Toon posts:

N.a.v. de jaarrekening: Energieverbuik van diverse hardware

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me dus rotgeschrokken van de jaarrekening Eneco (elektriciteit). Ik moet ff 500 euro extra betalen over het afgelopen jaar. Vorig jaar was ook al horror. Nu heb ik bar weinig verstand van elektrotechniek, maar ik vroeg me af wat het gemiddeld (of normaal) verbruik is van o.a. koelkast, elektrische verwarming, een pc en andere veel voorkomende hardware (in de breedste zin van het woord). En hoe vertaal ik dat naar concrete getallen die ik ook op mijn jaarrekening zie staan.

Bijvoorbeeld: ik heb een verbruik van 1593 kWh (nacht) + 1430 kWh (dag) = 3023 kWh

Dat is hoger dan vroegah. Bijna twee keer zo hoog. Maar ik heb dus ook sinds 1,5 jaar een server in de kast staan en mijn pc voor dagelijks gebruik staat ook heel veel aan (dagelijks meerdere uren). Wat zou dat aan verbruik opleveren (ongeveer)? En wat betekent kWh, als er 300 watt staat op een apparaat is dat dan 0,3 kWh, en per uur of per dag of hoe gaat dat?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-02 19:32

tweakerbee

dus..?

300W een uur aan laten staan is 0,3kWh (je pc vreet overigens niet de volle 300W).
300W een dag aan laten staan is dus 24x0,3=8kWh etc.

Gemiddelde vermogens van je koelkast e.d. zou ik niet weten.

You can't have everything. Where would you put it?

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
300 watt = 0.3kWu. Er vanuit gaande dat de pc dan wel de volle 300 watt verbruikt, echter zal hij dit niet doen. Maar stel. Als hij een jaar lang 24 uur per dag aan staat is dat:
0.3 * 24 * 365 = 2.628 kWu

Edit: shit.. weer is iemand me voor..

[ Voor 10% gewijzigd door Edmund op 17-12-2004 12:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik die PC uitzet, dan scheelt dat aardig wat kWh? (Hij staat overigens al uit hoor, sinds die rekening binnenkwam |:()

Verwijderd

Topicstarter
Dus de h staat voor uur? Nog een vraag dan: waarom is de rekening gespecificeerd in kWh, als je apparatuur per uur energie verbruikt, dan kom je toch op een totaal aan verbruikte energie, dus gewoon kW?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Je zou best eens kunnen overwegen om een energiemeter aan te schaffen en die eens op je apparatuur aan te sluiten. Dan kun je redelijk eenvoudig de echte stroomvreters eruit halen :)

Wat dacht je van bijvoorbeeld het op stand-by laten staan van televisie/radio? Opladers van telefoons e.d. Stelt allemaal niet zoveel voor maar als je het optelt dan kun je er best wat op besparen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 11:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 12:43:
Dus de h staat voor uur? Nog een vraag dan: waarom is de rekening gespecificeerd in kWh, als je apparatuur per uur energie verbruikt, dan kom je toch op een totaal aan verbruikte energie, dus gewoon kW?
Nee. kW (of beter: W, voor Watt) is het momentane verbruik. Watt staat namelijk voor Joule/seconde. Net zo iets als het verbruik voor de auto. Het momentane verbruik meet je in liter/uur, het totale verbruik in liter.

3000 kWh is trouwens helemaal niet zo gek veel. Ik verbruik meer dan dat. Als je dan ook nog 500 euro moet bijbetalen is gewoon het voorschot te weinig.

Voor een normale PC mag je op 100-130W rekenen. Er zijn genoeg topics op GoT die je daar een indruk van kunnen geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 17-12-2004 12:52 ]

Signatures zijn voor boomers.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Die tip van de energiemeter is helemaal zo gek nog niet.
Een oude vriezer of koelkast kan bijvoorbeeld ook best wel heel erg veel trekken, zoveel dat het uitkan om een nieuwe te kopen, die een stuk zuiniger is.

Maar goed per apparaat kun je dus kijken wat het kost door de kWh-prijs * 24* 365 te doen. Neem dan wel het verbruik in kW, dus 100Watt = 0.1 kW.

Sluit zo'n meter ook eens aan gedurende een week op je TV, dan kun je ook een schatting maken van het werkelijke gebruik.
Van een koelkast ben je er met een 24 uur al wel achter.

