Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dmx -> switch -> trafo -> sneeuwmachine

Pagina: 1
Acties:

• ruudboon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 12:17
Hoi,
Voor een lichtsysteem heb ik een switch die dmx(standaard lichtprotocol) gestuurd is.
Met die switch schakel ik een relais. Met dit relais schakel ik vervolgens het contactje
van sneeuwmachine.
Opzicht werkt alles goed alleen het volgende probleem.
Als de switch in de uit positie staat geeft deze toch een klein stroompje af.
Helaas is dit genoeg om het relais in te schakelen. Het relais loopt via een 12v transformator.
Als ik over de uitgang van de switch bv een bouwlampje zet dan zakt de spanning wel
helemaal in en blijft het relais uit.
Nou wil ik het systeem werkend krijgen zonder de bouwlamp.

Ik zoek dus iets wat een beetje vermogen trekt, op 220 gaat en geen licht geeft of geluid maakt.
Iemand een idee?

Of optie 2, een schakeling die ik na de transformator zet en voor het relais.

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

ik heb er niet veel verstand van of zo,
maar kan je er niet gewoon een weerstand opzetten?
Zo heel veel amps zal je toch niet op relais hebben?

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Verwijderd

relais vervangen door een SSR ( solid state relais )

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 11:45
wellicht een zenerdiode tussen trafo en relais die spert bij ruststroom en geleidt bij een hoger vermogen?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat voor switch is het, een FET, tor of triac? Vraag me af of het een zelfgebouwde dmx switch is of 1tje van showtec OID? Zener zou zoals hierboven is aangegeven ook een mogelijkheid moeten kunnen zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door _ferry_ op 17-12-2004 15:16 ]

• ruudboon
Heb er al een klein controle lampje overheen gezet maar dat heeft ook geen effect.
Soort switch weeet ik niet. simpele botex 1ch dimmer.

• ruudboon
zener ga ik zo even proberen.

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:04

dj_dysaster

Stoom \o/

vrijloopdiode? :?

• ruudboon
zener gaat helaas niet werken, uit de traf komt wisselspanning.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
heeft dat ding een preheat functie?? zoja uitzetten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• ruudboon
Nope. Preheat staat uit.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Spanning die er uit komt gelijkrichten en dmv 1 van bovenstaande ideeen+ relais voor gelijkspanning, dat zou volgens mij wel moeten werken.

• Joppnl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-11 21:41
kan je niet een weerstand in serie met de spoel vh relais zetten?

door de (kleine) lekstroom zal er dan een gedeelte vd aanwezige spanning over de weerstand vallen en die moet je dan dus zo groot maken dat het relais in rust niet aantrekt maar ook weer niet te groot, als ie het schakelcommando krijgt moet ie juist weer wel aantrekken. Even Xperimenteren dus....

Andere oplossing: maar dit weet ik niet zeker: in dimmers gebruiken ze een diac die als een soort wisselspanningszener werkt.

Nou is een gewone diac ik meen uit m'n hoofd zo rond de 30volt maar wellicht zijn er ook met een lager voltage.of misschien is dit een oplossing, wederom even Xperimenteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Joppnl op 17-12-2004 20:21 ]

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Het klinkt erg met een omweg zoals je die rookmachine wil aansturen. Is het een zelfbouwprojectje? De trigger voor de rookmachine is waarschijnlijk een puls in de ordegrootte van 12V=. Waarom maak je niet een DMX-analoog (0-10V) convertor? Daarmee kan je hem een vast kanaal geven en de analoge spanning stuurt de pomp aan. In een oude Electuur is een schema te vinden.

Overigens is bijna altijd een zgn. 'ballast' nodig bij professionele switches en dimmers. De echte goede dimmers (o.a. Compulite) hebben daar tegenwoordig geen last meer van.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
De stuurstroom die een relais nodig heeft is toch maar een paar mA? 20 ofzo?
Maak dan gewoon een spanningsdeler. Als je toch maar een paar volts nodig hebt om te schakelen, kan je zelfs hoge weerstand waardes nemen, zodat je aan 0,25 W weerstanden genoeg hebt.

+
|
Weerstand
|
last
|
Weerstand
|
-

en @jfeelders: welke Electuur?

[ Voor 6% gewijzigd door MeMoRy op 18-12-2004 13:13 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

en @jfeelders: welke Electuur?
Hier kan je een overzicht vinden: http://www.vego.nl/16/03/16_03.htm. Even CTRL+F op DMX...

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
dmx is idd het datasignaal van lichttafels naar dimmers, dat digitaal is met waardes van 0-255.

Het werkt ook voor switchpakcs, dit zijn een soort dimmerkastjes die dus niet dimmen, alleen aan/uit switchen (voor tl's ed).

Wij gebruiken op school deze dingen wel eens ja, een keerte voor koudijs.

De switchpacks die wij hebben zijn van showtech (eigenlijk geen theater merk, maar disco-shit, maar ja...) (zie http://www.showtech.ca) en deze kasjes zijn waarschijnlijk de dingen die je zoekt..

//edit maar je hebt het over een relais die schakelt tussen 12V en 230V, maar een switchpack en een sneeuwmachine werken beide toch op 230???

[ Voor 14% gewijzigd door mithras op 18-12-2004 13:52 ]

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
grote weerstand moet genoeg zijn lijkt me

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 17:34

gerhald

:P

kan je er niet even een plaatje van maken zo dat het wat duidelijker word een shematise tekeing of zo ?
Pagina: 1