[win2k3] Terminal Services Warning (expire in 3 days)

Pagina: 1
Acties:

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-04 16:45
Ik kreeg net op een server (windows 2003) die ik beheer de melding:

Terminal Services Warning
Your terminal services temporary client license will expire in 3 days.
Please contact your system administrator to get a permanent license.

Volgens mij heeft dit te maken met dat ik geen licenties heb voor een terminal server. Maar je zou toch ongelimiteerd gebruik kunnen maken hiervan voor beheer doeleinden? Ik denk dat tijdens de instalatie van die machine (heb ik niet zelf gedaan) ingesteld dat hij in applicatie mode moet werken ipv in de admin mode.
Mijn ervaring met windows 2003 is vrij beperkt en ik kan ook niet vinden waar ik in moet stellen dat hij in admin mode moet gaan draaien.

Of sla ik de plak volkomen mis?

...

Verwijderd

Je kan gewoon het externe buroblad van win2k3 gebruiken om de server remote te beheren. Ik denk dat je de TS gewoon kan verwijderen via configuratiescherm --> software.

Verwijderd

waarom had je eigenlijk de terminal service draaien op een machine die daar niet voor dient (blijkbaar)?

kun je weer opnieuw gaan installeren en zo :P

Verwijderd

Verwijder HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\MSLicensing en het probleem is opgelost, deze key wordt automatisch weer opnieuw aangemaakt bij je volgende TS connectie.

Verwijderd

Haranaka,
Als je kijkt in terminal services licensing dan zul je waarschijnlijk zien dat de client licentie verloopt. Als je gebruik maakt van een client met besturingssysteem W2K of WXP dan heb je er geen last van bij clients die draaien onder W95 en W98(SE) verloopt die als je in application mode draait.
Opnieuw een client licentie aanmaken werkt niet of je moet de netwerkkaart omwisselen registratie gebeurt afaik op basis van MAC adres van de NIC.

Twee keuzes dus

WXP gaan draaien of de NIC in het workstation wisselen

suc6

vaxman

• mutsje
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

Haranaka schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 12:52:
Ik kreeg net op een server (windows 2003) die ik beheer de melding:

Terminal Services Warning
Your terminal services temporary client license will expire in 3 days.
Please contact your system administrator to get a permanent license.

Volgens mij heeft dit te maken met dat ik geen licenties heb voor een terminal server. Maar je zou toch ongelimiteerd gebruik kunnen maken hiervan voor beheer doeleinden? Ik denk dat tijdens de instalatie van die machine (heb ik niet zelf gedaan) ingesteld dat hij in applicatie mode moet werken ipv in de admin mode.
Mijn ervaring met windows 2003 is vrij beperkt en ik kan ook niet vinden waar ik in moet stellen dat hij in admin mode moet gaan draaien.

Of sla ik de plak volkomen mis?
Misschien is het handig als je eerst eens een boek gaat lezen voordat je uberhaupt terminal server gaat installeren op een windows server 2003 server en daarna doodleuk gaat melden dat je kennis beperkt is. Is niks mis met beperkte kennis maar windows heeft nog altijd the all mighty HELP functie waar in remote desktop keurig beschreven is wat het is en waarvoor het bedoeld is....

• Haranaka
  • Laatst online: 05-04 16:45
mutsje schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 17:23:
[...]

Misschien is het handig als je eerst eens een boek gaat lezen voordat je uberhaupt terminal server gaat installeren op een windows server 2003 server en daarna doodleuk gaat melden dat je kennis beperkt is. Is niks mis met beperkte kennis maar windows heeft nog altijd the all mighty HELP functie waar in remote desktop keurig beschreven is wat het is en waarvoor het bedoeld is....
Misschien handig als jij eerst leest wat ik schreef in mijn openings post, ik had die machine niet geinstalleerd. Mijn kennis van win2k zegt mijn dat TS 2 versies heeft, een admin mode en een app mode. Ik ging er vanuit dat dit ook geld voor win2k3, dat blijkt niet zo te zijn. Voor de admin mode moet je remote desktop gebruiken ipv TS, voor iemand die dat niet weet is het verwijzen naar de help van rpd een beetje dom.

De rest van de mensen bedankt voor de bijdrage.

