Toon posts:

Hoe Identificeer ik HyperThread CPU

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe je de Virtual CPU van de physical cpu kunt onderscheiden in de taskmanager.?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je hebt dan 2 grafiekjes met CPU usage op het tabblad prestaties :). Als je echt wilt weten welke de virtuele is, volgens mij maakt Windows daar geen onderscheid tussen en is er ook niet echt een fysiek verschil.

Correct me if I'm wrong :)

[ Voor 57% gewijzigd door AtleX op 17-12-2004 11:37 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-08 18:40
Dat kan niet.
Je ziet gewoon 2 CPU's maar je kan niet zeggen links is physieke-cpu en rechts nep-cpu.
Samen maken ze één CPU.

Verwijderd

Topicstarter
In SQL kun je ze, aan de hand van vuistregel, wel onderscheiden.

1CPU:
1e CPU = HT CPU1
2e CPU = CPU1

2CPU's:
1e CPU = HT CPU1
2e CPU = HT CPU2
3e CPU = CPU1
4e CPU = CPU2

3CPU's:
1e CPU = HT CPU1
2e CPU = HT CPU2
3e CPU = HT CPU3
4e CPU = CPU1
5e CPU = CPU2
6e CPU = CPU3

etc etc

Dus ik hoopte er eigenlijk op dat dezelfde vuistregel ook voor de Task Manager op zou gaan.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21
Nee, daar is geen vuistregel voor. Je ziet alleen de virtuele HTT cpu's in de taskmanager. Echter, let er wel op dat je je niet om de tuin laat leiden wanneer slechts één grafiekje full load aangeeft (dus totaal 50% load), het is dan niet zo dat de fysieke cpu slechts voor de helft wordt gebruikt, deze zal op dat moment voluit gaan. De andere, inactieve, grafiek geeft in feite niets meer en minder aan dan dat de HTT functionaliteit v.d. cpu niet volledig gebruikt wordt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Ik had nog ff snel een vraagje tussendoor, en volgens mij past dit wel in dit topic... zoniet dan wil ik wel een topic openen :)

ik heb een p4c 3.0, als ik nu een spelletje het spelen ben dan geeft hij heel zelden maar aan dat mijn cpu echt 100% belast is, want als ik kijk bij taskmanager zie ik altijd dat niet beide cpu's vol gebuikt worden, nu ik dit weet wilde ik graag de volgende stelling vragen,

als een spel niet een ht cpu vol 100% gebruikt loopt datzelfde spel sneller als ik in de bios ht uitzet, want dan heb ik namelijk wel 100% cpu belasting..... :?

heb het met name over counterstrike source, want daar valt het me erg op!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 13:10:
Nee, daar is geen vuistregel voor. Je ziet alleen ... blahblahblah ... HTT functionaliteit v.d. cpu niet volledig gebruikt wordt :)
Dat maakt weer veel duidelijk, tnx!!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-08 19:43

ThunderNet

Flits!

@needforspeed

nee dat is niet zo.
wat hyperthreading mogelijk maakt, is dat andere taken een stuk makkelijker uitgevoerd kunnen worden terwijl je een programma draait.

Dus als jij een spel speelt... en de processor maakt een branchjump foutje... krijgen de achtergrond taken even de tijd om dingen te berekenen.

een van de simpelste dingen waar aan te merken is dat hyperthreading goede mogelijkheden heeft, is alt-tabben. tussen een spel en je desktop... dat gaat naar mijn idee veel soepeler met hyperthreading.
Hetzelfde is dat je met hyperthreading aan, zonder problemen virusscan kunt draaien, en daarnaast gewoon verder werken met zware applicaties.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

wat je daar zegt ben ik met je eens, alleen snap ik gewoon niet dat een spel als bijvoorbeeld counterstrike er niet in slaagt mijn cpu vol te belasten snapje, ik heb net geprobeert zonder ht, en toen werd ie wel 100% belast, maar ik doe als ik dat spel doe geen extra aplicaties draaien..... maarja wat je zei makes sence ;)

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

je draait dus wel degelijk andere threads... als ik nu kijk in mn task manager draai ik momenteel 440 threads, maar wat heb ik nu open?

