Ik heb thuis een RAID 5 opstelling, 4x 160 GIG Maxtor, maar ik denk dat hij zo goed als stuk is.
HD's zijn: hdc, hde, hdi, hdk
hda = linux installatie, 15 gig maxtor.
Dit pakket regels krijg ik elke keer in my syslog:
Daar maak ik uit op dat hda stuk is/gaat, hdk ook, en hdi weet ik het niet van.
Dus ik ff gegoogled en moest ff mijn /proc/mdstat bekijken of er geen _ inzitten ipv U's
De eerste U is een _ geworden, dus dat zegt weer dat hdc niet gebruikt wordt
Ik snap er allemaal niks meer van. Heb ook de smartctl -a files voor elke HD:
/dev/hdc
/dev/hde
/dev/hdi
/dev/hdk
Nu zou ik wel erg graag willen weten welke HD(s) ik nou terug zou moeten sturen, moet natuurlijk 1 voor 1 en steeds weer recoveren.
Ook zou ik willen weten of het mogenlijk is de array gewoon te gebruiken als ik 1 HD mis, er staan bijvoorbeeld veel MP3's op en ik ga er vanuit dat een 2000+ het berekenen wel aan moet kunnen, of is dat te gevaarlijk?
Alvast heel erg bedankt!
HD's zijn: hdc, hde, hdi, hdk
hda = linux installatie, 15 gig maxtor.
Dit pakket regels krijg ik elke keer in my syslog:
code:
1
2
3
4
5
| smartd[29374]: Device: /dev/hda, 3 Currently unreadable (pending) sectors smartd[29374]: Device: /dev/hda, SMART Prefailure Attribute: 8 Seek_Time_Performance changed from 248 to 247 smartd[29374]: Device: /dev/hdi, SMART Usage Attribute: 199 UDMA_CRC_Error_Count changed from 190 to 185 smartd[29374]: Device: /dev/hdk, 1 Currently unreadable (pending) sectors smartd[29374]: Device: /dev/hdk, 2 Offline uncorrectable sectors |
Daar maak ik uit op dat hda stuk is/gaat, hdk ook, en hdi weet ik het niet van.
Dus ik ff gegoogled en moest ff mijn /proc/mdstat bekijken of er geen _ inzitten ipv U's
code:
1
2
3
4
5
6
| server:~# cat /proc/mdstat
Personalities : [raid5]
md0 : active raid5 hdk[3] hdi[2] hde[1]
480259392 blocks level 5, 32k chunk, algorithm 2 [4/3] [_UUU]
unused devices: <none> |
De eerste U is een _ geworden, dus dat zegt weer dat hdc niet gebruikt wordt
/dev/hdc
/dev/hde
/dev/hdi
/dev/hdk
Nu zou ik wel erg graag willen weten welke HD(s) ik nou terug zou moeten sturen, moet natuurlijk 1 voor 1 en steeds weer recoveren.
Ook zou ik willen weten of het mogenlijk is de array gewoon te gebruiken als ik 1 HD mis, er staan bijvoorbeeld veel MP3's op en ik ga er vanuit dat een 2000+ het berekenen wel aan moet kunnen, of is dat te gevaarlijk?
Alvast heel erg bedankt!