Debian and ati 9000 radeon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag mijn ati 9000 radeon goed geinstalleerd krijgen met de ati linux drivers zodat ik met een dual monitor omgeving kan werken.

Maar na het downloaden van de drivers fglrx-glc22-4.3.0-3.7.0.i386.rpm probeerde ik deze te installeren (rpm -i fglrx-glc22-4.3.0-3.7.0.i386.rpm)
Toen gaf debian aan dat ik het moest omzetten met alien.
Dit heb ik dus gedaan.
Daarna weer geprobeerd te installeren:
dpgk -i fglrx-glc22_4.3.0-3.7.0.i386.rpm

Maar nu komt die met een melding die ik nergens met een search kan terug vinden!!
Het gaat om de volgende foutmelding:
`fglrx-glc22' ontbreekt, aangenomen wordt dat het pakket geen bestanden
heeft geïnstalleerd.
100285 bestanden en mappen geïnstalleerd.)
Voorbereiden om fglrx-glc22 4.3.0-4.7 te vervangen (met fglrx-glc22_4.3.0-4.7_i386.deb) ...
Uitpakken van vervangende fglrx-glc22 ...
dpkg: fout bij afhandelen van fglrx-glc22_4.3.0-4.7_i386.deb (--install):
poging tot overschrijven van `/usr/X11R6/lib/libGL.so.1.2', wat ook in pakket xlibmesa-gl zit
dpkg-deb: subproces paste werd gedood door signaal (Gebroken pijp)
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
fglrx-glc22_4.3.0-4.7_i386.deb

Ik zie niet waar het probleem zit.
Snap iemand deze foutmelding om mij te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netsensei916
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-10-2006

netsensei916

Convicted Debian Junkie

Heb ik ook.

Dat is omdat je mesa-libs nog in de weg zitten.

http://www.ati.com/support/infobase/4479.html

Ik heb die file gewoon met --force overschreven. Probleem is wel dat ik bij fglrxinfo geen fglrx support zie staan. (em zegt nog altijd dat ik 'Mesa GLX indirect' heb ipv de ATI fglrx) Dan mijn fps met fglgears gechecked en daar loop ik rond de 70fps/100fps. Bovendien draait de fglrx.o kernel module wel (lsmod) en merk ik ook dat de performance op mijn desktop een reuzensprong heeft gemaakt (ik maakte eerst gebruik van VESA).

Kortom. Weet iemand hoe je die mesa-libs correct verwijderd debian zonder X mee te moeten verwijderen??

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Los daarvan even heel bot het advies om gewoon engels als taal van je OS te nemen, dan heb je er ook echt iets aan om je foutmeldingen op internet in google bijvoorbeeld te zoeken, natuurlijk krijg je nagenoeg geen hits als je nederlandstalige errors zoekt voor een probleem waarvan alle mensen die (shit hij wordt flamy hiervanaf, nofi) de mogelijkheid hebben om zo'n probleem op te lossen gewoon een engelse versie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wilt dus de fglrx-drivers installeren in plaats van mesa-drivers. Probleem is dat zowel de fglrx-driver als het package xlibmesa-gl gebruik maken van dezelfde bestanden, en het niet handig is om xlibmesa-gl weg tegooien.

Je kan natuurlijk met -force de bestanden overschrijven, dit werkt (bij mij tenminste, en geeft dus de juiste info voor glxinfo). Probleem is dan, dat als je een upgrade doet, je gezeik krijgt als er een nieuwe versie van xlibmesa-gl is. Dat moet je dus weer voorkomen met dpkg --set-selections etc. Gedoe dus.

Een nettere methode is om gebruik te maken van dpkg-divert, zoals beschreven op http://www.g-tec.co.at/ati.html onder "Installing the Drivers". Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:53
Kippenijzer schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 16:11:
Los daarvan even heel bot het advies om gewoon engels als taal van je OS te nemen, dan heb je er ook echt iets aan om je foutmeldingen op internet in google bijvoorbeeld te zoeken,
Heh, je bent niet de enige...ik moet me gewoon eerst in bochten wringen om al die kromme vertaalsels weer terug te vertalen naar het Engels zodat ik de foutmeldingen kan begrijpen.

En inderdaad, dan vindt google ook een stuk meer ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netsensei916

netsensei916

Convicted Debian Junkie

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 16:34:
Je wilt dus de fglrx-drivers installeren in plaats van mesa-drivers. Probleem is dat zowel de fglrx-driver als het package xlibmesa-gl gebruik maken van dezelfde bestanden, en het niet handig is om xlibmesa-gl weg tegooien.

Je kan natuurlijk met -force de bestanden overschrijven, dit werkt (bij mij tenminste, en geeft dus de juiste info voor glxinfo). Probleem is dan, dat als je een upgrade doet, je gezeik krijgt als er een nieuwe versie van xlibmesa-gl is. Dat moet je dus weer voorkomen met dpkg --set-selections etc. Gedoe dus.

Een nettere methode is om gebruik te maken van dpkg-divert, zoals beschreven op http://www.g-tec.co.at/ati.html onder "Installing the Drivers". Succes!
Ik denk dat je zonet mijn weekend gered hebt. _/-\o_

... nu nog cedega & HL² / day of defeat installeren

Eens zien wat dat gaat presteren op mijn AMD XP1800, 512Mb RAM en ATI Radeon9000 :+

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar als het niet goed is om die bestanden te over schrijven, zeggen jullie dus dat je beter deze driver niet kunt installeren?

Kan ik zonder deze drivers een dual monitor omgeving opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netsensei916

netsensei916

Convicted Debian Junkie

Hmm...

Dat ging toch niet zo vlot als die tutorial laat uitschijnen.

Strikt genomen volstaat het om de agpgart als module te compileren en die bij het opstarten te loaden. MAAR als je - zoals ik - met kernel 2.6.9 werkt, dan moet je ook tegelijk de geschikte module voor je chipset (moederbord) erbij compilen en loaden (staat onder agpgart): in mijn geval was dat de via_agp module!

