Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 10:44:
Hey, kben op zoek naar antwoorden va nde volgende vragen. Ik heb de FAQ doorzocht maar heb niks kunnen vinden. Ik hoop dat ik een snelle/goede antwoorden krijg van jullie. Ik ben je dna heel erg dankbaar. Hier zijn de vragen;
* Kun je met Linux hetzelfde doen als met windows?
* Wat zijn de voordelen van Linux ten opzichte van WinXP (en andersom)?
* Welke officesuites bestaan er voor Linux
* Welke minimumeisen stelt Linux?
* Wat is een distributie eigenlijk? Welke is de beste?
* Kun je ook windowsprogrammas onder Linux draaien?
Heel erg bedankt voor 't antwoorden

* Dat hangt helemaal af van wat jij met Windows doet. Algemeen gezien: ja. Dit is geen garantie dat jij met Linux helemaal blij gaat zijn.
* Hierover kun je met de search veel vinden. Ik vind persoonlijk Linux betaalbaar en Windows niet. Ook is een GNU/Linux vrije software. Als je je daarin wilt verdiepen moet je maar eens een Linux magazine kopen of even zoeken ernaar, met google ofzo.

* KOffice, Openoffice.org, en nog wel meer. Ook hier geldt: even zoeken

Openoffice.org is denk ik wel ongeveer de grootste.
* Minimumeisen zijn afhankelijk van wat je wilt doen. Grafisch -> hou ongeveer zelfde alsWindows XP aan.
* Een distributie ("distro") is een Linux kernel + werkomgeving. Denk aan een grafische omgeving en een office suite en dat soort zaken, gebundeld in een distributie. Wat de beste is hangt af van wat je zoekt wederom.

* Ja, beperkt, maar mogelijk met Wine. Beter is native Linux apps te gebruiken.
Het lijkt me een goed idee als je gewoon eens Knoppix downloadt, die draai je vanaf CD. Hoef je NIET te installeren en toch kun je bekend raken met een Linux distro. Ideaal.
Hier wil ik eventjes tegenin gaan

Spelletjes met Linux gaat prima!
Windows spelletjes is een iets ander verhaal, daar zul wel op doelen ook.

Hoewel de meeste spellen best draaien met Cedega, al raak je wat performance kwijt.

2 andere schitterende projecten (vind ik) zijn Dosbox (Dos-emulator die echt geweldig werkt) en SCUMMVM (waarmee je de oude Lucasarts adventures als Sam & Max zeer goed kunt spelen zonder performanceverlies, het is ook geen emulator)
[...]
Ligt aan de distributie en de software die je installeert. Algemeen wordt beweerd dat een 386-er met 4MB RAM het minimum is.
Vrijwel alle Linux distro's stellen hogere eisen dan dat.

Je kunt Linux (kernel) + wat command line tools enzo best draaien op een 386 maar dat is voor de topicstarter geen optie denk ik.

Ja, met emulators, het werkt alleen niet altijd (even goed).
Beter is Wine, maar dat is geen emulator
[
Voor 27% gewijzigd door
Cyphax op 17-12-2004 10:57
]