Toon posts:

[Browsers] Idee m.b.t. het standariseren

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of het niet handig zou zijn om bepaalde veelgebruikte DHML-oplossingen in te bakken in de browser? Qua oplossingen zat ik o.a. te denken aan de onderstaande zaken:

Mouseover buttons:

HTML:
1
<input type="mouseover" src="mouseover.png" transition="fade">

Vervolgens zou de mouseover.png moeten bestaan uit een nieuw soort PNG-formaat waarbij je standaard drie vaste layers hebt: out, over, clicked. De plaatjes voor de mouseover zijn dus verwerkt in één bronplaatje. Verder is transitions optioneel.

Uitschuifmenu:

HTML:
1
2
3
4
5
<menu value="Mijn uitschuifmenu">
    <item>Sub 1</item>
    <item>Sub 2</item>
    <item>Sub 3</item>
</menu>

|-----------------------------|
| Sub 2
| Sub 3

Formuliervalidatie:
HTML:
1
2
3
<form>
    <input type="text" valtype="int" valmsg="Dit tekstveld accepteert alleen gehele getallen"> 
</form>

Ik ben benieuwd wat jullie van de bovenstaande ideeën vinden?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 12:40 ]

Verwijderd

Hmm, zie http://whatwg.org/specs/

Backbase zit hier trouwens ook mee te knutselen.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Voor de onmouseover hebben we al de CSS equivalent :hover :)

En waarom zoiets in de browser inbakken, je kunt ook een js library maken waar al die standaard dingen in zitten, daar komt bij dat elke mouseover weer anders is.

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-05 15:12
Uitschuifmenu's is vrij zinloos om zoiets in HTML op te nemen, want dan ga je een onderscheid maken tussen niet-uitschuif-menu's en uitschuif-menu's en daar is semantisch gezien geen verklaring voor op te brengen. CSS is daarom de manier om daar onderscheid in te brengen.

Formuliervalidatie komt er in die whatwg specs die anne al vernoemde. En onmouseover-elementen zijn al helemaal zinloos in een mark-uptaal, vind je niet? :)

Skat! Skat! Skat!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:13

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Interssant idee, maar om zoiets te ontwikkelen is het zeker niet de bedoeling dat dit enkel browser-gerelateerd zou zijn (dan wordt het direkt grandioos misbruikt om incompatibiliteiten in te bouwen)..

Maar zou zoiets een standaard binnen de HTML-specificatie kunnen zijn:
de modulaire structuur van XHTML1.1 is daar al op gericht, in dit geval specifiek de ontwikkeling van Xforms:
http://www.w3.org/MarkUp/Forms/

basis uitgangspunten zullen dan zijn
• backwards compatibility, alswel bruikbaarheid voor useragents die andere vormen van weergave ondersteunen (dus ook bv via stembesturing, naar ik meen is Xforms ook uitstekend toepasbaar om telefoon-applicaties aan te sturen)
• zorg ervoor dat de gebruikte content altijd onderdeel is van de code, dus niet een plugin-structuur waar de content extern wordt aangeroepen, maar deze direkt inline binnen de pagina staat

een element dat 'mouseover' heet is dus niet erg praktisch, dat is erg afhankelijk van besturing via een scherm-systeem (en zelfs multi-windowed met een pointer device).
verder zou het onpraktisch zijn als verschillende 'staten' allemaal opgeslagen worden in een extern document, dan heb je feitelijk precies hetzelfde als een object met een flash-movie erin

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
André schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 12:42:
Voor de onmouseover hebben we al de CSS equivalent :hover :)

En waarom zoiets in de browser inbakken, je kunt ook een js library maken waar al die standaard dingen in zitten, daar komt bij dat elke mouseover weer anders is.
1. Met hover moet je alsnog een aparte klasse aanmaken wanneer je met verschillende plaatjes werkt.

2. Juist omdat dergelijke technieken veel gebruikt worden lijkt het me handig als juist niet iedereen een library hoeft te schrijven. Tevens lijkt het me dat verschillende soorten mouseovers perfect mogelijk zijn binnen mijn voorsgestelde oplossing.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:48
Als je je afvraagt of het misschien interessant is zou ik eens met ontwikkel-teams van die dingen gaan praten :) Aardig idee, -daar niet van- maar ik zie het nut van discussie op dit forum er niet van in.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.