Asus K8N Athlon 64 3000+ PC start niet op.

Pagina: 1
Acties:

• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:18

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Onlangs m'n PC geupgrade met een Asus K8N mobo, Athlon 64 3000+ processor en 512MB Infineon DDR ram o.a. om fatsoenlijk Half-life 2 te kunnen draaien.
Nadat het systeem een week probleemloos heeft gedraaid start het nu niet meer op. Bij het aanzetten hoor gaan de fans wel draaien en hoor ik ook de harde schijven, maar m'n monitor blijft zwart.
Als ik het bios reset dmv de jumper op het mobo kom ik wel in het bios, maar zodra ik het bios opsla wordt het scherm weer zwart en start de PC niet opnieuw op. Ik heb de settings waarmee ik algelopen weken gedraaid heb geprobeerd, alsmede de default setup, en een setup met zoveel mogelijk uitgeschakeld.
In het systeem was alleen de videokaart licht overklokt (Aopen GF4 TI4200 met het geheugen op 500Mhz als op de doos staat, en niet 443Mhz zoals standaard), de CPU werd goed herkent, en het geheugen stond op auto (cas3).

Systeem details:

Windows 2000 SP4
1x IMB HDD, 1x Maxtor HDD, 1x floppy
Soundblaster Live 5.1
Diamond Fireport 40 SCSI
Plextor CD brander en CD rom, 1x SCSI DVD
Enermax 430w voeding
Bios 1003

Dinsdag heb ik een Belkin N52 Nostromo gamepad geinstalleerd (zonder de specifieke Nostromo drivers of software, dus alleen als HID-device). Daarvan gaat nu het rode shift lapje branden als ik hem aanzet, terwijl eerder niet het geval was. Ik heb de gamepad inmiddels niet meer aangesloten.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Daytona op 19-12-2004 14:22 ]

Verwijderd

Als alleen je monitor zwart blijft LIJKT het een probleem met óf je monitor óf met je videokaart óf beide. Echter, je zegt dat je wel in BIOS kunt komen (en dus beeld hebt) nadat je de BIOS reset? Dat is zeker raar. Zet je wel de video mode (of iets dergelijks) op External AGP in BIOS (als je dat kunt?), anders op Auto?.

Ik zou eerst maar eens een andere videokaart proberen, omdat ie toch ligt is overgeclocked, kijken of dat enigzins helpt.

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Hoi dani,

Bedankt voor je reply. asl ik het bios reset heb ik idd wel gewoon beeld totdat ik het bios inga. als het bios dan opsla en verlaat spingt het scherm weer op zwart en gebrewurt er verder niks.
Ik heb zojuist een oudere videokaart in het mobo geprikt, maar dat maakt geen verschil. Ik heb de monitor voor de zekerheid even aangesloten op m'n laptop. Hij geeft prima beeld dus daar mankeert ook niets aan.

Verwijderd

Dan zou je toch zeggen dat er iets in de BIOS niet klopt. Probeer elke optie die IETS met Video/VGA te maken heeft eens te veranderen... Het lijkt meer een foutieve instelling dan defecte hardware.

Verwijderd

Hoi Daytona,

Heb gister zelf net met Asus gebeld, want ik had een dergelijk probleem. He wel een iets ander moederbord, maar ook een Athlon 3000+ (s939). Wat hij me wist te vertellen dat mijn probleem lag bij het feit dat het een Winchester core was. dat gaf problemen met die biosversie: Updaten dus! Heb er dubbel geheugen in om het lekker te laten lopen (Dual Channel), en door die eruit te halen was mijn probleem opgelost. Na de bios-update het er gewoon weer in gedaan. En het werkt nu vlekkeloos 8)

Misschien heb je er iets aan, succes

Verwijderd

Hij heeft al BIOS 1003, en dat is de meest recente. Kijk Maar

Mocht je willen terugflashen naar eerdere versies, of als er binnenkort een nieuwe uitkomt; hier staat hoe je moet flashen, met verschillende methodes: klik

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 18:00 ]

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-05 14:37
laatst ook bij een vriend van me gehad.

reepje ddr eruit gehaald (draaide 2 ddr staafjes) en met 1 geprobeert probleem gefixt.
daarna beide reepjes weer terug geduwt (in andere ddr sloten) en probleem opgelost!

zou t eens proberen als ik jou was
beetje vaag maar t zal inderdaad wel met een bios bug te maken kunnen hebben dus daarna ff updaten is wel slim.