Oh en giet je koffie in een thermoskan. Die dingen (koffiezetapparaten) vreten energie, net als alle andere electrische verwarmers.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Tijsje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-02 09:41
Ik zie dat je hebt over een elektrische verwarming, deze dingen verbruiken meestal enorm veel!
Kijk eens hoeveel watt dat ding is.

• ahendriks
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:38
2628... slik... dat is wel heel veel.. weet iemand wat dit kost in euries?

'k geloof dat ik m'n PC maar wat minder aan moet laten staan... 'k ging er vanuit dat m'n PC hooguit 100 euries per jaar aan stroom koste....

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

De pest is dat je niet zo veel hebt aan het aantal kWh; je kan daaruit namelijk niet afleiden hoe duur zo'n apparaat per jaar is omdat een groot gedeelte van je rekening bestaat uit vaste posten. Een belangrijke vaste post is het transport van de stroom, en dat is niet gespecificeerd op je rekening. Je stroomleverancier kan je ook niet vertellen hoe dat is opgebouwd.

Je komt er dus niet achter wat het scheelt als je bv. van twee servers één server maakt.

Bloed, zweet & koffie

• TD-er
Vilenin schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 13:00:
De pest is dat je niet zo veel hebt aan het aantal kWh; je kan daaruit namelijk niet afleiden hoe duur zo'n apparaat per jaar is omdat een groot gedeelte van je rekening bestaat uit vaste posten. Een belangrijke vaste post is het transport van de stroom, en dat is niet gespecificeerd op je rekening. Je stroomleverancier kan je ook niet vertellen hoe dat is opgebouwd.

Je komt er dus niet achter wat het scheelt als je bv. van twee servers één server maakt.
Op de site van essent staat het vrij duidelijk aangegeven wat de verdeling van de kosten zijn.
Ik ga er dan maar even vanuit dat de prijzen tussen de verschillende leveranciers niet zoveel uitmaakt.

zo uit mijn hoofd betaal je ~12 euroct per kWh (was vroeger een kwartje vandaar, dus ik zal ook wel schrikken als ik het zometeen ga opzoeken :) ) maar nogmaals je PC met een 300Watt voeding gebruikt geen 300Watt. Dat stickertje op de voeding geeft alleen maar aan dat 'ie dat kan leveren.

edit:
linkje naar de prijsopbouw en de tarieven

[ Voor 8% gewijzigd door TD-er op 17-12-2004 13:06 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vilenin schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 13:00:

Wat is dat voor onzin? De prijs voor een kWh staat normaal gewoon op de jaarafrekening en anders kun je die bij je energieleverancier opvragen. Ook transportkosten (niet vast maar per kWh) en vastrecht (wel vast) staat normaal op je rekening of kun je bij je leverancier opvragen.
Zie bijvoorbeeld hier voor de tarieven van Essent.

Verwijderd

Topicstarter
De eneco specificeert voor transport 0,0153 (laag) en 0,0445 (hoog) per kWh verbruik. Maar veel andere kosten zijn idd niet variabel, constant dus. Maar je kunt wel ver komen met het uitrekenen.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 16:54

EXX

EXtended eXchange

Ik had afgelopen jaar een verbruik van pakweg 3900 kWh nachtstroom en 1100 kWh dagstroom.

De grootste stroomvreters zijn bv.:

• Elektrische boiler
• Wasdroger
• Elektrische kookplaat

Als we een weekje op vakantie zijn, zie je het nachtverbruik gewoon halveren omdat de boiler 's nachts nauwlijks hoeft te verwarmen. Alles wat elektrisch verwarmt, vreet stroom.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Maasluip schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 13:04:
[...]
Wat is dat voor onzin? De prijs voor een kWh staat normaal gewoon op de jaarafrekening en anders kun je die bij je energieleverancier opvragen. Ook transportkosten (niet vast maar per kWh) en vastrecht (wel vast) staat normaal op je rekening of kun je bij je leverancier opvragen.
Zie bijvoorbeeld hier voor de tarieven van Essent.
Ik kom op deze link uit, en dat vind ik toch bijzonder onoverzichtelijk.

Ik heb hierover met de leverancier (Eneco) en de transporteur (E-Net-beheer, ook Eneco) gebeld en die geven gewoon toe dat het ondoenlijk is om uit te rekenen. Ik werk bij een milieu-adviesbureau dat o.a. dit soort dingen voor bedrijven uitrekent, en ik begrijp van de adviseurs dat het vrijwel onmogelijk is om een goeie berekening te maken van wat iets precies kost.

