Ik ben me dus rotgeschrokken van de jaarrekening Eneco (elektriciteit). Ik moet ff 500 euro extra betalen over het afgelopen jaar. Vorig jaar was ook al horror. Nu heb ik bar weinig verstand van elektrotechniek, maar ik vroeg me af wat het gemiddeld (of normaal) verbruik is van o.a. koelkast, elektrische verwarming, een pc en andere veel voorkomende hardware (in de breedste zin van het woord). En hoe vertaal ik dat naar concrete getallen die ik ook op mijn jaarrekening zie staan.
Bijvoorbeeld: ik heb een verbruik van 1593 kWh (nacht) + 1430 kWh (dag) = 3023 kWh
Dat is hoger dan vroegah. Bijna twee keer zo hoog. Maar ik heb dus ook sinds 1,5 jaar een server in de kast staan en mijn pc voor dagelijks gebruik staat ook heel veel aan (dagelijks meerdere uren). Wat zou dat aan verbruik opleveren (ongeveer)? En wat betekent kWh, als er 300 watt staat op een apparaat is dat dan 0,3 kWh, en per uur of per dag of hoe gaat dat?
Bijvoorbeeld: ik heb een verbruik van 1593 kWh (nacht) + 1430 kWh (dag) = 3023 kWh
Dat is hoger dan vroegah. Bijna twee keer zo hoog. Maar ik heb dus ook sinds 1,5 jaar een server in de kast staan en mijn pc voor dagelijks gebruik staat ook heel veel aan (dagelijks meerdere uren). Wat zou dat aan verbruik opleveren (ongeveer)? En wat betekent kWh, als er 300 watt staat op een apparaat is dat dan 0,3 kWh, en per uur of per dag of hoe gaat dat?