[ Voor 20% gewijzigd door hoeretoeter op 17-12-2004 18:01 ]

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 08:43

DesertShooter

Afgekickt

Een vriend van me belt net met paniek op dat zijn computer niet meer opstart, hij heeft net 1 dag zijn computer, helemaal zelf in elkaar gezet:

Zijn hardware:
Asus K8N
Athlon 64 3000+ (s754)
2x A-Data 512 mb ram
Western Digital 80 Gb
400W No-name voeding.
Club3d Fx5700 128mb ddr

Zijn probleem:

Hij clockte zijn pc naar +- 2300 Mhz, (i.p.v 2000 mhz)
Hij resette zijn pc, en het beeldscherm ging niet meer aan... Helemaal niets..!

Dus hij vraagt aan mij of ik het eventueel even op GoT zou kunnen vragen... :O

Iemand een oplossing? Ik heb google af afgezocht.. en GoT ook...

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 15:28

vinnie1908

Appel != peer

CMOS gecleared?

Wat heb je allemaal al laten proberen? Waar heb je opgezocht, heb niet echt het idee dat je veel gezocht hebt. Afzoeken van Google haal je niet in je leven hoor ;)

[ Voor 85% gewijzigd door vinnie1908 op 17-12-2004 22:41 ]

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Effe een update,

Inmiddels geheugen in ander slot geprobeerd (heb 1x 512Mb), alle andere insteekkaarten/USB apparaten/printer/etc verwijderd, een PCI S3 Trio VGA kaartje geprobeerd en alle mogelijke Bios setting getest. Allemaal zonder resultaat.
M'n huidige videokaart (Aopen Aeolus GF4 Ti4200 AGP 128MB) in een andere PC getest; werkt zonder problemen.
Heb Asus gemaild, hopelijk kunnen zij me iets vertellen. Kan evt het bios nog terug flashen naar een oudere versie, maar aangezien het moederbord de hele week zonder problemen heeft gedraaid op het nieuwe bios, en ik de oudere biossen juist niet gebruikt heb, zie ik daar niet zoveel heil in.
Als ik het systeem zonder VGA-kaart opstart geeft 'ie geen piepjes. Ik weet niet of dat tegenwoordig nog steeds de bedoeling is, maar op oudere moederborden kreeg ik dan altijd een serie piepjes?

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Nog maar eens een update:

Heb inmiddels een nieuw K8N moederbord ontvangen. Vanmorgen geinstalleerd, en weer dezelfde problemen!

1 - PC aanzetten: scherm blijft zwart, fans spinnen wel op.
2 - Cmos gecleared: PC start normaal op tot de foutmelding Cmos settings wrong, press F1 enz.
3 - als ik F1 toets kom ik normaal in het bios, of (en dat is nieuw) ik krijg een zwart scherm met bovenin een blauwe balk, en in het midden 'WAIT...', waarna er verder niks gebeurt. Als ik F2 toets loopt de PC vast.
4 - als ik in het bios kom maakt het niet uit wat ik probeer, zodra ik 'save & exit' kom ik weer uit bij 1

Ik heb weer de gebruikelijke dingen geprobeerd (alle insteek kaarten eruit, bios zo 'kaal' mogelijk instellen, etc) zonder resultaat.

Ik ben zo langzamerhand ten einde raad. Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is een andere voeding/behuizing of een ander reepje geheugen. Zou daar de oplossing in kunnen zitten?

Verwijderd

Ik heb ook een Asus K8N met een Athlon 64 2800+ (overclocked: 240 MHz ipv 200 MHz fsb) en mijn PC start ook niet meer normaal op.
Als ik de power-button indruk dan spinnen de HDs op en de fans maar het scherm blijft zwart.