Pas toen ik die én de fglrx module draaide, kreeg ik 3D accelaratie. Als je énkel de agpgart module en de fglrx module compiled en load, dan zal je nog altijd in de problemen komen:

1. onderstaande foutmelding in /var/log/XreeF86.0.log

(II) fglrx(0): [drm] drmOpen failed
(EE) fglrx(0): DRIScreenInit failed!
(WW) fglrx(0): ***********************************************
(WW) fglrx(0): * DRI initialization failed! *
(WW) fglrx(0): * (maybe driver kernel module missing or bad) *
(WW) fglrx(0): * 2D acceleraton available (MMIO) *
(WW) fglrx(0): * no 3D acceleration available *
(WW) fglrx(0): ********************************************* *

2. een fglrxinfo die nog altijd de standaard mesa gebruikt voor OpenGL ondersteuning. Dit wordt volgens mij al te vaak foutief toegeschreven aan de mesa libs die nog geînstalleerd staan. Zolang je in Debian installeert met dpkg-divert zoals in de tutorial beschreven staat, dan zou je géén conflicten mogen krijgen.

3. glxinfo geeft aan dat direct rendering op 'no' staat. Dat wil zeggen dat het niet werkt.

Round-up: momenteel draaien bij mij volgende modules (lsmod)

matthias@prometheus:~$ lsmod
Module Size Used by
via_agp 6656 1
fglrx 229820 7
agpgart 28456 2 via_agp
soundcore 7648 0

Tot conclusie: hoe die ATI driver installeren op debian?

a. de kernel (2.6.9) compileren mét agpgart support (device drivers > character devices > agpgart support) én support voor je chipset. IMPORTANTE: COMPILEREN ALS MODULE!!

Hoe je chipset te weten komen? Voer lspci uit: de eerste regel (host bridge) vertelt je welke chipset je op je moederbord hebt zitten

b. de driver van de ATI site trekken (check dat je de geschikte driver voor je XFree versie neemt: in mijn geval was dat de 4.3.0) en onderstaande tutorial volgen om te installeren.

http://www.g-tec.co.at/ati.html

Volg daarbij het stuk rond dpkg-divert om problemen later te voorkomen!

Belangrijk is dat de installatie niet gedaan is met een simpele dpkg:
in /lib/modules/fglrx moet je nog de desbetreffende kernel module (fglrx) compileren en installeren!! doe dat met ./make en ./make_install.

c. laad alle modules (agpgart, de chipset module én de gecompilede fglrx module) met insmod (of modprobe). Herstart desnoods je computer.

d. voer fglrxconfig uit. Belangrijk is dat je bij volgende vraag "yes" zegt:

Do you want to use the external AGP GART module (y/n)? [n] y

e. kijk nu met fglrxinfo of glxinfo of je wel degelijk ATI support hebt en er géén gebruik wordt gemaakt van MESA ondersteuning. Voer tenslotte eens glxgears uit om te zien hoe het met je fps zit. Ik krijg daarbij volgende waarden:

4764 frames in 5.0 seconds = 952.800 FPS
4679 frames in 5.0 seconds = 935.800 FPS
4651 frames in 5.0 seconds = 930.200 FPS

Hopelijk helpt dit jullie ietwat voort. Ik ga mij nu amuseren met cedega en HL² :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedank voor je post, ik ben een stuk verder gekomen.

Maar nu wil ik in /lib.modules/fgl enz.
./make.sh doen

ik kreeg eerst de melding dat er geen kernel source was.

Deze heb ik gedownload enz.

toen deed ik weer ./make.sh en nu geeft die de volgende foutmelding waar ik niet veel van snap:
Ivopc:/lib/modules/fglrx/build_mod# ./make.sh
ATI module generator V 2.0
==========================
initializing...
Error:
XFree86 drm includes at /lib/modules/2.6.8-1-386/build/include/../drivers/char/drm do not fit this driver.This driver is designed to only work with X4.1.0 or higher.
You can match this by getting Linux kernel 2.4.8 or higher.
Ivopc:/lib/modules/fglrx/build_mod#

Ik draai XFree versie 4.3.0.1 en kernel 2.6.8.
Zou iemand mij hier verder mee kunnen helpen, want in de search engine staat weinig over deze foutmelding (google.nl en tweakers.net)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Ik weet niet of dit ook al in XFree 4.3.0.1 zat, maar ik maak gebruik van de MergedFB-optie van mn ati 9200SE voor dual display. google kan je wel vertellen hoe je die moet gebruiken, en anders moet je maar vragen, dan geef ik mijn config.

de mogelijkheden zijn wel iets minder dan de officiele ati-drivers, en ook de 3d-performance is minder. daar staat wel weer tegenover dat het allemaal vrije software is, en dat je dus gewoon je kernel nog kan vertrouwen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Bekent probleem. De geinstalleerde headers bevatten niet de noodzakelijke drm headers.
Je zult de kernel source-package moeten installeren (die bij je geinstalleerde kernel hoort) en moeten configureren. Zie voor hoe op de volgende pagina onder de sectie "kernel source":
ATI Linux driver packages for Debian

De installerer die op die pagina staat is ook een handige/makkelijke manier om de drivers als package te installeren (doet de download en dpkg-divert voor je :))

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dawns_sister schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 20:18:
Bekent probleem. De geinstalleerde headers bevatten niet de noodzakelijke drm headers.
Je zult de kernel source-package moeten installeren (die bij je geinstalleerde kernel hoort) en moeten configureren. Zie voor hoe op de volgende pagina onder de sectie "kernel source":
ATI Linux driver packages for Debian

De installerer die op die pagina staat is ook een handige/makkelijke manier om de drivers als package te installeren (doet de download en dpkg-divert voor je :))
Ik heb ge sources van de kernel geinstalleerd en de stappen uitgevoerd die op die site staat, maar krijg nog steeds de zelfde foutmelding.
Dus daar ligt het blijkbaar niet alleen aan!!

