[120 GB] dood?

Pagina: 1
Acties:

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
beste tweakers,
ik heb een paar dagen mijn computer aan staan. ik moest namelijk nog wat downloaden van een vriend voor werk.

toen ik thuis kwam verwachte ik natuurlijk windows die nog bezig was.
helaas kreeg ik een of andere dos melding: A read disk error has accurred press ctrl alt del to restart. dat ziet er dan natuurlijk slecht voor me uit. :X

stap 1: controleren kabels
ik gokte van niet maar je weet maar nooit misschien is de kabel rot dus die heb ik vervangen. helaas heeft het geen zin gehad kreeg nog precies het zelfde.

stap 2: fix MBR
ook dit heb ik geprobeerd. ook dit had geen zin.

stap 3: inbouwen in een andere computer. Ik heb gekeken wat hij deed. toen die computer opstartte gaf hij wel de schijf naam aan en wilde hij controleren. ik heb dit niet gedaan want windows is nou niet bepaald een kij in dingen maken;).
verder in windows ging ik naar deze computer om te kijken wat er nog wel deed. hij herkent beide partities maar geeft aan dat ze 0 bytes zijn. ik heb eventjes getdataback gedraait om even te kijken of ie iets ubberhaupt zag dat deed ie gelukkig. ik heb em niet afgemaakt aangezien het een dikke 24 uur ging duren. ook kwam na een reboot tijdens het opstarten nog bij de bios dat er iets zou zijn met smart. die gaf dus ook aan dat ie aan het sterven was.

stap 4: gezocht op google en tweakers.net helaas kwamen er alleen problemen met andere harde schijven of in andere situaties( bijvoorbeeld windows 98).

nou komt mijn vraag.
denken jullie of ie nog te herstellen valt? is de kans dat als ik iets terug krijg groot dat et rommel is? dus corrupte data? ik ga het iig proberen maar het is natuurlijk zinloos has ie zo goed als dood is. Hoe lang is de garantie bij maxtor? ik wil namelijk proberen of ie rma kan na ander half jaar maar dat lijkt me sterk. ik vraag het maar dan weet ik et zeker.

nog 1 ding: systeem specs

het gaat om een 120 GB maxtor 8 mb cache
de rest is: amd 64 3200+ x800 pro en 1 gb geheugen op een asus k8v deluxe se
ik heb nog andere schijven een maxtor 60 gb en maxtor 200 gb. beide zitte een heel end vol. ik heb nu als reddingsplan om maar tijdelijk even alles van die 60 te halen en daarop dan windows te installeren.
alvast bedankt voor de info en hulp.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik was toevallig gisteren ook een partitie kwijt. Was NTFS, maar Windows wilde hem niet lezen, niet actief maken, geen driver letter wijzigen, niks. Maar Ghost wilde de partitie wel kopieren. Aldus gedaan en een GHO file ervan gemaakt, en met de Ghost Explorer de boel toch kunnen uitlezen. Wellicht een idee om nog te proberen voordat je met grover geschut aan de slag gaat ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zou kunnen kijken of je met schijfcontrole van windows het ding nog kunt fixen (iig de files die erop staan). Want voor hetzelfde geld dat het enkel softwarematig is.
Mocht dat niet lukken kun je altijd nog eens proberen het ding eens te formatteren en evt te herpartitioneren.

Als dit ook problemen geeft dan is die hdd redelijk dood.
Ik geloof dat Maxtor 3 jaar garantie gaf, maar weer niet of dat op iedere hdd geld. Hoe dan ook is het zo dat je via je leverancier 2 jaar garantie hebt (wettelijk bepaald). Dus je hebt hoe dan ook recht op een nieuwe schijf.

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 09:10:
Je zou kunnen kijken of je met schijfcontrole van windows het ding nog kunt fixen (iig de files die erop staan). Want voor hetzelfde geld dat het enkel softwarematig is.
Mocht dat niet lukken kun je altijd nog eens proberen het ding eens te formatteren en evt te herpartitioneren.

Als dit ook problemen geeft dan is die hdd redelijk dood.
Ik geloof dat Maxtor 3 jaar garantie gaf, maar weer niet of dat op iedere hdd geld. Hoe dan ook is het zo dat je via je leverancier 2 jaar garantie hebt (wettelijk bepaald). Dus je hebt hoe dan ook recht op een nieuwe schijf.
dat van die garantie is erg fijn om te horen. los van het feit dat ik gewoon mijn windows + mijn documenten shit( ik weet et niet slim om op de zelfde schijf te hebben) ben ik ook nog een harde schijf kwijt. net in de maand dat ik altijd het minste geld heb. ik ga eens het bonnetje zoeken en kijken of er iig iets te regelen valt. ga straks als ik thuis ben windows op mijn 60 gig zetten en kijken of die partitie te fixen valt. heb denk ik ook iets te lang geluk gehad met niks kapot. ik heb namelijk al 2 jaar die 60 gb schijf. de rest is is in de afgelopen ander half jaar gekocht en dingen zoals cpu, mobo en videokaart hebben al eerder een vervanging gehad. bedankt voor de replies :)

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:21
Wat je ook kan proberen is even de schijf te controleren met een tool van Maxtor, namelijk Powermax.

Deze kan de schijf repareren en eventueel een RMA code produceren mocht de schijf defect zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Cardinal op 17-12-2004 09:23 ]

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
cardinal808 schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 09:23:
Wat je ook kan proberen is even de schijf te controleren met een tool van Maxtor, namelijk Powermax.

Deze kan de schijf repareren en eventueel een RMA code produceren mocht de schijf defect zijn
ahh dankje kwist wel dat ik iets vergeten was te doen maar wat:P
ga ik zeker doen. ik denk dat als ik garantie heb dat ie rma gaat. aangezien ie tijdens het opstarten al aangaf dat er iets aan de hand was( weet helaas niet wat er precies stond maar het was iets met SMART)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

lammmetak schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 09:16:
[...]
ga straks als ik thuis ben windows op mijn 60 gig zetten en kijken of die partitie te fixen valt.
Probeer toch voor de zekerheid eerst even met een DOS flop of Ghost je partitie ziet. Zo ja, meteen een image trekken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
ik heb ten eerste ntfs ten 2e geen dos flop en geen diskette station en ten 3e worden de partities wel herkent in windows. ik heb et gevoel dat ie gecrasht is en de tabel gemold heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door wvdburgt op 17-12-2004 09:32 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ - Hoe krijg ik verloren gegane data terug?
Probeer gewoon verschillende datarecoverytooltjes :)

[ Voor 91% gewijzigd door BalusC op 17-12-2004 09:41 ]

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
ik heb eventjes getdataback gekeken maar hij gaf redelijk wat errors + het zou een 24 uur duren. ik heb straks pas al mijn muziek gecopierd gok ik dus kan ik vanavond dat proggie aan zetten en morgen pas proberen te herstellen of zo. tegen die tijd heb ik wel win xp op de 60 gb schijf dan kan ik ff vooruit:P

Pagina: 1