XP start niet na omruilen van DVD-rom voor NEC 3500 DVD

Pagina: 1
Acties:

• DeTrucIs
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09-2019
In mijn PC heb ik de DVD-rom speler vervangen door een NEC 3500A (v2.18). Deze zit als master op de sec. IDE poort, samen met CD brander. Het is een multi-boot PC en het opstarten van Windows98 gaf geen probleem. Echter, Windows XP pro EN bleef gelijk in het eerste (opstart)scherm hangen.
Booten in save mode gaf geen probleem en er waren ook geen hardware conflicten. Opstarten met boot logging ging ook niet goed en er werd geen log-file aangemaakt. Beide apparaten van de sec. IDE afgehaald: XP start gewoon op.
CD brander op sec. IDE (als master, zonder slave apparaat): XP start op. DVD brander (als master, zonder slave apparaat): XP start NIET op. Nieuwe firmware in de DVD brander (v2.18 van Liggy en Herrie): XP start NIET op. Windows98 bleef in alle gevallen wel opstarten. Nieuw BIOS in mobo (ASUS P4B533E) geflashed: opstarten duurde erg lang, BIOS ging of was weer in z'n default stand en ging de IDE poorten scannen. Alle drives werden gevonden en XP start nu WEL goed op.
Probleem is nu opgelost, maar ik zit nu nog met de vraag waarom het nu wel werkt. Het lijkt wel of Win98 niet kijkt naar het BIOS, net als WinXP in save mode, maar dat WinXP (normal mode) wel naar het BIOS kijkt en daar als master van de sec. IDE een DVD-rom had staan ipv een DVD brander. Klopt deze redenatie?

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-02 11:43
niet dat ik er veel vanaf weet; maar ik heb dit soort problemen vaker gehoord. vooral bij Plextor, die schijnt bij sommige conifuraties met andere merken niet goed te werken - ruzie te maken :+

je kunt ze (neem ik aan) wel apart zetten?

--> floppy los, op die IDE 0 de 1 op IDE 1 de ander...?

you had me at EHLO

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:26

tweakerbee

dus..?

Het lijkt me eerder een geval dat XP naar aanleiding van de nieuwe BIOS instellingen ook de boel opnieuw detecteerde. Zeker weten doe ik het ook niet.
Probeer anders eens de Knowledge Base van MS door te spitten. Best een leuke vraag trouwens.

You can't have everything. Where would you put it?

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Hoe ik het meestal doe bij vervanging van hardware:

- apparaat verwijderen in apparaatbeheer;
- eventuele extra softeware verwijderen;
- OS afsluiten en computer uitzetten;
- hardware verwijderen;
- computer opstarten;
- OS afsluiten en computer uitzetten;
- nieuwe hardware installeren;
- computer opstarten.

Klinkt misschien voor sommigen erg omslachtig, maar zo voorkom je wel problemen, omdat je stapje voor stapje werkt.

BIOS-aanpassingen zijn niet nodig als de schijven op 'auto' staan in het BIOS. Staan ze vast, dan moet je ze even opnieuw scannen in je BIOS.

• DeTrucIs
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09-2019
Voordat ik het BIOS vh mobo en de firmware van de NEC3500 heb geflashed, heb ik de oude DVD-rom verwijderd. Tevens zag XP in save mode wel dat de NEC3500 erin zat (en startte dus ook op).
Het flashen was waarschijnlijk niet eens nodig geweest, alleen het BIOS de IDE poorten opnieuw laten scannen.
Met mijn vraag ben ik ook niet zozeer op zoek naar een oplossing, maar naar het waarom.