Enig idee waar het nog meer aan kan liggen?

edit:
ik heb nog ff gekeken, hoogstwaarschijnlijk zou het volgens mij ook kunnen liggen aan de kernel dat die niet goed gekopieerd is.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2004 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 11:23:
[...]
Ik heb ge sources van de kernel geinstalleerd en de stappen uitgevoerd die op die site staat, maar krijg nog steeds de zelfde foutmelding.
Dus daar ligt het blijkbaar niet alleen aan!!

Enig idee waar het nog meer aan kan liggen?

edit:
ik heb nog ff gekeken, hoogstwaarschijnlijk zou het volgens mij ook kunnen liggen aan de kernel dat die niet goed gekopieerd is.
Als je de module compileert met ./make.sh dan moet je zorgen dat de '/lib/modules/2.6.8-1-386/build' symlink naar de kernel source directory verwijst en niet naar de kernel-headers directory die door de kernel-headers-2.6.8-1-386 package is geinstalleerd.

Belangrijk is dat het commando 'ls /lib/modules/2.6.8-1-386/build/include/../drivers/char/drm' de inhoud van de drm-source directory oplevert ipv een fout melding.

When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

Topicstarter
Dawns_sister schreef op woensdag 22 december 2004 @ 13:16:
[...]

Als je de module compileert met ./make.sh dan moet je zorgen dat de '/lib/modules/2.6.8-1-386/build' symlink naar de kernel source directory verwijst en niet naar de kernel-headers directory die door de kernel-headers-2.6.8-1-386 package is geinstalleerd.

Belangrijk is dat het commando 'ls /lib/modules/2.6.8-1-386/build/include/../drivers/char/drm' de inhoud van de drm-source directory oplevert ipv een fout melding.
Klopt ik heb even gekeken en hij wijst naar de header directory.
Deze heb ik weer verwijderd, nu zit ik met het probleem dat ik alleen de source van 2.6.8-10 kan vinden terwijl mijn kernel 2.6.8-1 draait.

Hij zegt ook elke keer dat hij de source niet kan vinden.

Wat nu??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 00:28:
[...]

Deze heb ik weer verwijderd, nu zit ik met het probleem dat ik alleen de source van 2.6.8-10 kan vinden terwijl mijn kernel 2.6.8-1 draait.

Wat nu??
mm, uiteindelijk heb ik alles weer geprobeerd te installeren zoals het was, ook de header files want ik komt totaal niet verder.

Ik zit nu weer bij de foutmelding die in mijn vorige post ook stond

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 00:28:
[...]

Dan moet je de kernel-image package updaten naar 2.6.8-10 of opzoek gaan naar de 2.6.8-1 kernel-source package in de debian package archive :)

Wat nu??
De build symlink moet natuurlijk wel naar de source directory verwijzen.

Maar misschien is het handiger om gelijk een nieuwe kernel te compileren zodat je zeker weet dat de kernel en fglrx module bij elkaar horen en hoef je niet te gaan rommelen met symlinks.

Ik doe meestal het volgende:

1) installeer de kernel source in /usr/src
2) copieer de /boot/config-2.6.x-xxxx van je huidige kernel naar de kernel source directory als .config
3) voer 'make oldconfig' in de kernel source directory uit en beantwoord eventuele nieuwe vragen (gebruik de ? optie, de help tekst geeft meestal een suggestie als je het antwoord niet weet)
4) voer sectie 3a uit van de 'ATI Linux driver packages for Debian' pagina
5) installeer de zojuist gebouwde fglrx packages en installeer de kernel-module source zoals beschreven bij sectie 4
6) Voer nu in de kernel source directory het volgende shell script uit:

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/sh

declare -x MODULE_LOC="/usr/src/modules"
declare -x VERSION_H_OK="yes"
declare -x APPEND_TO_VERSION="-flav$2"
declare -x IGNORE_CC_MISMATCH="true"

make-kpkg clean
fakeroot make-kpkg --revision 3:$1.$2 kernel_image kernel_headers modules_image

Het eerste argument van het script is de hostname van de computer waarvoor de kernel image wordt gebouwd (handig als je meerdere computers met de zelfde kernel draait maar met verschillende configuraties :)).

Het tweede argument is het flavour nummer zodat je van de zelfde kernel versie meerdere images op een computer kan installeren. Dan kan je als je nieuwe kernel image niet wil booten altijd terug vallen op de oude image.

7) Installeer de nieuwe kernel-image en de fglrx-xxxx.kernel.... packages en update je lilo.conf of grub en reboot de nieuwe kernel.

PS: niet vergeten eerst de met alien geconverteerde fglrx packages te deinstalleren om problemen te voorkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Dawns_sister schreef op donderdag 23 december 2004 @ 03:25:
[...]

Dan moet je de kernel-image package updaten naar 2.6.8-10 of opzoek gaan naar de 2.6.8-1 kernel-source package in de debian package archive :)

[...]

De build symlink moet natuurlijk wel naar de source directory verwijzen.

Maar misschien is het handiger om gelijk een nieuwe kernel te compileren zodat je zeker weet dat de kernel en fglrx module bij elkaar horen en hoef je niet te gaan rommelen met symlinks.

Ik doe meestal het volgende:

1) installeer de kernel source in /usr/src
2) copieer de /boot/config-2.6.x-xxxx van je huidige kernel naar de kernel source directory als .config
3) voer 'make oldconfig' in de kernel source directory uit en beantwoord eventuele nieuwe vragen (gebruik de ? optie, de help tekst geeft meestal een suggestie als je het antwoord niet weet)
4) voer sectie 3a uit van de 'ATI Linux driver packages for Debian' pagina
5) installeer de zojuist gebouwde fglrx packages en installeer de kernel-module source zoals beschreven bij sectie 4
6) Voer nu in de kernel source directory het volgende shell script uit:

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/sh

declare -x MODULE_LOC="/usr/src/modules"
declare -x VERSION_H_OK="yes"
declare -x APPEND_TO_VERSION="-flav$2"
declare -x IGNORE_CC_MISMATCH="true"

make-kpkg clean
fakeroot make-kpkg --revision 3:$1.$2 kernel_image kernel_headers modules_image

Het eerste argument van het script is de hostname van de computer waarvoor de kernel image wordt gebouwd (handig als je meerdere computers met de zelfde kernel draait maar met verschillende configuraties :)).

