Toon posts:

hoofdtelefoon solderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 387 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Omdat in dit forum veel soldeer experts zitten de volgende vraag:

Ik heb voor mijn archos gmini 400 een Sony Mdr-300 gekocht (ik hou niet van dat prut geluid van oordopjes), maar er zijn eigenlijk twee minpuntjes:
1) mini jack stekker is recht (dus niet haaks) en steekt behoorlijk uit..
2) draad is te lang.

Kan iemand mij advies geven over hoe ik
1) er een haaks mini jack plugje op soldeer (kan dat?) en dus ook wat draad kan wegknippen

Verwijderd

zal wel lukken, als je wat soldeerervaring hebt (is best priegelig in zo'n plugje (hij moet ook nog dicht kunnen...)

tenzij het zo'n speciaal plugje is wat naar zo'n draad remote loopt, want die kan je volgens mij niet los krijgen. Voor de rest zie ik geen problemen

Verwijderd

Topicstarter
ok, mijn soldeerervaring is alleen gelijk aan 0...

Verwijderd

leuke om te oefenen: koop 5 plugjes, begin 10 cm langer dan je eigenlijk wil, heb je 5 kansen :D
of koop een gaatjes print en een berg ic voetjes en ga daar lekker mee oefenen, dan heb je het solderen echt wel onder de knie

trouwens, als je de oude plug hebt afgeknipt moet je nog wel even uitzoeken welke draadjes voor welke kant zijn (meestal heb je 3 draadjes, ground herken je wel, en vaak is rood rechts (de ander groen ofzo)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 11:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
ha dat is wel een goeie idd!! laat het nou een hele lange draad zijn..

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 10:32
left is vaak wit.

Je kan 2 verschillende soorten jackplugjes kopen. Conrad heeft alleen de variant waar al 30cm snoer aan zit (meen ik). Maar je hebt ook een variant waar je het zwarte plastic af kan schroeven, en je je eigen draad aan de contactpuntjes soldeerd.
Ik zou proberen zo een jackplug te bemachtigen. Zijn denk ik wel verkrijgbaar bij elke radio/televisie/telecomzaak.

Verwijderd

Let wel op dat er in hoofdtelefoontjes vaak een filmlaagje isolerend materiaal zit. Dit is vaak wat lastig te verwijderen. De beste manier is met een BLAUWE! vlam de draad te verhitten en dan met een mesje het spul er af schrapen.
En eerst goed oefenen, succes :)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:23
Easy peasy, heb laatst mn Trust (ja ik weet het kutmerk, maar wel het enige wat ik heb...) headset gerecycled... Beugel was doorgebroken, snoer en stekker waren verrot...

Beugel gespalkt met een theelepeltje en krimpkous, draad en plug vervangen, nog geen uur werk, en weer helder geluid!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 13:38

ReseTTim

Chocolate addicted

ik zou het zelf niet doen.. heb het gedaan en was een geijkel met dat solderen.. laat dat plugje er lekker aan zitten..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Topicstarter
ResetTim, wie moet ik het dan laten doen? er moet echt zon haaks plugje en dat draad is wel 3m......wat voor soldeerbout is er voor nodig?

• tafkaw
Een kleintje ;), wat je wel kan doen is een verlengkabeltje kopen en daar een haakse plug op solderen... Indien je dat verneukt is het niet zo erg...

Verwijderd

Topicstarter
tja, maar dan heb ik een nog langer snoer....:-(.....Denk je dat ze bij Muco Amsterdam het tegen betaling voor me willen doen?

• BJup
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-01 11:47
Hm, als je hoe dan ook dat stekkertje wilt vervangen, zou ik gewoon met koptelefoon naar een electronicazaakje gaan, en je probleem even uitleggen.
Als je een heel klein beetje geluk hebt, geven ze je behalve een mini-jackplug ook nog even aanwijzingen over welk draadje aan welk pootje vast te solderen.

Ik zou mezelf niet een soldeerwonder willen noemen, maar jackpluggen en mini-jackjes zijn volgens mij vrij makkelijk te sloderen.
Met name als er gaatjes in de soldeerpootjes zitten: daar kun je dan eerst het stukje gestripte draad door doen, dubbelslaan, en dan in alle rust solderen. (blijft het draadje ig vast zitten)
Anders zou ik eerst een beetje tin op het draadje solderen, en dan het draadje aan het pootje solderen.

Over de soldeerbout: Mijn ervaring is dat het heel fijn is om eentje te gebruiken die een regelbare temperatuur (aantal watt) heeft.
Ook met een Gammel-soldeerbout lukt het wel, als je er maar een klein puntje in hebt zitten ;( (niet zo'n kop van een halve centimeter breed ;( )

Succes, en het is niet mijn schuld als het mis gaat!

(P.s. Ik bedenk me net dat het wel handig is om een beetje tape om de gesoldeerde pootjes te plakken... Mocht je namelijk iets meer tin gebruiken dan noodzakelijk, dan willen de pootjes elkaar nog wel eens raken bij het dichtdraaien van het stekkertje)

Verwijderd

hecke in amsterdam doet t voor je. tegen betaling. zit op de ceintuurbaan. in hetzelfde rijtje als de mycom en computerland geloof ik. en anders wil ik t ook wel doen alleen ik ben een beetje duur...

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:52

empy

Rijdt rondjes

het is best wel simpel, eerst strip je alle draadjes, ground kan je wel vinde, de rest moet je gewoon ff om de pootjes heen winde, vervolgens sluit je `m aan op je pc, check je ff of links en rechts goed zijn, is dat zo, soldeer je het vast, ik doe het met een 0,5 cm kop, dus met een puntsoldeer gaat dat zeker lukken ;) als dat niet zo is, verwissel je de 2 draadjes en soldeer je ze dan vast, laatst zelf ook gedaan, piece of cake 8) :D

• tafkaw
Multimeter pakken, stekker afknippen en dan de draadjes van de afgeknipte stekker doormeten met de stekker... dan weet je welk deel van de stekker bij welk draadje hoort... Dan pak je de nieuwe stekker en meet je daar ook van door welk deel van de connector bij welk pootje hoort en soldeer je de goede kleuren aan de goede pootjes...

• Joppnl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
ik heb 1 maal aan een Sony koptelefoon een nw plugje gezet. Lastig: de 2 draden (voor links en rechts) zaten bij elkaar schijnbaar ongeïsoleerd in 1 fysieke draad oftewel: een heleboel groene en rode draadjes in 1 bundel, daarnaast ook nog een massa draad (heleboel draadjes zonder kleur, gewoon grijsachtig).

Je kunt die draden met die kleuren NIET solderen, je moet eerst de laklaag (dat is dat wat het rood/groen maakt) verwijderen.

Bv door met een scherp mesje haaks voorzichtig te krabben. Te hard en de draadjes breken af. Je maakt dan een stukje van alle bv rode draadjes blank, draai ze in elkaar en dan even bij elkaar solderen, klaar.

Andere truc: nog beter gaat het om ipv te solderen een gewoon aspirientje te nemen (bestaan die nog :-) ) daar het draadje (dus alle groene of alle rode) op te leggen en stoken maar. Aspirientje smelt en haalt de isolatie weg, mooier dan dat je het ooit voor elkaar krijgt met een mesje.

In "mijn tijd" (pft) werkte dit perfect, ik zeg niet dat het gezond is (stinkt ontzettend) maar sja, toen hadden ze ook nog echte aspitientjes (van die vlakke, witte tabletjes.... :P

Lastig? nou ja, best wel maar 't is wel weer een ervaring en als je t op je gemak doet is t te doen. Maar om er nou speciaal een bout voor te kopen....

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-02 23:56
ooeeh, als je dicht bij de muco woont, wil ik het ook wel voor je doen hoor, np ^^, tweakers onder elkaar toch :)

Verwijderd

Topicstarter
He Dr.Pro,

Als je Muco Bilderdijkstraat bedoeld, woon ik op vijf minuutjes afstand :-)...
Dus roep maar wanneer ik langs kan komen.....want die post van Jopp heeft me behoorlijk gedemotiveerd.....:-).......

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-02 23:56
yup is die muco, woon er zelf ook 5 minuutjes vandaan :)

het zal wel volgende week worden, voeg me is toe op msn dr_pro [monkeytale] shithappens [puntje] be

jajajaajaja, een belgische :P maar die was toendertijd gratis en lekker grote inbox (voor die tijd :P )

Verwijderd

Topicstarter
Jopp,

Het is niet een fysieke draad, maar de links draad en de rechts draad aan elkaar "geplakt" zeg maar, dus ik verwacht geen klassieke aspirines te moeten kopen...gelukkig...:-)
Pagina: 1