VIA KT133A en Win98SE instabiel, welke VIA drivers?

Pagina: 1
Acties:

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik ben een "nieuwe" pc voor m'n moeder in elkaar aan het flansen, zie hier de specs.

Het ding is een overblijfsel van een HP Pavillion 7845 die ik aangevuld heb tot een werkend systeem.
Er zit een moederbord in met een HP BIOS, wat volgens Everest een Asus A7V-VM is met een VIA KM133A chipset.

Omdat het brak presteert onder Windows 98 SE (dat staat erop) zonder VIA drivers, dacht ik, install ff de Hyperion drivers van www.viaarena.com

Na rebooten kom ik dan in Windows, krijg alleen een leeg scherm te zien zonder icons, met een muiscursor, en na 5 sec. reboot de pc vanzelf weer.
Vervolgens kom ik steeds weer zover en loopt de pc iedere keer vast met wat vage strepen over het beeld.

So far not good, dus ik heb de VIA drivers in veilige mode weer verwijderd en heb oudere VIA drivers gezocht.
De nieuwste die ik dus had geprobeerd zijn Hyperion 4.53
Op de ASUS site kent men de A7V-VM niet, alleen wat andere A7V soortgenoten, maar onder het kopje 'drivers' zijn alleen de geluidskaart drivers etc. te downloaden, niet de chipset/VIA drivers.

Daarna heb ik uit de meuktracker versie 4.36a gehaald uit 2001 (leek me oud genoeg) en die geinstalleerd.
Na het installeren weer een hang-up op hetzelfde moment, enige verschil dat ik nu de muis nog wel kon bewegen en dat CTRL+ALT+DEL nog wel reageerde.

Na reboot kwam ik uiteindelijk wel Windows in en vond ie de PCI bridge etc. weer opnieuw zoals het hoort. Tot nu toe (stuk of 3x reboot gedaan met de hand) werkt het allemaal nog maar ik vertrouw het op deze manier niet echt.

Ik dacht dat alle VIA drivers wel compatible waren met de KM133A chipset, of is dat niet zo?
Zo niet, welke VIA drivers kan ik het beste gebruiken? Want het schiet natuurlijk niet op als dat ding Windows iedere keer niet in kan komen...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 20:15
als het een via chipset is zouden de hyperion drivers moeten werken.
de hyperion drivers of vroeger all-in-one gaan ver terug met de ondersteuning van chipsets.
zeker alles wat er na het 486 tijdperk is gekomen is ondersteund door die drivers.

is het niet gewoon een brakke windows install, of iets mis met het geheugen

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Aangezien die windows install er al op stond, lijkt me dat je niet te veel tijd meer in dit soepie moet gaan steken.

Misschien gewoon windows XP erop knallen? Systeempje kan dat makkelijk aan hoor, gewoon de meeste visualisaties uit :)

[ Voor 19% gewijzigd door Race Eend op 17-12-2004 18:20 ]

• Freggel_United
  • Laatst online: 01-07-2025
Kan je de layout niet vergelijken met mobo's die ASUS wel erkent? Als je nou gewoon de degene pakt die er het meest op lijkt qua layout en specs, en dan de nieuwste biosversie er overheen flashed... misschien dat dat nog iets doet...

By each crime and every kindness, we birth our future

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
KM133 zeg je he...

Download bij VIA de laatste Prosavage drivers voor dat kreng, daar zit een VIA AGP driver in die wel compatible is met je bord. VIA AGP drivers met S3 videokaarten is vragen om problemen, mijn socket7 systeem destijds had alleen zin om met de 3.x drivers te werken, de "nieuwere" 4.x drivers werkten alleen met bepaalde instellingen voor AGP Aperture size, wat overigens ook nog een optie is die je kunt proberen.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:47

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Wat is de reden dat je op deze bak Win98 wilt hebben en niet iets als Windows2000? Ik heb een hele tijd een KT133A mobo van Chaintech gehad, met AMD Athlon 1400mhz... Het ding was vreselijk onstabiel onder windows 98. Nooit lekker aan de praat gekregen. Windows 2000 en Windows XP hadden met de laatste VIA Hyperion drivers geen enkel probleem en waren retestabiel :) Kieskeurig chipsetje.