Ik zuig het niet uit m'n duim hoor, probeer het maar eens uit te rekenen i.p.v. alleen de formule te bedenken. Als het je lukt, hoor ik het graag want ik wil het ook weten :)

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt zover allen voor de uitleg.

Sinds die rekening staat me server meestal uit (zonde toch) en slaap ik op een ijskoude zolderkamer omdat ik die elektrische kachel ook heb uitgeschakeld. Overigens verdenk ik ook m'n koelkast van het vreten van stroom, want dat ding is nogal oud, en zit regelmatig vol ijs rondom het vriesgedeelte.

Ik zal eens gaan kijken voor zo'n energiemeter, wat kost dat?

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
ik weet niet wat voor server je hebt maar wij hebben een tijdje een hele dike oude proliant met 2pentium pro cpu's erin en een flinke HD in een raid araid.
je zag de meter in de meterkast opspinnen als je dat ding aan zetten. dat ding ging ineens 2 keer zo hard draaien.
de stroom rekening was daardoor idd ook wat hoger uit gevallen.

nu hebben we voor honderd euro een durontje er voor in de plaats gezet. minder specatulair maar wel sneller en stukken zuiniger. deze zien we nouwelijks terug op de jaar rekening.

en zoals gezegt electrisch verwarmen is reten duur.

[ Voor 20% gewijzigd door Countess op 17-12-2004 13:21 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

Elektrische verwarming : HEEL VEEL (meestal 2kW = 2000Watt)
koelkast : Weinig maar slaat wel vaak aan (valt mee als je de deur weer snel snel dicht doet)
PC : tussen de 50 en 200 Watt, komt je monitor ook ff bij van +-80Watt
TV : ligt aan de maat, een 37cm weinig en een 100cm +- 125Watt
Leuke halogeenlam : 300Watt als je hem vol aan hebt (zo1 die naar het plafond schijnt)

Dus als ik jou was zou ik:
* die elektrische verwarming de deur uit doen :*)
* geen Intel P4 3,x GHz kopen (gebruikt een stuk meer dan een AMD A64).
* geen monitor op je server :)
* Als je zo'n staande lamp hebt zet hem op half ipv vol vermogen

en de koelkast deur snel dicht!

• TD-er
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 13:14:
Bedankt zover allen voor de uitleg.

Sinds die rekening staat me server meestal uit (zonde toch) en slaap ik op een ijskoude zolderkamer omdat ik die elektrische kachel ook heb uitgeschakeld. Overigens verdenk ik ook m'n koelkast van het vreten van stroom, want dat ding is nogal oud, en zit regelmatig vol ijs rondom het vriesgedeelte.

Ik zal eens gaan kijken voor zo'n energiemeter, wat kost dat?
volgens mij een 40 a 50 euro bij Conrad.nl
Die kan namelijk ook meten over een bepaalde periode en dan de prijs uitrekenen.

edit:
Hmm ik zie op de conrad site dat ze er 2 hebben.
zoeken in "electronica & meettechniek => meetapparatuur => energiekostenmeters"
De energy monitor 3000 en de energy check 3000, voor resp 39,95 en 17,95 euro.

[ Voor 16% gewijzigd door TD-er op 17-12-2004 13:27 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vilenin schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 13:12:
[...]

Ik kom op deze link uit, en dat vind ik toch bijzonder onoverzichtelijk.
Valt wel mee. Ik neem aan dat HS, MS, LS-Groot en LS-Midden bedoeld zijn voor grootafnemers (vanwege het contractuele transportvermogen) dus ik kijk even naar LS-klein.

Dan zijn de kosten met een enkeltariefsmeter:
€ 0,04 /kWh stroomverbruik
€ 0,00112 /kWh systeemdiensten (transport?)
€ 10,74 /jaar vastrecht
€ 24,48 /jaar onderhoudsvergoeding.

