deze machine bevat twee schijven, een van 60 gig en een van 2. Nu wil het toeval dat de bootsector van de grote schijf (de bootschijf, verdeeld in partities en vol met muziek, films van iedereen in huis) naar de mallemoeren is. Dit is iets wat eerder al is voorgekomen, en wat niet te fixen valt met fixboot of fixmbr, alleen low-level format. Omdat ik nou eenmaal geen zin heb om weer de hele schijf op mijn desktop te zetten of om een nieuwe schijf te kopen, vraag ik me het volgende af: is het mogelijk om de bootsector van de kleinere schijf te gebruiken en om dan vervolgens van de grote schijf xp te laden? ik heb wel een beetje zitten kijken bij de commandos van de herstelconsole, maar ik kwam er niet 123 uit en misschien heeft iemand hier ervaring mee...

alvast veel dank!

Verwijderd

Topicstarter
hhmm... niemand ervaring hiermee?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Het is wel mogelijk - maar je harddisk moet dan dacht ik het eerste IDE device zijn, als je dat gaat veranderen, verandert Windows automatisch ook je drive letters en ben je dus eigenlijk net zo ver van huis met een beetje pech :)

Kijk eens naar http://gargamel.elexer.com/boot/ - je kan iig een boot diskette maken om je Windows XP te booten :)

Verwijderd

Topicstarter
hmm.. het schijnt niet te werken. Als ik kijk naar de bestanden die op de bootfloppy gezet worden (nl. ntldr, NTDETECT.COM en boot.ini) dan staan deze ook op de (brakke) C: van de huiskamerbak. maar op mijn kamer staan deze bestanden helemaal niet op de root van de C: , terwijl ze allebei xp draaien. Misschien heeft het er mee te maken dat de pc op mijn kamer een Athlon XP is, en dat de huiskamerbak van een ALDI mobo met P3 500 naar een ASUS KT7A met Athlon is gegaan..\
Als ik de bootfloppy probeer krijk ik de foutmelding DISK I/O ERROR, wat ik nogal vreemd vindt aangezien er geen fouten of slechte sectoren op de flop staan.
Ik begin er ook een beetje aan te twijfelen het sowieso wel een slim plan is om van een intel naar een amd processor te gaan zonder XP opnieuw te installeren...

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:48
Je kunt altijd vanaf een andere dan je eerste schijf of partitie opstarten.

Daarvoor moet je niet alleen die bestanden op de partitie plaatsen, maar ook je boot.ini aanpassen zodat 'ie naar de juiste schijf wijst.

Het is mogelijk dat dit je driveletters in de war gooit, maar dat kun je met ftedit of direct in de registry rechtzetten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.