Toon posts:

[Typo3] Plugins volgens licentie ook Open Source maken? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een aantal extensies voor TYPO3 ontwikkeld welke bedrijfsmatig worden gebruikt. Echter heb ik via diverse bronnen vernomen dat ik mijn werk voor algemeen belang moet doneren. Dit wil ik echter absoluut niet!

Op deze wijze kunnen mijn concurrenten eenvoudig aan plugin's komen die ik heb ontwikkeld. Ik heb overal gezocht en gevraagd maar geen enkele bron totzover geeft mij duidelijkheid wat mijn rechten en plichten zijn.

EEn ander dillema is wanneer Kasper Skårhøj komt te overlijden. Wat gebeurt er dan met TYPO3? moeten er dan licentie kosten worden afgedragen of is dit bij de wet verboden?
Kortom een hoop vragen en weinig antwoorden. Wie kan mij een bron geven en of weet hoe de rechtenstructuur van TYPO3 inelkaar zit.

gr
peter

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik pas je topictitel even aan; aangezien dit niets met de rechtenstructuur te maken heeft. Onder welke licentie valt dit pakket volgens jou? Verder past dit topic beter in SG; maar daar kan je nog niet in; dus laat ik het topic even hier staan :)

TYPO3, hoe zit de rechtenstructuur inelkaar? > [Typo3] Plugins volgens licentie ook Open Source maken? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Dries Arnolds
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 16:42

Dries Arnolds

*bling bling*

Voor zover ik weet valt Typo3 onder de GPL-licentie en dat verplicht je dus om je wijzigingen aan de code terug te geven aan de community. Nou weet ik niet hoe dat met plugins zit, want die hoeven de code natuurlijk niet te wijzigen.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Typo3 is dan wel GPL, maar dat betekent niet dat per definitie extensies dat ook zijn,
als je zelf op basis van scratch een extensie maakt (dus geen aangepaste bestaande standaard Typo3-extensie) kun je hieraan een licentie geven die je zelf wilt, ofwel een gesloten licentie, een dual-licentie ofwel een open licentie..

De extensies maken namelijk geen deel uit van Typo3 zelf, enkel de code van Typo3 zelf, onderdeel van de distributies van Typo3, valt onder GPL.

Wat wel essentieel is, is dat je vervolgens ook van je eigen systeem geen publieke distributie mag maken, waarin je zowel Typo3 combineert met de eigen extensies onder separate licenties ...
mocht je dit leveren aan en derde, dien je zowel Typo3 alswel de extensie als duidelijk gescheiden en separaat te instelleren pakket leveren.

Overigens is het niet onzinnig om wel ervoor te kiezen om zelf ontwikkelde extensies open te geven via een publieke licentie:
Het voordeel dat je ermee wint is dat anderen vervolgens je code ook zullen gaan testen en controleren, eventueel er verbeteringen aan kunnen voorstellen:
de winst die je daarmee boekt kan mogelijk groter zijn dan het gevaar dat je concurrenten exact dezelfde extensie gaan gebruiken (weinig applicaties zijn dusdanig uniek dat ze vaak niet op gedeelde concepten berusten of een gelijke werking hebben) ..

Verder, als Kasper Skårhøj overlijdt gaat de ontwikkeling aan Typo3 gewoon verder, het is een publieke licentie en Typo3 kent vele ontwikkelaars, die gewoon door kunnen werken aan de code:
(wel vermoedt ik dat het probleem is dat het een behoorlijk persoon-gecentreerd project is, compleet afhankelijk van de 'visie' van Skårhøj, die soms niet altijd even congruent is, en vreemde denkwijzes kent [bv de opzet van Typoscript, die ik nog altijd ergens veel inlogica vind hebben; alswel het feit dat de output wat mij betreft veels teveel hangt naar het concept van HTML3.2 of zelfs 2.0 en iedere vorm van scheiding van inhoud en layout in de clientside code lijkt te ontbreken, misschien omdat het CM-systeem problemen daaromtrend zelf ook deels afvangt, maar ik blijf het qua flexibiliteit onpraktisch vinden] )

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen