Mag je een elco gelijk aan 12v hangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 686 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Haloa,

Ik heb sinds kort om mijn motor m`n knipperlichten in m`n achterlicht. Achterlicht bestaat uit 2 rondjes, en ik wil dus dat in 1 van die rondjes geen achterlicht brandt als het knipperlicht aan staat.

Kortom: Per rondje zitten er 3 lampjes in: 1x normaal licht, 1x remlicht, 1x knipperlicht.
Ik wil met een relais dus het normale en remlicht afschakelen als het knipperlicht aan staat. Maar het licht moet nog een halve seconde nadat het knipperlicht uit is, uit blijven. (zodat het rondje ook echt uit gaat ipv weer op rood gaat, valt minder op). Hiervoor wil ik een elco over het relais plaatsen.
Maar kan ik die gewoon op de 12v aansluiten? In theorie maak je dan even een kortsluiting, maar zou het werken in praktijk?

edit: Foto van het achterlicht
Afbeeldingslocatie: http://hobo.dyndns.org/Achterlicht5.JPG

Bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Rempage0611 op 17-12-2004 14:00 ]

Verwijderd

als je een 12 v elco doet en een weerstandje erbij mag het wel van mij :D

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Ik heb geen id hoeveel vermogen een relais trekt, en uitrekenen wat voor elco en weerstand ik nodig heb, gaat hier niet lukken ben ik bang.

Verwijderd

wil je 'm over je relais zetten? over je achterlicht lijkt me veel toffer eigenlijk (gaat langzaam aan).

en hoe zat het ook weer met uitrekenen? t = 1/sqrt(RC) geloof ik he? (nu moeten andere usertjes me ff helpen hoor)

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Ja het is voor over het relais. Wat zal er gebeuren als je een elco direct op de 12v zet? Boem?

Verwijderd

Nee, dan is ie gewoon in 1 keer vol.
Tenminste, als je hem niet verkeerd om hebt.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 16:07 ]

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 16:07:
Nee, dan is ie gewoon in 1 keer vol.
Tenminste, als je hem niet verkeerd om hebt.
Wat dan als een een elektrolyse condensator hebt Dan is het idd Boem

je kunt volgens mij en elko en een weerstand pakken en paralel over de relais zetten maar geen garantie dat het werkt. Door middel van de weerstand kun je dan de tijd bepalen hoe lang de elko stroom gaat leveren. volgens mij zijn er best wel elko's die 12 volt kunnen hebben hoor, maar zorg voor een weerstand die wel een aantal watt kan hebben.

Correct me if i Wrong

[www.ganzz.nl]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:02
Waarom heb je dan een weerstand nodig, je kan een elco gewoon direct over de spoel van het relais zetten. als je maar een voldoende hoog voltage neemt en de polariteit goed zit dan gaat er weinig mis

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45

_Ernst_

Mark It Zero!

Ganzz schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 17:06:
[...]

je kunt volgens mij en elko en een weerstand pakken en paralel over de relais zetten maar geen garantie dat het werkt. Door middel van de weerstand kun je dan de tijd bepalen hoe lang de elko stroom gaat leveren. volgens mij zijn er best wel elko's die 12 volt kunnen hebben hoor, maar zorg voor een weerstand die wel een aantal watt kan hebben.

Correct me if i Wrong
ok :P
elko mag je er ook gewoon direct aanhangen, denk maar aan de buffer elkos in voedingen die de spanning afvlakken.
Het is wel zo dat er een redelijke inschakelstroom loopt omdat de weerstand van een ontladen elko 0 ohm is. Bij zware voedingen met elko's van in de orde van 10 mF is een inschakelvertraging dan ook geen overbodige luxe.
Maar met kleinere condensatoren levert het geen problemen op en kunnen gewoon aangesloten worden zonder weerstand.

Last.fm

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 21:35

Pogostokje

* twiet *

Levert een spoel in een relais niet tijdelijk een stroom op in omgekeerde richting als de spanning wegvalt? Een soort na-effect van zo'n spoel? Het is al te lang geleden, maar er staat mij iets bij van dit. Verder heb ik er geen verstand van maar misschien dat bij iemand anders nu een alarmbelletje afgaat. ;)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Joppnl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
je mag de elco ook zonder weerstand gerust direct ad 12V hangen MITS het voltage van de elco groter is dan 12V, 16V is een gebruikelijke waarde.

Het laden en ontladen van een elco gaat via een logaritmische kromme maar in t kort: in t begin gaat t snel, maar het laatste gedeelte gaat steeds moeizamer.

In jouw geval: je hangt een elco van min 16V over het relais, let WEL op de polariteit (+ en -, staat aangegeven op de elco, anders is het een flinke klap en het stinkt ontzettend....).

Op het moment dat je de elco geladen wordt gaat dit vrijsnel, er is immers alleen de weerstand van de (voedings)draad. Het ontladen (en als ie dus het relais moet aansturen) gaat dan via de weerstand van de spoel vh relais.

Nou is het een beetje experimenteren welke waarde je nou exact nodig hebt, hoeveel uF (microFahrad), hoe hoger deze waarde des te langer de elco in staat is het relais vast te houden. Je kan dat theoretisch berekenen maar het hangt van vele factoren af, o.a. hoeveel weerstand jous relaisspoel heeft etc etc etc. Dus: koop een paar van die dingen en probeer het.

Overigens als de tijd te kort is mag je een 2e (of 3e of 10e etc) parallel zetten, de waarde vd elco's mag je dan optellen (en dus de factor tijd ook).