Als je hiermee niet uitkomt op de prijs die op de rekening staat zijn deze prijzen fout of incompleet en kun je Eneco er op aanspreken.
;)

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:59
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 12:34:
Bijvoorbeeld: ik heb een verbruik van 1593 kWh (nacht) + 1430 kWh (dag) = 3023 kWh
Dat is best weinig. Mijn PCs (3, waarvan 1 always on en 1 vaak-on :) ) die achter een kWh-meter hangen, gebruikte dit jaar alleen al 2120kWh, een strakke 5.8kWh per dag.
Een groot deel hiervan werd ook veroorzaakt door het 24/7 draaien van een RC-54 en later UD-client. Dat scheelt per PC al gauw 1,2kWh per dag.
Aangezien ik dit toch te gortig begon te vinden doe ik tegenwoordig 'snachts een automatische hibernate en rond de tijd dat ik weer thuiskom springt ie weer aan middels een timer.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Als je een dag nachttarief hebt,
dan moet niet alleen de wasmachine 's nachts aanzetten, maar ook proberen allerlei verwarmapparatuur de deur uitdoen.
Als je gas hebt, gebruik het dan ook, is een stuk goedkoper. Duurt soms wel langer, maar gebruik dan van die simpele oplossingen zoals een thermos vb iets warm te houden, een wok om in te bakken, gaat sneller en is ook nog lekkerder dan een stoofpot oid.

Als je geen gas hebt, maak dan geen gebruik van het dag/nachttarief.
De grootste voordelen heb je namelijk alleen met grootverbruikers, die je in de avonduren kunt aanzetten. Voor de meeste is dat de wasmachine en de droger, als alles elektrisch moet, dan kom je er niet omheen, je zult toch moeten koken, en toch huis moeten verwarmen.
Overigens werd er geopperd dat de koelkast het probleem kan zijn, die gebruiken heel weinig, er zit vaak een 60-100watt motortje in die zo nu en dan aanspringt. Die werkt niet de hele dag door.
Aan de andere kant, als er sprake is van (veel) ijsafzetting, dan sluit hij niet goed af. Kunt proberen de rubbers te vervangen, of gewoon een nieuwe kopen.

Overigens maak ik tegenwoordige gebruik van een epia, na een paar jaar van langzaam stijgende kosten, heb ik dit jaar korting gehad op de laatste periode van het jaar :D. Het scheelt dus wel wat.

[ Voor 9% gewijzigd door Iblies op 17-12-2004 13:27 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:05
Paar handige tips om het energieverbruik in te perken:

-kort doushen, dit kost heel veel!
-koelkast/vriezer in de (koude) garage zetten, als het temperatuurverschil kleiner is dan scheelt dat een hele hoop energie.
-gordijnen open! laat licht binnen en warme, dat scheelt weer verwarming en lampen
-verwissel lampen die vaak aanstaan voor spaarlampen.
-laat dubbel glas zetten
-doe binnenshuis alle deuren dicht, is makkelijker voor de verwarming.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:35

TommyGun

Stik er maar in!

Ik denk dat m'n pa ook heel erg zal schrikken.

Staat namelijk aardig wat aan hier dit jaar. Zoals:

* Boiler (24/7. Is een aardig grootte. 1,5 á 2 meter hoog & 30 cm doorsnede ongeveer.)
* Oven (Electrisch dus. Magnetron wordt maar regelmatig gebruikt)
* 2 Koelkasten & 1 Diepvriezer (Kom niet met argumenten voor 1 grote koelkast a.u.b)
* Zonnenbank. (Ongeveer 6 x per week aan. Elke sessie is 1 uur á 2 uur)
* 3 Computers (1 24/7, Rest bijna hele middag/avond)
* 3 TV's (Meestal hele avond aan)
* Veel lampen (Alleen mijn kamer al zo'n 125 Watt aan licht)
* Was droger (Draait ongeveer 2 á 3 x per dag)
* Was machine (Draait ongeveer 2 á 3 x per dag @ 1200 TPM)
* Radio (12/7 aan)
* Afzuigkap. (Draait elke avond wel 2 á 3 uur)
* Vaat wasser (Draait elke avond 1 á 2 keer)
* Water koker. (Wordt elke avond wel 1 keer gebruikt)
* Koffiezet apparaat. (Wordt elke dag veel gebruikt en staat veel op "warm houden")

En ik zal nog wel het een en ander vergeten zijn. Tegenover 2003 wordt dit een duur jaar...

[ Voor 23% gewijzigd door TommyGun op 17-12-2004 13:36 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Maasluip schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 13:21:
[...]

Valt wel mee. Ik neem aan dat HS, MS, LS-Groot en LS-Midden bedoeld zijn voor grootafnemers (vanwege het contractuele transportvermogen) dus ik kijk even naar LS-klein.

