Toon posts:

Mobo 2x kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem. Mijn mobo was laatst kapot dus had ik naar wat testen een nieuwe gekocht (Asus p4p800-e deluxe). Nadat deze mobo een klein weekje erin zat begaf ook deze het.
Ik zat dus een filmpje te kijken en opeens sloeg hij vast. Ik reset mijn computer en nu start hij niet meer op. Ik zie geen bootscreen of iets. Het ledje dat aangeeft dat je harde schrijf bezig is blijft zo'n 20 seconden branden en gaat daarna uit. Ik had ditzelfde probleem dus ook met mijn eerste moederbord.
Nu is mijn vraag dus waar het aan kan liggen? Geeft mijn voeding of videokaart te veel stroom door zodat mijn mobo een opflikker krijgt? of is het iets anders?

Asus p4p800-e deluxe
300W voeding
P4 2.4 Ghz
768 DDR pc 2100
Ati radeon 9700pro
2x 80 gb harddisk

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Heb je niet eenvoudig een brakke noname 300W voeding ?

Het kan zijn dat hij het systeem niet trekt; er hangt toch niet al te weinig in, en noname 300W voedingen leveren echt geen constante 300W; als je er een oude P2 stabiel mee kunt runnen, heb je geluk :P

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat heb ik dus inderaad. Maar stel ik laat mijn mobo maken en koop een beter voeding dan heb ik meschien de kans dat hij weer hetzelfde doet. Hoe kan ik er nu bijna zeker van zijn dat het mijn voeding is?

Verwijderd

Door een andere betere voeding te proberen :).

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:28

M-ThijZ

Riding on Rails

Door even een voeding te lenen van een goede vriend of de hardwareboer waar je het spulletje gekocht hebt (als je daar een vast adres voor hebt tenminste). Het lijkt me ook de voeding, misschien staat er een te hoge spanning over het stopcontact?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-08 17:33

tweakerbee

dus..?

Voedingen, moederborden zijn ellende om te testen omdat je ze alleen door wisselen werkelijk kunt controleren. Je enige alternatief is je voltages monitoren, maar ook dat zegt niet alles.

Je kunt natuurlijk heel krap bij kas zitten, maar een goede voeding van een euro of 60-70 moet er eigenlijk wel bij kunnen in zo'n systeem.

You can't have everything. Where would you put it?

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Tja, zekerheid heb je niet echt...waarschijnlijkheid wel.
Het is wel zo dat je die voeding beter kunt vervangen.
Ik heb ook wel eens wat mindere systemen gehad dan ik nu heb.
p4 1,8 met een 9600pro en dat liep ook niet echt op een sweex 350W (ding wordt aardig warm).
Dus dan lijkt het me zeeeer waarschijnlijk dat jouw systeem met p4 2,4 en 9700pro op zijn bek gaat.

EDIT

Euh sarcasme is ook een vak :P

[ Voor 6% gewijzigd door J0J0 op 17-12-2004 13:37 ]

specs

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
300W; als je er een oude P2 stabiel mee kunt runnen, heb je geluk
Overdrijven is ook een vak ;)

Ik neem aan dat je computer geaard is?, niet aarden kan namelijk ook zulke problemen veroorzaken.
Je hebt ook speciale piek beveiligingen, die je tussen je stopcontact en computer kan zetten, dit is handig als spanningspieken de oorzaak zijn van het defect gaan van computer apparatuur, dit komt vaak voor als de wasmachine of droger op de zelfde stroomgroep zit....

[ Voor 4% gewijzigd door djexplo op 17-12-2004 13:37 . Reden: Typo ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-08 13:15
Uitsluiten dat je mobo het is:

cmos reset.
Booten met zo min mogelijk dingen. (proc, mobo, 1 reepje mem, vidkaart)

Je voeding checken.

Volt meter op je voeding. geel-zwart op je molex meten en rood zwart, de een geeft 12,00V en de ander 5,00 V. Doe dit meten bij weinig, booten en veel belasting. (Krijgt een sp[annings val naarmate je meer aan je voeding hangt). Als er meer dan 7% afwijking is naar beneden zou ik me zorgen maken. Heb zelf een keer hetzelfde probleem als jouw gehad. Aopen 300W en die had op dat moment 9% afwijking naar benden op de voltages. Goeie 250W erin gedaan, nergens meer last van.

[ Voor 4% gewijzigd door Terror op 17-12-2004 13:39 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Weet je wel hoe slecht die brakke Sweex voedingen zijn, bijvoorbeeld? Of nog erger, een échte noname voeding waar zelfs geen merk op de sticker staat, die al te halen zijn voor € 19,95... die leveren zó weinig ampérage op de belangrijke lijnen dat zelfs een P2 zo'n ding plattrekt.