Ik had ook op een kale Windows 2000 installatie geen DMA, na installatie SP4 DMA2, en na installatie Hyperion drivers DMA4 :P

Hier stond een dode link.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Freggel_United schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 18:26:
Kan je de layout niet vergelijken met mobo's die ASUS wel erkent? Als je nou gewoon de degene pakt die er het meest op lijkt qua layout en specs, en dan de nieuwste biosversie er overheen flashed... misschien dat dat nog iets doet...
Dat lijkt me de beste manier om zo snel mogelijk je bord onbruikbaar te maken. Niet flashen als je niet zeker weet dat firmware en hardware echt bij elkaar horen. Ik heb zelf een keer per ongeluk een bord met de firmware van een ander type bord (99,9% hetzelfde als het daadwerkelijke bord) geflasht. Heb het bord vervolgens in de prullenbak kunnen keilen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
koraks schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 18:54:
[...]

Dat lijkt me de beste manier om zo snel mogelijk je bord onbruikbaar te maken. Niet flashen als je niet zeker weet dat firmware en hardware echt bij elkaar horen. Ik heb zelf een keer per ongeluk een bord met de firmware van een ander type bord (99,9% hetzelfde als het daadwerkelijke bord) geflasht. Heb het bord vervolgens in de prullenbak kunnen keilen.
heb een keer en rev B BIOS in een Rev C bord gedonderd, BIOS gebackupt op floppy, gewoon gaan met die banaan...

Alles werkte nog perfect en vervolgens 2 dagen later erachter komen dat je seriele poorten nix doen en dat je floppycontroller dood is... daar zit je met je externe seriele 56K modem en je backup op floppy :X

Gelukkig heeft een vriend een bootable CD kunnen fikken met het juiste BIOS erop. Flashen van foute BIOSsen doe ik dus nooit weer (en die Rev B BIOS loste ook mn hangers niet op, wat later bleek te liggen aan incompatible geheugen)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 18:43:
KM133 zeg je he...

Download bij VIA de laatste Prosavage drivers voor dat kreng, daar zit een VIA AGP driver in die wel compatible is met je bord. VIA AGP drivers met S3 videokaarten is vragen om problemen, mijn socket7 systeem destijds had alleen zin om met de 3.x drivers te werken, de "nieuwere" 4.x drivers werkten alleen met bepaalde instellingen voor AGP Aperture size, wat overigens ook nog een optie is die je kunt proberen.
Er hoort een videokaart op te zitten maar HP heeft fabriek-af de stekker achterop dichtgemaakt en in het BIOS zit ook geen video onboard optie of wat dan ook (shared memory size etc.).

Maar thanx voor de tip... want t lijkt idd erop dat de chipset en de videokaart met elkaar botsen.

-------------

Ik gebruik Windows 98SE omdat mijn moeder dat ook op haar huidige computer heeft, maar die is aan het overlijden en is te sloom (P233, 64MB, 2GB).
Deze Windows installatie van 98SE heb ik er gewoon zelf op gegooid, ik ga geen vervuilde Win install gebruiken.

Mijn eigen KT133A liep destijds gewoon goed op Win98SE en op m'n werk installeer ik die dingen bijna dagelijks, ook onder 98SE. Dus dat dit niet zou moeten werken gaat er bij mij niet in. }:O

[ Voor 24% gewijzigd door dreeke op 20-12-2004 02:29 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Via heeft hier zelf aanbevelingen voor :).

http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=2&Type=1

4.35 voor oude windowsen, 4.43 voor oude chipsets. Jij hebt beide :+. Ik zou ze dus allebei proberen, in dat geval :). 4.43 is voor zowel KT1## als KM1## aangeraden.

[edit]
Direct linken werkt niet 8)7. Klik 98SE en dan Chipset or Platform driver.

[ Voor 14% gewijzigd door Mentalist op 20-12-2004 03:12 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Dat had ik ook al geprobeerd te downloaden, maar dan krijg ik steeds de nieuwste. Maar ik haal hem dan wel uit de meuktracker. :)

Pagina: 1