Toon posts:

[Lunix] Paar vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey, kben op zoek naar antwoorden va nde volgende vragen. Ik heb de FAQ doorzocht maar heb niks kunnen vinden. Ik hoop dat ik een snelle/goede antwoorden krijg van jullie. Ik ben je dna heel erg dankbaar. Hier zijn de vragen;

* Kun je met Linux hetzelfde doen als met windows?
* Wat zijn de voordelen van Linux ten opzichte van WinXP (en andersom)?
* Welke officesuites bestaan er voor Linux
* Welke minimumeisen stelt Linux?
* Wat is een distributie eigenlijk? Welke is de beste?
* Kun je ook windowsprogrammas onder Linux draaien?

Heel erg bedankt voor 't antwoorden :)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 19:28

jep

Misschien moet je de FAQ even lezen, op deze vragen zijn geen antwoorden te geven. Er zijn zoveel Linux distributies, de een is net als windows, de ander totaal niet. :)

Tevens is er op internet een heleboel te vinden voor beginnende Linux gebruikers. :)

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

De Groningse beer

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 10:44:
Hey, kben op zoek naar antwoorden va nde volgende vragen. Ik heb de FAQ doorzocht maar heb niks kunnen vinden. Ik hoop dat ik een snelle/goede antwoorden krijg van jullie. Ik ben je dna heel erg dankbaar. Hier zijn de vragen;

niet helemaal, spelletjes draaien onder Linux is een stuk moeilijker (soms onmogelijk) dan bij windows
Ligt aan de taken en eisen van de machine.
Openoffice, KOffice, etc.
Ligt aan de distributie en de software die je installeert. Algemeen wordt beweerd dat een 386-er met 4MB RAM het minimum is.
Een distributie is een verzameling Linuxsoftware bijelkaar, welke het beste is is persoonlijke smaak.
Ja, met emulators, het werkt alleen niet altijd (even goed).
Graag gedaan :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Cyphax
  • Laatst online: 21:16

Cyphax

Moderator LNX

* Dat hangt helemaal af van wat jij met Windows doet. Algemeen gezien: ja. Dit is geen garantie dat jij met Linux helemaal blij gaat zijn.
* Hierover kun je met de search veel vinden. Ik vind persoonlijk Linux betaalbaar en Windows niet. Ook is een GNU/Linux vrije software. Als je je daarin wilt verdiepen moet je maar eens een Linux magazine kopen of even zoeken ernaar, met google ofzo. :)
* KOffice, Openoffice.org, en nog wel meer. Ook hier geldt: even zoeken :) Openoffice.org is denk ik wel ongeveer de grootste.
* Minimumeisen zijn afhankelijk van wat je wilt doen. Grafisch -> hou ongeveer zelfde alsWindows XP aan.
* Een distributie ("distro") is een Linux kernel + werkomgeving. Denk aan een grafische omgeving en een office suite en dat soort zaken, gebundeld in een distributie. Wat de beste is hangt af van wat je zoekt wederom. :)
* Ja, beperkt, maar mogelijk met Wine. Beter is native Linux apps te gebruiken.

Het lijkt me een goed idee als je gewoon eens Knoppix downloadt, die draai je vanaf CD. Hoef je NIET te installeren en toch kun je bekend raken met een Linux distro. Ideaal.
AtleX schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 10:49:
[...]

niet helemaal, spelletjes draaien onder Linux is een stuk moeilijker (soms onmogelijk) dan bij windows
Hier wil ik eventjes tegenin gaan ;)
Spelletjes met Linux gaat prima!
Windows spelletjes is een iets ander verhaal, daar zul wel op doelen ook. :)
Hoewel de meeste spellen best draaien met Cedega, al raak je wat performance kwijt. :)
2 andere schitterende projecten (vind ik) zijn Dosbox (Dos-emulator die echt geweldig werkt) en SCUMMVM (waarmee je de oude Lucasarts adventures als Sam & Max zeer goed kunt spelen zonder performanceverlies, het is ook geen emulator)
[...]

Ligt aan de distributie en de software die je installeert. Algemeen wordt beweerd dat een 386-er met 4MB RAM het minimum is.
Vrijwel alle Linux distro's stellen hogere eisen dan dat. :)
Je kunt Linux (kernel) + wat command line tools enzo best draaien op een 386 maar dat is voor de topicstarter geen optie denk ik. :)
Ja, met emulators, het werkt alleen niet altijd (even goed).
Beter is Wine, maar dat is geen emulator :)

[ Voor 27% gewijzigd door Cyphax op 17-12-2004 10:57 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor 't antwoorden :D THNX

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 11:02:
Heel erg bedankt voor 't antwoorden :D THNX
Ik ben eigenlijk heel benieuwd waarom je geinteresseerd bent in Linux.
Misschien zijn er goede tips te geven aan de hand van die reden. :)

Verwijderd

Topicstarter
Cyphax schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 11:03:
[...]

Ik ben eigenlijk heel benieuwd waarom je geinteresseerd bent in Linux.
Misschien zijn er goede tips te geven aan de hand van die reden. :)
Ik ben ook geinteresseerd in Lunix, i kweet ook niet waarom :P Ik zit ook op school en moe teen project over Lunix maken en ik moest al die vragen beantwoorden maar ik kreeg ze niet zo makkelijk van 't internet.

Nog 1 vraagje.

Wat voor ""iets"is Wine, i kweet alleen dat het geen Emulator is. Voor wat is het etc? :)

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-02 15:34

GieltjE

Niks te zien...

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 11:06:
[...]

Ik ben ook geinteresseerd in Lunix, i kweet ook niet waarom :P Ik zit ook op school en moe teen project over Lunix maken en ik moest al die vragen beantwoorden maar ik kreeg ze niet zo makkelijk van 't internet.

Nog 1 vraagje.

Wat voor ""iets"is Wine, i kweet alleen dat het geen Emulator is. Voor wat is het etc? :)
Het is een windows applicatie emulator, nog zwaar in ontwikkeling, maar je kunt er wat leuke dingen (winamp o.a. emuleren, heb zelfs al ie6 geemuleert gezien). Je mag het geen emulator noemen volgens mij maar ok. http://www.winehq.com/ is de site.

Ik heb zelf de laatste 6maanden bijna uitsluitend onder Linux gezeten (games Quake 3 en et daar zijn Linux ports van), en zie bijna geen redenen meer om terug te gaan.

p.s: het is Linux

[ Voor 21% gewijzigd door GieltjE op 17-12-2004 11:16 ]

Hell / 0

• Darth Punk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-01 22:27

Darth Punk

professionalized prutz0r

misschien een tip:
er betaat een nederlandtalig tijdschrift genaamd Linux Magazine. Als je interesse hebt over Linux en/of Unix dan kan ik je aanraden om dit tijdschrift te lezen. Ik geloof dat het tijdschrift 6x per jaar uitkomt.
* Darth Punk heeft nr 5 voor zich liggen :) Dit is mijn eerste tijdschrift over Linux/Unix en ik vind dat er een aantal interessante zaken worden uitgelegd.
voorbeelden:
BSD: er worden een aantal verschillende distro's uitgelegd en ook hoe BSD is ontstaan.(Ze vertelllen ook iets over DragonFlyBSD(das de nieuwste _/-\o_)
Voice over IP (VOIP)
UML Server
Jabber
Sarge(de nieuwe Debian distro)
GMail
Karamba
USB 6.1 geluidskaartje(wat onder linux alleen stereo kan :'( )
en zo kan ik wel door gaan.

Ik gebruik zelf nog geen Linux en BSD, maar ik ben wel aan het orienteren op een BSD distro :)

op www.linuxmag.nl kan je meer informatie vinden over nr. 6 wat nu ongeveer in de winkels moet liggen

update: het tijdschrift is gemakkelijk te lezen voor mensen die zowel geen of wel ervaring hebben in Linux, dingen worden goeduitgelegd. Maar ik merkte bij de howto's wel dat ik geen kaas had gegeten :Y) over alle commands enzo :)

[ Voor 15% gewijzigd door Darth Punk op 17-12-2004 11:18 ]

i want LART!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
GieltjE schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 11:09:
[...]

Het is een windows applicatie emulator, nog zwaar in ontwikkeling, maar je kunt er wat leuke dingen (winamp o.a. emuleren, heb zelfs al ie6 geemuleert gezien).

Ik heb zelf de laatste 6maanden bijna uitsluitend onder Linux gezeten (games Quake 3 en et daar zijn Linux ports van), en zie bijna geen redenen meer om terug te gaan.

p.s: het is Linux
Nou noem jij het ook weer emulator :P
WINE: Wine Is Not an Emulator :)

Het is een implementatie van Windows API's, geschreven voor Linux. Voordeel boven een emulator is dat een emulator een vertaalslag moet maken en dat werkt vertragend. :)

Als je wilt weten welke Windows games je kunt spelen kijk je hier.
(Half-life 2 staat er zelfs tussen)

Ik heb het idee dat je meer nieuwschierig bent naar wat Linux je kan bieden dan dat je de beslissing hebt gemaakt over te stappen.
Nogmaals, download een ISO van Knoppix, dan kun je eens kijken of het misschien een serieus alternatief is voor Windows, voor jou dan en hoef je je Windows installatie niet aan te raken.
Hier heb je wat info over Knoppix: http://www.knopper.net/knoppix-info/index-en.html

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 17-12-2004 11:19 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
Hey, kben op zoek naar antwoorden va nde volgende vragen. Ik heb de FAQ doorzocht maar heb niks kunnen vinden.
Niks kunnen vinden!? Mag ik dan een 'schriftelijke cursus leren lezen' voorstellen?
NOS FAQ: Onder windows gebruik ik [programma], wat kan ik hiervoor onder Linux/BSD gebruiken?

Een van de genoemde lijstjes is 'Office'.
Aan de hardware of aan de gebruiker?

NOS FAQ: Wat voor hardware heb ik nodig om Linux te kunnen draaien?
Zie Welke distributie moet ik nemen in de NOS FAQ, en ook het Welke linux distributie moet ik nemen-topic.
Deze vraag staat *letterlijk*, vrijwel woord voor woord zo in de FAQ:

Draaien Windows programmas onder Linux?

Tot slot, het beestje heet 'Linux', niet 'Lunix'. Op zich is dat toch niet zo moeilijk om goed te schrijven of wel...

In ieder geval gaat dit topic dicht, aangezien tenminste 5 van je 6 vragen rechtstreeks door de FAQ of met heel simpel even zelf (uit)zoeken te beantwoorden zijn.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.