Het tweede argument is het flavour nummer zodat je van de zelfde kernel versie meerdere images op een computer kan installeren. Dan kan je als je nieuwe kernel image niet wil booten altijd terug vallen op de oude image.

7) Installeer de nieuwe kernel-image en de fglrx-xxxx.kernel.... packages en update je lilo.conf of grub en reboot de nieuwe kernel.

PS: niet vergeten eerst de met alien geconverteerde fglrx packages te deinstalleren om problemen te voorkomen.
Hoi ik kom nu wel een stukje verder, denk ook dat deze manier beter is dan het geklungen wat ik had, maar ik wil nu zoals in sectie 4.1 beschreven staat:

Ivopc:/usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6# ./make.sh
Directory /lib/modules/2.6.8-1-386 does not exist (or is not a directory)

en zoals je ziet krijg ik een foutmelding, waarom moet die deze map in de module directory vinden?
En als dit dus moet blijkbaar, welke bestanden gaat dit over??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 16:58:
[...]

Hoi ik kom nu wel een stukje verder, denk ook dat deze manier beter is dan het geklungen wat ik had, maar ik wil nu zoals in sectie 4.1 beschreven staat:

Ivopc:/usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6# ./make.sh
Directory /lib/modules/2.6.8-1-386 does not exist (or is not a directory)

en zoals je ziet krijg ik een foutmelding, waarom moet die deze map in de module directory vinden?
En als dit dus moet blijkbaar, welke bestanden gaat dit over??
In de directory /lib/modules/2.6.8-1-386 staan normaal je kernel modules.

Wat heb je eigenlijk precies gedaan dat je die directory kwijt bent geraakt?

PS: voor mijn "stappenplan" hoef je niet dat wat onder sectie 4.1 staat uit te voeren. Alleen het stukje daarboven wat betreft het installeren van de fglrx packages en het uit pakken van de tar file.
De .make.sh stap wordt automagisch door make-kpkg uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dawns_sister schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 00:39:
[...]

In de directory /lib/modules/2.6.8-1-386 staan normaal je kernel modules.

Wat heb je eigenlijk precies gedaan dat je die directory kwijt bent geraakt?

PS: voor mijn "stappenplan" hoef je niet dat wat onder sectie 4.1 staat uit te voeren. Alleen het stukje daarboven wat betreft het installeren van de fglrx packages en het uit pakken van de tar file.
De .make.sh stap wordt automagisch door make-kpkg uitgevoerd.
edit:

ok ik heb debian ff opnieuw geinstalleerd en opnieuw jouw stappenplan gevolgd, ik komt nu tot het gedeelte waar het script gerunt gaan worden.
Hierbij treden er fouten op namelijk de volgende:

make[3]: *** [/usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6/agp3.o] Error 1
make[2]: *** [_module_/usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6] Error 2
make[2]: Leaving directory `/usr/src/kernel-source-2.6.8'
make[1]: *** [build] Error 2
make[1]: Leaving directory `/usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6'
Module /usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6 failed.
Hit return to Continue

(als je het hele file wilt zien moet je het even zeggen)
enig idee waarom deze foutmelding nu tevoorschijn komt.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 01:36:
[...]

edit:

ok ik heb debian ff opnieuw geinstalleerd en opnieuw jouw stappenplan gevolgd, ik komt nu tot het gedeelte waar het script gerunt gaan worden.
Hierbij treden er fouten op namelijk de volgende:

make[3]: *** [/usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6/agp3.o] Error 1
make[2]: *** [_module_/usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6] Error 2
make[1]: *** [build] Error 2
make[1]: Leaving directory `/usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6'
Module /usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6 failed.
Hit return to Continue

(als je het hele file wilt zien moet je het even zeggen)
enig idee waarom deze foutmelding nu tevoorschijn komt.
De foutmelding zegt alleen dat er iets is fout gegaan bij het compileren van agp3.o maar niet wat.
Zijn er niet meer foutmeldingen? Liefst alles vanaf "for module in /usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6 ; do" posten.

Wat de oorzaak kan zijn weet ik niet. Ik heb met de zelfde versies (kernel-source-2.6.8-10 en fglrx-installer_3.14.6-1) de kernel en module gecompileerd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dawns_sister schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 02:01:
[...]

De foutmelding zegt alleen dat er iets is fout gegaan bij het compileren van agp3.o maar niet wat.
Zijn er niet meer foutmeldingen? Liefst alles vanaf "for module in /usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6 ; do" posten.

Wat de oorzaak kan zijn weet ik niet. Ik heb met de zelfde versies (kernel-source-2.6.8-10 en fglrx-installer_3.14.6-1) de kernel en module gecompileerd zonder problemen.
Ik heb een error file gemaakt en dit kwam eruit:

make[1]: `arch/i386/kernel/asm-offsets.s' is up to date.
CHK include/linux/compile.h
CC arch/i386/kernel/acpi/boot.o
arch/i386/kernel/acpi/boot.c:84:2: warning: #warning ACPI uses CMPXCHG, i486 and later hardware
arch/i386/kernel/acpi/boot.c:84:2: warning: #warning ACPI uses CMPXCHG, i486 and later hardware
CC arch/i386/kernel/acpi/sleep.o
AS arch/i386/kernel/acpi/wakeup.o
LD arch/i386/kernel/acpi/built-in.o
CC arch/i386/kernel/cpu/common.o
CC arch/i386/kernel/cpu/proc.o
CC arch/i386/kernel/cpu/amd.o
CC arch/i386/kernel/cpu/cyrix.o
CC arch/i386/kernel/cpu/centaur.o
CC arch/i386/kernel/cpu/transmeta.o
CC arch/i386/kernel/cpu/intel.o
CC arch/i386/kernel/cpu/rise.o
CC arch/i386/kernel/cpu/nexgen.o
CC arch/i386/kernel/cpu/umc.o
LD arch/i386/kernel/cpu/cpufreq/built-in.o
CC [M] arch/i386/kernel/cpu/cpufreq/powernow-k6.o
CC [M] arch/i386/kernel/cpu/cpufreq/powernow-k7.o
CC [M] arch/i386/kernel/cpu/cpufreq/powernow-k8.o
CC [M] arch/i386/kernel/cpu/cpufreq/longhaul.o
CC [M] arch/i386/kernel/cpu/cpufreq/longrun.o
CC [M] arch/i386/kernel/cpu/cpufreq/gx-suspmod.o
CC [M] arch/i386/kernel/cpu/cpufreq/speedstep-ich.o
CC [M] arch/i386/kernel/cpu/cpufreq/speedstep-centrino.o
CC [M] arch/i386/kernel/cpu/cpufreq/speedstep-lib.o
CC [M] arch/i386/kernel/cpu/cpufreq/speedstep-smi.o
CC [M] arch/i386/kernel/cpu/cpufreq/acpi.o
CC [M] arch/i386/kernel/cpu/cpufreq/p4-clockmod.o
CC arch/i386/kernel/cpu/mtrr/main.o
CC arch/i386/kernel/cpu/mtrr/if.o
CC arch/i386/kernel/cpu/mtrr/generic.o
CC arch/i386/kernel/cpu/mtrr/state.o
CC arch/i386/kernel/cpu/mtrr/amd.o
CC arch/i386/kernel/cpu/mtrr/cyrix.o
CC arch/i386/kernel/cpu/mtrr/centaur.o
LD arch/i386/kernel/cpu/mtrr/built-in.o
LD arch/i386/kernel/cpu/built-in.o
CC arch/i386/kernel/timers/timer.o
CC arch/i386/kernel/timers/timer_none.o
CC arch/i386/kernel/timers/timer_tsc.o
CC arch/i386/kernel/timers/timer_pit.o
CC arch/i386/kernel/timers/common.o
CC arch/i386/kernel/timers/timer_hpet.o
CC arch/i386/kernel/timers/timer_pm.o
LD arch/i386/kernel/timers/built-in.o
CC arch/i386/kernel/reboot.o
CC arch/i386/kernel/mca.o
CC arch/i386/kernel/mpparse.o
CC arch/i386/kernel/apic.o
CC arch/i386/kernel/nmi.o
CC arch/i386/kernel/io_apic.o
/bin/sh: line 1: scripts/basic/fixdep: No such file or directory
make[1]: *** [arch/i386/kernel/io_apic.o] Error 1
make: *** [arch/i386/kernelmake[2]: *** [arch/i386/kernel/acpi/boot.o] Terminated
make[1]: *** [arch/i386/kernel/acpi] Terminated
make: *** [arch/i386/kernel] Terminated

Hopelijk heb je hier meer aan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 09:42:
[...]

Ik heb een error file gemaakt en dit kwam eruit:

make[1]: `arch/i386/kernel/asm-offsets.s' is up to date.
CHK include/linux/compile.h
CC arch/i386/kernel/acpi/boot.o
CC arch/i386/kernel/acpi/sleep.o
AS arch/i386/kernel/acpi/wakeup.o
LD arch/i386/kernel/acpi/built-in.o
[...]
CC arch/i386/kernel/apic.o
CC arch/i386/kernel/nmi.o
CC arch/i386/kernel/io_apic.o
/bin/sh: line 1: scripts/basic/fixdep: No such file or directory
make[1]: *** [arch/i386/kernel/io_apic.o] Error 1
make: *** [arch/i386/kernelmake[2]: *** [arch/i386/kernel/acpi/boot.o] Terminated
make[1]: *** [arch/i386/kernel/acpi] Terminated
make: *** [arch/i386/kernel] Terminated

Hopelijk heb je hier meer aan!!
Whooo, hoe kom je aan deze vage foutmelding? Dit is een fout tijdens het compileren van de kernel en niet de fglrx module.

Als je opnieuw het compile script uitvoert moet je eerst 'make mrproper' doen in de kernel source directory en 'fakeroot debian/rules clean' in de directory /usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6 directory. Hierna opnieuw stap 2 en 3 uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dawns_sister schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 02:35:
[...]

Whooo, hoe kom je aan deze vage foutmelding? Dit is een fout tijdens het compileren van de kernel en niet de fglrx module.

Als je opnieuw het compile script uitvoert moet je eerst 'make mrproper' doen in de kernel source directory en 'fakeroot debian/rules clean' in de directory /usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6 directory. Hierna opnieuw stap 2 en 3 uitvoeren.
Maar je bedoelt dus ook dat deze foutmelding niks met de foutmelding heeft te maken die hierboven staat?

Ik heb nog ff geprobeerd wat jij mij aanrade, met het verhaaltje hierboven maar krijg dus nog de zelfde foutmelding.

Nu ben ik even naar het begin van het process gegaan van jou scriptje en dat zal ik even posten want daar gaat het al mis waarschijnlijk:

(./script is dus de file waarin jou shell script instaat ofcorse!)
test ! -f .config || cp -pf .config config.precious
test -f Makefile && \
/usr/bin/make EXTRAVERSION=-flav ARCH=i386 distclean
make[2]: Entering directory `/usr/src/kernel-source-2.6.8'
CLEAN scripts/package
test ! -f config.precious || mv -f config.precious .config
test ! -f stamp-patch || /usr/bin/make -f /usr/share/kernel-package/rules unpatch_now
test -f stamp-building || test -f debian/official || rm -rf debian
# work around idiocy in recent kernel versions
test ! -e scripts/package/builddeb.dist || \
mv -f scripts/package/builddeb.dist scripts/package/builddeb
test ! -e scripts/package/Makefile.dist || \
mv -f scripts/package/Makefile.dist scripts/package/Makefile
rm -f modules/modversions.h modules/ksyms.ver debian/files conf.vars scripts/cramfs/cramfsck scripts/cramfs/mkcramfs applied_patches debian/buildinfo stamp-build stamp-configure stamp-source stamp-image stamp-headers stamp-src stamp-diff stamp-doc stamp-buildpackage stamp-libc-kheaders stamp-debian stamp-patch stamp-kernel-configure
rm -rf debian/tmp-source debian/tmp-headers debian/tmp-image debian/tmp-doc
make[1]: Leaving directory `/usr/src/kernel-source-2.6.8'
Problems ecountered with the version number 3:..
The upstream version . does not contain a digit