2 IE windows
Distributed client
Mouseware

en tig andere services die in windows draaien, en die toch echt wel dingen moeten uitrekenen.
en daarnaast gebruikt haast geen enkel spel 100%

mooi voorbeeld nog: Pak een ECHT zwaar proces (defrag ofzo, misch. als er iets zwaarders is)
en kijk naar t klokje in je taskbar.... het is mij vaak genoeg gebeurd op mn vorige pc (pentium 3) dat klokje gewoon helepoos stilstond, totdat dat zware proces was afgelopen.
heb ik bij hyperthreading nooit meer gehad (nu heeft mn p4 dan ook 5 keer hogere kloksnelheid, maar dat zijn details :P)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21
Needforspeed, zie m'n vorige post ;)

Die game van je slaagt er wel in jouw cpu volledig te belasten alleen jij laat je op het verkeerde been zetten door die twee cpu grafieken. Dat spel is een single-threaded applicatie en zal dus met één thread de cpu volledig belasten. Echter, hoe zwaar je een cpu ook belast met een proces, nóóit zullen gelijktijdig alle resources v.d. cpu gebruikt worden. De lege slots in de pipeline en andere ongebruikte zaken kunnen op dat moment gebruikt worden door een tweede thread. Vandaar ook de naam HyperThreading. Overigens wordt de cpu door HTT niet twee maal zo snel hoor, verre van dat zelfs; het gaat om een efficiënter gebruik van cpu resources, in de praktijk kan dat met meerdere gelijktijdige threads een paar procent schelen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

wordt jaloers op abbadon als hij daar xeon2 ziet staan
;( nog dik jaar wachten tot ik weer nieuw systeem aanschaf :P maark wacht tot dual-core xeon's :P:P

Maar wat abbadon dus zegt over de pipeline vullen met opdrachten van een andere thread is juist. en dat maakt het doen van meerdere taken "tegelijk" juist een stuk makkelijker, omdat een thread niet compleet stop wordt gezet als jij bijvoorbeeld een spel gaat spelen.

daarnaast is het heel moeilijk om voor spellen meerdere threads te maken.
omdat als je in app meerdere threads gaat gebruiken, moet je die alleen gebruiken als ze volledig onafhankelijk kunnen doorwerken. oftewel, de ene thread moet niet op de uitkomst van de andere thread wachten.. als je bijvoorbeeld geluid en beeld in aparte threads zou doen, heb je een groter risico dat ze onsynchroon lopen... en daar wordt een gamertje niet blij van B)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ThunderNet schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 13:25:
Pak een ECHT zwaar proces (defrag ofzo, misch. als er iets zwaarders is)
offtopic:
Ik dacht dat defrag helemaal niet CPU-intensief was en vooral zwaar is voor de HD, eigenlijk? :?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

mmz defrag getest, en cpu usage blijft verdacht laag
:/ mijn schaamte is straf genoeg? B)

proggie wat ik zelf geschreven heb komt wel tot 95% constant.... op sommige pc gaat zelfs de muis dan schokkerig over beeld })

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Download maar eens Fi-Bench 4*, tot 9 threads tegelijkertijd met instelbare priority. Het jaagt je CPU-usage flink op en als het goed is worden met 2 threads ook 2 grafiekjes in je taskmanager (in het geval van een P4 HT of dual CPU-config) op 100% gezet :)

*Warning, beta-version :P
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 14:56:
Zulke proggies kan ik ook schrijven.... ik ben dan ook niet zo'n begaafd programmeur ;)
Inderdaad, iedereen kan zulke progjes schrijven, maar die van mij is niet voor niks al bij versie 4. Het duurde wel even voordat ik mijn algoritme goed in elkaar had gedraaid zodat het niet alleen maar een paar berekeningetjes er doorheen stampt maar ook de branch-prediction goed aan het werk houdt en redelijk instelbaar een uitbreidbaar is. En het geheel is nog lang niet af ;)

[ Voor 49% gewijzigd door AtleX op 17-12-2004 15:06 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
Zulke proggies kan ik ook schrijven.... ik ben dan ook niet zo'n begaafd programmeur ;)

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Zulke proggies kan ik ook schrijven.... ik ben dan ook niet zo'n begaafd programmeur
Ik moet er wel even bijzetten dat je t proggie kunt instellen, en als je m dan op een interval van 1ms zet, dan krijg je dit soort praktijken, aangezien de communicatie met de hardware per opdracht ongv. 20ms in beslag neemt :P
Its not a bug, its a feature

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:29
Voor de rest moet je ook niet vergeten dat games tegenwoordig voor de zwaarste taken niet meer de CPU gebruiken he ;) Dat CS niet 100% CPU load geeft, heeft er meer mee te maken dat er dan een andere bottle-neck is, bij games meestal de GPU.

Dat die P3 tijdens defrag 100% CPU usage geeft, heeft er mee te maken dat schijven in die tijd nog geen UDMA etc ondersteunden, waardoor elke HD activiteit voor relatief 'veel' CPU usage zorgde.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

uhm :P van die schijven zou best kunnen, maar het systeem waar ik over heb met p3 zitten 3 SCSI schijven in UltraWide64 :P dus denk niet dat t daar aan ligt

Pagina: 1