...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Haranaka schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 19:25:
Ik ging er vanuit dat dit ook geld voor win2k3, dat blijkt niet zo te zijn. Voor de admin mode moet je remote desktop gebruiken ipv TS, voor iemand die dat niet weet is het verwijzen naar de help van rpd een beetje dom.
en dat staat daar wel degelijk duidelijk in ;)

F1 > administration and scripting tools > remote administration tools

Zo dom is het ook weer niet dus, wellicht een beetje bot overgebracht, maar das weer wat anders.

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 18-12-2004 11:54 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mutsje
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

....

[ Voor 100% gewijzigd door mutsje op 18-12-2004 15:54 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
No license is required for up to two simultaneous remote connections in addition to the server console session.
Dat is wat er in de help staat. Dit lijkt mij behoorlijk duidelijk. Ik zit nu in een situatie waar een Windows 2000 laptop dezelfde melding als de topicstarter geeft, de rest van de Windows 2000 PCs geeft deze melding niet. Zodra er wordt verbonden met een Windows XP prof Remote Desktop Server geeft de laptop geen problemen.

offtopic:
*knipknip voor lift :+

[ Voor 18% gewijzigd door kamerplant op 21-12-2004 21:13 ]

🌞🍃

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je hebt enkel geen licenties nodig als je server waar mee je connect in 'administrative' mode draait, doet ie dat niet heb je een TS licensing server nodig.

In welke modus draait jouw TS ? :)

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-04 22:11

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

TS kun je verwijderen en dan weer toevoegen als RA ipv application mode.

Is dit toevallig na 120 dagen?? Zou ik graag willen weten want ik wil dezelfde versie thuis ook installen en als ie er na 120 dagen uit knalt hou ik het mooi bij m'n SB versie

Specs: Server, WS boven, WS beneden

Verwijderd

elevator schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 15:02:
Je hebt enkel geen licenties nodig als je server waar mee je connect in 'administrative' mode draait, doet ie dat niet heb je een TS licensing server nodig.

In welke modus draait jouw TS ? :)
win2k3, dus als ts geinstalled is, is dat vergelijkbaar met win2k app mode.

remote desktop in win2k3 is gelijk met de win2k admin mode. (ts admin mode bestaat dus niet meer... overigens is wel de ts service draaiend als je remote desktop aanvinkt :))

@ddemolition: na 90 dagen

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2004 15:11 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 15:09:
win2k3, dus als ts geinstalled is, is dat vergelijkbaar met win2k app mode.
Ik reageerde op de post van Datafeest (wat niet de TS is) - en die geeft niet aan over welke server versie hij het heeft :)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
elevator schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 15:36:
[...]

Ik reageerde op de post van Datafeest (wat niet de TS is) - en die geeft niet aan over welke server versie hij het heeft :)
TS staat natuurlijk voor Terminal Services, ik dacht Topic Starter, dus raakte zelf even door de war 8)7

De server is niet door mij geinstalleerd. Ik gok dat hij op de mode staat waarin Win2k3 Standard standaard staat, ik heb momenteel niet de mogelijkheid om dit te controleren. Overigens krijgen andere clients niet deze melding hè.
Ik ben zelf niet zo bekend met het server gebeuren van Windows...

🌞🍃

• elevator
  • Niet online

elevator

DataBeest schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:35:
De server is niet door mij geinstalleerd. Ik gok dat hij op de mode staat waarin Win2k3 Standard standaard staat, ik heb momenteel niet de mogelijkheid om dit te controleren. Overigens krijgen andere clients niet deze melding hè.
Ga dat eerst maar eens uitzoeken dan - op deze manier kunnen we er weinig over zeggen :)

Het licentie beleid van Terminal Services is behoorlijk moeilijk - op zich is dat geen probleem want terminal services zijn ook niet echt zaken waar amateurs zich mee bezig moeten houden - daarvoor hangen er veel te veel gebruikers voor aan zo'n server.
Laat die opmerking over Linux dan weg ;) :*

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DataBeest schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:35:
De Remote Desktop functie in 2003 is vergelijkbaar met die van XP, perfect dus voor remote beheer.
Het is juist één van de nieuwe (nieuw!! nieuw!! ) gewijzigde dingen t.o.v. 2000 Server, en meestal betekent dat dat zoiets duidelijk in de (online) documentatie aangegeven wordt.

Juist met een OS waar je (nog) niet (zo) bekend mee bent, is het van belang de documentatie te lezen (howto's, online help).

Dat doe je ook met *nixen, dus waarom opeens niet met 2003 ?

Omdat het "toch maar wizardjes klikken" is?

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 21-12-2004 22:12 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1