Please re-read the README file and try again.

for module in /usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6 ; do \
if test -d $module; then \
(cd $module; \
if ./debian/rules KVERS="2.6.8-flav" KSRC="/usr/src/kernel-source-2.6.8" \
KMAINT="Unknown Kernel Package Maintainer" KEMAIL="unknown@unconfigured.in.etc.kernel-pkg.conf" \
KPKG_DEST_DIR="/usr/src/kernel-source-2.6.8/.." \
KPKG_MAINTAINER="Unknown Kernel Package Maintainer" \
KPKG_EXTRAV_ARG="EXTRAVERSION=-flav" \
ARCH="i386" \
KDREV="3:." kdist_image; then \
echo "Module $module processed fine"; \
else \
echo "Module $module failed."; \
if [ "X" != "X" ]; then \
echo "Perhaps $module does not understand --rootcmd?"; \
echo "If you see messages that indicate that it is not"; \
echo "in fact being built as root, please file a bug "; \
echo "against $module."; \
fi; \
echo "Hit return to Continue"; \
read ans; \
fi; \
); \
fi; \
done
make[1]: Entering directory `/usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6'
dh_testdir
/usr/bin/make -C /usr/src/kernel-source-2.6.8 SUBDIRS=/usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6 modules
Makefile:418: .config: No such file or directory
CC [M] /usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6/agp3.o
In file included from /usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6/agp3.c:58:
include/linux/config.h:4:28: linux/autoconf.h: No such file or directory
/usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6/agp3.c:59:27: linux/version.h: No such file or directory
In file included from include/linux/module.h:10,
from /usr/src/modules/fglrx-4.3.0-3.14.6/agp3.c:60:
include/linux/sched.h:4:37: asm/param.h: No such file or directory
In file included from include/linux/types.h:13,
from include/linux/capability.h:16,
from include/linux/sched.h:7,
from include/linux/module.h:10,
include/linux/posix_types.h:47:29: asm/posix_types.h: No such file or directory
In file included from include/linux/capability.h:16,
include/linux/types.h:14:23: asm/types.h: No such file or directory
In file included from include/linux/capability.h:16,
include/linux/types.h:18: error: parse error before "__kernel_dev_t"
include/linux/types.h:18: warning: type defaults to `int' in declaration of `__kernel_dev_t'
include/linux/types.h:18: warning: data definition has no type or storage class
include/linux/types.h:21: error: parse error before "dev_t"
include/linux/types.h:21: warning: type defaults to `int' in declaration of `dev_t'
include/linux/types.h:21: warning: data definition has no type or storage class
include/linux/types.h:22: error: parse error before "ino_t"
include/linux/types.h:22: warning: type defaults to `int' in declaration of `ino_t'
include/linux/types.h:22: warning: data definition has no type or storage class
include/linux/types.h:23: error: parse error before "mode_t"
include/linux/types.h:23: warning: type defaults to `int' in declaration of `mode_t'
include/linux/types.h:23: warning: data definition has no type or storage class
include/linux/types.h:24: error: parse error before "nlink_t"
include/linux/types.h:24: warning: type defaults to `int' in declaration of `nlink_t'
include/linux/types.h:24: warning: data definition has no type or storage class
include/linux/types.h:25: error: parse error before "off_t"
include/linux/types.h:25: warning: type defaults to `int' in declaration of `off_t'

[1]+ Stopped ./script
debianpc:/usr/src/kernel-source-2.6.8#

Vrij boven aan zie je gelijk al foutmeldingen.
En tot de foutmelding die ik een paar posted eerder heb laten zin zitten nog zo'n dikke 5000 regels tussen waarbij die ook allemaal error meldingen enz aangeeft, maar natuurlijk omdat het hierboven al mis gaat.
Ik heb er eens door heen gelezen en wat gezocht nog op internet voordat ik het hier ging posten (om zelf ook nog eens wat te leren) maar kom er helaas echt nog niet uit.

Zou je nog eens willen kijken.
Alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 01:42:
[...]

Maar je bedoelt dus ook dat deze foutmelding niks met de foutmelding heeft te maken die hierboven staat?

Ik heb nog ff geprobeerd wat jij mij aanrade, met het verhaaltje hierboven maar krijg dus nog de zelfde foutmelding.

Nu ben ik even naar het begin van het process gegaan van jou scriptje en dat zal ik even posten want daar gaat het al mis waarschijnlijk:

(./script is dus de file waarin jou shell script instaat ofcorse!)
test ! -f .config || cp -pf .config config.precious
test -f Makefile && \
/usr/bin/make EXTRAVERSION=-flav ARCH=i386 distclean
CLEAN scripts/package
test ! -f config.precious || mv -f config.precious .config
test ! -f stamp-patch || /usr/bin/make -f /usr/share/kernel-package/rules unpatch_now
test -f stamp-building || test -f debian/official || rm -rf debian
# work around idiocy in recent kernel versions
test ! -e scripts/package/builddeb.dist || \
mv -f scripts/package/builddeb.dist scripts/package/builddeb
test ! -e scripts/package/Makefile.dist || \
mv -f scripts/package/Makefile.dist scripts/package/Makefile
rm -f modules/modversions.h modules/ksyms.ver debian/files conf.vars scripts/cramfs/cramfsck scripts/cramfs/mkcramfs applied_patches debian/buildinfo stamp-build stamp-configure stamp-source stamp-image stamp-headers stamp-src stamp-diff stamp-doc stamp-buildpackage stamp-libc-kheaders stamp-debian stamp-patch stamp-kernel-configure
rm -rf debian/tmp-source debian/tmp-headers debian/tmp-image debian/tmp-doc
make[1]: Leaving directory `/usr/src/kernel-source-2.6.8'

[...snip...]