Dan zijn de kosten met een enkeltariefsmeter:
€ 0,04 /kWh stroomverbruik
€ 0,00112 /kWh systeemdiensten (transport?)
€ 10,74 /jaar vastrecht
€ 24,48 /jaar onderhoudsvergoeding.

Als je hiermee niet uitkomt op de prijs die op de rekening staat zijn deze prijzen fout of incompleet en kun je Eneco er op aanspreken.
;)
Ik heb een dubbeltarief, maar dat maakt niet zoveel verschil. De prijzen komen niet overeen en ik heb de Eneco erop aangesproken. Die verwijst mij door naar de netbeheerder (ook Eneco) en die verwijzen me door naar de factureerder (ook Eneco).

Die energiemeter van Conrad heb ik inderdaad, en je kan er twee tarieven in invoeren: het dag- en het nachttarief. Dit is echter waardeloos omdat ik die tarieven niet kan achterhalen, en het komt extreem nauw (vier plekken achter de komma) omdat je het tarief per uur instelt en ik het meet over een maand.

Rest mij de educated guess (gebaseerd op statistiek en min-of-meer nauwkeurige metingen):
- Een server full-time laten aanstaan kost +/- EUR 200 aan stroom per jaar. Een zuiniger server kopen is dus al snel rendabel.
- TV uitzetten i.p.v. stand-by gedurende de dag (van 08.00 tot 23.00 uur) scheelt EUR 20 per jaar aan stroom (das toch snel verdiend).
- Elke maand het vriesvakje van je koelkast ontdooien scheelt EUR 40 per jaar aan stroom + veel ergernis omdat het deurtje dan beter sluit.
- Wasdroger = stroomvreter, ben ik nu aan het testen.

Bloed, zweet & koffie

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
http://home.wanadoo.nl/houb/energie.htm

Die installeren en bijhouden ? :)

Abort, Retry, Quake ???

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
TweakingPro schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 13:33:

* Boiler (24/7. Is een aardig grootte. 1,5 á 2 meter hoog & 30 cm doorsnede ongeveer.)
* 2 Koelkasten & 1 Diepvriezer (Kom niet met argumenten voor 1 grote koelkast a.u.b)
* Radio (12/7 aan)
* Koffiezet apparaat. (Wordt elke dag veel gebruikt en staat veel op "warm houden")

En ik zal nog wel het een en ander vergeten zijn. Tegenover 2003 wordt dit een duur jaar...
8)7 Met zon waslijst zou ik een ambulance bij de hand houden.
Hoe groot is jullie gezin wel, wij zijn met zessen, en bij ons gaat de wasmachine maar een keer, soms twee keer per dag aan. Maar dat komt omdat we op de kleine letten van mijn broer, en die vervuilt onderhand alles.
Daarnaast televisie en radio + 125 watt aan licht??
(Tipje bij de action(breda) kosten de spaarlampen deze week/maand 79 eurocent. Scheelt wel veel in kamers waar vaak licht aanstaat).

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:44
Probeer je server eens te vervangen door zo'n VIA EPIA computer of een HP E-PC. Die verbruiken een stuk minder stroom. Ongeveer net zoveel als een router.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 13:16:
* Als je zo'n staande lamp hebt zet hem op half ipv vol vermogen
Dat heeft geen zin, een dimmerzet gewoon de extra weggegooide energie om in warmte :)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 14:19:
[...]

Dat heeft geen zin, een dimmerzet gewoon de extra weggegooide energie om in warmte :)
Uiteraard zet een dimmer weggegooide energie om in warmte, maar een dimmer gooit niet 50% energie weg als je de dimmer half aan hebt. Als dat zo zou zijn zou een dimmer gloeiend heet worden als hij bijvoorbeeld half aan staat (probeer maar eens een lamp van 30W vast te pakken, dan merk je hoe veel warmte daar van af komt.)
Zie bijvoorbeeld ook deze uitleg over hoe een dimmer werkt.

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:40
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 14:19:
[...]

natuurlijk niet, dan zou die dimmer binnen 5 seconden gesmolten zijn.
Het is niet voor niets een dimmer (anders zou het wel een weerstand ofzo heten, of een verwarming).