Verwijderd

elco op gelijkspanning is open kring, dus kortsluiten ga je zeker niet doen :)

• Joppnl
Pogostokje schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 17:12:
Levert een spoel in een relais niet tijdelijk een stroom op in omgekeerde richting als de spanning wegvalt? Een soort na-effect van zo'n spoel? Het is al te lang geleden, maar er staat mij iets bij van dit. Verder heb ik er geen verstand van maar misschien dat bij iemand anders nu een alarmbelletje afgaat. ;)
ja, klopt. Levert een piekspanning van honderden volt.

Is DODELIJK voor electronica maar ik betwijfel of dat problemen geeft met deze simpele schakeling.

En anders: even een diode (bv 1n4001 (of hoger)) parallel in SPER (!) over de spoel vh relais zetten.

• Joppnl
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 17:19:
elco op gelijkspanning is open kring, dus kortsluiten ga je zeker niet doen :)
mee oneens: als de elco volledig ontladen is (en dat zal ie altijd zijn met een belasting (in dit geval de weerstand vd spoel vh relais)) dan is de elco gewoon een kortsluiting.

Echter de tijd dat ie dit is is zo kort omdat de elco zeer snel laadt en de kortsluiting geen enkel probleem is, WEL trouwens bij bv voedingen van eindtrappen van geluidsversterkers, vandaar dat je daar dan ook een trage zekering in zet.

nog even dit:

laadtijd RC netwerk op 99%=5*R*C

Je krijgt een elco nooit op 100% geladen, in de electronica gebruiken we de 5RC regel, dan zit je op 99% oftewel,

neem een elco van 1000uF (is al een knappen jongen) stel dat het relais een weerstand heeft van 150 ohm dan is (tau)T

5.150.(1000.10-6)=0,75 sec. Oftewel: de volle elco zal binnen de seconde weer leeg zijn (stuurt het relais dus een krappe sec aan).

Opladen gaat veel sneller, de weerstand is dan alleen die van de draden.

Ik weet niet wat de weerstand vh relais is maar je ziet dat je toch wel een knappe elco nodig hebt maar gewoon proberen (Try and Error methode :-)

zo...en nou ga ik weer wat anders doen......

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp doen je remlicht en je achterlicht het beide niet meer zodra je richting begint aan te geven?
Dat lijkt me niet een goed idee...

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

virus.elektro

profesionele monitor sloper

* virus.elektro heeft zoiets uitgeprobeerd in een bracket. bij mij op school hebben we allemaal brackets, dit is om te zorgen dat je je eigen server kan draaien, op een pc van school.

daarom hadden een tweetal tweakers er lichtjes in gemaakt. _ferry_ heeft groene en _bladerunner blauwe volgens mij.

ik kon niet achter blijven maar het moest wel speciaal zijn. ik heb rood en blauw en ze blijven na gloeien na het uitschakelen van de pc. ik heb dit gedaan met een elco van 0.47F, 5.5V. deze wordt via een diode en een weerstand op geladen tijdens het aanstaan. tijdens het uitstaan ontlaat de accu zich ov de ledjes.
ik heb dit geheel een keer uitgetes zonder weerstandt en het ging goed maar de elco werd wel warm. dus een weerdstand lijkt mij handig

[ Voor 3% gewijzigd door virus.elektro op 17-12-2004 20:41 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Ok heb het voor elkaar: 2200uF 16V elco, 100 ohm weerstand does it :)
Zonder weerstand werkt t ook maar dan trek je net op het begin een vonk (je hebt heeeeeel even kortsluiting in theorie). Met die 100ohm is de elco ook zowat gelijk vol, en voor de afvaltijd maakt het ook niet uit.
Ook heb ik (uiteraard) een vonkblusdiode over het relais gezet.
@exter: Nee 1 van de 2 lichten gaat uit, het is dubbel uitgevoerd, zie plaatje.

[ Voor 3% gewijzigd door Rempage0611 op 18-12-2004 01:08 ]

Verwijderd

Diode kan geen kwaad maar is echt niet nodig als het relais niet door een halfgeleider wordt aangestuurd.
Piek hoef je niet bang voor te zijn, die wordt juist door die elco gedempt.

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Die piek wordt in mijn schakeling niet door die elco gedempt omdat er een 100 ohm weerstand in serie met die elco staat.

Verwijderd

Als jij tevreden bent ben ik het ook....

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:25
Ganzz schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 17:06:
[...]

Correct me if i Wrong
bij elektrotechniek in delft, hadden we zat elco's liggen die we gewoon op 48V op konden naaien en dan vervolgens ook net zo hard ontladen, en dat waren geen gekke elco's ofzo hoor :P

Adjust non olet, plerumque...

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Het uiteindelijke resultaat:

650uF was voor deze relais al genoeg
Afbeeldingslocatie: http://hobo.dyndns.org/knipper2.jpg

Hier een filmpje van een test van 1 kant, de andere kant staat dus normaal aan:

http://hobo.dyndns.org/knipper.MPG

[ Voor 58% gewijzigd door Rempage0611 op 25-12-2004 13:35 ]

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Rempage0611 schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 13:34:
Het uiteindelijke resultaat:

650uF was voor deze relais al genoeg
[afbeelding]

Hier een filmpje van een test van 1 kant, de andere kant staat dus normaal aan:

http://hobo.dyndns.org/knipper.MPG
Maar nu brand je linker licht er niet bij maar dat kan ook gewoon neem ik aan .
Erg leuk trouwens zo

Ik heb weer niet goed gelezen sorry

[ Voor 4% gewijzigd door Haeg op 25-12-2004 15:16 ]

Pagina: 1