Vrij boven aan zie je gelijk al foutmeldingen.
En tot de foutmelding die ik een paar posted eerder heb laten zin zitten nog zo'n dikke 5000 regels tussen waarbij die ook allemaal error meldingen enz aangeeft, maar natuurlijk omdat het hierboven al mis gaat.
Ik heb er eens door heen gelezen en wat gezocht nog op internet voordat ik het hier ging posten (om zelf ook nog eens wat te leren) maar kom er helaas echt nog niet uit.

Zou je nog eens willen kijken.
Alvast bedankt voor de moeite.
Aha, je vergeet de twee argumenten mee te geven aan het script:
Dawns_sister schreef op donderdag 23 december 2004 @ 03:25:
[...]

[...]
Probeer het eens met './script debianpc 1'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
yess, dankjewel dat gaat nou goed.
Nu vroeg ik me alleen af, ik krijg veel vragen met (Y of N) enz.
Moet ik gewoon enteren, of moet ik even goed kijken naar een bepaalde vraag voor de ATI driver?

En nog een vraag, je had alle s super duidelijk uitgelegd maar:

Deze stap is voor mij een beetje kort door de bocht.
maakt die een deb package van de kernel dat ik die kan installeren?
En wat moet er aan de grub ge-update worden?

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 11:03:
yess, dankjewel dat gaat nou goed.
Nu vroeg ik me alleen af, ik krijg veel vragen met (Y of N) enz.
Moet ik gewoon enteren, of moet ik even goed kijken naar een bepaalde vraag voor de ATI driver?

En nog een vraag, je had alle s super duidelijk uitgelegd maar:

Deze stap is voor mij een beetje kort door de bocht.
maakt die een deb package van de kernel dat ik die kan installeren?
En wat moet er aan de grub ge-update worden?
Het script maakt drie deb packages (in /usr/src) die je kan installeren mbv 'dpkg -i':

kernel-image-2.6.8-flav1_debianpc.1_i386.deb
kernel-headers-2.6.8-flav1_debianpc.1_i386.deb
fglrx-4.3.0-kernel-2.6.8-flav1_3.14.6-1+debianpc.1_i386.deb

Als je lilo als bootloader gebruikt moet je het lilo configuratie bestand (/etc/lilo.conf) aanpassen en daarna /sbin/lilo draaien. Als je de nieuwe kernel-image package installeert krijg je de vraag of dat voor je gedaan moet worden. Ik pas lilo.conf handmatig aan want je hoeft alleen een nieuw 'image=' blokje toe tevoegen. Als je de label van de oude kernel image hernoemd dan kan je die als backup boot optie gebruiken voor het geval de nieuwe kernel niet boot. Voor meer info zie 'man lilo.conf'

Als je grub gebruikt als bootloader hoef je niks te doen volgens de postinst van van de kernel-image package :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de deb files kunnen maken heb ze daarna geinstalleerd.

Hierna de computer weer geboot, en in grub de nieuwe kernel geselecteerd om op te starten.
Ik krijg nu de melding dat hda3 niet gemount kan worden.
Dit is wel de goede schijf waar debian opstaat.

hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
helaas reageerd Dawns_sister niet meer,

is er iemand anders die mij verder zou kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
  • Laatst online: 25-10-2022
Waarschijnlijk heb je udev support voor de /dev directory aangezet in je kernel en mis je de package udev.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
cool_zero schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 18:01:
Waarschijnlijk heb je udev support voor de /dev directory aangezet in je kernel en mis je de package udev.
moet ik udev support dan uitzetten,of heb ik deze nodig en moet ik de package hebben?

/edit,

en hoe zet ik hem dan uit, want ik heb al gezocht maar kan er niks van vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2005 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
Je moet gewoon even de package udev installeren: 'apt-get install udev'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
cool_zero schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 21:17:
Je moet gewoon even de package udev installeren: 'apt-get install udev'
volgens apt-get is deze al geinstalleerd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joh, heb je wel de juiste filesystem (fs) in je kernel gecompileerd, om hda3 te kunnen lezen? Dit moet niet als module geselecteerd zijn, maar moet in je kernel gebakken zitten. Kijk in /etc/fstab naar de filesystem type van hda3. Wat voor foutmelding wordt gegeven als je hda3 niet gemount kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
Als je nog wel kan inloggen als die geen hda3 kan vinden moet je even kijken wat er met /dev/ aan de hand is. Als die er wel normaal uitziet kan het nog zijn dat je drivers voor filesystem of controller nog mist in de kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
cool_zero schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 21:48:
Als je nog wel kan inloggen als die geen hda3 kan vinden moet je even kijken wat er met /dev/ aan de hand is. Als die er wel normaal uitziet kan het nog zijn dat je drivers voor filesystem of controller nog mist in de kernel.
ja ik kan gewoon de oude kernel nog gebruiken, alleen nu wil ik de nieuwe kernel opnieuw compileren met make menuconfig (zodat het goede er allemaal inzit)
maar mijn make menuconfig werkt niet. dus moet dat eerst fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
Als je de make menuconfig al eens gebruikt hebt en die nu niet meer werkt dan zou ik toch gaan twijfelen aan de hardware, zoals de harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
cool_zero schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 23:08:
Als je de make menuconfig al eens gebruikt hebt en die nu niet meer werkt dan zou ik toch gaan twijfelen aan de hardware, zoals de harde schijf.
ik heb hem gefixed, had 1 ncurses package niet geinstalleerd.
Heb nu wel een menu config gedaan, en ben nu aan het complileren en ik zal de uitslag posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ga maar slapen,

ik had de kernel nog een keer gecompileerd, met de ext3 packages erbij in, want de hda3 is ext3 maar het werkt helaas nog niet.