En weet je wat ook lekker veel stroom kost: al die leuke dpc projectjes zoals seti@home.

net of je een gloeilamp van 60 watt aanzet.
als je op jaarbasis een koetje hebt draaien dan kan je zo uitrekenen wat je dat kost. Immers, je processor gaat van idle naar vollast en dan pas gaat ' ie stroom gebruiken.

[ Voor 1% gewijzigd door Jan Smit op 17-12-2004 14:29 . Reden: damn.. net te laat over die dimmer ]

Homo sapiens non urinat in ventum

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:52

The End

!Beginning

* Radio (12/7 aan)

1 a 2 keer de vaatwasser per avond? Is de vaatwasser heel klein of is de vaat heeeeel groot??
1 a 2 uur onder de zonnebank? Doen jullie kanker onderzoek thuis?
Veel lampen... Weet je wat spaarlampen zijn?

• Gassie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2023
Natuurlijk kun je op allerlei apparaten bezuinigen maar ik ben er mee gestopt.

Het overgrote deel van mijn rekening bestaat uit allerlei heffingen zoals afvalstoffen, riool, televisie en radio etc.... Als je daarbij het water en gasgebruik optelt dan is het stroomgebruik maar een "klein" gedeelte van de totale rekening!!

Let's get lost! I know the way

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:35

TommyGun

Stik er maar in!

Veel vaat ja. (Is wel een grootte.) We zijn met 2 kids. (Ik en zusje) en m'n pa en zijn vriendin. Naast veel vaat ook veel was. We gebruiken echt veel hoor. Enne dat zonnenbank is gewoon ruim geschat. Ik bedoel daarmee ook per 2 personen zo'n 1 á 2 uur. Die 2 personen zijn alleen m'n pa/stief-moeder dus die kunnen er zoiezo langer onderliggen dan ik. (Ook al lig ik er nooit onder.) Het is overigens niet echt een zonnenbank maar zo'n sun beam geval. En over dat licht, Heb hier 4 spotjes hangen van ieder z'n 35 watt meen ik. Dan nog buro lamp, lees lamp etc.

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 17-12-2004 14:53 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

mag ff schatten tussen, 6000-8000kw The End
!Beginning

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 14:58 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Edmund schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 12:40:
300 watt = 0.3kWu. Er vanuit gaande dat de pc dan wel de volle 300 watt verbruikt, echter zal hij dit niet doen. Maar stel. Als hij een jaar lang 24 uur per dag aan staat is dat:
0.3 * 24 * 365 = 2.628 kWu

Edit: shit.. weer is iemand me voor..
Als hij een jaar lang 100 watt verstookt 24/7 zit je nog aan de 900kWh, uitgaande van 10 ct per kWh kost je dat 90 euro ;)

Ik zou mijn webserver op gas laten lopen oid.....

* Radio (12/7 aan)

4 man, maar wel 3 pc's & 3 tv's & 1 radio tegelijk aan(plus iemand gedurende 1 a 2 uur onder de zonnebank....)?

Flinke verspinning imho....

Ik was van plan een lan party te geven in mijn woonkamer, maar ivm tentamenweken gaat het niet door... 11 pc's(+ 2 servers) die 48 uur lang aanstaan...dat zuipt zo 8 a 9000 watt...

[ Voor 58% gewijzigd door Rey Nemaattori op 17-12-2004 15:23 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:26

Sponge

Serious Game Developer

Onlangs heb ik eens met een Energiemeter (zo'n ding ooit bij de LIDL ofzo) wat dingen gemeten. Het gaatr uiteraard over ozne apparatuur, en weet zo echt niet hoeveel watt onze wasdroger is, maar het kan een indicatie geven:

Diepvries 0.65 per dag
Koffie 0.07 per keer
Waterkoker (1l) 0.07 per keer
Hetelucht Oven 190º 35 min (1 pizza! :P) - 1.07
Vaatwasser 1.34
Wasbeurt 0.34
Wasdroger 2.14

Alles in kW/h uiteraard.

* Sponge trekt elke avond stekker eruit van PC, aangezien de printers, geluidskaart, pc voeding, monitor allemaal transformatoren hebben == stroom verbruik

Videorecorder tevens ook + T.V. Het is een seconde werk, en de T.V. staat toch alleen maar 's avonds aan.

btw: Onderschat een distributed project niet, 100% CPU load tikt aardig aan. Een witte achtergrond op je desktop ipv. zwart tikt oo kaardig aan. Etc :)
Pagina: 1