Toon posts:

Hoeveel uitvergroten

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na anderhalf jaar in Barcelona te hebben gewoond ben ik weer terug in Nederland. Uiteraard met veel heimwee. Vandaar dat ik een aantal foto's wil uitvergroten. Nu heb ik mijn mooiste foto helaas is een resolutie van 1200x1600 gemaakt. Niet erg groot dus. Kan iemand mij vertellen tot welk formaat ik deze kan uitvergroten, waarbij de kwaliteit nog aanvaardbaar is?

Ik heb mijn andere foto's in een lijst van 50x70 cm, met paspartout, dus effectief zal foto iets van 40x55 moeten zijn. Zou dit mogelijk zijn??

Alvast bedankt

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 10:57

wiewatwaar

whatever

Natuurlijk is dat mogelijk. Gewoon niet met je snufferd bovenop gaan staan. Eventueel kan je in photoshop proberen het aantal pixels te vergroten en dat met onscherp masker of zoiets wat te spelen.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

• pienk
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12-2024
In camera magazine heeft een paar maanden geleden een artiekel gestaan over uitvergrotingen in een gossy bald. Het kwam er opneer dat er voor een dubbele pagina in een glossy blad (A3, +/- 30 x 40 cm) minimaal 10 Mega Pixels nodig zijn, en dan was er nog verchil te zien met 14

energy powers future motion

Verwijderd

Voor een goede fotoafdruk moet je toch rekenen op ongv 200dpi. Voor jouw foto maakt dat :

1600/200 = 8inch = 20cm
1200/200 = 6inch = 15cm

Als het is voor aan de muur te hangen en niet constant van dichtbij te bekijken kan je ook wel wat lager gaan.

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
120DPI voor een foto aan de muur valt dat nog wel te doen. Je moet er dan wel een stukje vanaf staan :) Dan heb je een foto van 33x22 als maximum; een 30x20 foto moet dus te doen zijn. :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Een klein beetje monochrome ruis toevoegen (na het vergroten dus) wil wel eens de illusie van meer scherpte wekken. Het is een afweging of de ruis meer kwaad dan goed doet of niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Exirion op 17-12-2004 12:32 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

als je in photoshop in stappen van 10% vergroot krijg je over het algemeen een beter eindresultaat, just a tip! :)

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je het geld er voorover hebt kun je eens op http://www.extensis.com zien voor de plugin smartscale voor Photoshop. Daar kun je best wel leuke resultaten mee halen om je foto's op te waarderen (qua resolutie) :)

Hij kost dus $199.95 maar er is een 30 dagen geldende trial :)

[ Voor 15% gewijzigd door Admiral Freebee op 18-12-2004 01:42 ]

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Photozoom / S-spline van Shortcut wil ook nog wel eens helpen bij het opschalen van jpg's, heb zelf hiermee enkele succesvolle >200% vergrotingen uitgevoerd voor affiches. Je kunt een trial bij ze downloaden om te kijken of 't wat is.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gehad toen ik een bepaalde foto nogal groot wilde laten afdrukken. Wat ik heb gedaan: Foto uitprinten (zelf of bij een professionele copyshop), maar dan echt op beste van beste kwaliteit. Ga met die foto naar een fotozaak en vraag of ze een foto van die foto kunnen maken (analoog dus). Dit heeft als resultaat dat je een negatief hebt, en deze kun je makkelijker uitvergroten dan een digitale foto. Ik weet niet of dit in alle gevallen opgaat, maar bij mij was het resultaat zéker goed!
Pagina: 1