ik zou nog even de preciese foutmelding noteren misschien dat iemand zoiets heeft van, dit is het:
VFS cannot open root device "hda3" or unknown-block(0,0)
please append a correct "root=" boot option
kernel panic: VFS: unable to mount rootfs on unknown-block(0,0)

morgen ga ik weer verder proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 00:37:
ik ga maar slapen,

ik had de kernel nog een keer gecompileerd, met de ext3 packages erbij in, want de hda3 is ext3 maar het werkt helaas nog niet.

ik zou nog even de preciese foutmelding noteren misschien dat iemand zoiets heeft van, dit is het:
VFS cannot open root device "hda3" or unknown-block(0,0)
please append a correct "root=" boot option

morgen ga ik weer verder proberen!
Hmmm, post je /boot/config-2.6.9* eens. Bedenk me namelijk dat Debian initrd gebruikt om modules te laden, bv de IDE module.
Als je geen initrd gebruikt (in principe alleen nodig voor kernel packages die verschillende hardware moeten ondersteunen) dan moet de IDE (of SCSI) modules voor je harde schijf in de kernel gecompileerd worden ipv als losse modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:08
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 00:37:
Dawns_sister schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 01:30:
[...]
Bedenk me namelijk dat Debian initrd gebruikt om modules te laden, bv de IDE module.
* Gondor Heey.

Kijk eens of je "Compressed ROM file system support (cramfs)" mee compileert. Onder "miscellaneous filesystems"

Ik heb soort gelijke melding eens gehad. Ik ben toen, via google, achter gekomen dat initrd's, ook cramfs kunnen zijn (of ext2). Dus als je een cramfs initrd hebt moet je cramfs ook in je kernel hebben.

Als je niet gebruik maakt van initrd, weet ik het ook niet.

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dawns_sister schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 01:30:
[...]

Hmmm, post je /boot/config-2.6.9* eens. Bedenk me namelijk dat Debian initrd gebruikt om modules te laden, bv de IDE module.
Als je geen initrd gebruikt (in principe alleen nodig voor kernel packages die verschillende hardware moeten ondersteunen) dan moet de IDE (of SCSI) modules voor je harde schijf in de kernel gecompileerd worden ipv als losse modules.
allereerst ik heb een gekeken in de boot config van grub van de kernel die gewoon werkt,en die laat wel een initrd regel en de gecompilde kernel niet.

Ten tweede wil je dat ik de gehele .config hier neer zet? (best groot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gondor schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 01:51:
[...]

[...]
/me Heey.

Kijk eens of je "Compressed ROM file system support (cramfs)" mee compileert. Onder "miscellaneous filesystems"

Ik heb soort gelijke melding eens gehad. Ik ben toen, via google, achter gekomen dat initrd's, ook cramfs kunnen zijn (of ext2). Dus als je een cramfs initrd hebt moet je cramfs ook in je kernel hebben.

Als je niet gebruik maakt van initrd, weet ik het ook niet.
ik heb even gecheck en deze compileerd die wel mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 10:36:
[...]

allereerst ik heb een gekeken in de boot config van grub van de kernel die gewoon werkt,en die laat wel een initrd regel en de gecompilde kernel niet.

Ten tweede wil je dat ik de gehele .config hier neer zet? (best groot)
Waar het vooral omgat is het '# ATA/ATAPI/MFM/RLL support' stukje.
Belangrijk is dat de volgende flags gezet zijn met y ipv m

CONFIG_IDE=y
CONFIG_BLK_DEV_IDE=y
CONFIG_BLK_DEV_IDEDISK=y

(als je SATA drives hebt dan ook CONFIG_BLK_DEV_IDE_SATA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dawns_sister schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:09:
[...]

Waar het vooral omgat is het '# ATA/ATAPI/MFM/RLL support' stukje.
Belangrijk is dat de volgende flags gezet zijn met y ipv m

CONFIG_IDE=y
CONFIG_BLK_DEV_IDE=y
CONFIG_BLK_DEV_IDEDISK=y

(als je SATA drives hebt dan ook CONFIG_BLK_DEV_IDE_SATA)
deze staan allemaal op "m"
maar hoe kan dit eigenlijk want ik kopieer de oude /config uit de /boot directory.
ik heb ze aangepast, en ben nu op jou manier met dat script opnieuw aan het compileren.
Eens kijken wat het doet.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2005 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:15:
[...]

deze staan allemaal op "m"
maar hoe kan dit eigenlijk want ik kopieer de oude /config uit de /boot directory.
ik heb ze aangepast, en ben nu op jou manier met dat script opnieuw aan het compileren.
Eens kijken wat het doet.
Zoals ik al zei worden debian kernel-packages gemaakt om op verschillende hardware configuraties te kunnen worden gebruikt (IDE, SCSI, RAID etc). De modules worden dan in een initrd image gezet die geladen wordt voor het boot'en van de kernel zodat de noodzakelijke modules tijdens het boot'en beschikbaar zijn. Na het boot'en wordt de initrd image weer verwijderd zodat het gebruikte geheugen vrij komt.
Voordeel is dus dat de kernel klein blijft zonder dat je voor elke configuratie een verschillende kernel-image moet bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb het geprobeerd, maar helaas krijg ik weer kernel panic, kan niet mounten.
ik zal er nog eens goed naar kijken, maar geef het binnenkort maar eens een keer op.
gewoon maar weer verder met windows.
in ieder geval bedankt voor jullie hulp!!
en als ik er uit kom, post ik de verbetering wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 11:28:
Nou ik heb het geprobeerd, maar helaas krijg ik weer kernel panic, kan niet mounten.
ik zal er nog eens goed naar kijken, maar geef het binnenkort maar eens een keer op.
gewoon maar weer verder met windows.
in ieder geval bedankt voor jullie hulp!!
en als ik er uit kom, post ik de verbetering wel :)
kom op, zo moeilijk is het niet, als je zelf een kernel bakt gewoon zorgen dat er ondersteuning in zit voor je schijfcontrollers en je filesystem, dan kun je je rootfs mounten, en dan kan er daarna nog steeds een boel fout gaan, maar dat zie je dan wel weer...

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1