Toon posts:

[Excel] Match&Index of Vlookup/Hlookup

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is in gebruik van Index + Match vs. het gebruik van een Vlookup gecombineerd met een Hlookup?

Zijn er voor/nadelen aan een van beide methoden? welke methode is het meest flexibel?

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Als je het mij vraagt is de combinatie 'INDEX/MATCH' een stuk flexibeler, dan de combinatie 'VLOOKUP/HLOOKUP'.

Als iemand eenmaal de werking va nMatch/Index heeft ontdekt wil hij naar mijn idee niet meer overstappen. Het grote nadeel van de hlookup/vlookup is dat je meer ééndimensionaal kan werken...

Hier nog wat referentie:4.5.1 De INDEX, MATCH en LOOKUP functies

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoel het gebruik van een gecombineerde vlookup/hlookup functie:
Vlookup(A1,reference,Hlookup(A1, reference,false),false)

Met andere woorden de hlookup geeft aan welke kolom je nodig hebt.

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Wat wil je eigenlijk? Wil je de verschillen weten of wil je een hlookup/vlookup combinatie ombouwen naar een match/index combinatie?

Even een situatie zoals jij deze schetst voor je hlookup/vlookup:

Lookup Value
BCDE
35
4h/veee

Waarbij de formule de volgende is:
code:
1
=VLOOKUP(C3;B8:E17;HLOOKUP(C3; B21:K22;2;FALSE);FALSE)

Vertical Lookup
BCDE
81aaagoedtest1
92bbbfouttest2
103cccgoedtest3
114dddfouttest4
125eeegoedtest5
136ffffouttest6
147ggggoedtest7
158hhhfouttest8
169iiigoedtest9
1710jjjfouttest10

Horizontal Lookup
BCDEFGHIJK
2112345678910
222314231423

En zo'n situatie wil je dus gaan omzetten naar MATCH/INDEX?

Verwijderd

Topicstarter
nee,

ik gebruik (meestal) Index, Match en ik probeerde een collega (die V/Hlookup gebruikt) te overtuigen van het feit dat hij ook Index/Match moet gebruiken. Ik kon hem echter niet goed overtuigen; m.a.w. ik kan zelf niet precies aangeven wat de voor/nadelen van beide methoden zijn.

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Als je écht wil overtuigen zal je toch een case in elkaar moeten draaien, dus verzin een complex geheel waarop beide situaties mogelijk zijn, maar dat de implementatie ervan een stuk ingewikkelder is?

Persoonlijk spreek index/match mij meer aan aangezien je dan gewoon met kolommen/rijen werkt en dat meer lijkt op database/recordset.

Wellicht kan je nog een test doen waarin het resultaat van een match/index getimed wordt ten opzichte van een hlookup/vlookup.
Pagina: 1