Ik heb ondertusse al een voorlopige oplossing gevonden door ofwel de powercable even uit te trekken ofwel de power-button ingedrukt te houden tot de PC terug uitgaat en hem dan onmiddellijk terug in te duwen.

Er hebben zich al veel 'rare' situaties voorgedaan zoals
- pc start op van de eerste keer, zonder beeld maar na een tijd hoor je wel het startup geluid van windows
- pc start maar er gebeurt niets, behalve de lichtjes van dvd en cd flikkeren wat
- ik trek de powercable even uit, pc start normaal op maar in windows werkt de USB muis dan weer niet (dus die ook even uittrekke en insteke)

Sinds ik eergisteren m'n RAM-module (512MB) van slot wou versteken en niet verder geraakte dan die witte klemmetjes los krijgen en terug vast doen (teveel prutswerk en te warm :p), krijg ik nu elke keer de boodschap "Overclocking failed press F1 to enter BIOS, F2 ..."
Als ik dan de FSB aanpas (bvb 1MHz hoger zet) start hij normaal op.

Ik kan niet juist meer zeggen wanneer het probleem begonnen is maar ik ben er vrij zeker van dat het niet aan het OC'en ligt want de PC heeft in het begin een tijdje normaal gewerkt.
Ik dénk dat het probleem zich is beginnen voordoen nadat ik m'n dvd brander heb geïnstalleerd (BENQ DW1620). Dus het is misschien een voeding probleem in combinatie met het RAM?

Als iemand een betere oplossing weet dan de mijne…let me know

specs:
Asus k8N
Athlon 64 2800+
512MB Twinmos PC3200
Sapphire ATI 9600 Pro
Windows XP

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Probeer eens een ander reepje geheugen en probeer alle banks eens uit. @ Kricke specifiek: wat voor voeding heb je? En al een BIOS-reset/-update geprobeerd?

Verwijderd

BIOS-reset nog niet. BIOS-update (1007) wel en het probleem blijft

Voeding: DEER DR-A300ATX 300W

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 15:23 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 13:39:
[...]
Ik kan niet juist meer zeggen wanneer het probleem begonnen is maar ik ben er vrij zeker van dat het niet aan het OC'en ligt want de PC heeft in het begin een tijdje normaal gewerkt.
[...]
Het eerste wat ik zou doen bij een onstabiel systeem is de overclock er af halen. Het kan volgens mij namelijk wel dat je systeem een tijdje werkt met die overclock en pas een week later raar begint te doen (ik zou zeggen een maand minimum om te weten of je systeem stabiel is, of prime of iets dergelijks runnen)
Dit is door een warmte probleem waarschijnlijk, en het is niet dat je CPU die overclock aankan dat je geheugen ook mee kan. Mijn PC (Athlon64 2800+) gaat max tot een 248MHz FSB maar als ik deze op 240MHz constant zou zetten ben ik er toch bijna zeker van dat ik na een tijd problemen krijg. Dit ligt bij mij waarschijnlijk aan het geheugen.

offtopic:
Dit is al een oud topic, je kan misschien beter een nieuw topic beginnen.

Verwijderd

ik zal m'n geheugen eens in een ander slot steken en eventueel die OC eraf halen

maar dat is iets voor (over)morgen :z

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 21:13 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Kricke, je moet echt eens een andere voeding proberen. Weet niet hoeveel hij op de 12-Volt lijn kan leveren, maar denk iets van minder dan 15A en dat is echt te weinig. Je zult moeten zoeken naar een A-merk voeding, maar probeer het eerst eens met een krachtigere voeding, of dat het probleem wel is.

Verwijderd

dank je voor de raad Virus _/-\o_

Verwijderd

Heb ondertusse een nieuwe voeding (LC Power 420W) en een extra latje 512MB PC3200 gekocht.
Na een lange tijd normaal te hebben opgestart, is het probleem wedergekeerd. Het moet iets te maken hebben met het overclocken maar ik vind er niet echt een logisch patroon in.

Dus aan alle mensen die er over denken om een Asus K8N mobo te kopen (alsof je dat nu nog kan/wil doen ;))...niet doen als ge wil overclocken.
Pagina: 1