Even een "kort door de bocht" voorbeeld.

Voeding van 100W, met een 5v en 3v lijn. De 3 volt is niet belangrijk, de 5 volt wel.
3v x 30A = 90W
5v x 2A = 10W
Totaal 100W

Andere voeding:
3v x 15A = 45W
5v x 11A = 55W
Totaal ook 100W

Gegarandeerd dat de 1ste voeding op zijn bek gaat omdat de 5v lijn overbelast wordt, terwijl de tweede wel goed werkt... Wattage zegt niet alles! Je moet genoeg ampérage op je lijnen hebben :)

Vergelijk de specs van een Sweex 400, en een Tagan 380 watt voeding maar eens; dan zie je een enorm verschil in amperages op de lijnen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Katsunami op 17-12-2004 14:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb dus een nieuwe voeding nodig. Heeft iemand nog tips voor goede voedingen die 350 a 400 watt hebben? Ik was toch van plan een nieuwe voeding te kopen dus die haal ik dan en dan test ik hem ff.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:29

Nemesizz

Untouchable

Katsunami schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 14:01:
[...]

Weet je wel hoe slecht die brakke Sweex voedingen zijn, bijvoorbeeld? Of nog erger, een échte noname voeding waar zelfs geen merk op de sticker staat, die al te halen zijn voor € 19,95... die leveren zó weinig ampérage op de belangrijke lijnen dat zelfs een P2 zo'n ding plattrekt.
Nou nou, nog een beetje overdreven. Ik gebruik een Sweex 300W voeding in een P3 systeem. Ok, hij loopt af en toe bij extreem zware belasting vast...maar dat ie een PII platlegt is wel een beetje te veel van het goede.
Die Sweex 300W heeft zelfs ongeveer 3 maand m'n P4 goed getrokken (sta er zelf ook van te kijken...maar toch). ;)

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Om er even op door te gaan, ik had een Maxpower voeding die met m'n kast meekwam (van €49,- ;)) die trok m'n XP systeempje toch ook aardig, totdat ik meer dingen toevoegde en met de voltages ging spelen :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de Zalman zm400b-aps 400 watt besteld. Als ik hem binnen heb laat ik het wel even weten.
Ik denk wel dat ik mijn mobo moet laten maken want hij is kapot. Wat ik raar vind is dat hij eerst gewoon 1.5 a 2 jaar gewoon gelopen heeft met de oude voeding en al.
Oh en kan het echt niet aan mijn video kaart liggen dat hij nu kapot is? Of is dat niet mogelijk?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 17:41 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Is niet raar, voeding kan het ook na verloop van tijd pas begeven. :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb laatst nog een PC gehad met standaard sweexkastje (niet eens sweex, maar imitatie-sweex van 3 jaar terug). PC was nogal instabiel en sloeg op de meest vreemde momenten vast. Ik moest per telefoon helpen daar omdat ik 1500km verderop in ander land zit, dus vanalles proberen, BIOS gaf zowat precies 5V en 12V aan (5.02 en 12.07 ofzo), maar uiteindelijk had ik zoiets van "Van dezelfde zending met 3 PCs heb ik in 2 al andere PSU gezet, deze gaat ook maar". Vriend gebeld of ie ff een nieuwe PSU in dat ding wou zetten, klaar. Volgende dag gebeld of die dingen ook nog vreemd crashten... geen crash meer gezien.

Hebben we het over 3 jaar oude sweex PSUs met deze hardware:
Duron 700
PC Chips M810
Onboard video, LAN en geluid
20GB 7200RPM WD200BB disk
128MB kingston geheugen
floppydrive
52X CD-ROM

Meer zat er niet in die kast, maar toch niet kunnen trekken. Heb helaas de binnenkant van die PSU niet gezien, maar ik vermoed een bolle elco :X

Verwijderd

koop een chieftec voeding van 360 watt... kost 38,50 euro met 7,50 verzendkosten bij www.sallandautomatisering.nl

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 18:38:
koop een chieftec voeding van 360 watt... kost 38,50 euro met 7,50 verzendkosten bij www.sallandautomatisering.nl
Ik heb de zalman al besteld :)
Is niet raar, voeding kan het ook na verloop van tijd pas begeven.
Ja maar toen ik mijn nieuwe mobo er in zette heeft hij weer een week gelopen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 20:33 ]

Pagina: 1